Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

 

Så hvor blir Tesla subsidiert, og hvor stor andel av salget deres foregår disse stedene?

 

Government incentives for plug-in electric vehicles

 

Andel av salget er vel nesten umulig å vite, Tesla publiserer ikke regelmessige salgstall, annet enn når det passer som god PR for selskapet selv, men man kan nok anta at de siste årene er Norge, Nederland, Danmark, Tyskland og andre land som har subsidiert elbiler sterkt overrepresentert i salgstallene.

 

Hvis man ser det på den måten så er det jo veldig mye som er "vernede bedrifter", inkludert oljeindustrien som mottar massive subsidier. Så hva er det med det fanatiske Tesla-hatet som gjør at Tesla skal rakkes ned på uansett faen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

...

At bilene endrer det globale klimaet må du lengre ut på landet med, det er en myte :)

Aiaiai, hva har vi her? En klimafornekter?

 

 

Klimaet har alltid forandret seg, det er ikke noe hold i at menneskelige utslipp av sporgassen CO2 med for lengst nærmest saturert bidrag til drivhuseffekten skal varme opp planeten på farlig måte.

 

Ta det med ro, himmelen faller ikke ned fordi du kjører bil :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Du kan bruke Danmark som indikator, etter at staten sluttet å subsidiere bilene er det knapt solgt en eneste Tesla der.

Det var ikke bare slik at subsidiene ble avviklet i Danmark. Faktisk ble Tesla straffet på lik linje med alle større dyrere biler. Danmark ønsker ikke at det skal selges større dyrere biler, og da kommer Tesla dårlig ut, så lenge det kun er dette de leverer.

 

Salget vil ta seg opp igjen når Model 3 kommer på markedet.

Tesla selges knapt i det hele tatt uten betydelige statlige subsidier i en eller annen form.

De fleste Teslaene selges i USA. Der har de 7500 USD i skattelette for de som har stor nok skattebyrde til å utnytte dette. Det utgjør i snitt ca 7,5% av kjøpsprissen, som ikke er spesielt betydelig. Tesla har 25-30% bruttomargin på bilene de selger.

 

I tillegg får de CARB-kreditter i 8 stater i USA. De får fire stk per bil de selger, og de har en markedsverdi på rundt 2500 USD/stk. Det er altså rundt 10% av kjøpsprisen, og som sagt - det gjelder kun noen stater.

 

Skulle alle insentivene som Tesla nyter godt av fases ut globalt, så vil jeg tro at bruttomarginen til Tesla ville gå ned fra 25-30% til 15-20%. Så klart kjipt, men Tesla ville klare seg helt fint.

 

 

Og hva er markedsandelen til Tesla i USA?  Den er vel på under én prosent? Det vil si at når noen kjøper ny bil der borte så er det mest sannsynlig ikke en Tesla, subsidiene er for lave der.

 

I Norge er markedsandelen til elbiler samlet på rundt 20%, på grunn av kraftig statlig subsidiering er det mye mer sannsynlig at en bilkjøper velger en elbil i Norge enn i USA :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er markedsandelen til Tesla i USA?  Den er vel på under én prosent? Det vil si at når noen kjøper ny bil der borte så er det mest sannsynlig ikke en Tesla, subsidiene er for lave der.

Det er en måte å se på det at subsidiene er for lave. En kanskje mer riktig måte å se på det er at de kun selger et begrenset utvalg av modeller. Man kan ikke forvente at store premium-biler som koster femgangeren av det folk flest kjører skal ta over markedet fullstendig.

 

Model S er den bestselgende bilen i sitt segment i USA, og det tror jeg Tesla er fornøyd med. Det selges flere Model S enn Maserati Quattroporte, Jaguar XJ, Audi A7 og A8, BMW 6-serie, Porsche Panamera og Lexus LS *sammenlagt*. Den nærmeste konkurrenten er Mercedes S-klasse, med ca halvparten så mange biler solgt.

 

Tesla Model 3 vil gå i salg til sommeren. Denne har ca halv pris av Tesla Model S, og har da en helt annen (og større) målgruppe. Tesla har over 400.000 forhåndsreservajsoner.

I Norge er markedsandelen til elbiler samlet på rundt 20%, på grunn av kraftig statlig subsidiering er det mye mer sannsynlig at en bilkjøper velger en elbil i Norge enn i USA :)

Helt sant.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

..

Klimaet har alltid forandret seg, det er ikke noe hold i at menneskelige utslipp av sporgassen CO2 med for lengst nærmest saturert bidrag til drivhuseffekten skal varme opp planeten på farlig måte.

..

Får du betalt for å spre det sprøytet der?

 

 

Nei, jeg har lest meg opp på det :)

Her er en artikkel som snakker om en mengde forskningsstudier og forskere som er skeptikere til hele klima-alarmismen.

 

http://notrickszone.com/2017/01/03/1000-skeptical-peer-reviewed-climate-papers-should-put-un-ipcc-to-shame-says-harvard-astrophysicist/#sthash.pu3gNH56.dpbs

Lenke til kommentar

Klimaet har alltid forandret seg, det er ikke noe hold i at menneskelige utslipp av sporgassen CO2 med for lengst nærmest saturert bidrag til drivhuseffekten skal varme opp planeten på farlig måte.

Forskningen viser at menneskelige utslipp av CO2 medfører en oppvarmingstrend. Du påstår at du vet bedre enn tusenvis av forskere der ute som har publisert i anerkjente vitenskapelige journaler, og det blir bare for dumt.

 

 

Nei, jeg har lest meg opp på det :)

Her er en artikkel som snakker om en mengde forskningsstudier og forskere som er skeptikere til hele klima-alarmismen.

 

http://notrickszone.com/2017/01/03/1000-skeptical-peer-reviewed-climate-papers-should-put-un-ipcc-to-shame-says-harvard-astrophysicist/#sthash.pu3gNH56.dpbs

Som forventet består disse studiene av enten falske "studier" fra Mikke Mus-journaler uten troverdighet, eller så viser ikke studiene hva de løgnaktige drittsekkene på disse sidene påstår.

 

Når skal du forresten lese studiene du lovet å lese for lenge siden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Klimaet har alltid forandret seg, det er ikke noe hold i at menneskelige utslipp av sporgassen CO2 med for lengst nærmest saturert bidrag til drivhuseffekten skal varme opp planeten på farlig måte.

Forskningen viser at menneskelige utslipp av CO2 medfører en oppvarmingstrend. Du påstår at du vet bedre enn tusenvis av forskere der ute som har publisert i anerkjente vitenskapelige journaler, og det blir bare for dumt.

 

 

Nei, jeg har lest meg opp på det :)

Her er en artikkel som snakker om en mengde forskningsstudier og forskere som er skeptikere til hele klima-alarmismen.

 

http://notrickszone.com/2017/01/03/1000-skeptical-peer-reviewed-climate-papers-should-put-un-ipcc-to-shame-says-harvard-astrophysicist/#sthash.pu3gNH56.dpbs

Som forventet består disse studiene av enten falske "studier" fra Mikke Mus-journaler uten troverdighet, eller så viser ikke studiene hva de løgnaktige drittsekkene på disse sidene påstår.

 

Når skal du forresten lese studiene du lovet å lese for lenge siden?

 

 

Hvilke studier mener du er "falske", og hvorfor?

 

Tenker du på de som er laget av IPCC-forskere som har forandret mening? :)

Lenke til kommentar

Som om enda større elbilincentiver vil løse luftproblemene i Oslo og Bergen. Luften trenger løsning nå, så jeg håper inderlig Bellona nå ikke lykkes med å dra fokuset bort fra de pågående initiativene i Oslo. Noen flere Tesla på veien vil ikke monne for noe.

Lenke til kommentar

Kahuna, Oslo er så full av elbiler at det ble kø selv i kollektivfelt. Bussene stanget støyet og spydde ut NOX. Enda mer trafikk vil neppe hjelpe noen. Her har Bellona helt mistet gangsynet. Fredrik Hauge ser ut til å ha drukket noe Elin Musk Cool-aid, han har gjort om hele Bellona til en reklame maskin for Tesla. Omtrent som Greenpeace hadde alt fokus på seler en del år tilbake. Jeg mener Bellona bør fokusere der hvor det trengs. Uten elbil-fokuset er jeg rimelig sikker på at Oslo hadde kommet mye lengre. Det henger sammen.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at Oslo for første gang i år begynte å se på luftkvaliteten med en vitenskaplig tilnærming. Dette medfører at en rekke busser nå bygges om slik at de slipper ut minimalt med nox. Kahuna vet godt hva jeg mener, han klarte i en post å påstå at han var helt enig med meg. Jeg mener det er på tide at Tesla betaler moms. Jeg støttet alle elbilincentiver fram til i fjor. Når jeg nå ser den fanatiske motstandene mot selv den minste endring for Tesla blir jeg skremt. Det er ikke mulig å rasjonelt forsvare det lenger.

Lenke til kommentar

ALT som gjør at en fossilbil/buss/lastebil/båt/oppvarming forsvinner og blir erstattet av nullutslipp hjelper.

Tesla og alle andre elbiler er en viktig start.

http://www.gp.se/nyheter/världen/forskare-larmar-avgaserna-skadar-barns-hjärnor-1.4247542

Hvert menneske har en utrolig mulighet til å kunne bidra mye - for fellesskapet - hver på sin måte - og alle vil overbevise naboen om viktigheten av enkelt-tiltakene... ha en fortsatt fin dag alle sammen - "do you're thing - you're way" :-)

 

b5bdc201d9cd3e75a53a72cea80231e2a38b54ef

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...