Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

 

Er det ikke hull i hodet å sponse de dyreste bilene uten moms?

Hva med modell 3, de kunne heller gitt 40\50% billigere trikk\togreise istedenfor.

...

Tesla Model 3 er ikke her ennå..

 

Det er noe unorsk over å sponse de dyreste bilene med momsfritak ja. Men da må du samtidig huske på at momsfritaket gjelder *alle* elbiler, og stort mer likt og demokratisk enn det blir det ikke. :)

 

Dessuten, og det er et poeng det er merkelig lett å lukke øynene for, så er Tesla sine modeller de *eneste* som kan erstatte fossilbiler nesten fullt ut. Hvilken mening gir et støttetiltak hvis vi straffer de få modellene som faktisk duger?

Det gir muligens mening for hjernedøde norske politikere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er kanskje det blir urettferdig for enkelte.

 

Hvem vet hvor mye tesla S vil koste i 2020?

Godt mulig produksjons kostnadene faller.

 

For normale folk trenger man ikke 50 KM rekkevidde per ladning.

Selv om det er lettvint, tror flest klarer seg med langt billigere biler.

 

Neste blir vel staten sponser taxi for å få bort miljøfintlig utlendinger som kun handler å spare penger.

Skal staten også sponse de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prinsipielt er det heller slik at Norge nærmest kaster penger ut vinduet på en teknologi, som i global skala, er helt i startgropen. Kortsiktig og egosentrisk løsning.

 

Drevet av ønsket om å score enkle miljøpoeng innen 2025 målt i CO2-utslipp fra nasjonal elbilpark, mens verden om 50-75 år vil være i regelrett krise som følge av mangel på - blant annet - fosfor.

 

Og hvordan vil tilstanden på elbilparken som er anskaffet de siste 3 årene være om 10 år? De bilene vil ikke være verdt noenting som helst. Levealder på bilparken vil gå ned, flere vil kjøpe nytt og oftere, og bruk-og-kast-tilstanden blir bare verre og verre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er kanskje det blir urettferdig for enkelte.

 

Hvem vet hvor mye tesla S vil koste i 2020?

Godt mulig produksjons kostnadene faller.

 

For normale folk trenger man ikke 50 KM rekkevidde per ladning.

Selv om det er lettvint, tror flest klarer seg med langt billigere biler.

 

Neste blir vel staten sponser taxi for å få bort miljøfintlig utlendinger som kun handler å spare penger.

Skal staten også sponse de?

 

Det er jo fortsatt ingen sponsing av noe som helst. Og hvis 50km rekkevidde er nok for de fleste trenger vel heller ikke bensintankene være større enn 2-3 liter, slik at det spares vekt. Men det er vel uhørt??

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er kanskje det blir urettferdig for enkelte.

 

Hvem vet hvor mye tesla S vil koste i 2020?

Godt mulig produksjons kostnadene faller.

 ...

Hva blir urettferdig? At noen har bedre råd enn andre? Du kan trøste deg med at når lønna øker, så øker skattene, *og* skattesatsen. ;)

 

Tesla Model S er en premiumbil og vil fortsette å ha premiumpris, også i 2020. Derimot kan det tenkes at vi får en gradvis innføring av avgifter på elbil omtrent da. Også får vi håpe at Teslas konkurrenter endelig får ut fingeren så vi får større utvalg elbiler, med god rekkevidde, i prissegmentet *under* premium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prinsipielt er det heller slik at Norge nærmest kaster penger ut vinduet på en teknologi, som i global skala, er helt i startgropen. Kortsiktig og egosentrisk løsning.

Eller kanskje det er helt motsatt? Ved å bruke penger på en teknologi som er i startgropa, sørger vi for at teknologien overlever og modnes så det på sikt blir enklere for andre å ta i bruk samme teknologien.

 

 

Og hvordan vil tilstanden på elbilparken som er anskaffet de siste 3 årene være om 10 år? De bilene vil ikke være verdt noenting som helst. Levealder på bilparken vil gå ned, flere vil kjøpe nytt og oftere, og bruk-og-kast-tilstanden blir bare verre og verre.

Neppe noe å bekymre seg over, folk kommer nok til å anskaffe biler nesten som før. Jokeren er autonomi, ikke elektrifisering.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Norge er ikke et stort nok marked til å bane vei for en teknologirevolusjon. Det ble "bare" registrert 150 000 nye personbiler i Norge i 2015. Globalt; 78,256 millioner.

 

Svaret ditt i det andre sitatet taler for seg selv. Biler med bensin og diesel på tanken varte i 20 år og elbiler ligger an til vesentlig kortere levetid, og det er ikke et problem?

Lenke til kommentar

Norge er ikke et stort nok marked til å bane vei for en teknologirevolusjon. Det ble "bare" registrert 150 000 nye personbiler i Norge i 2015. Globalt; 78,256 millioner.

Alle revolusjoner starter i det små. Vi har hjulpet til med å dra det i gang, da blir det enklere for andre å hjelpe til med neste trinn.

 

Svaret ditt i det andre sitatet taler for seg selv. Biler med bensin og diesel på tanken varte i 20 år og elbiler ligger an til vesentlig kortere levetid, og det er ikke et problem?

Det er ikke er veldig stort problem nei. Først og fremst fordi det aldri ble laget særlig mange av de første, umodne, elbilene. At Think kanskje har kort levetid utgjør ikke akkurat et globalt avfallsproblem. Elbilene som lages i dag har allerede lengre levetid, innen elbiler utgjør en vesentlig andel av det globale elbilsalget er nok levetiden fullt på høyde med fossilbilene(ting tyder på at flere av dagens modeller allerede er det)
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge er ikke et stort nok marked til å bane vei for en teknologirevolusjon. Det ble "bare" registrert 150 000 nye personbiler i Norge i 2015. Globalt; 78,256 millioner.

Tesla selger nesten 10% av bilene sine i Norge. VW selger vel nesten 50% av elbilene sine i Norge. Det er ganske klart at dette har en betydning.

 

Svaret ditt i det andre sitatet taler for seg selv. Biler med bensin og diesel på tanken varte i 20 år og elbiler ligger an til vesentlig kortere levetid, og det er ikke et problem?

Hvorfor tror du levetiden vil være nevneverdig dårligere?
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg mener elbilene den dag i dag fortsatt er umodne. Sarkasmen knyttet til Think kan du spare deg for. Sosialøkonomisk kunne vi brukt midlene våre her hjemme langt mer effektivt enn å være betatestere for elbilteknologien.

Jeg er ikke uenig at dagens elbiler fortsatt er umodne(men de kommer seg).

 

Henvisningen til Think var alvorlig ment. En bil som produseres i et 4-sifret antall eksemplarer før bedriften går konkurs kan vanskelig bli et alvorlig miljøproblem. Nettopp derfor er det viktig at vi er 'betatestere'. Når det skal produseres 80M elbiler i året er det veldig viktig at noen har gått opp løypa på forhånd så vi får luket ut modeller med kort levetid, høy miljøbelastning osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så kunne vi med samme summen bygget ut 50 Hydrogen-stasjoner gjennom landet, og dekket  behovet for nullutslippsbiler i hele Norge. Null lokal forurensning i byer, tettsteder og langs transportårer.

(Batteri-elektriske bileiere lader jo gratis hjemme.)

Hva skal man med hydrogenstasjoner uten hydrogenbiler? Skal du ikke beregne inn noe som helst momsfritak til støtte for å få hydrogenbilene over kneika? I så fall, hvor mange hydrogenstasjoner vil du ofre for å støtte hydrogenbiler? Eller sagt på en annen måte, ved å momsbelegge x antall model X, hvor mange hydrogenstasjoner og hydrogenbiler regner du med å få finansiert for det beløpet? Har du da regnet med at den halve milliarden antagelig vil krympe betraktelig som følge av at model X blir for dyr for mange av de potensielle kjøperne?

 

Hydrogen eller ikke, jeg savner et grundig alternativt regnestykke. Hvor mye vil model X salget stupe om de momsbelegges? Hvor mange millioner vil man da egentlig få inn på mva? Hva vil "avhopperne" velge i stedet for? Beholde sin nåværende bil lengre, diesel/bensin-biler eller mindre og rimeligere elbiler?

 

Model X er flott, men ganske dyr for hvermansen så antallet er kanskje ikke så stort. Nissan Leaf selger til sammenligning i større kvanta. Hvor mange Leaf ruller på veiene i landet nå og hvor mange millioner mva-kroner har de sluppet? Hvor mange Leaf ville det vært om de ble mva-belagt?

 

Vi har massevis av "sosiale" skatter som toppskatt, eiendomsskatt, formueskatt, samt støtteordninger som avkortes for "rike". Er det virkelig behov for ennå en slik sosial fordelingsordning på toppen av alt dette? Om formålet er å sosialisere skattesystemet mer, hvorfor ikke justere noen av de eksisterende skattene i stedet for å innføre mva-fritaksgrense på elbiler? Det er en ganske liten andel av "rikinger" som eier eller skal kjøpe model X, så andre sosiale skatter vil nok treffe rikingene mer treffsikkert.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tesla er ikke et salgbart produkt med "normale" norske priser.....og salget i Danmark bekrefter dette rimelig tydelig.

 

Tesla til "norske" priser er uansett unødvendig mye penger for et transportmiddel mellom A og B

 

Det vet vi jo ikke, for hva er "normale" priser? Det er ikke fastsatt. I tillegg skal de snart levere en langt billigere bil. 

 

Og tesla er ikke dyrt nei, billigste bilen jeg har kjørt i mitt liv.

 

Det er ikke nok data fra Danmark enda til å konkludere med noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Det vet vi jo ikke, for hva er "normale" priser? Det er ikke fastsatt. I tillegg skal de snart levere en langt billigere bil. 

 

2. Og tesla er ikke dyrt nei, billigste bilen jeg har kjørt i mitt liv.

 

3. Det er ikke nok data fra Danmark enda til å konkludere med noe som helst.

1. Jo, det vet vi.....følger du ikke med? "billig" er et relativt begrep som misbrukes ofte....

 

2. Innkjøpspris bil + driftskostnader = faktiske kostnader, men du kan være en av mange som velger å legge unødvendig mye penger i dine bilkjøp?

 

3. Alle som vet å bruke en hammer....klarer å slå fast en konklusjon basert på salget i Danmark pt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er lite i forhold til hva staten taper på taxfreesalg på norske flyplasser og ferjer.

Der taper vi 1.7 milliarder i året bare på subsidiering av alkohol og tobakk til forretningsreisende og ferierende nordmenn:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/taper-milliarder-i-avgifter-1.476852

 

61222379.jpg?imageId=61222379&x=0&y=0&cr

 

Staten taper ikke stort på Taxfree, da det er taxfreesalget som i stor grad finansierer flyplassnettet i Norge, slik at staten ikke må inn med penger der.

Og i tilegg så stapper Avinor hvert år en halvmilliard i statkassen pga taxfree. Uten taxfreen, så måtte pengene gå andre veien, fra statkassen til Avinor for å kunne opprettholde driften på de 46 lufthavnene som er spredt rundt om i landet. Å stoppe taxfree på flyplassen er å gi inntektene til utlandet, siden all taxfreehandel vil foregå i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forventer at Teslas biler i langt større grad enn de små elbilene erstatter konvensjonelle biler (spesiellt i innkjøp, men også i bruk). Jeg regner det også som sannsynlig at de vil ha en lengre produktiv levetid enn de små bilene som raskt vil fremstå som rekkeviddemessige anakronismer. Jeg har derfor mindre motforestillinger mot å subsidiere biler som tesla enn e-up, leaf, e-golf m.f.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt poeng sverreb. Jeg ser på Tesla (S og X) som bensin/diesel-erstattere, mens Leaf/Up etc er konebiler (eventuelt nr 2-bil om man skal være litt mer kjønnsnøytral). Det finnes selvsagt flere nyanser her så vennligst ikke klikk på at det finnes unntak fra "regelen" min og mellomting. Personlig synes jeg det er bra med bredt utvalg så ulike behov blir dekket. Forenklet igjen: Vi trenger både Leaf og model X.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...