Gå til innhold

[Løst] Blinklys i rundkjøringer?


Morgens

Anbefalte innlegg

Huff, når jeg tok lappet for 20+++ år siden var det få rundkjøringer.

 

Nå er det flere...

 

Regelen google gir meg er at man bør blinke inn, men må blinke ut.

 

Hvordan gjør jeg når jeg skal rett frem? Blinker 2 ganger til høyre?

 

Når jeg skal til høyre er det greit, men ellers sliter jeg med logikken.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynn å blinke til høyre i det du passerer 1 avkjøring. Du blinker altså bare en gang når du skal rett frem.

Plassering er jo også viktig.

 

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer

 

Før du passerer. Med en gang det er unaturlig å svinge ut i den forrige avkjøringen. Hvis det er en sånn midtdeler der bør du blinke før du passerer den.

Lenke til kommentar

Huff, når jeg tok lappet for 20+++ år siden var det få rundkjøringer.

 

Det var omtrent den gangen jeg også tok førerkort, og husker jeg ikke feil lærte man vel kun å blinke ut til høyre når man forlater en rundkjøring.

 

I dag lærer man å blinke inn til høyre dersom man skal til høyre, gjerne også når man skal rett frem, samt blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen dersom man skal til venstre, noe som etter min personlige mening ser litt merkelig ut, og så selvfølgelig alltid blinke ut til høyre i tillegg når man forlater rundkjøringen, samt ved feltskifte.

 

Hovedregelen er

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen.

Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut.

Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Brudd på reglene er det først når

  • Du holder for stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.
  • Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk på hvorfor du skal blinke.  Sett deg inn i synspunktet (bokstavelig talt) til de som venter ved eller er på vei mot de andre innkjøringene til rundkjøringen.

 

* Så fort du blinker høyre eller ut din avkjøring, så vet de som venter ved de neste innkjøringene hvor du skal og kan kjøre hvis det betyr fri bane for dem.  Det gir bedre flyt i trafikken, kontra "løkene" som ikke gir tegn og som kanskje skal fortsette forbi flere avkjøringer.  :thumbdown:

 

* Blink til venstre i god tid dersom du vil være tydelig på at du skal forbi en eller flere avkjøringer, slik at sjåfører imot ser det og venter/får god tid til å bremse - det gir jo deg selv bedre sikkerhet også.  Skift til å blinke høyre når neste utkjøring er den du skal ut.  :thumbs:

 

Husk også plasseringen din i vegbanen.  Ikke plasser deg til høyre hvis du skal rundt til venstre eller plasser deg til venstre når du skal til høyre. Tydelig plassering gjør at andre "leser" hvor du skal og bedrer også flyten og sikkerheten.

Endret av Rune_says
  • Liker 4
Lenke til kommentar

* Blink til venstre i god tid dersom du vil være tydelig på at du skal forbi en eller flere avkjøringer, slik at sjåfører imot ser det og venter/får god tid til å bremse - det gir jo deg selv bedre sikkerhet også.  Skift til å blinke høyre når neste utkjøring er den du skal ut.  :thumbs:

 

Den var ny for meg, og jeg må innrømme at dersom jeg så en bil som blinket til venstre gjennom hele rundkjøringen, så ville jeg trodd det var en tulling som hadde kommet borti blinklysspaken ?

Lenke til kommentar

 

Huff, når jeg tok lappet for 20+++ år siden var det få rundkjøringer.

 

Det var omtrent den gangen jeg også tok førerkort, og husker jeg ikke feil lærte man vel kun å blinke ut til høyre når man forlater en rundkjøring.

 

I dag lærer man å blinke inn til høyre dersom man skal til høyre, gjerne også når man skal rett frem, samt blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen dersom man skal til venstre, noe som etter min personlige mening ser litt merkelig ut, og så selvfølgelig alltid blinke ut til høyre i tillegg når man forlater rundkjøringen, samt ved feltskifte.

 

Hovedregelen er

 

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

 

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen.

Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut.

Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

 

Brudd på reglene er det først når

  • Du holder for stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.
  • Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.

 

 

Hvis man skal til høyre, blinker man til høyre i god tid før rundkjøringen, hvis du må bytte felt skal du begynne før du bytter felt.

 

Skal du til venstre blinker du til venstre før rundkjøringen, og bytter til høyre når det ikke lengre er naturlig at du skal kjøre inn i avkjørselen før den du skal inn i.

 

Skal du rett fram blinker du til høyre når det ikke lengre er naturlig at du skal svinge ut i avkjørselen før den du skal ut.

 

Skjønner ikke hvordan blink til venstre er merkelig. Rundkjøringer er kryss, og det fungerer nesten akkurat som i et helt vanlig vegkryss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan blink til venstre er merkelig. Rundkjøringer er kryss, og det fungerer nesten akkurat som i et helt vanlig vegkryss.

 

Jeg siterer altså direkte fra Vegvesenet sine nettsider, slik at jeg antar at det som er sitert er riktig?

Det er altså tillatt å blinke nesten slik man ønsker, så lenge man blinker ut og ved feltskifte, som er pålagt.

 

For egen del virker det alltid merkelig når noen blinker til venstre i, eller inn i, en rundkjøring, med mindre de skal bytte felt.

Feltbytte til venstre er vel noe som strengt tatt heller ikke skulle være nødvendig, ettersom feltbytte bør skje "utover"  i rundkjøringen, ikke "innover", da har man sannsynligvis kjørt feil inn, noe som jo forekommer.

 

Jeg vet at det ikke er direkte feil å blinke til venstre, men for egen del ville jeg altså først og fremst tro at sjåføren hadde glemt å slå av blinklyset?

Grunnen til at det for meg virker merkelig, er sannsynligvis fordi det sjeldent blinkes på den måten, og fordi det er stikk i strid med det jeg lærte den gangen jeg tok førerkort. Normene for hvordan det blinkes i rundkjøringer har tross alt endret seg en del de siste årene.

Lenke til kommentar

Blink til venstre om det er en større rundkjøring med to felt, hvor man kan ligge til venstre i rundkjøringen og biler som skal rett frem kan passere deg på høyre side..  Så blinker man til høyre litt før man skal svinge ut av rundkjøringen :) Som regel rett etter forige mulighet, så det ikke kan missforståes av de andre så de kjører inn i siden på deg :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk det forklart på denne måten :

 

Rundkjøring med kun et felt :

 

Om du skal forbi en eller flere "utganger" skal du bruke blinklys til venstre til du har nådd den siste utkjørselen før du skal ut av rundkjøringen og så blinke til høyre.

 

Rundkjøring med flere felt : 
 

Velger du å ligge i ytterste felt selv om du skal helt rundt og dermed være en douchebag, så må du sørge for å ikke gi tegn til feltskifte ( som hadde vært å bruke blinklys til venstre hele tiden ) og bruke blinklys til høyre like før du skal ut av rundkjøringen.

Som regel er det riktig å ikke blinke til venstre om man skal rett frem i rundkjøringer med flere felt og få utkjøringer, men er det en stor rundkjøring med mye trafikk (og eventuelt flere utkjøringer) vil det nok være riktig å ta hensyn til trafikken og benytte seg av feltskifte med riktig bruk av blinklys.

 

Det er også viktig å huske hvilket felt man ligger i når man kjører inn i rundkjøringen, er det feks en vei med to felt inn i rundkjøringen spiller det faktisk en rolle om du ligger i det til venstre eller høyre ( høyre som regel for å kjøre snarest ut av rundkjøringen, venstre for å legge seg i indre felt i rundkjøringen (gradvis overgang) og ta til venstre eller helt rundt ).

Denne fra Spania er ganske grei : 
http://revista.dgt.es/es/multimedia/infografia/2014/1008-Como-circular-en-glorietas.shtml#.WOliJtLyiUk
Info-glorietas-700x.jpg

Endret av 097100106111101
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man skal til venstre eller helt rundt vil det å blinke til inn (venstre) ofte gjøre at de som står i neste innkjørsel og skal til høyre slipper å vente for å være sikre.

 

Har en slik rundkjøring på vei hjem fra jobb. De som kommer fra venstre har stor fart og alle plasserer seg i innerste felt uansett om de skal rett fram eller til venstre. Da blir jeg nødt til å stå som en idiot og vente på alle de andre idiotene som skal til venstre. Hvis det mot formodning skulle komme en bil som faktisk blinker til venstre inn i rundkjøringa så får jeg en luke og kan kjøre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser de blinker inn i rundkjøringene (skolebilene), det skjønner jeg ikke vitsen med fordi det er jo innlysende at du skal inn.

Poenget er ikke å "blinke seg inn" i en rundkjøring, hensikten med å blinke i forkant av rundkjøring er å informere andre trafikanter på et så tidlig tidspunkt som mulig hvilken arm du skal kjøre ut.

Det man oppnår ved å blinke tidlig er bedre trafikkflyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blink til venstre om det er en større rundkjøring med to felt, hvor man kan ligge til venstre i rundkjøringen og biler som skal rett frem kan passere deg på høyre side..  Så blinker man til høyre litt før man skal svinge ut av rundkjøringen :) Som regel rett etter forige mulighet, så det ikke kan missforståes av de andre så de kjører inn i siden på deg :)

 

Jeg vil heller si motsatt, jo mindre enn rundkjøring er desto større gevinst er det med blink i forkant. I større rundkjøringer med flere felt vil plassering i veibanen ofte være tilstrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Legg merke til at det ikke er en eneste bil på den plansjen som blinker til venstre...

 

Du la også merke til størrelsen på rundkjøringen? Det at den er litt ekstra komplisert og har flere felt gjør at man virkelig må tenke litt når man bruker blinklys før man skal inn, men ligger man i riktig felt og skal ut med en gang vil ikke blinking til høyre være galt der. Blinking til venstre derimot indikerer feltskifte.

 

Men observerer du den litt ekstra godt er det faktisk et par plasser hvor man kan "varsle" allerede før man skal inn i rundkjøringen hva man skal gjøre, eksempelvis der man kan blinke til høyre når man skal ut i første til høyre i rundkjøringen.

Endret av 097100106111101
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare kjekt at folk blinker inn i rundkjøringer, slik at det blir litt mer effektivitet på billistene :)

 

Feks her:rY7khl6.png

 

Jeg kommer som rød strek daglig, mens den blå streken er i grunnen "hovedveien" hvor folk vanligvis kjører. Da er det greit at de blinker mot venstre når de nærmer seg rundkjøringen slik at jeg kan smette inn på den rød linja

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...