Gå til innhold

SAMLETEST: Spilltastaturer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøver meg med et spørsmål som er litt halvveis på siden...

Finnes det et tastatur med:

- mekaniske taster

- trådløs kobling

- innebygget touchpad

 

Har et Logitech TK-820 og er ikke så verst fornøyd med layout og størrelse. Men ønsker meg mekaniske taster. Jeg har googlet etter akkurat denne komboen en del ganger, men så langt har jeg ikke funnet den hellige treenigheten.

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Hvor er Pok3r RBG, eller et annet 60 % keyboard for den slags skyld? Jeg kan si såpass at f. eks. Pok3r er milevis foran de dere har testet i kvalitet. Når det kommer til lyd/støy, kanskje dere kunne skrevet litt om O-ringer? Koster en slikk og ingenting på ebay, og selv oldemor kan montere de. På en halvtime.

 

Eier selv et Pok3r RGB, og er nokså enig i det du sier angående kvaliteten. Om jeg skulle kjøpt nytt i dag tror jeg derimot jeg hadde gått for et 65% programmerbart tastatur, altså med en ekstra tasterad til høyre for enter-knappen. Da beholder man piltastene, samtidig som man har 4 taster man kan programmere til de funksjonstastene man bruker mest, eventuelt mediaknapper.

Lenke til kommentar

 

G410 er TKL tastatur fra Logitech

 

sitter rimelig på gjerdet her når det gjelder neste tastatur for meg...bruker et G19 nå og bruker 8 av macroknappene daglig...sitter og vurderer G910 som erstatter da jeg er avhengig av macro knapper

Tenkte vel mer på denne...

https://www.tek.no/artikler/logitech-slipper-kompakt-tastatur-myntet-pa-gamere/377651

Jeg mistenker at det er det samme tastaturet med en annen innpakning. Etter en god del googling klarte jeg bare å finne to forskjeller: Den fysiske utformingen utenfor tastene, og avtagbar kabel. Ellers er de helt like?

 

Har forøvrig g410 selv! Veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar

 

Hvem bestemte at mekaniske tastatur er best for gaming?

 

Jeg gjetter på at folk flest har indirekte bestemt det. Markedet går ikke egne veier hvis de ikke er sikre på at folk vil ha det
Hva markedet velger er ikke nødvendigvis en indikasjon på kvalitet eller hva som er best til et bestemt formål. Jeg sier dog ikke at det ikke stemmer i dette tilfellet, men det er mange eksempler på at folk velger det som er best by default, uten at det i praksis gir dem noen fordeler i form av prestasjoner eller resultat, det er ofte mer opplevde fordeler enn reelle fordeler.

 

Jeg har både membrane og mekaniske keyboard, og det er null forskjell på resultatene i spill. Ei heller synes jeg mekaniske er bedre by default. Jeg har kvittet meg med et par som jeg ikke likte like godt som det gamle logitechtastaturet jeg hadde den gangen. Og som jeg skriver over kan jeg ikke fordra den utpregede klikkelyden. Den gir meg ingen fordeler, jeg vet når jeg trykker på tasten og behøver ikke lyd som forteller meg det.

Lenke til kommentar

Et stort problem for meg er at mange av disse tastaturene virker som de ikke kommer med nordisk tastelayout, noe som er helt idiotisk. Kun ett av tastaturene i denne artikkelen har det.

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk vil ha lys.

 

Så mange ting nylig som fører til at keyboard har blitt en alt for stor utgift til å kjøpe uten å prøve, noe som har gjort at jeg har sittet fast på et elendig billig Logitech-tastatur i flere år nå mens jeg har studert hvilket mekanisk tastatur å kjøpe. Problemet er at utenom Razer og Logitech så er alle sammen umulig å få testet i butikk. Vet ikke engang hva slags switch jeg vil foretrekke.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager vil du absolutt ha nordic layout? Eller mener du at de har engelsk layout på enter-tasten og de andre tastene? Det kan være at de bildene du ser er tatt av produsenten og ikke TEK.

 

Selv styrer jeg unna tastaturer som ikke har NORSK layout.

 

Ellers er svakt lys fint å ha hvis man sitter i et litt mørkt rom. Trenger ikke gjøre det glorete med alle regnbuens farger eller blinking osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager vil du absolutt ha nordic layout? Eller mener du at de har engelsk layout på enter-tasten og de andre tastene? Det kan være at de bildene du ser er tatt av produsenten og ikke TEK.

 

Selv styrer jeg unna tastaturer som ikke har NORSK layout.

 

Ellers er svakt lys fint å ha hvis man sitter i et litt mørkt rom. Trenger ikke gjøre det glorete med alle regnbuens farger eller blinking osv osv.

Med nordic så mener jeg også norsk. Bildene er tatt av produsenten, ja, men når du går til nettbutikkene er de de samme bildene, så de har åpenbart verken norsk eller nordisk layout.

Lenke til kommentar

Det er sjelden de har norsk. Av en eller annen grunn tenker de at det er greit å spare en tier på et tastatur som koster over 1000,- og trykker ikke særnorske (eller svenske, eller danske) keycaps, og leverer heller et tastatur med nordic layout.

 

Beskrivelsen på sidene til nettbutikkene har ofte informasjon som sier om det er nordic layout eller ikke.

 

...og som sagt tidligere i tråden, så var det derfor jeg betalte godt for mitt Filco-tastatur med NORSK layout, som beskrevet her - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1530499&page=1&do=findComment&comment=20818516

Lenke til kommentar

...og vi har ikke mulighet til å endre det ganske kraftige, røde baklyset...

Selvsagt er det mulig å justere styrken på baklyset... Fn + pil opp / ned.

Ikke koster det 1300kr med brune taster heller. :confused:

 

At Kingston har fokusert på et tastatur som ikke er avhengig av programvare er jo forsåvidt positivt, men jeg kan forstå at mangelen på makro muligheter er negativt selv om det finnes tredjeparts løsninger.

 

Fikk mitt med brune taster for ikke lenge siden og både byggekvalitet og størrelse er helt fortreffelig.

Lenke til kommentar

Det er sjelden de har norsk. Av en eller annen grunn tenker de at det er greit å spare en tier på et tastatur som koster over 1000,- og trykker ikke særnorske (eller svenske, eller danske) keycaps, og leverer heller et tastatur med nordic layout.

 

Beskrivelsen på sidene til nettbutikkene har ofte informasjon som sier om det er nordic layout eller ikke.

 

...og som sagt tidligere i tråden, så var det derfor jeg betalte godt for mitt Filco-tastatur med NORSK layout, som beskrevet her - https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1530499&page=1&do=findComment&comment=20818516

Faktisk har de færreste nettbutikker denne informasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi meg et tastatur med hvit/"beige" ramme, hvite tastehetter med laser etsing og sort font (NORSK oppsett!!), uten LED (unntatt under CAPS-lock/NUM-lock indikator lys - gjerne grønne LEDs der), god håndleddsstøtte ala QPAD MK-5X/8X-serien, følger ISO 104-standarden, og med Cherry MX Brown taster, pluss 50A Durometer dempering under hver tast, og det er det samme for meg hva prisen er.

 

http://www.maxkeyboard.com/images/625x-ISO-Spacebar-Bottom-Row.jpg

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vi har ikke vært så flinke til å teste spilltastaturer i den siste tiden (...)

 

Jodethardere! Spilltastaturer eller gadget-tastaturer (mini/tablet/sammenleggbare/sofa) er jo det eneste det går i. Når skal vi igjen få lese noe om skrivefort-tastaturer, altså ultraflate, fullstørrelse kontortastaturer med f.eks. premium saksebrytere. Det er tross alt fortsatt mange som ikke foretrekker tjukkbrett med cherryknotter og svartmalte model-M kloner med innebygget regnbue.

 

Ensidig fokus mot gamertastatur fra media gjør at også produsentene bare fokuserer på dette, og de få flate som finnes er det knapt mulig å finne noe ut om. Det er vel kun ett som fortsatt er i salg som er mulig å finne en anbefaling på, og det har jo dårligere knaster enn sine forgjengere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til gaming er jo MX Speed overlegent. Nyeste Razer og Logitech G Pro har jo en konkurrerende switch, men MX Speed er fremdeles best. Ducky & Corsair har blant annet MX Speed. 

At mekanisk tastatur er best for gaming er egentlig bare en myte, i hvert fall dersom man ønsker presisjons bevegelser.

Hvorfor det? Pga membran tastatur registrerer klikkene raskere pga tastene har mindre bane. Ikke typ 2mm (4mm for å bunne) som mekaniske har. De fleste bunner vel knappene også? 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...