Gå til innhold

Tesla Model S og BMW i3 nådde ikke opp i ny krasjtest


Anbefalte innlegg

 

Er cbnc, tesla.com forum, marketrealist.com, reuters.com seriøst nok for deg?

 

Godt mulig de tjener no, men det ser ut til at de har tapt tidligere.

 

Og manipulering av budsjett vet du like godt som meg at er enkelt å få til.

 

Du får vise til de seriøse artiklene dine da, de kan godt være leserinnlegg. Poenget er at disse "mytene" har blitt slått ned gang på gang, ganske simpelt. Ja tesla taper penger totalt sett, men de tjener penger pr bil. Resultatet er uansett det samme, de taper penger om dagen og har gjort det lenge. Allikevel spytter investorer inn masse penger, noe må de gjøre rett. 

 

Ser du skriver dette gang på gang, men det viser en tydelig mangel på økonomisk forståelse, samt hvordan ett regnskap fungerer.

 

La meg spørre deg: Hvordan er kostnader oppbygd grovt sett? Hvordan kostnadsføres investeringer i f.eks en fabrikk? 

 

Når du forstår dette, så vil du også forstå hvor teit det du og menigheten skriver ser ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Da foreslår jeg du viser til regnskapet som viser dette, fram til da er subjektive meninger fra menigheten lite verdt i denne diskusjonen.

 

 

Må en virkelig vise til at utviklingen av en ny bil og bygging av en av verdens største fabrikker koster penger? Det foreligger jo en kvartal rapport i denne tråden, det er nok godt forklart om du bare orker å lese :) 

Lenke til kommentar

Du får vise til de seriøse artiklene dine da, de kan godt være leserinnlegg. Poenget er at disse "mytene" har blitt slått ned gang på gang, ganske simpelt. Ja tesla taper penger totalt sett, men de tjener penger pr bil. Resultatet er uansett det samme, de taper penger om dagen og har gjort det lenge. Allikevel spytter investorer inn masse penger, noe må de gjøre rett. 

 

Tror ikke noen sier at det koster mer å bygge bilen enn den selges for, men nå er det mer kostnader enn byggematerialene og arbeidet. utviklingskostnader er også noe som må betales inn via bilsalg før de tjener penger på bilen.

Lenke til kommentar

 

 

Ser du skriver dette gang på gang, men det viser en tydelig mangel på økonomisk forståelse, samt hvordan ett regnskap fungerer.

 

La meg spørre deg: Hvordan er kostnader oppbygd grovt sett? Hvordan kostnadsføres investeringer i f.eks en fabrikk? 

 

Når du forstår dette, så vil du også forstå hvor teit det du og menigheten skriver ser ut.

 

 

Det er så fint når en bare påstår at en mangler forståelse men ikke klarer å si noe om det. 

 

Det er ganske lett, dekningsbidraget for model S er i pluss. De tjener penger på bilen. Dekningsbidraget for feks gigafactory er langt i fra pluss, de taper penger på fabrikken. 

 

Nei jeg har ikke god forståelse for økonomi, jeg er utdannet innen tekniske fag. Men jeg har hatt grunnleggende bedriftsøkonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tesla tjener også penger på sine bilsalg.

 

Ikke enda, de fortsetter å bruke mer enn de tjener og går med dundrende underskudd og reduserer ikke gjelden. Man kan alltids dra det til at de tjener penger på at de vokser og de vokser på grunn av bilsalget, men det er bare kreativ regnskapsføring.

 

De tjener penger på bilsalget når de ikke er avhengig av friske penger fra investorer for å få ett overskudd.

 

De tjener penger på selve bilsalget. Det de taper på er vel andre ting enn bilene.

 

Dessuten har de jo begynt å gå med overskudd nå, visstnok:

 

http://www.wired.co.uk/article/tesla-makes-money

Lenke til kommentar

Finnes nok av artikler der ute som viser at Tesla tapte penger på Model s.

Har du ekstremt tungt for det? Skjønner du fortsatt ikke at de faktisk tjener penger på salget av biler (de har større inntekter hver bil enn de koster å produsere)? Samtidig har de andre utgifter igjen som har gitt dem underskudd frem til Q3 2016, da de altså gikk med overskudd også totalt sett.

 

Igjen: De går i overskudd på hver bil! Er det så forbannet vanskelig for deg å skjønne forskjellen på å tjene på hver bil samtidig som andre utgifter gir underskudd totalt sett?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, for å bruke dine ord så lurer eg på om du har ett forbanna problem med å forstå at tesla ut ifra flere artikler har tapt penger på hver solgte bil, eventuelt frem til 4 kvartal i 2016? Får svare deg med ett lengre innlegg på mandag da eg er bortreist i helgen.

 

Skal nok finne artikler til deg som viser tap siden 2013.

 

Så må du kose deg på Iphonen din, og muligens Teslaen din.

Ha en fin helg

 

Og du, som du kanskje ikkje har fått med deg, så kunne eg godt tenke meg en Tesla ;-)

 

En av mange :

http://fortune.com/2015/08/10/tesla-money-lost-model-s/

 

Ikkje helt bra, men folk har troen på Musk (inkludert meg selv) så vi satser på det går bra til slutt:

https://www.google.no/amp/www.marketwatch.com/amp/story/guid/C3E9F988-59D4-11E6-AB81-4C3597F08A15?client=ms-android-google

Endret av Villfaren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motstanden mot å si at Tesla "taper penger på hver bil" kommer av at det blir en veldig kunstig ting å se på. Det artiklene gjør er å dele pengene Tesla har tapt i en gitt tidsperiode på antall biler de har solgt i tidsperioden, og kommet frem til ett tall. Dette tallet er helt irrelevant.

 

Alle vekstselskaper taper penger. Amazon gikk med minus i et par tiår, uten at det hadde noen betydning. I dag er selskapet verdt 400 mrd USD, eller over 3000 mrd kroner.

 

Tesla startet med å bygge rundt 750 biler per år for hånd rundt 2008, så skalerte de opp til en produksjonslinje som kunne produsere 20k biler per år i 2012, og nå har de skalert opp til å kunne produsere rundt 100k biler per år. Neste år skal de være oppe på rundt 500k biler per år og det ville ikke overraske meg om de er oppe på 1 million biler per år i 2020. Om de hadde klart å finansiere slik vekst med inntektene fra bilsalget, så hadde det vært noe alvorlig galt. Det er ikke mulig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

Man kan ikke annet enn å rose hvordan Tesla jobber, de får feil på en test og gjør med en gang grep i produksjonen og med leverandører for å forbedre. Det er vell ingen andre merker som operere på den måten med at bilen er i konstant utvikling. 

 

Så frykt for erstatninssøksmål er helt utelukket?

 

 

Ser ikke helt hva du mener, Tesla er i konstant utvikling på alle områder. Ikke bare sikkerheten. 

 

 

Hvis du ikke har lagt merke til det, så gjelder det alle bil produsenter ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du ikke har lagt merke til det, så gjelder det alle bil produsenter ;)

 

 

Ikke på samme måte, etter hva jeg har sett fra andre biler. De oppdateres med nye modeller. Tesla oppdaterer fra uke til uke. Jeg har iallefall ikke hørt om en slik produksjon fra andre merker, men jeg kan selvfølgelig ta feil. 

Lenke til kommentar

 

Finnes nok av artikler der ute som viser at Tesla tapte penger på Model s.

Har du ekstremt tungt for det? Skjønner du fortsatt ikke at de faktisk tjener penger på salget av biler (de har større inntekter hver bil enn de koster å produsere)? Samtidig har de andre utgifter igjen som har gitt dem underskudd frem til Q3 2016, da de altså gikk med overskudd også totalt sett.

 

Igjen: De går i overskudd på hver bil! Er det så forbannet vanskelig for deg å skjønne forskjellen på å tjene på hver bil samtidig som andre utgifter gir underskudd totalt sett?

 

Er du også ingeniør forresten?

 

Så du mener at det er gratis å bygge en bil, sett bort fra direkte lønn og materialkostnader? 

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du også ingeniør forresten?

 

 

Så du mener at det er gratis å bygge en bil, sett bort fra direkte lønn og materialkostnader? 

 

 

Så festlig du er, ser fortsatt at du ikke har svart med dine slående økonomi kunnskaper etter diskusjonen vi hadde tidligere. Jeg har svart deg, så det er vell bare på tide å gjøre opp for seg når en går så sterkt ut :) 

Lenke til kommentar

Hehe, for å bruke dine ord så lurer eg på om du har ett forbanna problem med å forstå at tesla ut ifra flere artikler har tapt penger på hver solgte bil, eventuelt frem til 4 kvartal i 2016? Får svare deg med ett lengre innlegg på mandag da eg er bortreist i helgen.

 

Skal nok finne artikler til deg som viser tap siden 2013.

Og nettopp dette er tilbakevist i artikler du har fått av andre. At de taper 4000 per solgte bil er direkte feil. Dette feilaktige tallet er direkte omtalt tidligere.

 

Så må du kose deg på Iphonen din, og muligens Teslaen din.

Jeg har ikke bil, og sitter ellers med en Galaxy S7. Men godt forsøk på trolling.

Lenke til kommentar

 

 

Finnes nok av artikler der ute som viser at Tesla tapte penger på Model s.

Har du ekstremt tungt for det? Skjønner du fortsatt ikke at de faktisk tjener penger på salget av biler (de har større inntekter hver bil enn de koster å produsere)? Samtidig har de andre utgifter igjen som har gitt dem underskudd frem til Q3 2016, da de altså gikk med overskudd også totalt sett.

 

Igjen: De går i overskudd på hver bil! Er det så forbannet vanskelig for deg å skjønne forskjellen på å tjene på hver bil samtidig som andre utgifter gir underskudd totalt sett?

 

Er du også ingeniør forresten?

 

Så du mener at det er gratis å bygge en bil, sett bort fra direkte lønn og materialkostnader?

 

Jeg mener at rett skal være rett, og at man må omtale ting på en korrekt måte. Fakta er fakta.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Man kan ikke annet enn å rose hvordan Tesla jobber, de får feil på en test og gjør med en gang grep i produksjonen og med leverandører for å forbedre. Det er vell ingen andre merker som operere på den måten med at bilen er i konstant utvikling. 

 

Man kan jo også snu det du sier litt på hodet, tesla mangler erfaring og MÅ kontinuerlig utvikle bilene når man oppdager nye utfordringer. De store bilmerkene løser problemene i første designfase, og trenger dermed ikke å bruke penger på kontinuerlig utvikling og kan faktisk tjene penger på bilsalget sitt.

Problemet er at det går altfor sakte, og produsenter som tenker slik ender opp der de hører hjemme, på historiens søppeldynge...

 

Særlig ser vi dette på software. Teslas over-the-air oppdateringer gir Tesla muligheten for å forbedre bilen jevnt og trutt. Bilen min er bedre nå enn da jeg kjøpte den!

Lenke til kommentar

 

Bilen min er bedre nå enn da jeg kjøpte den!

Det som egentlig skjer er at kjøperne og brukerne fungerer som betatestere.

Ingen andre bilprodusenter utsetter kundene sine for noe slikt.

 

 

Nei, denne "myten" er bortforklart flere ganger. All SW er testet og ute av testversjoner før det pushes ut. Tesla liker dog å kalle det "beta" før det har kjørt x antall km. De andre merkene gjør ikke det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...