Gå til innhold

12 myter og fakta om elbiler og forurensing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

En el-bil på norsk kraftmiks skaper mindre CO2-utslipp (3g per km) enn en person som går. (50-150g per km *)

Det beste for miljøet var antagelig at vi tok kollektivt selvmord og lot el-bilene overta kloden.
Lenke til kommentar

Ta en tur til Nederland, og se hvordan sykling danner basis for persontransport i diverse byer. Byer som er bygget for bil er triste greier som var populært i mellomkrigstiden. Byer som lukker biler ute blir umiddelbart mer innbydende.

 

Varetransport til hjemmet trenger bare en liten motorisert tralle når den er autonom. En app, bestill det du skal ha fra butikken, trallen kommer på døra fem minutter etter med helt neglisjerbar transportkost. Det er fremtiden. Ikke å sette seg inn i en 2.3 tonn tung Tesla for å kjøre frem og tilbake for å hente en liter melk og ett brød, når du egentlig skulle startet å lage middagen.

Lenke til kommentar

Ta en tur til Nederland, og se hvordan sykling danner basis for persontransport i diverse byer. Byer som er bygget for bil er triste greier som var populært i mellomkrigstiden. Byer som lukker biler ute blir umiddelbart mer innbydende.

 

Varetransport til hjemmet trenger bare en liten motorisert tralle når den er autonom. En app, bestill det du skal ha fra butikken, trallen kommer på døra fem minutter etter med helt neglisjerbar transportkost. Det er fremtiden. Ikke å sette seg inn i en 2.3 tonn tung Tesla for å kjøre frem og tilbake for å hente en liter melk og ett brød, når du egentlig skulle startet å lage middagen.

 

Som du sier, diverse byer. Langt i fra alle byene er slik og de har ett helt annet terreng enn oss. Men klart vi kunne gjort det bedre her til lands, byen jeg bor i har gått inn for å bli en "sykkelby". 

 

Men biler er ikke autonome enda, men når den dagen kommer så passer det helt fint det ja. Men det vill nok fortsatt være folk som vill ha en stasjonsvogn/familie bil her til lands, for å dra på hytten osv. Hvem vet, fremtiden vill vise. Men at den er elektrisk, det er jeg sikker på(IMO) :) Tiden der vi sløser energi er på vei til å visne, forhåpentligvis. 

Lenke til kommentar

Ta en tur til Nederland, og se hvordan sykling danner basis for persontransport i diverse byer. Byer som er bygget for bil er triste greier som var populært i mellomkrigstiden. Byer som lukker biler ute blir umiddelbart mer innbydende.

 

Det samme for Danmark.

 

Kan det være noe med geografien tro? Stigninger, fjell og daler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en tur til Nederland, og se hvordan sykling danner basis for persontransport i diverse byer. Byer som er bygget for bil er triste greier som var populært i mellomkrigstiden. Byer som lukker biler ute blir umiddelbart mer innbydende.

 

Ikkje minst ser du at byane er heilt flate, noko som innbyr til sykling. Det tykkjer eg vi skal innføre i Noreg òg. Spesielt på Vestlandet. Samt mindre regn, slaps og glatte vegar. Amsterdam får nedbør ca 10 dagar i månaden, til saman 770 mm i året. Bergen får nedbør ca 20 dagar i månaden, til saman 2,42 meter i året. Om vi kunne flata ut Bergen og gjort nedbøren meir lik Amsterdam, og temperaturen, hadde nok Bergen vorte sykkelby nummer 1!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Obligatorisk lesing til alle Tesla-fanboys (dere vet hvem dere er):

https://www.nrk.no/trondelag/slik-loste-trondheim-problemene-med-bylufta-1.13332847

Fakta først, så riktig løsning.

Jeg skjønner ikke hva du sikter til her. Trondheim skylder i hovedsak på piggdekk, og for dem har løsningen vært å feie gatene, samt innføre piggdekkavgift.

 

I Oslo har man følgende tiltak:

* Piggdekkavgift

* Feiing av gatene

* Forbud mot dieselbiler (akuttiltak)

* Støtte for skifte til rentbrennende vedovn

 

I tillegg kunne man sikkert hatt akuttiltak mot vedfyring i gamle ovner...

 

Men hva har det med Tesla å gjøre?

 

Edit: la til sitat

Endret av MrEspen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det samme for Danmark.

 

Kan det være noe med geografien tro? Stigninger, fjell og daler?

Jeg ser Tesla-fanboysen er i gang med sine likes. Dette problemet ble løst for et par år siden. I Trondheim bruker de som er i dårlig form el-sykler. Vi har også en sykkelheis for de som synes bakkene er dryge:

https://no.wikipedia.org/wiki/Trampe_%28sykkelheis%29

Frua sykler hver dag året rundt, jeg går. Skal jeg ut å ta en pils, så sykler jeg. I Bergen er det vesentlig varmere om vinteren, burde ikke være noe problem for de fleste. Helsegevinsten er åpenbar.

Jeg skjønner ikke hva du sikter til her. Trondheim skylder i hovedsak på piggdekk, og for dem har løsningen vært å feie gatene, samt innføre piggdekkavgift.

Det har jeg ettertrykkelig forklart. Punkt en er å finne ut årsak, så kan du finne løsning. I Trondheim var løsningen enkel, jeg har aldri sett noen faktisk undersøke problemene i Oslo, og selv tu.no evner bare å gi elbilforeningen spalteplass i saken. Teknologen forsøker først å forstå problemet, så anbefale løsning.

 

I Bergen var det først i fjor man undersøkte årsak. Vedfyring var nummer en, enkelt løsbart. Hvor viktig Supply-båtene i havna var vet jeg ikke, men det også løsbart. Vil samtidig benytte anledningen til å gratulere Bergen med bybanen. Den har hatt noen driftsproblemer, men jeg synes den er et flott bidrag!

 

Selv har jeg bodd og gått Elgsetergata (ja, den leder til Gløs-videregående, noen av oss er faktisk vaskeekte teknologer) i fem år i drittlufta. Hvor mye tror du elbil-fordeler hjalp meg? Det ble sagt at å gå ned Elgsetergata var på nivå med å røyke en tjuepakning. Jeg er enormt glad dagens teknologistudenter slipper.

 

Den gangen Marvin Wiseth var ordfører i Trondheim uttalte han at da han reiste til Bergen økte gjennomsnittlig IQ i begge byer. Forsøk å bevise at han tok feil.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Klima er en global utfordring, ensidig innsats fra Norge vil ikke løse noe om ikke resten av verden blir med.

Hvis vi skal ha med resten av verden må vi gå foran med et godt eksempel. Vi har faktisk muligheten til det.

 

Økt trafikk gir økt lokal forurensing selv om økningen kommer fra elbiler, både som følge av økt kø, som følge av økt slitasje på dekk og asfalt, og som følge av økt oppvirvling av partikler fra diverse kilder.

For det første: Økt trafikk gir ikke økt lokal forurensing hvis den økte trafikken går på bekostning av gammeldags trafikk med enorme utslipp sammenlignet med den nye typen trafikk.

 

For det andre: Du har ikke dokumentert en relevant økning i trafikken. Det må først være en økning, og så må økningen være stor nok til å medføre mer forurensning enn trafikken som blir erstattet.

 

Ingenting av dette har du klart å dokumentere.

 

Økt trafikk fra incentiver er allerede grundig dokumentert, la meg gjenta:

http://lmgtfy.com/?q=traffic+reduction+from+congestion+tax

Hva er det du mener er relevant her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta en tur til Nederland, og se hvordan sykling danner basis for persontransport i diverse byer.

Har du tatt en tur til Nederland?

 

Har du sett hvordan det at det er så flatt danner basis for sykkelbruken?

 

Nederland er flatt. Det er ikke Norge.

 

Beklager hekomo, jeg er ikke i stand til å kommunisere med deg.

Det virker som du sliter med å kommunisere med de fleste. Du ga jo bare opp å forsvare påstandene dine.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk fra Asker og Drammen f.eks sykler ikke til jobben på f.eks Alnabru. Folk som bor nære jobben sykler til jobben, dette er de flinke til i mange land (som Nederland og Danmark). Trafikk og gjerne stillestående trafikk er fortsatt et problem i veldig mange større byer rundt om i verden

Sykkel er et godt virkemiddel, men ikke for pendlere gjerne (det er også en halv ekstra billett på toget for sykkel).
Elbilen erstatter ikke sykkel, den erstatter andre biler - jeg skjønner ikke engang hvorfor dette er et tema?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til punkt 1: Det interessante er ikke energimiksen i Europa, men hvilken produksjon som økes på grunn av den økte strømbruken som skyldes elbiler. Vindmøller og vannkraft blir ikke berørt av økt forbruk, de produserer det de kan uansett. Atomkraft berøres ikke, der er produksjonen så godt som konstant, og blir lagt på et mest mulig gunstig nivå for produksjonen. Da gjenstår varmekraft, og det er ganske trygt å anta at så godt som hele ekstraforbruket dekkes opp av kullkraft, evt til dels noe gasskraft.

 

Hva slags økt forbruk? Økt forbruk på hjemmelading er minimalt til ingenting. Hvis jeg kaster ut panelovnene og kjøper meg varmepumpe og en elbil vil jeg bruke mindre strøm enn nå.

 

Ladestasjoner? Hvis ladestasjoner til elbil øker forbruket av kullkraft vil alle de nye næringsbyggene som dukker opp i og uten for byene bidra til flere tusen ganger mer kullkraft. De få byggene jeg har vært på i de siste årene kan forsyne fra 10 til 50stk 125A hurtigeladestasjoner pr. bygg. 

 

Klarer du deg uten hengerfeste, stor bagasjeplass og ikke har behov for å kjøre 15+ mil hver dag så er elbil billigere og bedre enn biler med forbrenningsmotor. Nå må det bare komme en høyere vrakpant for folk som vil bytte ut bensin/diesel bilen til fordel elbil, da kommer hylekoret :-p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ta en tur til Nederland, og se hvordan sykling danner basis for persontransport i diverse byer.

Har du tatt en tur til Nederland?

 

Har du sett hvordan det at det er så flatt danner basis for sykkelbruken?

 

Nederland er flatt. Det er ikke Norge.

 

Beklager hekomo, jeg er ikke i stand til å kommunisere med deg.

Det virker som du sliter med å kommunisere med de fleste. Du ga jo bare opp å forsvare påstandene dine.

 

 

Det er ikke en nødvendighet at et land er helt flatt for å ha høy sykkelbruk, og feks oslo er heller ikke så bakkete, denne unnskyldningen begynner å bli litt tynnslitt. Jada, det har noe å si, men det er ikke noe generell greie som gjør sykling uegnet, og framstår mer som en unnskyldning for å ikke sykle enn noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk fra Asker og Drammen f.eks sykler ikke til jobben på f.eks Alnabru. Folk som bor nære jobben sykler til jobben, dette er de flinke til i mange land (som Nederland og Danmark). Trafikk og gjerne stillestående trafikk er fortsatt et problem i veldig mange større byer rundt om i verden

 

Sykkel er et godt virkemiddel, men ikke for pendlere gjerne (det er også en halv ekstra billett på toget for sykkel).

Elbilen erstatter ikke sykkel, den erstatter andre biler - jeg skjønner ikke engang hvorfor dette er et tema?

 

Tja sier jeg til det, det er et tema fordi virkeligheten er mer nyansert enn "elbil erstatter bil"-påstanden din. Elbil ble jo nylig belagt parkeringavgift her i Trondheim, en vesentlig andel av brukerne så ut til å gå over til buss eller sykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke en nødvendighet at et land er helt flatt for å ha høy sykkelbruk, og feks oslo er heller ikke så bakkete, denne unnskyldningen begynner å bli litt tynnslitt. Jada, det har noe å si, men det er ikke noe generell greie som gjør sykling uegnet, og framstår mer som en unnskyldning for å ikke sykle enn noe annet.

 

AtW

Oslo er ikke så bakkete?

 

Jeg har ca 200 netto høydemeter forskjell mellom jobb og hjem, skal jeg innom barnehagen kan jeg dra på enda noen høydemeter.

 

Hvis du trekker grensa i Oslo på 150moh så har du store deler av østkanten: Lindeberg, Trosterud, Haugerud, Oppsal, Manglerud, Lambertseter, Grorud, Linderud, Kalbakken, Romsås, Ammerud osv.

Og det samme på vest: Grefsen, Kjelsås, Nordberg, Sognsvann, Holmen, Holmenkollen, Voksen, Østerås osv.

 

Kort sagt, der folk bor, og uansett hvor de jobber (med mindre det er i eget umiddelbart nærmiljø) må de i beste fall ned til sentrum, i verste fall nesten ned til sentrum for så opp igjen på andre siden.

 

Høyeste punkt i hele Nederland (fastlandet) er på 321moh. I Amsterdam som det vises til er det 17moh

Høyeste punkt i hele Danmark er på 171moh. I København ca 35moh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke en nødvendighet at et land er helt flatt for å ha høy sykkelbruk, og feks oslo er heller ikke så bakkete, denne unnskyldningen begynner å bli litt tynnslitt. Jada, det har noe å si, men det er ikke noe generell greie som gjør sykling uegnet, og framstår mer som en unnskyldning for å ikke sykle enn noe annet.

 

AtW

Oslo er ikke så bakkete?

 

Jeg har ca 200 netto høydemeter forskjell mellom jobb og hjem, skal jeg innom barnehagen kan jeg dra på enda noen høydemeter.

 

Hvis du trekker grensa i Oslo på 150moh så har du store deler av østkanten: Lindeberg, Trosterud, Haugerud, Oppsal, Manglerud, Lambertseter, Grorud, Linderud, Kalbakken, Romsås, Ammerud osv.

Og det samme på vest: Grefsen, Kjelsås, Nordberg, Sognsvann, Holmen, Holmenkollen, Voksen, Østerås osv.

 

Kort sagt, der folk bor, og uansett hvor de jobber (med mindre det er i eget umiddelbart nærmiljø) må de i beste fall ned til sentrum, i verste fall nesten ned til sentrum for så opp igjen på andre siden.

 

Høyeste punkt i hele Nederland (fastlandet) er på 321moh. I Amsterdam som det vises til er det 17moh

Høyeste punkt i hele Danmark er på 171moh. I København ca 35moh.

 

 

Stemmer, Oslo er ikke så ekstremt bakkete, man kommer seg rundt i mye av oslo uten store mengder opp og ned.

 

Nederland er omtrent verdens flateste land, "overalt" er flatere enn nederland og danmark, men det er ikke bare der det sykles. Problematikken er i mine øyne overdrevet. Joa, det har noe å si, men mange framstiller det jo som det er umulig å sykle her til lands.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke en nødvendighet at et land er helt flatt for å ha høy sykkelbruk, og feks oslo er heller ikke så bakkete, denne unnskyldningen begynner å bli litt tynnslitt. Jada, det har noe å si, men det er ikke noe generell greie som gjør sykling uegnet, og framstår mer som en unnskyldning for å ikke sykle enn noe annet.

 

Men generelt kaldare klima og regn 2 av 3 dagar, i motsetnad til 1 av 3 dagar, og kraftigare regn når det regnar, samt at det er mørkt både morgon og ettermiddag i fleire månadar av året, er alle med å leggje demparar på lysta til å sykle. Dette kjem i tillegg til bratte bakkar. Resultatet er at folk kjøper bil og brukar han, eller dei tek bussen og forpestar lufta dei som vågar seg ut på sykkel med eksos, slik at nye syklistar skiftar til buss neste dag. Høgare billettprisar på bussen og dyrare bompassering for eksosbilar kan kanskje hjelpe mot forureininga.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...