Gå til innhold

12 myter og fakta om elbiler og forurensing


Anbefalte innlegg

Når bilparken blir elektrisk må nok staten ta inn det tapte fra diesel- og bensinavgiften gjennom el-avgifter.

I dag betaler vi ca kr 9,-/l av en pumpepris på kr 15,-/l, og dersom bilen bruker 0,5l/mil blir det kr 4,50 til staten.

En elektrisk bil bruker 2 kWh/mil og det er kr 0,35/kWh i avgifter som blir kr 0,70/mil.

Skal staten erstatte inntektstapet ved overgangen til elektriske biler må nok avgiftene dobles, men fortsatt har vi billig strøm i Norge.

Egentlig ingen katastrofe, så jeg er tilhenger av en slik avgiftsomlegging i kampen for et bedre klima.

At det må hentes en plass er helt klart, men tror ikke det blir fra strømmen. Det blir ikke rett ift annet strømforbruk og vill bare føre til at flere går over til å produsere egen strøm(igjen,tap).

 

Tror heller det kommer inn via km på en eller annen måte. Blir iallefall rettferdig:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at de "tapte pengene" fra avgiftene av diesel/bensin-biler (engangsavgiften) - skal betales aaaaaav: 

En enda større økning av engangsavgiften for diesel/bensin-biler. Gjør disse bilene totalt uinteressant for folk flest, så kan de som absolutt har lyst på slike få lov til å betale for det også ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At det må hentes en plass er helt klart, men tror ikke det blir fra strømmen. Det blir ikke rett ift annet strømforbruk og vill bare føre til at flere går over til å produsere egen strøm(igjen,tap).

 

Tror heller det kommer inn via km på en eller annen måte. Blir iallefall rettferdig:)

Dersom flere finner måter å produsere sin egen fornybare strøm på, er jo det bra. Egenprodusert strøm vil neppe få så stort omfang at det blir et merkbart tap for staten.

Etter min mening bør vi betale mer for den beste energien, som vannkraft, vind- og solenergi er, og kr 1,50/kWh er egentlig ikke dyr strøm. Det fører også til mer sparing av strøm, som også er et gode.

Avgifter på strømmen er en avgift hvor de som kjører mest også betaler mest, som du etterlyser.

Lenke til kommentar

Dersom flere finner måter å produsere sin egen fornybare strøm på, er jo det bra. Egenprodusert strøm vil neppe få så stort omfang at det blir et merkbart tap for staten.

Etter min mening bør vi betale mer for den beste energien, som vannkraft, vind- og solenergi er, og kr 1,50/kWh er egentlig ikke dyr strøm. Det fører også til mer sparing av strøm, som også er et gode.

Avgifter på strømmen er en avgift hvor de som kjører mest også betaler mest, som du etterlyser.

 

Joda absolutt, men det slår ikke direkte inn på bare de som kjører mye. Det slår ut på folk som bruker strøm til andre ting også, og det blir feil etter min mening. Jeg betaler gjerne mer for strømmen jeg, den er billig. Poenget er bare å prøve å flytte særavgiftene til bilene over på noe som påvirker billismen direkte, jeg er helt åpen for å betale for dette jeg. Men synes ikke det passer seg at det havner på strømmen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det hevdes at for å få kontroll på klimaproblemet er det nødvendig å samle opp og deponere alle CO2 utslipp. Det vil jo bli ekstremt dyrt, vanskelig og CO2 skapende å samle opp all CO2 fra bil eksos, og å deponere den under Nordsjøen. Dette er heller ikke tatt med i CO2 avtrykket som sammenliknes, og kanskje umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...