Gå til innhold

12 myter og fakta om elbiler og forurensing


Anbefalte innlegg

Bare for å sette elbilens utslipp i perspektiv: se for deg at du lager et bensinkraftverk, dvs et kraftverk som produserer strøm ved å brenne bensin, og så kjører du elbiler på denne strømmen. Vil dette forurense mer eller mindre enn å kjøre bensinbiler på den samme bensinen?

 

Mindre forurensing.

 

I et kraftverk vil det brukes store motorer som går med jevnt turtall nær optimal last slik at virkningsgraden fort kan bli over det dobbelte av i hva du klarer å få ut av motoren i en bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

"Kjøp el-bil og lev ellers som før" ser ut til å være det generelle svaret på miljøutfordringene.

...

Hvilken tilnærming foretrekker du for å løse miljøutfordringene? Kanskje vi alle bare skal redusere forbruket vårt? Bytte ut sydenturen med gåtur i marka? Spise kjøtt kun en gang i uka? Bruke klærne til de er utslitt? Spille ludo i stedet for PS4?

 

Problemet med den tilnærmingen er at folk ikke er interessert! Enhver tilnærming som krever at folk går *ned* i levestandard er dømt til å mislykkes. Det blir som en altfor hard slankekur, eller altfor ambisiøse nyttårsforsetter.

 

Dessuten er ikke 'reduksjon av forbruk' noen varig løsning. Selv om alle kjørte 50% mindre bil så ender fortsatt alt for mye CO2 opp i atmosfæren. Elbil ladet på fornybar kraft slipper ikke ut *noe* CO2. Vi kan med andre ord fjerne problemet, ikke bare redusere det. Fornybar energi løser også et annet kinkig problem, hvis vi frivillig går ned i levestandard for å senke utslippene, vil ikke bare da verdens fattige umiddelbart øke sine utslipp? Vårt 'offer' er med andre ord bortkastet? (alternativet, å nekte verdens fattige å øke sin levestandard, er moralsk forkastelig)

 

 

Jeg er selvfølgelig klar over at vi har andre miljøproblemer enn CO2 men akkurat nå er det det viktigste problemet å ta fatt i.

Lenke til kommentar

 

Forundrer meg stadig at folk er "forbanna" på at el-bilen er mer miljøvennlig  :huh: 

Why?

Nja, det er for meg personlig mer en oppgitthet (og delvis frustrasjon) over det faktum at mange later til å tro at el-bilen er svaret på alt. Så lenge man ikke forbrenner diesel kan man fortsette å fly til London og Paris hver helg for å handle håndvesker og deo.

 

Jeg har aldri hørt noen si dette? Man har ikke mer rett til å kjøre fly, kjøpe plastposer, kaste panteflasker i naturen eller hugge ned naboens skog og brenne den i peisen selv om man kjører elbil. Som noen andre her sier, det er ingen direkte sammenheng mellom disse problemene og hvordan de løses.

 

Men at elbil er svaret på lokal forurensning i byer (knyttet til transport), gitt at vi fortsatt skal kunne tillate privatbilisme er vel rimelig åpenbart? Det begynner å bli greit dokumentert at det p.t. er vårt beste alternativ på det området.

 

Regjeringen har jo selv satt el-bil som det anbefalte transportmiddel fremfor både tog, bane og buss ved fritak fra bompenger og fri bruk av kollektivfelt. Til plage for de som er så gammeldagse at de fortsatt bruker kollektivt.

Her er jeg delvis enig, jeg har selv kjørt bil flere ganger hvor jeg gjerne kunne tatt bussen, men det faktisk hadde vært dyrere for meg enn å velge bil. Og da er det gjerne også dyrere enn fossilbilen... Kollektivprisen må ned, særlig på korte reiser.

Lenke til kommentar

 

Bare for å sette elbilens utslipp i perspektiv: se for deg at du lager et bensinkraftverk, dvs et kraftverk som produserer strøm ved å brenne bensin, og så kjører du elbiler på denne strømmen. Vil dette forurense mer eller mindre enn å kjøre bensinbiler på den samme bensinen?

 

Mindre forurensing.

 

I et kraftverk vil det brukes store motorer som går med jevnt turtall nær optimal last slik at virkningsgraden fort kan bli over det dobbelte av i hva du klarer å få ut av motoren i en bil.

Nettopp. I tillegg er det mye enklere å rense utslipp sentralt enn ute i hver enkelt bil. Så hvorfor diskuterer vi utslipp fra elbilers strømforbruk i det hele tatt? Det må jo nødvendigvis alltid være bedre enn fossilbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Bare for å sette elbilens utslipp i perspektiv: se for deg at du lager et bensinkraftverk, dvs et kraftverk som produserer strøm ved å brenne bensin, og så kjører du elbiler på denne strømmen. Vil dette forurense mer eller mindre enn å kjøre bensinbiler på den samme bensinen?

 

Mindre forurensing.

 

I et kraftverk vil det brukes store motorer som går med jevnt turtall nær optimal last slik at virkningsgraden fort kan bli over det dobbelte av i hva du klarer å få ut av motoren i en bil.

 

Nettopp. I tillegg er det mye enklere å rense utslipp sentralt enn ute i hver enkelt bil. Så hvorfor diskuterer vi utslipp fra elbilers strømforbruk i det hele tatt? Det må jo nødvendigvis alltid være bedre enn fossilbiler.

 

Er det for å provosere dere kommer med denne vinklingen.

Er litt usikker på om det er seriøst ment, men i tilfelle det skulle være det så er det selvsagt fornybar energi som er energikilden til fremtidens elektriske biler.

Fornybar energi har vi i overflod, og den kommer gratis fra solen.

Teknologien for å høste energien har vi også, men for tiden mangler vi kapital(egentlig utrolig da pengene sitter ganske løst når det kommer til oljevirksomhet).

Lenke til kommentar

Marius Valle, jeg ser du har samlet mye informasjon, men dessverre har du en agenda. Det gir dessverre artikkelen din et preg av propaganda. Ja, hovedkonklusjonen tror jeg de fleste er enige i. Elbiler bidrar til reduserte CO2 utslipp, og dermed er et viktig bidrag til å redusere global oppvarming. Ensidig utrulling i Norge har derimot lite for seg, andre land må med. Bidraget til lokal luftkvalitet er høyst diskutabelt. La oss ta et par åpenbare "glipp" i artikkelen:

 

-Du nevner ingenting om opprinnelsesgaranti, vi har faktisk solgt retten til å hevde at vår strøm er ren. Liten prat med en av dine kolleger har vært nok, men det passet vel ikke inn:

http://www.tu.no/artikler/opprinnelsesgarantiene-gjor-at-kun-13-prosent-av-strommen-var-er-fornybar/231236

Greit nok, reelt er strømmen i Norge grønn, men å ikke en gang nevne dette aspektet i artikkelen er spesielt. Vi begynner vel å bli litt selvgode i verdens rikeste land.

 

-Du tar inn elbilforeningens egen statistikk som bevis på noen av de virkelig vesentlige konklusjonene som ikke er like opplagt. Altså at dagens elbilpolitikk ikke gjør at flere kjører bil fremfor kollektivt, gå eller sykle. Jeg er overbevist om at elbilforeningens tall her er langt fra virkeligheten, og man trenger ikke tung bakgrunn i statistikk for å komme til den konklusjonen.

 

-Du nevner bemseslitasje, men her er det vel naturlig å nevne at hybrider som nå står for en stor del av nybilsalget er like gunstige som rene elbiler. Selv dieselbilen Skoda Octavia Greenline har hatt regenerativ bremsing i mange år uten å nyte noen fordeler:

http://www.greencarcongress.com/2010/09/skoda-20100927.html

 

-Du nevner at batteriene i liten grad resirkuleres i dag, men konkluderer likevel glatt med at dette aspektet ikke er noe problem i fremtiden. Litt ivrig etter å få konklusjonen du ville ha. Jeg håper og tror du får rett.

 

-Når det gjelder lokal forurensing neglisjerer du at elbil-incentiver medfører økt trafikk, som potensielt snur konklusjonen din på hodet.

 

Jeg synes det er flott at elbiler endelig lykkes i verden, men jeg er lei propagandaen for å opprettholde dyre særnorske ordninger. Jeg oppfatter denne artikkelen som en del av denne propagandaen, og det synes jeg er synd. Vi har hjulpet elbiler gjennom mange kritiske år, men nå synes jeg faktisk det er på tide at også elbilfolket er med å betale for felles goder.

 

Godt og høre, at det ikke bare er meg som synes det blei lite mye "propaganda" i det. Må si at jeg hadde forventet mer gravene journalistisk arbeid av TU.

 

PS: Og kjære Teknisk Ukeblad. TU står for Teknisk Ukeblad, IKKE Tabloidisk Ukeblad.

Lenke til kommentar

 

 

Bare for å sette elbilens utslipp i perspektiv: se for deg at du lager et bensinkraftverk, dvs et kraftverk som produserer strøm ved å brenne bensin, og så kjører du elbiler på denne strømmen. Vil dette forurense mer eller mindre enn å kjøre bensinbiler på den samme bensinen?

 

Mindre forurensing.

 

I et kraftverk vil det brukes store motorer som går med jevnt turtall nær optimal last slik at virkningsgraden fort kan bli over det dobbelte av i hva du klarer å få ut av motoren i en bil.

Nettopp. I tillegg er det mye enklere å rense utslipp sentralt enn ute i hver enkelt bil. Så hvorfor diskuterer vi utslipp fra elbilers strømforbruk i det hele tatt? Det må jo nødvendigvis alltid være bedre enn fossilbiler.

Og det er ikke i bysentrum, se diselforbudet i oslo.

Er falig å henge seg for mye opp i co2 her.

Lenke til kommentar

 

 

Folk må rett og slett kjøre mindre. Det finnes ingen unnskyldning for å ta bilen til jobben innen gå-/sykkelrekkevidde. Det er grådighet og latskap som er problemet i verden.

Hvor bor du egentlig?

 

 

Hva har det med saken å gjøre? Hvis du leser innlegget sier jeg at det ikke finnes en unnskyldning for å ta bilen hvis man bor innenfor rimelig avstand. Jeg snakker ikke om folk som bor i utkantstrøk (hvis det er dette du sikter til) og åpenbart ikke kommer seg noe sted uten bil. Hvis du har vært innom byer som Oslo og Bergen i vintertider, så merker du hvor dårlig luftkvaliteten kan være. Fossildrevet energi er både et problem på lokalnivå og et større verdensommspennende.

 

Uansett trengs det endring. Da er det mulig nåværende bosettingsmønster i Norge må vike hvis det er det som må til.

 

Poenget er at du ikke nødvendigvis vet hva alle andres behov er. Kanskje du ikke trenger bil og heller ikke har det. Men det betyr ikke at de som faktisk har bil bare kan kvitte seg med den uten videre.

 

Hva er "rimelig avstand"?

 

Hvorfor er luften i Oslo så dårlig på grunn av alle fossilbilene? Vet du grunnen til at alle kjører bil?

 

Har du forresten prøvd å f.eks. pendle med tog før? Eller presse en barnevogn inn på en full buss på vei til barnehagen? Stå ute i kulda og ikke vite om man kommer seg på neste buss fordi den pleier å være stappfull akkurat på den tiden man selv skal være på jobb?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Og hvor mange kalorier brenner man på en 3 mils sykkeltur? Hvor mange hydrokarboner brennes for å lage maten man forbruker? Haha. Man slipper ikke unna.

Ja, det er faktisk noe man kan ta med i regnestykket. Fysisk aktivitet gjør at kroppen trenger mer næring.

 

Så ekstra mat, vannforbruk til dusjing, vask av sykkelklær, vedlikehold av sykkel, osv. Det er mye som spiller inn. Men hva sluttresultatet blir vet jeg ikke. Jeg vil anta at det er bedre å sykle enn å kjøre elbil hvis man har muligheten, men skal ikke si det 100% sikkert.

Lenke til kommentar

 

 

Kan enkelt fikses ved at el-biler betaler samme årsavgift som bensin biler

Ja, og det vil skje når elbilen blir dominant.

 

At el og benin får lik årsavgift vil nok aldri skje. El-biler må nok etterhvert betale en årsavgift omtrent som det bensin biler gjør i dag, men innen den tid vil bensinbiler måtte betale vesentlig mer enn i dag. Fossile biler vil nok for alltid være den store taperen når årsavgiften sendes ut.

 

Jada. Nøyaktig hvordan det vil se ut vet jeg ikke, men det sier seg selv at elbilister vil måtte betale mer "normale" avgifter når elbilen har begynt å dominere markedet. Da er det jo ikke lenger bruk for incentiver.

 

Så all skrålingen om hvor fælt det er at staten går glipp av inntekter på grunn av elbiler er jo bare pisspreik. Det har minimal effekt nå, og etter hvert som elbilen blir mer utbredt vil sannsynligvis avgiftsnivået gradvis gå mot "normalt".

Lenke til kommentar

Ensidig utrulling i Norge har derimot lite for seg, andre land må med.

Hva har det med saken å gjøre?

 

Bidraget til lokal luftkvalitet er høyst diskutabelt.

Hvorfor?

 

-Når det gjelder lokal forurensing neglisjerer du at elbil-incentiver medfører økt trafikk, som potensielt snur konklusjonen din på hodet.

Elbiler slipper ikke ut giftige gasser, så den lokale forurensingen vil gå kraftig ned selv med flere biler på veiene.

 

Har du en kilde på at elbil-incentiver gir økt trafikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er Teknisk Ukeblads begrunn for å lage en slik fremstilling som dette aner jeg ikke, men de er generelt positive til elbiler og lar Tesla spamme fritt i kommentarfeltene. Bare det at de bruker begrepet "fossilbil" viser hvor useriøse de er.

Hvorfor ikke kalle en spade for en spade?

 

Akkurat som jeg kaller deg for en kjøpt og betalt propagandamaskin som spammer på vegne av arbeidsgiveren din.

 

Morgendagens ICE biler vil bli drevet av drivstoff laget av avfall og overskuddskraft, som er MYE mer miljøvennlig og brukervennlig enn elbiler.

Hvorfor lyver du alltid? Får du bonus for å lyve så mye som mulig?

 

Det største sjokket i forhold til TU artikkel er imidlertid det faktum at det ikke finnes noen måte å gjenvinne kasserte elbilbatterier på. Disse inneholder mye dritt, og det vil nok ikke bli billig å destruere disse på en forsvarlig måte.

Du har altså ikke lest artikkelen?

 

Jeg er dypt skuffet over at Teknisk Ukeblad ikke klarer å holde seg nøytrale i elbildebatten, men prøver å manipulere opinionen!

Og med "nøytral" så mener du at de skal skrive til fordel for arbeidsgiveren din selv om det ikke stemmer med virkeligheten?

 

Fuck that.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ensidig utrulling i Norge har derimot lite for seg, andre land må med.

Hva har det med saken å gjøre?

 

Bidraget til lokal luftkvalitet er høyst diskutabelt.

Hvorfor?

 

-Når det gjelder lokal forurensing neglisjerer du at elbil-incentiver medfører økt trafikk, som potensielt snur konklusjonen din på hodet.

Elbiler slipper ikke ut giftige gasser, så den lokale forurensingen vil gå kraftig ned selv med flere biler på veiene.

 

Har du en kilde på at elbil-incentiver gir økt trafikk?

 

Klima er en global utfordring, ensidig innsats fra Norge vil ikke løse noe om ikke resten av verden blir med. Økt trafikk gir økt lokal forurensing selv om økningen kommer fra elbiler, både som følge av økt kø, som følge av økt slitasje på dekk og asfalt, og som følge av økt oppvirvling av partikler fra diverse kilder. Økt trafikk fra incentiver er allerede grundig dokumentert, la meg gjenta:

http://lmgtfy.com/?q=traffic+reduction+from+congestion+tax

Er du klar over at mange av leserne av Teknisk Ukeblad har høyere teknisk utdanning?

Dette er ikke TV2 eller VG, selv om hvem som helst kan kommentere her uten å ha peiling på teknikk og vitenskap. Serverer du slikt sprøyt her så blir du kjapt avslørt...

Dessverre har han rett, og du er en del av problemet. Enhver som entrer disse trådene og ytrer et kritisk ord om norsk elbilpolitikk blir utsatt for sjikane. Ethvert fanatisk utsagn blir stående som sannhet, og den som pirker i det angrepet. Den siste gangen jeg så noen oppegående objektive mennesker ta til orde ble til slutt halve tråden slettet. Med siste utvikling i tråden sier også jeg takk for meg. Kos dere.
Lenke til kommentar

 

 

Bidraget til lokal luftkvalitet er høyst diskutabelt.

Hvorfor?

-Når det gjelder lokal forurensing neglisjerer du at elbil-incentiver medfører økt trafikk, som potensielt snur konklusjonen din på hodet.

Elbiler slipper ikke ut giftige gasser, så den lokale forurensingen vil gå kraftig ned selv med flere biler på veiene.

 

Har du en kilde på at elbil-incentiver gir økt trafikk?

Økt trafikk fra incentiver er allerede grundig dokumentert, la meg gjenta:

http://lmgtfy.com/?q=traffic+reduction+from+congestion+tax

Kva med å prøve den lenkja sjølv?

 

Vi veit at rushtidsavgift flyttar trafikken i tid. Ingen har motsagt deg der, og ingen har heller stilt deg spørsmålet. Spørsmålet var om elbilfordelar gjev auka trafikk, og det har vi godt dokumentert at dei ikkje gjer. Dei gjer derimot at folk vel elbil i staden for eksosbil, og har dermed ca same effekt som rushtidsavgift, berre på val av køyrety.

 

"Gratis passering av elbil i bomstasjonene er jo et politisk virkemiddel for å få flere til å kjøre elbil, og det virker jo tydeligvis. Den totale trafikken er veldig stabil på rundt 113 millioner passeringer i året, men prosentvis øker antall elbilpasseringer markant."

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/elbilen-tar-over-i-oslo-og-akershus-1.13316056

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fritak for bompenger og parkering medfører økt bilbruk. Dette er tydeligvis komplett umulig å ta inn over seg selv når tallene er krystallklare. Elbilforeningens tall stemmer ikke med virkeligheten som er dokumentert overalt hvor veiprising har blitt brukt og studert. Hvor banale må fakta være før det blir et snev av erkjennelse? Jada, jeg vet utsagnet mitt blir kverulert mot og snudd og vridd til det ugjenkjennelige i en vegg med tekst.

 

Krydre med litt stråmenn, selvfølgelig skal vi bidra til mindre forurensing i verden. Nei, man trenger ikke å være klimaskeptiker for å synes at norsk elbilpolitikk er moden for revidering. Luftkvaliteten bør selvfølgelig ikke skape helseproblemer noe sted i Norge, og vi bør få orden på dette nå, men da bør man være faktaorientert.

 

Personlig vil jeg helst se at pengene vi bidrar med for å bedre klima og miljø brukes til å skape ny virksomhet i Norge, arbeidsplasser vi får god bruk for. Ikke til å gjøre Elon Musk rik for stadig mindre klimagevinst. Dette er tanker formidlet av AP på stortinget, så ikke akkurat noe som gjør meg til et utskudd som fortjener lynsjing fra mobben. Men jeg forstår at slike tanker her er uønsket.

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo du som lager vegg med tekst og avfeier ting uten å vise til kilder. Er så mye lettere om du bare viser til tall og ikke bare prater om de. Som det blir gjort ovenfor deg, altså det er ikke økning i trafikk. Om du mener motsatt(som du gjør) så får du  vise til hvorfor nrk sine uttalelser er feil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fritak for bompenger og parkering medfører økt bilbruk. Dette er tydeligvis komplett umulig å ta inn over seg selv når tallene er krystallklare.

...

Det er åpenbart veldig viktig for deg å påpeke det der. Hvorfor det? Det *burde* være krystallklart at mange av støtteordningene for elbiler er *midlertidige* tiltak. Vi ser allerede at siden kollektivfeltene inn og ut av Oslo er i ferd med å fylles opp så faller denne ordningen bort. Det er med andre ord lite å hisse seg opp over. Det samme kan man si om andre av tiltakene, de er midlertidige i sin natur og blir redusert eller faller bort helt når tiden er moden. At noen har personlig fordel av disse midlertidige tiltakene er faktisk en del av poenget. Hva ville vært vitsen med disse tiltakene hvis de ikke motiverte noen til å bruke elbil?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi ser stadig at det viktigste for mange kritikere av elbiler er PENGENE.

Penger som andre får, uten at de får del i dem.

Vi har hørt at misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften i Norge, og det stemmer tydeligvis.

 

Personlig har jeg fortsatt gammel bensinbil, men jeg har ikke noe problemer med at de som kjøper elbiler får fordeler og slipper avgifter jeg selv må betale.

Det er ikke usannsynlig at jeg kjøper elbil i år eller neste år slik at bensinbilen spares til ferieturer.

Lenke til kommentar

Det er åpenbart veldig viktig for deg å påpeke det der. Hvorfor det? Det *burde* være krystallklart at mange av støtteordningene for elbiler er *midlertidige* tiltak. Vi ser allerede at siden kollektivfeltene inn og ut av Oslo er i ferd med å fylles opp så faller denne ordningen bort. Det er med andre ord lite å hisse seg opp over. Det samme kan man si om andre av tiltakene, de er midlertidige i sin natur og blir redusert eller faller bort helt når tiden er moden. At noen har personlig fordel av disse midlertidige tiltakene er faktisk en del av poenget. Hva ville vært vitsen med disse tiltakene hvis de ikke motiverte noen til å bruke elbil?

Takk, det var jo bare akkurat det jeg forsøkte å si. Mer spesifikt var tiltakene etter planen tenkt å opphøre i fjor, men når noen først har fått sugerøret ned i statskassen er det fordømt vanskelig å gjøre noe med det. Som sagt oppfattet jeg denne artikkelen som en forsvarstale for opprettholdelse av så mange elbilfordeler som mulig. Samme forfatter forsvart spesifikt fordelene til Tesla i en annen artikkel.

 

Salvesen, fikk du dokumentasjonen du etterspurte eller fikk du ikke? Erkjennelse må være en svært vanskelig øvelse.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...