Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjipt parkeringsbot


Inventory

Anbefalte innlegg

Hei,

i dag fikk jeg min første gule lapp på vinduet, etter ca 2 år i trafikken. Jeg har EL bil og vet knapt hva en parkeringsbot er. 

 

Historien er den at jeg tok noen reisevaksiner hos en privat klinikk, og denne klinikken har et lite parkeringsanlegg hvor kunder kan stå gratis inntil to timer. Man behøvde ikke å trekke p-lapp. Jeg har aldri vært der før, og lite viste jeg at noen av disse plassene også var reservert til ansatte som jobber i nærområdet. Det var ca 30 p-plasser totalt, og kun et fåtall var ledige. Siden jeg var sent ute, rygget jeg inn på første p-plass og løp ut av bilen. Det sto et lite skilt med "firmanavn ansatt" på veggen der jeg parkerte, og det var umulig for meg å se da jeg rygget inn. 

 

Nå sitter jeg med boten i hånden, og vurderer å klage. Det var få plasser ledig og dårlig skilting. Jeg antar at jeg ikke vil få medhold i en slik sak. Men på en annen side føler jeg meg lurt, og jeg har ikke lyst å betale da "jeg ikke gjorde det med vilje". 

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan formulere meg i en eventuell klage, hvis det i det hele tatt er vits?..

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En parkeringsbot på to år? Da har du vært heldig.

Dette er prisen å betale.

Flere bøter kommer.

 

Jøss. Virkelig? Jeg har fått en bot - urettmessig og jeg klagde og fikk medhold på den - på ca 15 år. Det er ikke så vanskelig. (Med mindre du spekulerer i å parkere ulovlig selvsagt).

 

 

Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar

Kjørt bil i 17 år, og til nå hverken parkeringsbot eller andre bøter. Bor i Oslo.

Er ikke så vanskelig å unngå parkeringsbøter nei.

 

Men kan være verdt å klage om du mener skiltingen er for dårlig. Her jeg jobber har samtlige klager de siste årene fått medhold da skiltingen er for dårlig/upresis. Arbeidsgiver spekulerer i at de fleste lar vær å klage for å slippe kostnaden med ny og bedre skilting.

Endret av archongamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Parkeringselskapene har vært på markedet LENGE! De vet at ingen liker å få bot, og at alle vil prøve å finne et smutthull når de først får en!

Så jeg kan garantere deg at skilting og slikt er iorden. Noe annet tar de ikke risken på.

 

Som du sier selv; du hadde det travelt, og så ikke skiltet. Det er din plikt å undersøke slikt. Også se på vegger bak bilen og lignende steder der det vil være naturlig å finne et skilt som kan informere deg.

Det er heller ikke selskapets feil om det er få ledige plasser. Da bruker du en av de som er ledig, eller venter på plass, eller kjører vekk.

 

Parkeringselskapene vil gjerne tjene pengene sine på utleie av plasser, ikke på bøter. Men står folk på private plasser, eller uten å betale, så er bot et lovlig virkemiddel.

 

Finner du en feil så klag! Da får du mest sannsynlig medhold, og selskapet blir glad for at du fant en feil som de kan fikse.

Hvis ikke, betal og glem. Husk at de tar mange bilder av bilen din og området rundt, så vær nøye med fakta når du klager.

Lenke til kommentar

Jeg fikk bot for å stå der denne grå bilen står parkert. To andre biler til venstre for den (på bildet) fikk også bot.
Alle bilene står parkert godt utenfor veien på en egen asfaltert plass.

 

Men veien til høyre på bildet med garasjen, det er ikke en utkjørsel, parkeringsvakten mente dette er en veg og danner da et vegkryss.

Adressen er Svaneviksveien 7 i Bergen hvis noen vil se på Streetview.
 

post-16776-0-00493700-1484831805_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er tydelig merket ved innkjøring. Det er skilt på veggen med ansattets navn. 
Du kan jo ikke klage på at du hadde dårlig tid? Det er DIN feil. Eller at du ikke såg/sjekket skiltet? Igjen, det er din feil.

På den andre siden, som du sier. Det var veldig få plasser igjen. Hvordan trur du det var for h*n ansatte, som kom på jobb og du tok plassen hans? Som h*n betaler for/ein del av kontrakten hans? Er det greit? Så må den ansatte begynne å leite etter ny plass, betale for parkering, komme for sent til jobb. Pga du hadde dårlig tid/såg ikke skiltet? Også skal DU "klage" på noe her?!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skiltingen er sånn rimelig klar, men lett å overse pga lav plassering av "Kun for ansatte" skiltet.  Dessverre tror jeg ikke det er noen regler på at skiltet for ansatt parkering må være enda bedre synlig (f.eks. på stolpe så det hadde vært enklere å se når du rygget inn.)

 

Ellers er det slik at betaling av gebyret ikke er noen innrømmelse av skyld.  Du kan uavhengig av innbetaling klage til P-selskapet og hvis du får medhold så får du tilbake det du betalte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...