Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Har vurdert XPS 9560 i en stund nå, men det frister litt mindre å bruke 18k på noe en ikke er helt fornøyd med. Jeg kjøpte meg en MSI GS63VR i vinter, men det endte med at jeg leverte den tilbake pga for mye viftestøy når en brukte den til litt mer krevende støy. Her var det også en høyfrekvent lyd når viftene gikk på full gass, hørtes ut som en formel1 bil.... Byggekvaliteten følges heller ikke helt topp. I tillegg var jo laderen på størrelse med en murstein. Er fortsatt på jakt etter en ny laptop, med dedikert grafikkort som kan brukes til litt videoredigering og litt spilling i ny og ne.

 

Er det slik at alle her på formuet som har kjøpt XPS 9560, har hatt større eller mindre feil ?

Ang. coil-whine så leste jeg et sted at de kunne være laderen som er problemet. Altså at å bytte lader kunne løse problemet.
Noen har også nevnt at det kan være SSD disken, og at Samsung utgaven har vært bedre enn Toshiba.

 

Endret av Erling82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt, maskinen er bortimot perfekt. Størrelsen på laderen er bra, antall innganger og type innganger er bra for mitt bruk, specsa er bra og utvendig byggekvalitet og størrelser er bra.

 

Men det nytter ikke å ha en maskin med en såpass høyfrekvent og irriterende lyd.

 

Jeg fikk akkurat en gladmelding, full retrett fra Dell. De MÅ vite at dette er et problem med maskinene, med så mange på Reddit som har sendt sin i retur osv. Men jeg får returnere maskinen og pengene tilbake. :) Ser ut som at det hjalp å presse dem via flere medier (Twitter, Facebook, Dell chat og telefon).

Lenke til kommentar

Hvilke alternativer finnes?

Jeg valgte MSI GS63VR ettersom den er like tynn og lett, og har et GTX 1060 sjermkort. Men støyen og størrelsen på laderen trakk for mye ned. I tillegg er den jo en del større enn XPS 15.

Klarer ikke å finne andre alternativer med minimum GTX 1050 skjermkort og som er like kompakt og lett... Det eneste jeg har funnet er Gigabyte Aero 14, men den selges ikke Norge... Men med GTX 1060 skjermkort så antar jeg at den har en rimelig stor lader den også.

Lenke til kommentar

Da snakker vi en helt annen prisklasse, et godt stykke over 20k tror jeg... I tillegg sliter de med både overoppheting og mye støy.

Blir ikke aktuelt å handle fra utlandet. Det virker som det er såpass mye problemer med dagens laptoper at det er verdt å betale litt ekstra for å kunne levere den tilbake med full tilbakebetaling.

Lenke til kommentar

Altså, XPSen er ikke spesielt lydløs under belastning den heller.

 

Selv snuser jeg litt på den nye surface book til ms. Evt en fra ASUS. Det er egentlig ikke så mange 15" som frister no særlig.

 

 

At det er viftestøy i en tynn maskin med kraftig GPU og CPU må en nesten forvente, det må jo kjøles. Problemet med GS3VR var at det ikke bare var høy susing nå viftene gikk på maks; det hørtes ut som en Formel1 bil. Hvis du googler det så finner du at veldig mange har opplevd det samme.

 

Her er et lite klipp jeg lagde med mobilen. Det er dog med viftene i Boost mode, altså på full guffe for å kjøle maks, noe som var ikke var normalt at det gjorde hele veien. Men det viser hvor irriterende lyden kan være, og det er heller ikke kun på full guffe at den høyfrekvente lyden kommer frem.

Nå skal det sies at ved hjelp av Dragon Center (som er MSI sitt kontrollprogram) så kan en få viftene til å slå seg av ganske fort når den ikke er under last, i tillegg var maskinen så og si dønn stille når jeg brukte den til lettere oppgaver som feks surfing på nett. Men overgangen fra totalt stille til dette ble for stor, selv om det var kjekt å ha så mye ytelse i en tynn (17.7mm) og lett (1.9kg) forpakning.

 

Gi det litt tid, så viftene får komme til maks hastighet ;)

 

https://youtu.be/Le2DrjJdwrI

 

 

Jeg regner ikke med at XPS 9560 er i nærheten av dette?

 

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Hvis du vurderer Surface book, så ser jeg ikke grunnen til at du måtte velge XPS 15? Det finnes jo mange tynne og lekre laptoper med kraftig CPU.... problemet er jo å finne en med kraftig CPU og med en brukbar GPU, i en forpakning som er liten og lett.

Lenke til kommentar

Fordi det ikke er så mye å velge mellom som jeg syns ser bra ut og er bygd til å vare.

Apple har jeg hatt, ferdig med det.

Asus har jeg nå. De har noen interessante modeller jeg skal titte litt mer på.

Lenovo blir litt for seriøst med quadro grafikk osv. Skjermene er heller ikke de beste. Men sikkert og solid bygget.

Vurderte den MSIen du kjøpte, virker som det er en den plastikk fantastic maskin. Liker heller ikke lyset på tastaturet.

HP har én interessant modell, ellers føler jeg det er litt meh.

Samsung og Acer har jeg ikke sett så mye på. Eneste kjipe med Surface book er at den begynner å bli litt "gammel". Ellers er jo konseptet utrolig kult, om man først skal ned i den størrelsen.

Lenke til kommentar

MSI GS63VR er ikke plastikk, men det er forholdsvis tynt aluminium så jeg ser for meg at det lett kan bli bulker. Lyset i tastaturet kan du velge farge på, feks hvit eller du kan slå det helt av. Som sagt, det var støy når en brukte den til litt mer krevende oppgaver + stor lader + litt lite solid byggekvalitet som trakk ned for min del. Men ingen tvil om at det er mye ytelse i en veldig liten forpakning, og ut i fra det jeg har lest så opplever ikke alle at det er samme type støy (høyfrekvent). Så det kan jo hende noen er mer heldig å ikke ender opp med akkurat det problemet.

For min del så ønsker jeg et skjermkort som er minst like kraftig eller kraftigere en GTX 1050 4GB, ikke mer enn 2kg, helst ikke tykkere enn 20mm og i5 eller i7 prosessor. Støy, byggekvalitet og størrelse på lader er også viktige momenter. Og det ser ikke ut til at det er så veldig mye å velge i mellom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er nesten litt uforståelig hvor dumme Dell har vært. De hadde et åpent vindu for å ta imot MBP-brukere som trenger mer kraft enn den nyeste Touchbar-modellen, men på grunn av mange irriterende småfeil og rett og slett dårlig kvalitetssikring faller de fort igjennom for mange.

Lenke til kommentar

Man skal ikke bruke maskina hardt før vifta setter igang ihvertfall. Holder på å synce dropbox, og da blir vel ssd-en ganske varm virker det som.

 

Jeg har ennå ikke fått brukt den mens den står i laderen, men har kobla i nå, og får huset for meg selv om ikke altfor lenge. Håper jo jeg ikke blir plaga av coil whine, men det er greit å finne ut av det...

 

Hvis alt går bra her, tenkte jeg å starte å tweake litt på ytelsen. Tenker først å undervolte cpu og så klokke opp gpu litt.

 

 

Hvordan gikk det for din del?

 

 

 

MSI har forresten et program der en kan justere viftehastigheten på GPU og CPU, tror det var ut i fra temperatur. Da kan en feks ha viftene totalt av helt til de kommer opp til et gitt nivå. Og så sette inn en ønsket kurve på hvordan viftehastighet og temperatur skal henge sammen. På den måten slipper en at viftene spinner opp av småting som egentlig ikke trenger ekstra kjøling. Finnes det noe slikt som kan brukes på XPS 15 ?

MSI-Vortex-G65VR-6RE-SLI-Dragon-Center-F

 

 

 

 

 

Har dere forresten sjekket om det er Samsung eller Toshiba SSD dere har fått med ?

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Min har Toshiba SSD. Har ennå ikke fått testa i stille omgivelser. Tester Thunderbolt-docken nå, og den støyer mer enn det meste ihvertfall.

 

Akkurat nå irriterer jeg meg over 30 hz på hdmi - også på dockingstasjonen. Hadde tenkt å bruke den mot en 4k tv. Har et usb-c til hdmi adapter som skal støtte 60 hz liggende et sted, så har fortsatt bittelitt håp.

Lenke til kommentar

Hvilken dockingstasjon har du kjøpt? Den nye TB16 tror jeg skal støtte 4k 60Hz, om jeg husker riktig så gjorde ikke den gamle det.

Syntes Thunderbolt dockingen var sykt dyr sist jeg sjekka, er det ikke snakk om nærmere 5k?

 

Litt rart at de ikke har klart å putte i HDMI 2.0... virker som de kjører litt Apple strategi og skal kun komme med små oppgraderinger hver gang en ny modell kommer.

Lenke til kommentar

Har TB16, og det er ikke HDMI 2.0. Den støtter 60 Hz over Displayport, muligens også via usb-c. Fikk ihvertfall 60 Hz med usb-c til hdmi-adapter rett fra laptopen. Skal teste å kjøre den via docken når jeg får tid - men det blir litt overflødig når jeg uansett må bruke et ekstra adapter for å få bildet som det skal være. For meg er egentlig ikke docken verdt plasten den er laget av. Greit jeg ikke måtte betale for den selv...

 

Har så langt bare hørt et lite skrik fra maskina et millisekund, så støyen der virker grei. Hvis jeg beholder maskina, kommer jeg til å vurdere å bytte kjølepastaen på den. Ser at flere har gjort det med hell. GPU throttler selv uten overklokking, og selv om jeg undervolter cpu.

Lenke til kommentar

Fordelen med dockingen må vel være at en da kan klare seg med 1 ledning i XPSen. Lading, ekstern skjerm, tastatur, mus og tilkobling via RJ45 til nettverk skjer da via Thunderbolt. Eller fungerer ikke alt dette samtidig?

GPU trottler.... det er jo ikke så positivt. I følge det jeg har lest så skal undervolting ha større effekt enn å skifte kjøpepasta. Men å gjøre begge deler er jo selvsagt best. Har du testet litt spilling, ettersom du har klart å få GPU trottle ? Virker den bra ellers?

 

Hvis du ikke beholder den, hvilke alternativer vurderer du ?

Lenke til kommentar

I stua trenger jeg egentlig bare strøm + TV påkoblet med kabel, resten går trådløst, så da er ikke docken verdt mye når den ikke støtter 4k@60 over HDMI. I kjellern er den litt mer aktuell. Der er det to skjermer, kablet nett, kabelmus, USB DAC og kanskje kabeltastatur etterhvert.

 

Har kjørt noen runder med 3dmark, og da tar det ikke mange sekunder før GPU er tett på 80 grader. Den throttler vel fra 78, ser det ut til. Har undervolta CPU med 125 mV - hjelper endel.

 

Her er en guide som viser bytting av kjølepasta m.m.:

 

http://www.ultrabookreview.com/14875-fix-throttling-xps-15/

 

Jeg har egentlig ikke funnet noen aktuelle konkurrenter til denne. Gamermaskin er stort sett utelukket pga utseende - dette er en pc som skal brukes i jobb, og kan ikke komme til en kunde med en sånn fjortismaskin.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...