Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Gi meg en laptop som ikke kaster bort store deler av skjermflaten på en svær, fæl logo, bare for å bruke billigere 16:9-paneler. Skjermforholdet alene er nok for meg til å velge Macbook over samtlige andre bærbare jeg har sett på.

Anbefaler deg å sjekke ut Microsoft sine bærbare.

 

Ellers er  vel Dell kjent for å være skikkelig fæle på stor ramme, masse logo og ingenting annet enn 16:9

https://www.dustinhome.no/product/5010809244/ultrasharp-u2415?ssel=false&utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare

 

Har selv to Dell Ultrasharp med 16:10 :) Når jeg sammenlignet Dell XPS med MacBookAir og resten av markedet derimot, var det ikke Dellen som hadde mye rammer for å si det slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desktop Kaby Lake er antatt å komme i salg sent januar/tidlig februar. Nvidia GTX 1050 er nettopp lansert for bærbare. Så regner med at Intel Kaby Lake CPU for en ny XPS ikke har veldig ulik lanseringsdato. Noe spesifikt vet jeg derimot ikke, det er bare tipping basert på tidligere lanseringsmønster fra Dell :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det mer info ute på dell sine sider: http://www.dell.com/us/business/p/xps-15-9560-laptop/pd?ref=PD_OC

 

Litt kjedelige specs på den, men de oppdaterer kanskje fortløpende? Håper den blir levert med mer enn en i3...

 

Det er også en ute på amazon med litt mer heftigere specs: https://www.amazon.com/Dell-XPS9560-7001SLV-PUS-Traditional-Laptop-Silver/dp/B01N1Q0M4O/ref=sr_1_6?ie=UTF8&qid=1483622293&sr=8-6&keywords=dell%2B7700HQ&th=1

Lenke til kommentar

Priser på nye XPS 9560 i USA, finnes nå med større batteri også.

 

Fra 999 dollar for i3-tokjerner, 8GB SSHD, HD 630-grafikk, full HD, 56 WHr-batteri.

 

Og 1600 dollar for i7-7300H, 8GB, 256 SSD, GTX 1050, 4K, 97 WHr-batteri.

 

Og 2500 dollar for i7-7700HQ, 32GB, 1TB SSD, GTX 1050, 4K, 97 WHr-batteri.

 

 

Lenke til kommentar

Scroller du litt ned på siden her, under fanen 'features', ved siden av overskriften "interact intuitively", så ser du at det er et bilde der de har et bilde med det.. 

 

http://www.dell.com/en-us/shop/productdetails/xps-15-9560-laptop/dncwxb1637s?oc=dncwxb1637s&l=en&s=dhs

 

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har det med.. sukk, skal det være så vanskelig å få en tilnærmet perfekt maskin. 

 

I følge en leser på reddit blir den lansert i Norge i dag :) Så får vi se om det stemmer og hvor mye man kan modifisere den. 

 

Hva tenker dere om 4k skjerm vs FHD? 

Lenke til kommentar

Må være trykkfeil den oppgitte batterikapasiteten på modellene med SSD.

 

 

Angående skjermer så har vel 4K-skjermen bedre og riktigere farger, men den krever mer av batteriet.

 

Med 1080p-skjerm får man bedre batteritid (dette er forrige modell, 9350/9550).

 

Screen Brightness Gamut

XPS 13 (1080p)  318 nits 92 percent

XPS 13 (QHD+)  336 nits  104 percent

XPS 15 (1080p) 382 nits   72 percent

XPS 15 (4K) 285 nits 191 percent

 

 

Laptop Battery Life (hh:mm)

XPS 13 (1080p) 11:54 

XPS 13 (QHD+)  8:08

XPS 15 (1080p) 10:26

XPS 15 (4K) 6:36

 

http://www.laptopmag.com/articles/dell-xps-13-vs-xps-15

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Ser det er noen på reddit som skriver at man kan deaktivere touch funksjonen i BIOS og dermed oppnå bedre batteritid. 

 

Men jeg syns det er litt hårreisende at et så stort selskap skal ha såpass dårlige hjemmesider og en tilnærmet fraværende kundestøtte. Ikke går det an å chatte med dem og prøver man å ringe dem, så legges det bare på så fort de får vite at man er privatkunde :p

Lenke til kommentar

Ser det er noen på reddit som skriver at man kan deaktivere touch funksjonen i BIOS og dermed oppnå bedre batteritid. 

 

Men jeg syns det er litt hårreisende at et så stort selskap skal ha såpass dårlige hjemmesider og en tilnærmet fraværende kundestøtte. Ikke går det an å chatte med dem og prøver man å ringe dem, så legges det bare på så fort de får vite at man er privatkunde :p

Vil gi mening det ja, men tror ikke det er så mye. Hvis du er så opptatt av batteritid så kjøper du jo uansett FHD versjonen. du sparer mer på å ikke ha touch i utgangspunktet :)

 

Ja, de norske sidene er helt forferdelige. Prøv å spør support i USA isteden om det ikke er Norge spesifikt.

 

EDIT:

Og SSD modellene har 97 Whr (som er 3 W fra maks batteristørrelse, fly har en grense på 100W, så ingen lager større batterier enn det).

 

http://www.anandtech.com/show/10937/dell-readies-new-xps-15-4k-quad-core-kaby-lake-geforce-gtx-1050

 

EDIT2:

http://imgur.com/a/JRAS0

Det har kommet mulighet for fingeravtrykkleser i enkelte land nå også. Kanskje det kommer til Norge, ikke vet jeg, og det vet garantert ikke Dell support!

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Må være trykkfeil den oppgitte batterikapasiteten på modellene med SSD.

 

 

Angående skjermer så har vel 4K-skjermen bedre og riktigere farger, men den krever mer av batteriet.

 

Med 1080p-skjerm får man bedre batteritid (dette er forrige modell, 9350/9550).

 

Screen Brightness Gamut

XPS 13 (1080p)  318 nits 92 percent

XPS 13 (QHD+)  336 nits  104 percent

XPS 15 (1080p) 382 nits   72 percent

XPS 15 (4K) 285 nits 191 percent

 

 

Laptop Battery Life (hh:mm)

XPS 13 (1080p) 11:54 

XPS 13 (QHD+)  8:08

XPS 15 (1080p) 10:26

XPS 15 (4K) 6:36

 

http://www.laptopmag.com/articles/dell-xps-13-vs-xps-15

Det er trist at nettsider kan skrive slikt. Jeg mener, disse skjermresultatene er ikke amatørmessige engang, det er bare totalt mangel på hva de gjør. De har bare gjort noe, skrevet noen tall, og skrevet noe tekst som de tror kan henge sammen, men det er jo tull alt sammen.

 

Nr. 1

Du målet ikke "gamut" på maks lysstyrke. Du finner den lysstyrken der skjermene gjør det best. Ingen skjermer er best på maks eller min. Eksempelvis kan 25% være ideelt. Mange TVer er best i litt over 100 nits.

Nr. 2

"Gamut" i en kolonne er like idiotisk som å skrive 500 gram i en ingrediensliste. Du vet jo ikke hva det er 500 gram av! Joda, det står senere forklart i oppskriften at det var hvetemel, men du vet åpenbart ikke hvordan du skriver oppskrifter om du gjør noe slikt. Gamut er jo hvor mange % den kan vise av et gitt standardisert spekter. Som her altså er sRBG. Gamut som tall sier like mye som 500 gram i en ingrediensliste.

Nr. 3

Høyere prosent er ikke bare bedre..... si at du er i USA og de averterer med 150% refill. så hver gang du bestiller refill på Colaen, så får du 2 dl på bordet også. Gøy, ikke sant? Målet er 100%. Bedre med 5% over enn 10% under, men 192% er ikke et bra resultat. Du kan foretrekke høyere prosent (Samsung leverer mange mobiler med rundt 130% i en ekstra fargerik modus), fordi det blir mer fargerikt. Om du velger "Vanlig, grunnleggende" noe slikt hos Samsung derimot får du 100% sRBG ikke 150 f.eks, selv om den klarer det.

Nr. 4

Hvor mange % farger av sRBG en skjerm kan vise != at den viser alle fargene riktig. Det betyr at den kan vise alle fargene, men blå kan vises som grønn, og den har fortsatt 100% sRBG, fordi grønn da vises som blå. du får en horribel skjerm, men den har 100% sRBG......

 

Ellers er det lettere å lage gode skjermer med lavere res enn høyere res. Det som egentlig er tilfelle her er at 4K skjermen er en 100% Adobe RBG. Som er et større fargerom enn sRBG, og derfor så høy prosent, fordi de måler den i forhold til noe den ikke er..... Hvis du måler riktigheten på fargene i sRBG kommer 4K skjermen dårlig ut, fordi den er laget for et annet fargerom. Problemet er at det meste er sRBG. I Photoshop blir alt rett, men til vanlig Windows osv blir 4K skjermen dårligere enn FHD skjermen, selv om den er bedre, om det gir mening. Den er bedre fordi den har et utvidet fargerom, men siden det meste er sRBG så viser den sRBG content i et Adobe RBG fargerom, og da blir ting feil, men mer "fargerikt".

 

Ellers ser det fortsatt ut som det er Sharp skjermer, så i ren bildekvalitet er fortsatt LG skjermene i Macbooks bedre.

Lenke til kommentar

Så det er mulig å kjøre FHD skjerm og 97whr batteri? 

http://www.dell.com/en-us/shop/productdetails/xps-15-9560-laptop/fncwxb1608s

 

Om du klarer å tvinge siden deres i USA modus så får du en nettside som faktisk har riktig info. 

 

Ser derimot at de selger FHD + SSD med 56 Whr. Det må bety at de selger en laptop med et hull i da, siden den hverken har SSD eller stort batteri???

 

Det som står på den norske siden derimot er jo åpenbart feil, men jeg fant ut hvordan du får infoen ut av sidene deres.

 

http://www.dell.com/no/p/xps-15-9560-laptop/pd?oc=cnx95603&model_id=xps-15-9560-laptop

 

Denne har FHD og 97 Whr batteri. Om du trykker kjøp og fortsetter litt inn og går til detaljert visning så oppgir siden 97 Whr. Så trykk inn på modellene, legg dem i handlevogn og få opp detaljert visning, så står alle specsene klart og tydelig. Ser ellers at de har 1000 kr avslag + fri frakt akkurat nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og SSD modellene har 97 Whr (som er 3 W fra maks batteristørrelse, fly har en grense på 100W, så ingen lager større batterier enn det).

Jeg trodde batterigrensene kun var for uninstallerte batterier? Altså batterier som ikke var inne i en laptop? Se spesielt her:

 

For lithium batteries that are installed in a device (laptop, cell phone, camera, etc.), see the entry for "portable electronic devices, containing batteries" in this chart.

og da videre for installerte batterier skriver de

Quantity limits: None except that larger lithium ion batteries and spare nonspillable wet (gel cell, absorbed electrolyte) batteries are limited to two per person.

EDIT: Ser ut som om størrelsebegrensningene også gjelder for de installerte batterier, men med unntak: "With airline approval, passengers may also carry up to two spare larger lithium ion batteries (101-160 watt hours). This size covers the larger after-market extended-life laptop computer batteries and some larger batteries used in professional audio/visual equipment."

 

EDIT2: Uansett, slik jeg leser reglene virker det som om det er greit å ha to separate batterier i laptopen som tilsammen overstiger 100Wh. Dette er jo hva gamle ThinkPad-laptoper hadde i sin tid...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Har aldri sett noen laptoper med mer enn 96 Whr med et batteri. Selv de nevnte intern + ekstern Lenovo batterisystemene (som fortsatt eksisterer) pleier ikke å overstige det. Så da tenkte jeg det måtte være en grunn til dette. 96 Whr er jo relativt mye, men om du har en kraftig 4K maskin så går selv 96 Whr raskt.

 

Dell XPS 13 ligger jo på ca 55Whr, og så kan du få en 18000 mAh power companion, som lager til rundt 50% tror jeg. Så da har du noe som 80 Whr. Da skal du ha en ganske lang flight for å bruke all den strømmen.

 

Hvor nøye de sjekker batterier vet jeg derimot ikke. Hvordan skal de se om et internt batteri er over 100 Whr eller ikke? Samtidig hadde de nok gått etter spesielle enheter om det kom noen med mer. Ikke at jeg helt forstår hvordan grensen er 100 Whr, men du kan ha med deg hvertfall to slike batterier, og du kan ha noen mindre og. Det er rimelig lett å koble sammen Li-ion batterier og antenne 3-4 av dem samtidig på rundt 300 Whr f.eks. Og åpenbart så synes flyselskapene de rundt 5 Whr i Note 7 var livsfarlige. Gir ikke helt mening spør du meg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...