Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! 

 

Har noen av dere som har fått maskinen levert fått den med Samsung SSD? Den er jo ifølge tester 2-3 ganger raskere enn Toshiba-SSD'en. Jeg kontaktet Dell og fikk til svar at det er tilfeldig hvilken SSD man får basert på tilgjengelighet. Lurer da på hvor mange ganger jeg må sende maskina i retur for å få en med Samsung-disk...  Tenker meg en konfigurasjon med 512GB disk, så dere som svarer på dette spørsmålet oppgi gjerne hvilken størrelse dere har.

Lenke til kommentar

Mener at konfigurasjonen med 57Whr batteri har ekstra plass til en HDD/SSD ja.

XPS leveres også med LiteOn SSD. Ser at folk skriver at det er veldig stor forskjell på hastigheten på Samsung/Toshiba/LiteON... men er dette kun basert på benchmarks, eller oppleves de som trege? Jeg tviler egentlig på at forskjellen merkes under bruk, og da har strengt tatt ikke en teoretisk test noe å si. Det samme gjelder jo også benchmarks av GPU; ja de kan brukes til å gi et inntrykk av hvordan den presterer, men gir ikke nødvendigvis et komplett og riktig inntrykk av hvordan GPUen faktisk presterer ved spilling.

 

Hotel Papa: du omtalte jo maskinen som perfekt tidligere, det eneste du hadde problemer med var coil whine. Litt rart at du da plutselig sier at SSDen var "treige saker" ?

 

 

Litt ang SSD i XPS 9560 her:

https://youtu.be/QLuGihoIgh8?t=9m1s

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

:)  :thumbs: 

Min har fått leveringsdato 10.april. Så 3-5 dager som det står på dell.no er nok kun tid for forsendelse, men de burde jo lagt inn tid for å lage den også.

 

 

Jeg har forresten sett på Pelicase til XPS 15. Noen som kan bekrefte at Pelicase 1085 passer, eller må en gå for 1095? Trenger solid beskyttelse når jeg reiser på jobb. Ingen håndbagasje på helikopter offshore.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=rYvITj4HpxQ

 

 

 

 

Edit: jeg fant en som har fått plass til en Macbook Pro 15, og den er visst ca 1.9mm bredere, så det skal være plass :)

 

https://jaustin.io/2012/11/extreme-protection-for-the-15-retina-macbook-pro-from-pelican/

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Prøvde å legge inn bilde, men fant ikke ut hvor det skulle lastes opp.

 

CNX9603

 

i7 7700HQ

16gb ram

FHD skjerm

512GB SSD

97Whr batteri

Fingerprintscanner

 

 

Ville helst ha matt skjerm og har ikke behov for touch, så prisforskjellen på 4k var ikke verdt det for min del. Kommer uansett til å være tilkoblet ekstern skjerm når jeg bruker den hjemme.

Høres fornuftig ut. Jeg valgte den med 4k hovedsakelig for å få 1 TB disk. Skjermen er i overkant blank, men uten gjenskinn er selvfølgelig bildet veldig bra.

 

Var ikke klar over at de med det lille batteriet hadde en ekstra diskplass. Tror uansett bedriftsvarianten blir levert med det store batteriet. Prøvde forsåvidt å sjekke hvilket batteri som satt i ved å bruke batteryreport, men fikk bare blankt svar:

 

Installed batteries

Information about each currently installed battery

BATTERY 1

NAME DELL 5XJ2872

MANUFACTURER LGC-LGC8.33

SERIAL NUMBER 664

CHEMISTRY LION

DESIGN CAPACITY mWh

FULL CHARGE CAPACITY mWh

CYCLE COUNT -

Lenke til kommentar

 

Hotel Papa: du omtalte jo maskinen som perfekt tidligere, det eneste du hadde problemer med var coil whine. Litt rart at du da plutselig sier at SSDen var "treige saker" ?

 

 

Jeg går ikke så mye opp i hastighet på SSD. Men når min gamle Samsung 830 i min 5år gamle Asus føles raskere ut, så kan det ikke ha vært særlig mye krutt i den som satt i XPSen. Står fortsatt for det jeg har sagt. 

Lenke til kommentar

 

 

Hotel Papa: du omtalte jo maskinen som perfekt tidligere, det eneste du hadde problemer med var coil whine. Litt rart at du da plutselig sier at SSDen var "treige saker" ?

 

 

Jeg går ikke så mye opp i hastighet på SSD. Men når min gamle Samsung 830 i min 5år gamle Asus føles raskere ut, så kan det ikke ha vært særlig mye krutt i den som satt i XPSen. Står fortsatt for det jeg har sagt. 

 

Har du forsøkt å benchmarke de mot hverandre? Kan være andre ting som hikker da.

Lenke til kommentar

Mener at konfigurasjonen med 57Whr batteri har ekstra plass til en HDD/SSD ja.

 

XPS leveres også med LiteOn SSD. Ser at folk skriver at det er veldig stor forskjell på hastigheten på Samsung/Toshiba/LiteON... men er dette kun basert på benchmarks, eller oppleves de som trege? Jeg tviler egentlig på at forskjellen merkes under bruk, og da har strengt tatt ikke en teoretisk test noe å si. Det samme gjelder jo også benchmarks av GPU; ja de kan brukes til å gi et inntrykk av hvordan den presterer, men gir ikke nødvendigvis et komplett og riktig inntrykk av hvordan GPUen faktisk presterer ved spilling.

 

Hotel Papa: du omtalte jo maskinen som perfekt tidligere, det eneste du hadde problemer med var coil whine. Litt rart at du da plutselig sier at SSDen var "treige saker" ?

 

 

Litt ang SSD i XPS 9560 her:

https://youtu.be/QLuGihoIgh8?t=9m1s

 

Dette er en maskin som er så å si skreddersydd for videoredigering, ihvertfall den med 4k skjerm. Da burde man vel merke forskjell på 2-3 ganger hastighet på SSD'en... Men jobber man kun med bilderedigering så kanskje ikke. Liteon-disken skal etter hva jeg har lest være nærmere Samsung enn Toshiba. Hvis noen av dere som har ulike disker kan kjøre noen real world tester, hadde det vært interessant å se resultatene ☺️

 

Foreløpig ingen med Samsung-disk i omløp i Norge? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hotel Papa: du omtalte jo maskinen som perfekt tidligere, det eneste du hadde problemer med var coil whine. Litt rart at du da plutselig sier at SSDen var "treige saker" ?

 

 

Jeg går ikke så mye opp i hastighet på SSD. Men når min gamle Samsung 830 i min 5år gamle Asus føles raskere ut, så kan det ikke ha vært særlig mye krutt i den som satt i XPSen. Står fortsatt for det jeg har sagt. 

 

Har du forsøkt å benchmarke de mot hverandre? Kan være andre ting som hikker da.

 

 

Nei, ikke i benchmark software. Men sammenliknet i Adobe Lightroom. XPSen hadde en rykende fersk versjon av W10 installert, med alle de nyeste driverne og LR var det eneste programmet jeg hadde installert på den. 

Lenke til kommentar

Fikk akkurat bekreftet at Gigabyte alternativer ikke blir tilgjengelig i Norge.

Krysser fingrene for at XPS 9560en jeg mottar er feilfri :)

 

Sorry for the late update. After confirming with related department, the AERO 14 (GTX 1060) / P34 series and Sabre 15 are not scheduled to become available in Norway market. Sorry for the inconvenience.

Regards,
GIGABYTE

Lenke til kommentar

Ang SSD så kan det jo et alternativ å kjøpe konfigurasjonen med

i7,

8gb ram

56 Whr batteri

256gb SSD.

 

Da har man 2000,- å oppgradere ram og SSD for....Så kan en enten bytte SSD eller sette inn en raskere i tillegg. 
Man ender da opp med en litt lettere maskin (uten ekstra SSD), men også litt dårligere batteri tid.

 

Har ikke sjekket prisene i det siste, men jeg mener at jeg sjekket dette tidligere og kom frem til at man ikke får oppgradert ram + SSD for 2000,- og valgte derfor konfigurasjonen som var hakket dyrere.

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om HDMI porten (1.4?) på XPS 9560 støtter 1920x1080 @60Hz ?

Har planer om å skifte ut skjermen min til 4k, men må jeg ha en USB-C adapter til den gamle 1080 skjermen min også eller kan jeg bruke HDMI utgangen slik den er og oppnå 60Hz ?

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om HDMI porten (1.4?) på XPS 9560 støtter 1920x1080 @60Hz ?

 

Har planer om å skifte ut skjermen min til 4k, men må jeg ha en USB-C adapter til den gamle 1080 skjermen min også eller kan jeg bruke HDMI utgangen slik den er og oppnå 60Hz ?

1920x1080 i 60Hz er ikke noe problem, til og med HDMI 1.0 støtter opptil 1920x1200 i 60Hz. Det er 4K i 60Hz man trenger HDMI 2.0 for.

 

EDIT: Mer info her: https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Endret av Tummen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var slik jeg også forsto det :)

Da trenger jeg ikke USB-C til HDMI/DP helt enda.


Finnes det forresten noen adre dockinger enn TB16 som er er brukbare? Antar at det kun med den en kan få lading, men om man ser  bort i fra den delen; finnes det brukbare kandidater som har HDMI 2.0/displayport, USB og evt Ethernet ?

Lenke til kommentar

Her er en langt mer omfattende guide: https://www.reddit.com/r/Dell/comments/5xvrvi/howto_95605520_toshiba_ssd_optimizing_performance/

 

Uansett, at et seriøst selskap som Dell ikke har klart å optimalisere SSD-driverne på en maskin som først og fremst retter seg mot bilde- og videoredigerere er jo en skandale. Jeg har veldig lyst på en XPS 15, men kommer til å vente til jeg hører om maskiner i Norge som er levert med Samsung-disker. Så kan det jo hende det kommer noen alternativer fra andre produsenter i mellomtiden og Dell mister en kunde.

 

Så hvis noen får en maskin med Samsung-disk så si ifra :-)

Lenke til kommentar

Helt enig i at det er elendig at Dell ikke har klar å rydde opp i problemene før de slipper produkter på markedet. Dette var vel også likt for XPS 9550...

Fant forresten ut at det finnes skjermer som har Thunderbolt port, slik at en slipper å gå via en adapter. Hadde vært digg om Dell hadde laget en skjerm med kraftig nok strømforsyning til å lade XPS 9560, slik som TB16 gjør.

 

 

http://tidbits.com/article/16412

 

edit: + 4xUSB + Ethernet port, så hadde det vært perfekt ;)

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...