Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor utspekulerte er lisensfolk (NRK)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Per hushaldning er i så fall i feil retning. Då må vel dei utan TV delta på gildet? Det må du for så vidt om det går gjennom skatten òg, men der hadde det kanskje blitt fordelt litt betre etter inntekt.

 

Problemet med det forslaget til Dubious er vel at du ikkje treng noko dekoder for å sjå på TV i dag sidan det finnes så mykje on demand.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per hushaldning er i så fall i feil retning. Då må vel dei utan TV delta på gildet? Det må du for så vidt om det går gjennom skatten òg, men der hadde det kanskje blitt fordelt litt betre etter inntekt.

 

Problemet med det forslaget til Dubious er vel at du ikkje treng noko dekoder for å sjå på TV i dag sidan det finnes så mykje on demand.

Med on-demand så må en ha en avtale med en leverandør, om du da ikke mener netflix etc. som en ikke trenger TV for å bruke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Per hushaldning er i så fall i feil retning. Då må vel dei utan TV delta på gildet? Det må du for så vidt om det går gjennom skatten òg, men der hadde det kanskje blitt fordelt litt betre etter inntekt.

 

Problemet med det forslaget til Dubious er vel at du ikkje treng noko dekoder for å sjå på TV i dag sidan det finnes så mykje on demand.

 

Om det er slike tanker som råder, og jeg hadde hatt mulighet til å stemme, så hadde jeg stemt for å beholde lisensen slik den fungerer i dag, knyttet til apparatet.

 

Du ser ikke villig ut til å løfte det vekk fra apparatene? Må jo få spør om det er det som menes..

 

Slik det er i dag, så slipper jeg å betale lisens, fordi jeg ikke benytter meg av Nrk TV, fordi jeg ikke har noen TV-mottaker (som er den lovlige måten å gjøre det på). Så det er jo mye bedre for meg at ting består sånn som i dag  ;)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på det opprinnelige spørsmålet, de kommer med en bil med antenner som fanger opp om du har en TV.

Så lenge den står tilknyttet strømnettet, kan de finne ut av det.

 

Jaha - hvordan fanger disse såkaldte antenne opp om det er en PC skjerm, monitor eller en TV? 

Lenke til kommentar

De fleste riks kanaler i verden er direkte finansiert ifra skattekassa. Så jo mindre man tjener og betaler i skatt jo mindre spytter men ikke i finansieringen. NRK lisensen svir og provoserer mest fordi man får en plagsom ekstrautgift 2 ganger i året. For dem som har minst og sliter å holde seg flytende er det en byrde man helst skulle kunne valgt vekk. Om man er på 5-6 tusen kr å leve for per mnd. svir det bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For å svare på det opprinnelige spørsmålet, de kommer med en bil med antenner som fanger opp om du har en TV.

Så lenge den står tilknyttet strømnettet, kan de finne ut av det.

 

Jaha - hvordan fanger disse såkaldte antenne opp om det er en PC skjerm, monitor eller en TV?

 

https://www.schneier.com/blog/archives/2015/06/tempest_attack.html

 

Forskjellige digitale apparater har forskjellig digital signatur.

Endret av VegaPet
Lenke til kommentar

Egentlig får du kjøpt Software Defined Radio (SDR) dingser idag som du bare kan koble på mobilen, på samme måte som en zeropi som kjører kali med ekstra antenne.

 

I hvilken grad de tar det ibruk i hvilken landsdel er en annen sak, men mulighetene er så absolutt tilstede og det går jævlig fort med utviklingen og utrullingen av teknikk nå som skjulte tvangsmidler har blitt tilkjent politiet - det forplanter seg videre nedover, og flere aktører får påtalemyndighet.

Lenke til kommentar

 

For å svare på det opprinnelige spørsmålet, de kommer med en bil med antenner som fanger opp om du har en TV.

Så lenge den står tilknyttet strømnettet, kan de finne ut av det.

Det er ein KLM-sketsj og må ikkje forvirrast med røynda. https://youtu.be/iaVMO4t_D8c

Der finnes fektisk en slik bil som jeg både har sett å snakket med vedkomende som kjører den. Klarer ikke komme på hva instansen het. Men han kontrollerte vhf blandt annet.

 

Å ja den så ut som å vere drett ut av en klm sketsj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der finnes fektisk en slik bil som jeg både har sett å snakket med vedkomende som kjører den. Klarer ikke komme på hva instansen het. Men han kontrollerte vhf blandt annet.

Ja, de later som om det er bare en forvokst ski-boks på taket, men det er tydelig for de som kjenner til denslags at inni den boksen sitter det opptil flere antenner.

Lenke til kommentar

 

 

For å svare på det opprinnelige spørsmålet, de kommer med en bil med antenner som fanger opp om du har en TV.

Så lenge den står tilknyttet strømnettet, kan de finne ut av det.

Det er ein KLM-sketsj og må ikkje forvirrast med røynda. https://youtu.be/iaVMO4t_D8c
Der finnes fektisk en slik bil som jeg både har sett å snakket med vedkomende som kjører den. Klarer ikke komme på hva instansen het. Men han kontrollerte vhf blandt annet.

 

Å ja den så ut som å vere drett ut av en klm sketsj.

At det finnes ein bil som måler saker og ting er greit nok, men kvar er grunnlaget for påstanden om at lisenskontrollørane køyrer rundt og detekterer TV-apparat med mottakarar i bruk?
Lenke til kommentar

At det finnes ein bil som måler saker og ting er greit nok, men kvar er grunnlaget for påstanden om at lisenskontrollørane køyrer rundt og detekterer TV-apparat med mottakarar i bruk?

Mange av disse lisenskontrollørene jobber for provisjon, og er tidlig-pensjonerte politifolk.

 

Med andre ord, mennesker som har et "kontroll-ønske".

Lenke til kommentar

 

At det finnes ein bil som måler saker og ting er greit nok, men kvar er grunnlaget for påstanden om at lisenskontrollørane køyrer rundt og detekterer TV-apparat med mottakarar i bruk?

Mange av disse lisenskontrollørene jobber for provisjon, og er tidlig-pensjonerte politifolk.

 

Med andre ord, mennesker som har et "kontroll-ønske".

 

 

Du slenger ut mange påstander du ikke har belegg for. NRK har ikke lov til å overvåke folk på denne måten, og gjør det heller ikke. De går rundt og banker på dører for å finne ut om folk er lisenspliktige eller ikke. 

Lenke til kommentar

Du slenger ut mange påstander du ikke har belegg for. NRK har ikke lov til å overvåke folk på denne måten, og gjør det heller ikke. De går rundt og banker på dører for å finne ut om folk er lisenspliktige eller ikke.

Hvis du mener at jeg ikke har belegg for mine påstander, så kom med belegg for dine.

 

Her har du en som du kan belegge: "Har NRK virkelig ikke lov til å finne ut om folk har TV?"

Lenke til kommentar

 

Du slenger ut mange påstander du ikke har belegg for. NRK har ikke lov til å overvåke folk på denne måten, og gjør det heller ikke. De går rundt og banker på dører for å finne ut om folk er lisenspliktige eller ikke.

Hvis du mener at jeg ikke har belegg for mine påstander, så kom med belegg for dine.

 

Her har du en som du kan belegge: "Har NRK virkelig ikke lov til å finne ut om folk har TV?"

 

Hvis du faktisk leser sitatet du har i posten din vil du se at det ikke står at NRK ikke har lov til å finne ut at folk har TV, det står at det ikke har lov til å overvåke folk, akkurat som ingen andre har lov til det. 

 

Se for eksempel her: https://www.nrk.no/lisens/lover-og-forskrifter-1.11584444

 

Eller for eksempel straffelovens § 267 om krenkelse av privatlivets fred.

 

 

Hva er dine kilder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...