Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor utspekulerte er lisensfolk (NRK)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sende regning uten rettslig grunnlag for å plage noen er fort bedrageri. Og det vil i alle fall være i strid med inkassoloven om du forsøker å inndrive det.

 

Det siste kan du imidlertid gjøre. Så lenge du holder deg til det du beskriver vil det vanligvis være helt innenfor.

 

Ok, ser den. Det er sikkert ikke lov i følge norsk lovverk.

 

Da har jeg en annen løsning. Man samler en liten gruppe folk. Holder ting et eller annet sted i landet. Lager noen provisoriske grunnlover og later som at man har opprettet en ny stat. Etterhvert lager man lovbok, som man legger ut på et .org-domene elns. Også begynner man sakte men sikkert å opprette lover som taler i gruppens favør.

 

Hvilke konsekvenser får man da. Sender de folk på galehus, sender politi på nakken og ender i arresten? Hvor langt kan dette dras før det blir flagget som en gruppe som ønsker statskupp eller likn.?

 

 

 

Når man streamer NRK via Internett, så kan man faktisk si til NRK sin kontrollør:

 

Vær så god kom inn, sett deg ned og få en kopp kaffe. Nå skal vi se om de sender en god film.

Selvsagt, man behøver ikke å angripe alt her i verden med drittsekkrolle. Man kan sikkert oppnå en del med litt takt og tone også.

 

Men, når man først er litt i hatmodus, så er det lett å tenke negative tanker da.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

... Dermed kan jeg ikke få TV-signaler uten programkort og abbonement hos en tilbyder ...

Feil. Har man en vanlig TV, så har den RiksTV-godkjent tuner og kan da ta inn NRK med kun en vanlig bordantenne eller uteantenne. Det er akkurat derfor en TV utløser lisensplikt.

 

 

Du har rett, og jeg lærte noe nytt i dag. Trodde man trengte CAM og programkort fra riksTV for å ta inn gratiskanalene (NRK) også. Men ser ikke slik ut egentlig. RiksTV selv sier NRK sendes ukryptert, og gratis. CAM koster 19kr i måneden, og det er ikke gratis.

Kan også bekrefte av TVen min er godkjent av riksTV.

 

Og jada, TVen er "satt bort".

Lenke til kommentar

Bestilte en TV i mitt navn med levering til jobben. Etter 6 mnder dukket det opp en lisensregning til jobben  :w00t:

 

Har du forøvrig en Samsung TV (Går sikkert på andre også, men jeg har bare kjennskap til Samsung) så er det superenkelt å plombere TV-en selv. Bare ta en tang og dra ut antenne kontakten og forselg igjen med en teipbit. Dette de ifra lisensfri.no gjorde på en TV vi hadde. Kommer de ifra NRK viser jeg de bare baksiden av TV-enog at den er plombert og dermed ikke kvalifiseres som en TV, men en monitor. Usikker på hvordan det funker i praksis, men vi får se når det først skjer.

 

Bruker kun TV-en til Playstation og Netflix/Plex. 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

NRK sitt regelverk rundt plombering av mottakere:

https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-monitor-1.11580427

 

Ser ellers at det finnes en bestemmelse i forskriften om å "sette vekk apparatet":

 

https://lovdata.no/forskrift/1980-10-23-8798/§9

 

Det er ikke godt å si hvor lett det er å rekke fram med en melding om "vekksetting" etter §9

 

Det kan nok være slik at sett i sammenheng NRK sitt regelverk, så må man ikke bare sette vekk men også plombere på autorisert verksted. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hadde en på døren for en stund tilbake (2 år?). Jeg slapp han ikke inn og sa jeg ikke hadde TV. Da ville han at jeg skulle signere på noe (selverklæring på at jeg ikke hadde TV?). Han sa noe om at "hvis de fant ut at jeg likevel hadde en TV så blablabla". Husker ikke nøyaktig, men sikkert ikke så farlig. ;)
Har ikke hørt eller sett noe siden.

Lenke til kommentar

NRK sitt regelverk rundt plombering av mottakere:

https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-monitor-1.11580427

 

Ser ellers at det finnes en bestemmelse i forskriften om å "sette vekk apparatet":

 

https://lovdata.no/forskrift/1980-10-23-8798/§9

 

Det er ikke godt å si hvor lett det er å rekke fram med en melding om "vekksetting" etter §9

 

Det kan nok være slik at sett i sammenheng NRK sitt regelverk, så må man ikke bare sette vekk men også plombere på autorisert verksted.

Nei, sånn kan det ikke godt være. Det holder å sette vekk, men da må mottakeren være tilgjengelig for NRK å plombere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ingen plikt til å åpne opp for lisenskontrollører, med mindre de har med seg politi med ransakelsesorde og det har jeg aldri hørt at de har.

 

Man kan jo diskutere hvorvidt man i praksis har plikt å åpne for politiet også. Det kan jo hende at en ubesvart ringe på døren henvendelse kan oppfattes som om at du ikke er hjemme.

 

Eller forventer du at politiet kommer brasende gjennom døren med en rambukk, eller knuser seg inn gjennom et vindu for slike småting som TV-mottakerlisenssyndere?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde en på døren for en stund tilbake (2 år?). Jeg slapp han ikke inn og sa jeg ikke hadde TV. Da ville han at jeg skulle signere på noe (selverklæring på at jeg ikke hadde TV?). Han sa noe om at "hvis de fant ut at jeg likevel hadde en TV så blablabla". Husker ikke nøyaktig, men sikkert ikke så farlig. ;)

Har ikke hørt eller sett noe siden.

 

Hadde et tospann av disse folka på døren for en god del år tilbake i tid (rene jehovas vitne besøket). Angrer på at jeg ikke spurte om de var i fra Jehovas vitner  :wee:. Kanskje en sånn omtrentlig 2004 eller nært der tror jeg. De krevde ikke noen signatur på noe som helst. De sa det ikke var nødvendig å komme inn når jeg spurte dem om de ønsket å sjekke.

 

For om de hadde trødd over dørterskelen så må jo de bevise at de hadde tillatelse til å gå inn hos meg, gitt at jeg evt. lager kvalm da selvfølgelig. Kanskje derfor de var to. Kanskje det sleske smilet mitt når jeg spurte om de ønsket å sjekke, gjorde at de følte seg utrygge.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

NRK sitt regelverk rundt plombering av mottakere:

https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-monitor-1.11580427

 

Ser ellers at det finnes en bestemmelse i forskriften om å "sette vekk apparatet":

 

https://lovdata.no/forskrift/1980-10-23-8798/§9

 

Det er ikke godt å si hvor lett det er å rekke fram med en melding om "vekksetting" etter §9

 

Det kan nok være slik at sett i sammenheng NRK sitt regelverk, så må man ikke bare sette vekk men også plombere på autorisert verksted.

Nei, sånn kan det ikke godt være. Det holder å sette vekk, men da må mottakeren være tilgjengelig for NRK å plombere.

 

Hva i all verden er dette for en tolkning? "Hei, vi ser at du har satt vekk tv'n, men for å være helt sikker skal vi komme og ødelegge den."

Da kan man jo like godt kreve at den skal innleveres til kringkastingen for destruksjon...

Lenke til kommentar

 

Du har ingen plikt til å åpne opp for lisenskontrollører, med mindre de har med seg politi med ransakelsesorde og det har jeg aldri hørt at de har.

 

Man kan jo diskutere hvorvidt man i praksis har plikt å åpne for politiet også. Det kan jo hende at en ubesvart ringe på døren henvendelse kan oppfattes som om at du ikke er hjemme.

 

Eller forventer du at politiet kommer brasende gjennom døren med en rambukk, eller knuser seg inn gjennom et vindu for slike småting som TV-mottakerlisenssyndere?

 

 

Nei, jeg kan aldri tenke meg at politiet vil bruke ressurser på noe så dumt som TV-lisens; det var nettopp poenget mitt. Politiet stormer ikke folks hjem med mindre det er mistanke om narkotika og lignende.

Lenke til kommentar

 

 

NRK sitt regelverk rundt plombering av mottakere:

https://www.nrk.no/lisens/sv-kun-monitor-1.11580427

 

Ser ellers at det finnes en bestemmelse i forskriften om å "sette vekk apparatet":

 

https://lovdata.no/forskrift/1980-10-23-8798/§9

 

Det er ikke godt å si hvor lett det er å rekke fram med en melding om "vekksetting" etter §9

 

Det kan nok være slik at sett i sammenheng NRK sitt regelverk, så må man ikke bare sette vekk men også plombere på autorisert verksted.

Nei, sånn kan det ikke godt være. Det holder å sette vekk, men da må mottakeren være tilgjengelig for NRK å plombere.

Hva i all verden er dette for en tolkning? "Hei, vi ser at du har satt vekk tv'n, men for å være helt sikker skal vi komme og ødelegge den."

Da kan man jo like godt kreve at den skal innleveres til kringkastingen for destruksjon...

Det er kanskje en rar regel, men jeg ser ikke helt hvordan forskriften kan tolkes annerledes. Har du lest forskriften?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...