Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor utspekulerte er lisensfolk (NRK)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er ikke godt å si hvor lett det er å rekke fram med en melding om "vekksetting" etter §9

 

Det kan nok være slik at sett i sammenheng NRK sitt regelverk, så må man ikke bare sette vekk men også plombere på autorisert verksted. 

 

Det fungerer fint. Eg satte vekk min mottakar og sendte epost til NRK om dette. Nokre månader seinare fekk eg beskjed om at eg var sletta frå registeret.

 

Når det gjeld plombering av NRK så er det mykje prat om det, men eg har aldri høyrt om eit tilfelle der det faktisk blir bedt om. Når det er snakk om plombering er det vanlegvis at nokon har plombert ein TV dei vil bruke som monitor for å sleppe betale lisens. Eg er einig i Herr Brun sin tolkning av lovverket, men eg tvilar på det blir gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dagens TV-mottakerlisens er veldig forutsigbar. En flytting over på skatteseddelen vil være mindre forutsigbar, og flere måtte da ha deltatt i å betale. Fordelen er at de kan fjerne dagens forskrift med skatteseddel-lisensinngang, slik at det går an å kjøpe seg TV uten å føle seg "kriminell" lengre.

 

!

Flytt lisensen over på skatteseddelen slik at samtlige skattebetalere blir med på spleiselaget med å drifte statskanalen samt besparelser på hundrevis av millione for å drifte lisensinnkreving.

Sannsynligvis vil dette medføre at hver enkel skattebetaler slapp unna med langt under tusenlappen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste ledd:

 

"Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

 

Tror NRK sin variant av tolkningen er at dette er noe de alltid ønsker og at de også ønsker at plomberingen skal skje på et autorisert verksted.

 

Det kan nok være at noen får lettere gehør hos statens julenisse enn andre.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvorfor kjøper dere ikke de bedritne 42/48 tommers "monitorene"/"lisensfri tv" som Expert selger, så slipper dere betale lisens i ett år til lisensen flyttes til skatteseddelen. :p

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Siste ledd:

 

"Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."

 

Tror NRK sin variant av tolkningen er at dette er noe de alltid ønsker og at de også ønsker at plomberingen skal skje på et autorisert verksted.

 

Det kan nok være at noen får lettere gehør hos statens julenisse enn andre.

Ja, og hvis nrk ønsker det kan de altså kreve å få plombere mottakeren. Hvis de sørger for å gjennomføre det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flytt lisensen over på skatteseddelen slik at samtlige skattebetalere blir med på spleiselaget med å drifte statskanalen

 

Det mest rettferdige er dagens ordning, der de som er interessert i å glane på amerikansk søppelkultur og norsk politisk propaganda betaler for det, mens vi andre slipper.

Hvilke programmer på Nrk mener du står for amerikansk søppelkultur?

 

Forøvrig, mener du med dagens ordning at alle som benytter seg av tilbudet til Nrk er med på spleiselaget og betaler lisens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i bygda jeg bor er det ikke kabeltv og ikke digitaltv-mottak (de analoge senderne ble nedlagt for ca. 10 år siden). Eneste mulighet for å få sett fjernsyn er satellittmottak. Uten dekoder og abonnement kan en se diverse utenlandske kanaler (ikke minst mange tyske), men av norske kun Visjon Norge. 

Må en likevel betale lisens? Noen som vet det sikkert? Jeg overveier å kjøpe fjernsyn og satellittmottaker for mottak av frie kanaler, men hvis jeg må ut med lisens til NRK selv om jeg ikke kan se dets kanaler, får det heller være.

 

Før de analoge senderene ble nedlagt så var digitale sendere på plass (DVB-T). Kort tid etter det analoge TV nettet ble stengt ble alle nye TVer solgt med den nye digitale tuneren i stede for den analoge.

 

Hvis TVen din er så gammel at ikke har den nye digitale mottakeren (DVB-T) så har du per definisjon ikke en mottaker, og trenger ikke betale lisens.

 

Jeg er også ganske sikker på at om TVen din har en DVB-T mottaker og du bor utenfor dekningsområdet til DVB-T i Norge, så må du fortsatt betale.

 

På sine nettsider skriver NTV at de har "Det digitale bakkenettet dekker inntil 98 prosent av husstandene og nær 87 prosent av hyttene i Norge."

Her har du dekningskart: http://www.ntv.no/dekningskart

Lenke til kommentar

 

 

Dagens TV-mottakerlisens er veldig forutsigbar. En flytting over på skatteseddelen vil være mindre forutsigbar, og flere måtte da ha deltatt i å betale. Fordelen er at de kan fjerne dagens forskrift med skatteseddel-lisensinngang, slik at det går an å kjøpe seg TV uten å føle seg "kriminell" lengre.

 

!

Flytt lisensen over på skatteseddelen slik at samtlige skattebetalere blir med på spleiselaget med å drifte statskanalen samt besparelser på hundrevis av millione for å drifte lisensinnkreving.

Sannsynligvis vil dette medføre at hver enkel skattebetaler slapp unna med langt under tusenlappen!

 

 

 

Det hadde kanskje åpnet for at man igjen kan kjøpe TV fra butikk helt samvittighetsfullt. Men, det er jo dyrere for de som ønsker seg fri da. Altså er dagens lisensordning den billigste og den mest forutsigbare.

 

Langt under en tusenlapp tror jeg ikke på før jeg får se det. En annen risiko med skatteseddelinngang for å dekke drift av Nrk, eventuellt vrake Nrk og gi oppdraget til en annen konkurrent (ja ingenting er jo helt umulig i teorien) det er at det blir mindre forutsigbart, da Stortinget når som helst kan herpe størrelsen på det skattebidraget uten av vi som forbrukere kan gjøre stort enn å bli "rævkjørt". Selvsagt kan man stemme annerledes ved neste valg.

 

Men det er et indirekte demokrati vi lever under tross alt, med "den innebyggede tregheten" det innebærer. Går tid fra en politiker gjør noe høyst stupid, inntil man som velger får straffet vedkommende ved å avstå fra å stemme, eller gi sin stemme til et annet parti som er i opposisjon. Det er selvsagt ikke så bra å ha denne risikoen.

 

Da er det egentlig bedre å få slippe unna gratis, når man innordner seg dagens forskrift - som er relativt enkelt bare man holder tungen rett i munnen.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hvordan er det hvis man har f.eks. altibox? Må man da betale avgift?

Nei. Jeg har altibox og hadde det da de fjernet meg fra listen deres på min oppfordring. Er ikke min skyld at jeg blir påtvunget altibox fra de som eier bygningen.

 

 

Og jeg er altibox bredbåndskunde, altså har jeg avstått fra å ha TV-mottaker ved å kun abonnere på bredbåndsdelen av tilbudet deres. Fiber er tingen til ting som Netflix og mye annet. Da bor jeg ikke i noe borettslag som kan forkludre hva jeg skal se på, og kan bestemme alt av abonnementer på det ene med det andre helt selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

..det er at det blir mindre forutsigbart, da Stortinget når som helst kan herpe størrelsen på det skattebidraget uten av vi som forbrukere kan gjøre stort enn å bli "rævkjørt". Selvsagt kan man stemme annerledes ved neste valg.

 

 

Årlig økning i nrklisensen er også politikerstyrt, så du kan bli like "rævkjørt" av politikerne med dagens løsning.

Lenke til kommentar
Hvis TVen din er så gammel at ikke har den nye digitale mottakeren (DVB-T) så har du per definisjon ikke en mottaker, og trenger ikke betale lisens.

 

Dette er bare tøys, virkeligheten er ikke så enkel. Det finnes fortsatt mange kabel-TV-selskap som sender analogt parallelt med de digitale sendingene. 

 

Her jeg bor er kabel-TV på et såkalt operatørnett som videreformidler kanaler fra Canal Digital. Fortsatt er andelen med dekoder/IDTV ikke høyere enn ca. 80 %, resten ser på analoge sendinger, for det meste eldre. 

 

Fortsatt finnes det mellom 80 og 100 aktive operatørnett i Norge, med titusenvis av kunder. Med andre ord er det ganske mange tusen som ser analoge sendinger.

 

 

edit: typo

Endret av BIGG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis TVen din er så gammel at ikke har den nye digitale mottakeren (DVB-T) så har du per definisjon ikke en mottaker, og trenger ikke betale lisens.

 

Dette er bare tøys, virkeligheten er ikke så enkel. Det finnes fortsatt mange kabel-TV-selskap som sender analogt parallelt med de digitale sendingene. 

 

(snip)

 

Vox_populi skriver i sin post (som jeg også siterer) at det ikke er noe Kabel-TV der han bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Flytt lisensen over på skatteseddelen slik at samtlige skattebetalere blir med på spleiselaget med å drifte statskanalen

Det mest rettferdige er dagens ordning, der de som er interessert i å glane på amerikansk søppelkultur og norsk politisk propaganda betaler for det, mens vi andre slipper.

Hvilke programmer på Nrk mener du står for amerikansk søppelkultur? Forøvrig, mener du med dagens ordning at alle som benytter seg av tilbudet til Nrk er med på spleiselaget og betaler lisens?

Jeg har ikke sett tv på ti år, men i hvert fall før i tida sendtes det en masse amerikanske program, og alt fra Amerika er søppel. Så vidt jeg kan dømme av programoversiktene, er det samme elendigheten fremdeles i NRK.

 

Jeg kjøper ikke ditt premiss om "spleiselag". NRK tv er ikke et spleiselag, det er et tilbud. Norges største avis, Aftenposten, får ikke sine inntekter gjennom noe spleiselag. Foruten reklameinntektene, er ordninga at folk som vil lese avisa, betaler for den – vi andre slipper. Slik er det med NRK tv også: de som vil ha tv, betaler. En grei og rettferdig ordning. Jeg ser ikke bort fra at enkelte iblant finner eller får låne et aviseksemplar og dermed lurer seg til å lese litt gratis, men noe stort problem for avisa er dette ikke. Heller ikke om noen ungdommer de første åra tusker til seg en tv og ser litt av og til. De fleste unge ser lite tv allikevel, men etter hvert som de ev. kjøper seg nye apparat, kommer de inn i lisensordningen.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her i bygda jeg bor er det ikke kabeltv og ikke digitaltv-mottak (de analoge senderne ble nedlagt for ca. 10 år siden). Eneste mulighet for å få sett fjernsyn er satellittmottak. Uten dekoder og abonnement kan en se diverse utenlandske kanaler (ikke minst mange tyske), men av norske kun Visjon Norge. 

Må en likevel betale lisens? Noen som vet det sikkert? Jeg overveier å kjøpe fjernsyn og satellittmottaker for mottak av frie kanaler, men hvis jeg må ut med lisens til NRK selv om jeg ikke kan se dets kanaler, får det heller være.

 

Før de analoge senderene ble nedlagt så var digitale sendere på plass (DVB-T). 

De digitale hovedsenderne var på plass ved overgangen, men alle de små lokale relesenderne ble lagt ned for godt. Mange bygder (og de ligger som regel nede i daler) ble dermed uten dekning fra bakkesenderne, noe også dekningskartet som du viser til, bekrefter. Det var forresten imponerende detaljert. Noe ganske annet enn det makkverket som liksom skal vise DAB-dekninga. Men der er årsaken at de ikke våger å vise hvor dårlig dekninga i virkeligheten er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...