hekomo Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 Har jeg skjønt dette riktig: Du liker ikke at Trump kommer med utsagn som du liker? Jeg liker ikke at han lyver. Han bryr seg åpenbart ikke om å komme sammen og motvirke hat, når alt han gjør handler om å splitte folk og spre hat. Budskapet henger ikke sammen med den som kommer med det. 5
After Dark Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 Demokratene kan få flest stemmer og likevel tape valget For to år siden fikk Hillary Clinton nesten tre millioner flere stemmer enn Donald Trump, men tapte likevel presidentvalget. Nå frykter demokratene at noe lignende kan skje også ved årets valg. Alle de 435 medlemmene står på valg, men selv om demokratene får over 50 prosent av stemmene på landsbasis, er det ingen selvfølge at de klarer å ta over flertallet. https://www.nrk.no/urix/derfor-kan-demokratene-fa-flest-stemmer-og-likevel-tape-valget-1.14279115
Vice Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 Jeg vil si at det er en like stor logisk feil å tro på alt som Trump sier fordi han sier det.... som det er å benekte alt Trump sier fordi det er han som sier det. I denne tråden har jeg kun sett eksempler på det siste. Igjen, det illustrerer poenget mitt og utsagnet fra artikkelen. 1
jjkoggan Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 Stemmer veldig bra med det vi ser endel eksempler på her i tråden, gjennom hele spekteret: Fakta er irrelevant for de som fortsatt støtter ham, de forsøker å redefinere virkeligheten og argumentere utifra det. Støtte? Jeg kjenner ingen som er helt ukritisk mot Trump.
Vaniman Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 Det har jeg ingen tro på. Et land med bare to partier hvor man manipulerer valgkretsene for å få de resultatene man vil ha? USA har mange partier. Men to som er dominerende. Hvem er det som manipulerer hvem?
nirolo Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 USA har mange partier. Men to som er dominerende. Deres system har degenerert til to partier i kongressen - meg bekjent er de det eneste i vesten med bare to partier i lovgivende forsamling. Hvem er det som manipulerer hvem? Republikanerne og demokratene manipulerer valgkretsene aka Gerrymandering. Du som mener USA er det mest demokratiske landet i verden kjenner da til det? Dette er jo helt på tur demokratisk sett. 2
Vaniman Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 Deres system har degenerert til to partier i kongressen - meg bekjent er de det eneste i vesten med bare to partier i lovgivende forsamling. Republikanerne og demokratene manipulerer valgkretsene aka Gerrymandering. Du som mener USA er det mest demokratiske landet i verden kjenner da til det? Dette er jo helt på tur demokratisk sett. Det er ikke så lett å manipulere velgere. Media klarer det ikke. Ihvertfall ikke i stor nok grad til å avgjøre valg i USA. Det er forskjell på partiene i USA. I Norge er jo alle partiene sosialdemokratiske og det betyr ikke stort hva man stemmer på. Dessuten ender vi nesten alltid opp med mindretallsregjeringer. Hvor demokratisk er det?
nirolo Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 (endret) Det er ikke så lett å manipulere velgere. Media klarer det ikke. Ihvertfall ikke i stor nok grad til å avgjøre valg i USA. Ta å søk opp Gerrymandering, det er det jeg snakker om og det virker ikke som om du vet hva det er. Det har ingen ting med manipulasjon av velgere, men av valgkretser. Det er et eksempel på hvorfor USA ikke er veldig demokratisk. Det er forskjell på partiene i USA. I Norge er jo alle partiene sosialdemokratiske og det betyr ikke stort hva man stemmer på. Dessuten ender vi nesten alltid opp med mindretallsregjeringer. Hvor demokratisk er det?At man i praksis ikke kan komme inn i kongressen er et stort demokratisk problem. I Norge holder det med enten 4% stemmer på landsbasis eller å få et mandat i et av fylkene. I Norge kan nye partier komme inn, siste nye parti på stortinget var MDG. I USA har man bare to partier i kongressen. Når var sist gang et annet parti var i kongressen? Jeg vet ikke. Om Norge har flertalls- eller mindretallsregjeringer er irrelevant for hvorvidt USA sitt system er demokratisk. (Forøvrig er det ikke noe udemokratisk ved en mindretallsregjering, den må ha støtte av et flertall på Stortinget) Endret 6. november 2018 av nirolo 3
xRun Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 (endret) Siste:Det er vegg-til-vegg valgdekning i nyhetskanaler, og på nett. Noen starter tidlig og kjører hele sendingen på nett, noen starter på nett senere når de første resultatene kommer, nær stengetid i de første valgdistriktene. Live stream fra CBS News sin valgdekning (er i gang): Live stream fra ABC News sin valgdekning (er i gang): Live stream fra PBS sin valgdekning (starter midnatt norsk tid): Live stream fra Fox News sin valgdekning (starter 01:00 norsk tid): Live stream fra NBC News sin valgdekning (starter 01:00 norsk tid): Youtube: Via en av deres nettsider: LIVE STREAM: NBC News coverage of the 2018 midterm elections (med pop-out videovindu)https://www.clickondetroit.com/news/elections/live-stream-nbc-news-coverage-of-the-2018-midterm-elections Live stream fra Washington Post sin valgdekning (starter 01:00 norsk tid): For de av oss som er kabelkunde med noen av disse kanalene startet pre-election coverage fredag ( ), exit-polls ventes ved stengetid, resultater kommer når de har telt opp. Det blir play-by-play underveis etterhvert som de får tall inn. Endret 6. november 2018 av xRun 2
Gavekort Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 Det er ikke så lett å manipulere velgere. Media klarer det ikke. Ihvertfall ikke i stor nok grad til å avgjøre valg i USA. Litt morsomt at du nevner dette, fordi jeg så forleden Manufacturing Consent, og Noam Chomsky er ikke enig med deg. 1
xRun Skrevet 6. november 2018 Skrevet 6. november 2018 (endret) Når stenger de første valgdistriktene? "When does voting start and end? People will take to the polls across the 50 states from 1pm GMT today, with polls closing from midnight GMT onwards. Below are the last polling times for each state. 19:00 EST (midnight GMT): Georgia, Indiana, Kentucky, New Hampshire, South Carolina, Vermont, Virginia 19:30 EST (00:30 GMT): North Carolina, Ohio, West Virginia 20:00 EST (01:00 GMT): Alabama, Conneticut, Delaware, Florida, Illinois, Maine, Maryland, Massacheutts, Mississippi, Missouri, New Jersey, Oklahoma, Pennsylvania, Rhode Island, Tennessee 20:30 EST (01:30 GMT): Arkansas 21:00 EST (02:00 GMT): Arizona, Colorado, Kansas, Louisiana, Michigan, Minnesota, Nebraska, New Mexico, New York, South Dakota, Texas, Wisconsin, Wyoming 22:00 EST (03:00 GMT): Iowa, Montana, Nevada, Utah 23:00 EST (04:00 GMT): California, Hawaii, Idaho, North Dakota, Oregon, Washington 01:00 EST (06:00 GMT): Alaska" Kilde: https://www.telegraph.co.uk/news/2018/11/06/us-midterm-results-exit-polls-maps-2018-todays-election-outcome/ Endret 6. november 2018 av xRun 1
xRun Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 (endret) Siste:Flere nyhetskanaler melder nå at demokratene vil overta flertallet i representantenes hus, og dermed også lederskapet i Husets kommitéer. Republikanere på Capitol Hill sirkulerte et rundskriv for noen måneder siden med en lang liste granskninger de fryktet kunne bli iverksatt dersom de mistet majoriteten i Huset, og nå meldes det at dette skjer. Samtidig ligger republikanerne an til å øke sitt flertall i senatet med et sete eller to. - - -Update:Nåværende "ranking member" i "Ways and means"-kommiteen i Huset, Richard Neal, som nå blir leder i kommitéen den kommende perioden, har ifølge nyhetsdekningen i natt varslet at kommitéen vil innkreve Trumps selvangivelse. Dette skal også være godkjent av Nancy Pelosi, som nå ligger an til å bli Speaker i Huset og overtar etter Paul Ryan.Dette vil være et av de første tiltakene kommitéene gjør iht. sin grunnlovsfestede kontroll og oversynsrolle under demokratisk ledelse. Dette vil være et skritt i retning av å ta rede på hvilke økonomiske bånd det er mellom Trump og utenlandske interesser, inkludert russiske sådanne. Endret 7. november 2018 av xRun
Snikpellik Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 Da er det bare å forberede seg på enda mer splittende og polariserende retorikk fra presidenten i retning demokratene. Han kommer nok til å tjene en del velgere nå som han i stor grad vil skylde på Huset for alt som er feil frem mot neste valg.
Gunfreak Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 Demokratene gjord det ekstremt middelmådig med tanke på antall som stemte og hvordan stemmingen var før valget, Som jeg regnet med ville de ikke ta sentatet men også miste flere repesentanter der. De tok huset men tok det ikke med et brak. Det var kanskje en blå bølge men det var ikke store bølgen og langt unna noe tsunami. Republikanerne gjorde det vel langt bedre i mellomvalget i 2010 om jeg husker riktig.
Vaniman Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 Det er ikke så lett å utrope en vinner av valget etter dette. Det var vel et rimelig bra valg både for demokratene og republikanerne. Demokratene får flertall i representantenes hus, republikanerne styrker makten i Senatet samt gjør det bra på guvernørvalget.
Snikpellik Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 Begge har fordeler av valget selvsagt, men jeg vil tro dette styrker Trumps sjanser til å bli gjenvalgt. Om ikke det kommer frem veldig mye drit før den tid.
Gunfreak Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 Vel en man som kalte sin svarte motkanditat for ape og fikk ofentlig støtte fra KKK og nazister vant guvernør valget i Florida, og det betyr at man kan regne med at Trump vil ta Florida i 2020 om demokratene ikke velger en veldig god kandidat.(og demokratene kommer sikker til å velge enten, Joe Biden, Hillary igjen, eller en eller annen korrupt total ukarismatisk kandidat. Og da Vinner Trump. Om Bernie går til valg og er demokratenes kandidat knuser han mest sannsynlig Trump, men demokratene er alt for dumme til å ha han som sin kandidat 4
robertaas Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 Om Bernie går til valg og er demokratenes kandidat knuser han mest sannsynlig Trump, men demokratene er alt for dumme til å ha han som sin kandidat Han vil være 79 år ved innsettelsen. Hvor realistisk tror du at det er?
Snikpellik Skrevet 7. november 2018 Skrevet 7. november 2018 Ikke helt urealistisk. Men jeg tror ikke Bernie Sanders nødvendigvis vil knuse Trump heller, uavhengig av alder. Mange ser på Joe Biden som en realistisk kandidat også, og han er bare to år yngre enn Bernie Sanders. Demokratene bør nok aller helst finne en litt yngre presidentkandidat.
Anbefalte innlegg