Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Dudeliduu skrev (2 minutter siden):

Personlig skjønn er problemet. For de kan når som helst dytte grensen for hva de tolker til å utestenge folk eller grupper de misliker og dytte den tilbake om det er andre de liker.
Video av vold og ting som direkte bryter amerikansk lov er derimot enkelt å tolke som et brudd.

Twitter er jo ikke kun Amerika,  og lover er forskjellige fra land til land rundt om i verden, og også mellom amerikanske stater. Er en bondage-video vold ? Er det greit å poste video/bilderhvordan man kan bryte seg inn i en bil ? Osv.osv. Personlig skjønn kommer man neppe forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SilverShaded skrev (30 minutter siden):

Man kan kanskje si det er en forskjell på om Ola Dunk sier at han har lyst til å dra til Siw Jensen og om den amerikanske presidenten oppfordrer til opptøyer/angrep mot regjeringsbygget ?

Tipper det ligger en del i hvem som ytrer seg, ja. Jeg kan sikkert slippe unna med å poste "Vis styrke, og aldri gi dere!", men jeg har ikke millioner av fans som forguder meg og tror jeg er den eneste i verden som snakker sant. Om jeg hadde hatt det ville meldingen kunne tolkes som en oppfordring til vold/lovbrudd. 

Store sosiale medier som Twitter er vel avhengige av at brukerne rapporterer kjip oppførsel når de ser noe(?).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Dudeliduu said:

Jeg hadde trolig hevet et øyebryn.

Nå er ikke dette en hypotetisk situasjon - Twitter stenger bøttevis av kontoer, så du kommer til å bli rimelig sliten i øyenbrynene.

De stengte bl.a. 7000 Qanon-kontoer i et jafs i sommer en gang - det havnet i noen aviser, men hovedsaklig fordi det var så mange på en gang - ikke fordi mange mente det ikke var greit å stenge dem.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Twitter er jo ikke kun Amerika,  og lover er forskjellige fra land til land rundt om i verden, og også mellom amerikanske stater. Er en bondage-video vold ? Er det greit å poste video/bilderhvordan man kan bryte seg inn i en bil ? Osv.osv. Personlig skjønn kommer man neppe forbi.

Men nå gjør du problemet mye vanskeligere enn det trenger å være. Hensikten med hvorfor du gjør det skjønner jeg ikke. Twitter i andre land kan også der si at de bruker amerikansk lov som rettningslinje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (1 minutt siden):

Nå er ikke dette en hypotetisk situasjon - Twitter stenger bøttevis av kontoer, så du kommer til å bli rimelig sliten i øyenbrynene.

De stengte bl.a. 7000 Qanon-kontoer i et jafs i sommer en gang - det havnet i noen aviser, men hovedsaklig fordi det var så mange på en gang - ikke fordi noen mente det ikke var greit å stenge dem.

Og samtidig hadde det blitt ramaskrik hvis 7000 tilhengere av BLM ble utestengt. Selv om det er lav prosentandel så er det svært mange der som maner til vold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dudeliduu said:

Og samtidig hadde det blitt ramaskrik hvis 7000 tilhengere av BLM ble utestengt. Selv om det er lav prosentandel så er det svært mange der som maner til vold.

Whataboutism fungerer stort sett dårlig og enda verre når 'whatabout'en en bruker er langt mindre alvorlig enn det man forsøker å forsvare.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (8 minutter siden):

Men nå gjør du problemet mye vanskeligere enn det trenger å være. Hensikten med hvorfor du gjør det skjønner jeg ikke. Twitter i andre land kan også der si at de bruker amerikansk lov som rettningslinje.

Hvordan gjør jeg det vanskeligere ? Jeg bare påviser problemer ved å bruke lov som rettesnor. Og skal man forlange at Twitter og andre sosiale medier skal fungere som advokater og dommere mht. å avgjøre hva som er "kvalifiserende" lovbrudd, havner man ut i like mye personlig skjønn. Og da må man vel ha juridisk embetseksamen for å være moderator.

 

 

 

Endret av SilverShaded
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (12 minutter siden):

Twitter er jo ikke kun Amerika,  og lover er forskjellige fra land til land rundt om i verden, og også mellom amerikanske stater. Er en bondage-video vold ? Er det greit å poste video/bilderhvordan man kan bryte seg inn i en bil ? Osv.osv. Personlig skjønn kommer man neppe forbi.

Nettopp dette.

Til eksempel fikk Irans Khamenei i dag fjernet en tweet som inneholdt feilinformasjon/konspirasjonsteori om koronavaksine. Dette er informasjon som skader, og er ment å gjøre skade. Det skjer hele tiden at Twitter slår ned på slike ting. Twitter har latt Trump bryte reglene deres i flere år, og sett forbi overtramp fordi han er president i USA. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zork skrev (1 minutt siden):

Whataboutism fungerer stort sett dårlig og enda verre når 'whatabout'en en bruker er langt mindre alvorlig enn det man forsøker å forsvare.

REEEEEE WHATABOUTISM.
Det typiske kortet du og mange andre alltid trekker når dere ikke klarer en enkel: "Ja det hadde det, men det er ikke det vi snakker om" Eller "Nei det hadde det ikke."
Og jo det er nettopp det vi snakker om. For hvor skal Twitter egentlig sette grensen? Det var massevis av trending hashtags i sommer som virkelig var polariserende og manet til vold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Nettopp dette.

Til eksempel fikk Irans Khamenei i dag fjernet en tweet som inneholdt feilinformasjon/konspirasjonsteori om koronavaksine. Dette er informasjon som skader, og er ment å gjøre skade. Det skjer hele tiden at Twitter slår ned på slike ting. Twitter har latt Trump bryte reglene deres i flere år, og sett forbi overtramp fordi han er president i USA. 

Ja, store lederskikkelse's ansvar for egen "produksjon" burde jo vært større, ikke mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Nettopp dette.

Til eksempel fikk Irans Khamenei i dag fjernet en tweet som inneholdt feilinformasjon/konspirasjonsteori om koronavaksine. Dette er informasjon som skader, og er ment å gjøre skade. Det skjer hele tiden at Twitter slår ned på slike ting. Twitter har latt Trump bryte reglene deres i flere år, og sett forbi overtramp fordi han er president i USA. 

Personlig mener jeg at Twitter ikke burde fjernet innlegget til Khamenei hvis det er slik som du forklarer. Det gjør meg ikke til Iranvennlig av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (4 minutter siden):

REEEEEE WHATABOUTISM.
Det typiske kortet du og mange andre alltid trekker når dere ikke klarer en enkel: "Ja det hadde det, men det er ikke det vi snakker om" Eller "Nei det hadde det ikke."
Og jo det er nettopp det vi snakker om. For hvor skal Twitter egentlig sette grensen? Det var massevis av trending hashtags i sommer som virkelig var polariserende og manet til vold.

Det  er jo whataboutism. En tankefeil. 

Hva er galt med å bruke korrekt betegnelse på ditt latterlige og ugyldige argument. 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
xRun skrev (På 5.1.2021 den 14.52):

Den føderale statsadvokaten oppnevnt av Trump i Georgia gikk av i går, og angir "uforutsette omstendigheter" som grunn.

Trump-Appointed U.S. Attorney In Georgia Resigns
https://www.npr.org/2021/01/05/953477812/trump-appointed-u-s-attorney-in-georgia-resigns

Update på denne: 

Dette var 3 dager etter Trumps telefonsamtale med Georgias statssekretær Brad Raffensperger 2. januar som ble bedt om å "finne" nok stemmer til å gi Trump valgseier i staten. Telefonsamtalen dukket opp i media søndag 3. januar, og statsadvokat Pak sin oppsigelsesgrunn ble angitt i en tidlig morgenmail datert mandag 4. januar, dagen før senatorvalget i Georgia. 

Nå melder Wall Street Journal at Trump skal ha tvunget denne føderale statsadvokaten til å gå av.

White House Forced Georgia U.S. Attorney to Resign
https://www.wsj.com/articles/white-house-forced-georgia-u-s-attorney-to-resign-11610225840

Sitat

Mr. Pak resigned abruptly on Monday—the day before the runoffs—saying in an early morning email to colleagues that his departure was due to “unforeseen circumstances.”
The pressure on Mr. Pak was part of Mr. Trump’s weekslong push to try to alter presidential election results favoring President-elect Joe Biden, which included his win in Georgia.

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Vilt.

Det må vel være en minst like sterk grunn til impeachment som samtalen med Raffensperger? Og kombinert er det jo ganske så klart ekstremt alvorlig.

Sitat

A senior Justice Department official, at the behest of the White House, called Trump-appointed U.S. Attorney Byung J. Pak and told him he needed to step down because he wasn’t pursuing vote-fraud allegations to Mr. Trump’s satisfaction, the people said.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Er det noen nordmenn som tror på dette Qanon greiene? Dnm osv?

Tipper 25% av de norske som støtter Trump.
I USA er det rundt 50% av de som støtter Trump, men jeg håper og tror at det skyldes uvitenhet mer enn misinformasjon i Norge, og at andelen som faller for andre ville konspirasjonsteorier er lavere.

...

I USA, så tror 47% av borgerene at en majoritet av protestene i sommer var voldelige -- når fasiten er at 7% av protestene var voldelige, om vi snakker personskader, og 10% var voldelige om vi inkluderer vold mot mennesker og vandalisme mot bygninger og gjenstander.

53% av republikanere vil ikke ha en fredelig overgang til en Biden-administrasjon.

71% av republikanerene tror det er en Deep State som motarbeider Trump.

QAnon Conspiracy Theories And Misinformation: 'Bonkers' What Americans Believe : NPR

 

...
Demokratene tror ikke på noen konspirasjonsteorier i like stort omfang -- og tror ikke på noen konspirasjoner i større grad enn republikanere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...