Gå til innhold

FØRSTEINNTRYKK: Fortsett sånn, Civilization!


Anbefalte innlegg

Det er godt å lese slike tester og kommentarer. Ble skuffet av Civ-oppgraderingene for mange generasjoner siden, og siden jeg ikke har lest at utvikler har noen interesse av å rette opp i ting som jeg syntes er vesentlige, så avstår jeg enn så lenge.

 

Vil ikke røre Civ med ildtang, før jeg leser at de tar ting mer seriøst. Da er det helt sikkert andre simulatorer som er mer verdt å bruke tiden på tenker jeg. Uten at jeg har det helt store erfaringsgrunnlaget lengre.

 

EDIT:

Gjorde en liten ordrettelse fra uvikler til utvikler. Synes uvikler kanskje var et passende begrep likevel, men det er gramatisk feil, så utførte rettelsen for det om  :wee:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville definitivt sagt at det er vakrere enn noensinne. Musikk-temaene, grafikken. Ja strategic view kan måle seg med Sissel Kyrkjebø i vakkerhet. Spillet trenger absolutt noen oppdateringer, tilleggspakker, mods og en liten klype kjærlighet. Men de nye strategiene vedrørende distrikt-planlegging, agendaer for singleplayer og tech/civics med boosts er absolutt brilliante idéer å jobbe videre fra. Jeg tror Civ 6 kommer til å nå uante høyder med tiden, noe slik Civ 5 også gjorde etter bnw&gk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Synd d ikke er RTS. Jeg er noe sær, og "greier" ikke turbasert, rett og slett :hm:

*edit* skriveleif

Ikke alle spill passer til alle :)

 

Jeg "greier" ikke RTS og elsker turbasert. Folk er forskjellige :)

 

Yup, enig :) Poenget mitt er egentlig: Når jeg leser vurderinger, ser skjermbilder m.m. om Civ-serien, så blir det litt "sikle" :D

Det er ikke mange spill (RTS) som når opp til akkurat Civ-serien.

 

Man har jo de "gode, gamle", slik som "Rise of Nations", "Empire Earth", "Age of"-seriene osv., men jeg har ikke funnet noe (leter kanskje feil) fra "nyere tid", og som matcher.

Lenke til kommentar

Spillet blir totalslaktet i Steam pga gamebreaking bugs, som er "usynlige" i starten, mens blir painfully obvious etterhvert.. Hvorfor blir ikke det tatt med her? Anmelder dere fremtidens / potensiale eller noe slikt?

 

Nå er de så ærlige at de kaller dette et førsteinntrykk, ikke en anmeldelse ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet blir totalslaktet i Steam pga gamebreaking bugs, som er "usynlige" i starten, mens blir painfully obvious etterhvert.. Hvorfor blir ikke det tatt med her? Anmelder dere fremtidens / potensiale eller noe slikt?

 

Steam reviews er "mostly positive", og det utvalget negative jeg så på klager ikke over gamebraking bugs (hovedsaklig er det AI som får kritikk)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det syns jeg er å dra det væl langt AtW.. Med så få reviews, hvorav 01:00 inatt var den "mixed" gjør at den gjennomsnittlige ratingen går opp og ned. Les heller flere av de med tommel opp, se ironien/sarkasmen.. Desverre er det troll der også..

 

Og hvis du ikke kaller det gamebreaking at man kan trade-"cheate" seg rik på gull (sjekk reddit), fiender som ikke angriper byene, religions-tull, etcetcetc.. Vel, hva vet vel jeg, jeg hakke turt å kjøpe noe fra dem etter fadesen de hadde med oppussede Alpha Centauri look alike Beyond Earth..

 

 

Edit: Reddit-link: https://www.reddit.com/r/civ/comments/58u6cw/bug_easy_way_to_exploit_ai_in_trade/
 

Edit2: Haha, skal ikke lete lenge før man finner de rareste tinga her.. Noe sier meg at "siste fase" i utviklinga ble pusha no jæ*lig.. https://gfycat.com/MessyUnfortunateBronco

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

 

Spillet blir totalslaktet i Steam pga gamebreaking bugs, som er "usynlige" i starten, mens blir painfully obvious etterhvert.. Hvorfor blir ikke det tatt med her? Anmelder dere fremtidens / potensiale eller noe slikt?

Nå er de så ærlige at de kaller dette et førsteinntrykk, ikke en anmeldelse ;)

 

Sant.. Men fortsatt.. Folk inkl. meg selv kjøper jo gjerne når de ser et såpass positivt førsteintrykk.. Hadde jeg ikke "klok av skade", hadde jeg vel gått i fella gangen også :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det syns jeg er å dra det væl langt AtW.. Med så få reviews, hvorav 01:00 inatt var den "mixed" gjør at den gjennomsnittlige ratingen går opp og ned. Les heller flere av de med tommel opp, se ironien/sarkasmen.. Desverre er det troll der også..

 

Og hvis du ikke kaller det gamebreaking at man kan trade-"cheate" seg rik på gull (sjekk reddit), fiender som ikke angriper byene, religions-tull, etcetcetc.. Vel, hva vet vel jeg, jeg hakke turt å kjøpe noe fra dem etter fadesen de hadde med oppussede Alpha Centauri look alike Beyond Earth..

 

 

Edit: Reddit-link: https://www.reddit.com/r/civ/comments/58u6cw/bug_easy_way_to_exploit_ai_in_trade/

 

Edit2: Haha, skal ikke lete lenge før man finner de rareste tinga her.. Noe sier meg at "siste fase" i utviklinga ble pusha no jæ*lig.. https://gfycat.com/MessyUnfortunateBronco

 

Dra det langt? Såvidt jeg kan se er det fakta, sjekket bare steam-siden og de siste negative reviewsene, og det jeg sier er riktig såvidt jeg vet.

 

Trade-cheating er ikke game-breaking, det er bare en måte å cheate på, man kan fint la være. Men fiender som ikke angriper byer og religion kan være game-breaking såklart. Har ikke opplevd førstnevnte, og sistnevnte er jeg litt usikker på hva du henviser til.

 

Alt i alt så har det definitivt sine feil, og er nok litt rushet, men jeg ser på det mer som en upolert diamant, det er veldig mye som er bra i civ6, det er gøy å spille.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glemmer aldri første gang jeg spilte Civilization, da det bare var Sid Meier's Civilization, og ikke en toer (men den ble jo god), treer, firer, femmer - eller sekser - som nå er kommet. Egentlig burde man jublet når slike suksesser kommer i fornyet og modernisert drakt. Men det blir ikke det samme. Selv tror jeg det skyldes at det ikke er nytt nok, mer nytenking fra utgave til utgave. Civilization var jo helt rått, fordi det var banebrytende innenfor sin sjanger. Men der stoppet det mer eller mindre.

Det samme husker jeg med Red Alert. Heller ikke her klarte utgiveren å dra med seg magien i de videre utgivelsene, selv toeren ikke var så verst her heller. Men min forelskelse av Red Alert gjorde at jeg likevel elsket treeren (se profilbilde :) ).

Hver gang jeg leser at Civilization kommer med ny utgivelse er det nesten som en våt drøm, gammel kjærlighet som blir vekket. Og jeg lærer vel nesten aldri at jeg må slutte å tro på at dette blir som før. Men kanskje, en dag - så kommer en Civilization som både jeg og mange andre håper på, en som får oss til å trekke for gardinene og glemme klokka. Jeg håper... Men denne gangen... Nei, ikke sånn tilbakemeldingene er så langt.

Endret av AK47
  • Liker 2
Lenke til kommentar

CivNet var vel den første jeg prøvde på Win 3.11. Er faktisk enig med deg at det var noe helt spesiellt når det kom ut de første par-tre gangene elns. Det var heller ikke nødvendigvis spillet CivNet sin skyld at det kjørte på et så råttent operativssystem som frøs seg fast før du visste ordet av det. Da gikk fort timesvis med spillprogressjon i vasken husker jeg.

 

Red Alert var fint. Jeg har min elsk ved Red Alert 2 i sjangeren jeg da.

 

Mangelen på en brukendes AI er det som ødelegger mest for Civilization-sjangeren. Jeg er så lei av at de ikke kan gjøre noe skikkelig ut av diplomatiet også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Veldig bra spill, men som andre nevner er AI-en helt på bærtur. Jeg har ikke sett alt "Elefantmesteren" snakker om, men overflødig med denoucing, rare deals og at forskjellig styre har mer påvirkning en trades og friendship på hvor mye de liker deg. I mitt nåværende game har India alle byene sine borte hos meg med nokk plass til at jeg kunne ringe inn hovedstaden til India med mine byer.

 

Mitt største problem er mangler på informasjon i UI-en, spessielt innen "mouse-over" som ikke er tilstedet mange logiske plasser eller sier ikke nokk. Må inn i encyclopedia for finne ut bonuser til distrikter (Holder ikke med visningen mens en velger plass. Planlegging er det noe som heter.) og wonders (siste står i det minste når du skal bygge dem).

 

Så AI er dummere enn i V ?

Lenke til kommentar

 

Så AI er dummere enn i V ?

 

Ved 50 AD på Immortal hadde jeg høyere science per turn enn alle AIs (lå en tech bak Roosevelt), med en campus blant 10 byer. For hver peace treaty endte opp med at jeg fikk 40+ GPT, så det var en smal sak for meg å eksplodere videre derfra for å få enda bedre økonomi som dro ifra AI-en.

Problemene med AI-en er spesielt hvor dårlig den er til å utvide og utnytte det den har, den er også svakere enn Civ V sin AI på krigføring. Agendaene til AI-en fører forøvrig til at alle hater alle, og det er bortimot umulig å ha en venn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De burde fjerne diplo penalty for ulike governments, noe man veldig veldig ofte vil ha, spesielt hvis man ligger foran i civic-treet. Angående agendaer så må de fjerne de barnslige denouncements de leder til. Greit nok at kinamannen er sjalu på mine vidundre, men han trenger ikke være en slik liten sutrefrans for det. Mer nonsens er det når f.eks. Trojan, som ønsker å ha størst territorie, likevel liker motstandere som har større territorie enn han, og denouncer de med mindre territorie... bare tull.

 

Nei, de får begrense denouncing til en mulig reaksjon på krigserklæringer, erobringer og byutslettelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...