Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Woff skrev (1 time siden):

Etter å ha brukt 2 mg i uka en tid nå er det to bivirkninger JEG sliter med. Den mest alvorlige er at etter inntak og to-tre dager så er jeg helt 'skutt'.. Sliten og ikke veldig opplagt på utfordringer. FORDELEN er jo at jeg sovner FORT og sover lenge disse dagene da. Må ta med det positive også.
Den andre er nevnt over her, det virker som om systemet produserer 'litervis' med tarmgass.. Nå er vel dette ikke bra for miljøet etter det jeg har hørt.. 🙂 Som nevnt over her så er problemet kortvarig heldigvis, men det kommer hver kveld.
Det ser ut til, beklageligvis, at vektnedgangen har stagnert fullstendig. 😞 

Jeg ble så dårlig (kvalm, kastet opp, forferdelig raping/"etsende" mage, fikk ikke sove) at jeg ble enig med legen om å gå ned fra 1 mg til 0,5 mg Wegovy denne uka. Hadde gått på 1 mg tre uker. Vurderer om jeg  må opp igjen etterhvert. Er ikke så langt unna grei vekt, så jeg velger uansett bort å være så dårlig som jeg var i begynnelsen av uka. Hadde ikke klart å gå tilbake på jobb etter ferien i den formen 😳🤢

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 73c13...d0a
3 hours ago, Woff said:

Da må du PLANLEGGE litt.. Skulle kjøpe inn litt til neste uke MEEEN det var tomt!
Sjekket tre-fire apotek før jeg gikk over til å ringe de! Til slutt fant jeg en kjede som hadde på lager!
Fikk kjøpt inn nok til 3 måneders forbruk (2 mg i uka) men det holder ikke ut året så da må jeg prøve å få kjøpt mer til tross for at jeg har 'brukt opp' kvota for nær framtid.

Ja, fant ut det nettopp. Har fått lagt inn bestilling på fler av de de får inn neste uke. Denne uken måtte jeg nøye med med 0,5mg, som jeg da tar 2 doser av.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk resept på 2mg jeg da.. Og siden det formatet ikke er å få tak i så blir det jo to stk 1mg! 🙂 Som jeg tok ut ganger tre!! 🙂
Så da bør det holde til nærmere jul.
Felleskatalogen skriver:

Status pr. 11.08.2023: Pågående, med alternativer
Mangelperiode: 13.10.2022 til 31.12.2023
Årsak: Økt salg, utilstrekkelig forsyning
Informasjon: Tillatelse til salg av utenlandske pakninger / Annen behandling nødvendig

Lenke til kommentar

Problemet med Ozempic er at du i praksis setter kroppen i sultemodus. Problemet er at man overstyrer metthetsfølelsen på en sånn måte at du mister like mye muskler/protein som fett, noe som direkte har en mye høyere kostnad enn folk tror. Dette er bare en av de negative tingene som skjer. Det er en god del andre effekter også. Historien vil nok vise hva kostnadene faktisk er for nå er pasientene flest i ekstase og veldig lite kritiske. Kan du løse problemet ved å rette det på naturlige måter sparer du deg for mange bivirkninger. Lustig anbefaler https://www.eatright.org.

I Norge anbefaler jeg Marit Kolby som faktisk har trukket seg fra å være fagperson som har sagt seg villig til å gå igjennom kapitlet som omhandler ultraprossesert mat som var meget godt og nøkternt skrevet av to bidragsytere, men som industrien fikk fjernet p.g.a vås-argumentasjon fra matvareindustrien som åpenbart bare var for å sikre sine økonomiske interesser. Alt dette var ment å være input til de nye kostholdsrådene. Ultraprossesert mat er vitenskapelig knyttet til vektoppgang og sykdom. Dette er frankenfood som man absolutt bør unngå. Spesielt ved vektproblemer. Se videoer om emnet her.

Se gjerne denne videoen av Robert Lustig som er lege og satt seg godt inn i emnet om vil forstå hva som skjer bedre;

 

Endret av vidor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (9 timer siden):

Problemet er at man overstyrer metthetsfølelsen på en sånn måte at du mister like mye muskler/protein som fett, noe som direkte har en mye høyere kostnad enn folk tror.

Jeg er litt i tvil om posten din skal passere eller ikke, da vi har en litt restriktiv holdning til denne type helseråd på forumet. Det du nevner er en helhetsvurdering som leger gjør. Nær sagt alle medisiner har en eller annen form for ulempe. Konsekvenser ved å ha for høyt blodsukker eller for høy vekt, som medisinene som denne tråden omhandler bøter på, er langt mer alvorlig for kroppen enn å miste litt muskelmasse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Konsekvenser ved å ha for høyt blodsukker eller for høy vekt, som medisinene som denne tråden omhandler bøter på, er langt mer alvorlig for kroppen enn å miste litt muskelmasse.

Helt enig der ilpostino. Jeg har nå, for første gang på 30 år med diabetes OMSIDER full kontroll på Insulin-inntak. Jeg har også redusert vekta med 25 kg, tviler på at det er mye muskler som har gått dukken der gitt! 🙂

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (Akkurat nå):

og 96% av dette skyldes endring av middagsvaner. Det er vel bare de siste 5-6 kiloene som kan tilskrives medisinene denne tråden handler om.

Det er nok det samme her, MEN mine matvaner er noe jeg ikke skiftet av meg selv, men ble som et resultat av Ozempic. Altså endret jeg matvanene på grunn av reaksjoner av Ozempic. Jeg spiser helt ander matvarer og jeg spiser mye mindre, noe jeg GARANTERT ikke hadde gjort hvis det ikke hadde vært for medisinen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, ilpostino said:

Jeg er litt i tvil om posten din skal passere eller ikke, da vi har en litt restriktiv holdning til denne type helseråd på forumet. Det du nevner er en helhetsvurdering som leger gjør. Nær sagt alle medisiner har en eller annen form for ulempe. Konsekvenser ved å ha for høyt blodsukker eller for høy vekt, som medisinene som denne tråden omhandler bøter på, er langt mer alvorlig for kroppen enn å miste litt muskelmasse. 

Ser poenget ditt. Greia er vel at dette legemiddelet kommer til å bli misbrukt akkurat som mye annet opp igjennom historien. Medisinsk sett er det å miste muskler i høy alder noe en ser veldig alvorlig på og når man oppnår det med en mekanisme som gjerne gir 50% muskeltap og 50% fett-tap så kan man spørre seg om godkjenningsforløpet av stoffet er mest koblet til inntjeningspotensialet eller den helsemessige gevinsten med de tilhørende bivirkningene. Sånn jeg ser det er det et sett med virkningseffekter hvor bivirkningene er uønsket.

Det som er tilfelle med GLP-1 antagonister er at en egentlig ikke forstår helt hvordan de i praksis fungerer. De øker nemlig også insulinutskillelsen i tillegg til å gi "prematur metthetsfølelse", noe som er metabolsk motstridende. En kan sånn sett ikke med hånden på hjertet forklare hvordan medisinen biokjemisk faktisk fungerer noe som overraskende nok er tilfelle for en god del medisiner i en medisinsk vitenskapelig setting. Håper i alle fall folk får i seg nok næringsstoffer ved å prioritere ned kaloririke produkter med lav ernæringsverdi. Problemet er jo at en trenger nok kalorier også, noe som igjen kan drive folk til å spise ugunstig mat som laget problemet i utgangspunktet.

Problemet er altså at en bytter ut en metabolsk dysfunksjon med en annen metabolsk dysfunksjon med motsatt fortegn. Det paradoksale er at om du hadde indusert virkningseffekten på samme måte som medisinen gjør hadde legene vært all-over-you for å få deg til å stoppe fordi de mener det er farlig. Dette har faktisk jeg selv opplevd to ganger.

Jeg skjønner godt at folk setter stor pris på den positive effekten en opplever av å ta medisinen, og det jeg sier kommer ikke av misunnelse eller ønske om å være noe negative Nancy, men er støttet av skeptiske leger som er villige til å si sannheten. Har fulgt Robert Lustig i mange år og han er svært god på å ta opp moderne matbårne metabolske problemer hvor Ozempic på mange måter er "løsning" på et problem vi ikke skulle hatt i utgangspunktet om vi hadde et styringssystem som faktisk fungerte og prioriterte ernæring framfor profitt.

Håper jeg har klart å forklare problemet litt mer fordi hele poenget er å dele kunnskap og gå mot det jeg mener er statsvelsignet medisinsk "uforsiktighet" hvor man prioriterer næringsinteresser over folkehelse hvor man politisk forsøker å dekke over de virkelige problemene.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (1 time siden):

Greia er vel at dette legemiddelet kommer til å bli misbrukt akkurat som mye annet opp igjennom historien.

Og det har det til en stor grad allerede blitt! Folk som har 'ræva' full av penger betaler gledelig prisen dette koster for å gå ned i vekt!

ilpostino skrev (På 14.8.2023 den 16.19):

Var pararellimport så koster 5500 kroner full pris

Det de IKKE tenker på er at dette er et legemiddel beregnet for å hjelpe folk med diabetes-2 og ikke et slankemiddel for rikfolk. Derfor oppstår problemene vi har diskutert med levering til de som altså har bruk for legemidlet. For min del har jeg faset ut Jardiance og redusert insulin inntaket med 50-70% samt at jeg har en mye bedre hverdag siden de 25 kiloene ikke vektlegges (!) 🙂

Jeg har fulgt med på hva Robert Lustig har fortalt over flere 10-år og de som virkelig trenger å vite om kosthold bør absolutt sjekke all informasjonen han sitter på! En utrolig dyktig fyr!
MEN jeg har slitt med diabetes og overvekt i (også flere 10-år) meget lang tid. Når så Ozempic dukket opp på nyhetssidene leste jeg meg opp på medisinen og kontaktet fastlege, som etter litt overbevisning gikk med på å la meg prøve dette.
Så lang angrer jeg overhode IKKE som det framgår av mine innlegg. 

Hadde forøvrig en gastroskopi-time i dag på lokalt sykehus og fikk der presentert et bilde (som forteller mer enn 1000 ord..) av magesekken min. Jeg hadde fastet siden i går kl 21.00 men det hjalp egentlig ikke, det var fortsatt igjen en god del mat-rester i magesekken! Dette forklarer LITT av hva Ozempic gjør og som får folk til å føle seg mette. Maten tar en del lengre tid i mage / tarm og gir metthetsfølelse, noe som da er ganske naturlig.  At den i tillegg gir brukeren en mye bedre kontroll over insulin-inntak er jo bare topp!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ser noen kommenterer at "rikfolk" kjøper opp medisinene som er ment for personer med diabetes. Jeg tenker det er viktig å ha med seg at medisinene er skrevet ut på resept av lege som har tatt en vurdering av behov. Mange kan ha hatt problemer med vekt og påfølgende belastninger (fysisk og psykisk) i årevis, og har endelig funnet noe som hjelper. Det er ikke opp til den enkelte pasient å ta ansvar for mengde medisin på markedet og politikken oppi det hele. 

Jeg vet for egen del at vekt påvirker selvbilde mitt mye, og jeg har det mye bedre med meg selv når jeg klarer å ha kontroll på vekta. Vekta påvirker også en dårlig rygg, knær og årer (åreknuter).  Egen erfaring er at Wegovy fikk meg til å føle meg "normal". Det samme opplevde jeg i starten med Mysimba, men effekten avtok dessverre raskt. Det er som om noen har lobotomert en bitteliten "hol person" som satt med spakene oppi hjernen. 

Prisen på Wegovy, 1700,- for min del, gjør et solid innhogg i lommeboka. Noe av summen sparer jeg inn ved å spise mindre måltider og mindre drittmat. 

Jeg har klart å ta av drøye 30 kg ved hjelp av vektklubb tidligere. De siste årene har kiloene langsomt krøpet på igjen. Til slutt hadde jeg lagt på meg nesten 2/3 av vekttapet. En travel hverdag, manglende viljestyrke og en eldre kropp var ikke med på laget. Nå er jeg nesten der jeg vil være. Om legen godkjenner det, kommer jeg til å fortsette på Wegovy en stund til for å ta av de siste to kiloene og stabilisere vekten, så får jeg vurdere veien videre derifra, i samarbeid med legen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...