Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Liten oppdatering fra min side da tråden her tross alt er for å dele erfaringer. Sist gang jeg delte en oppdatering klaget jeg litt over bivirkninger på 1 mg, disse gikk over etter noen uker og ble bivirkningsfri igjen. Trappet opp på 1,7 mg når jeg var ferdig med 1 mg pakken og tok dose 3 av denne i går og fortsatt lite bivirkninger. 

Hadde en avtale med meg selv at når jeg hadde kommet meg under 110 skulle jeg begynt å trene mer aktivt, så jeg har nå i det sist klart å komme meg opp på en del fjelltopper rundt omkring og tørket støv av sykkelen så begynner å smått å komme i bedre form og. I dag poppet 104 tallet opp på vekten og med det markerer det en vektnedgang på 25 kilo siden start i februar og det pusher BMIen min under 30,0kg/m2 og med det går jeg ikke lenger innunder betegnelsen "Fedme" men bare overvekt 🥳 Som har vært ett lite delmål jeg har sett frem til. Neste blir nå å få opp ett tosifret tall på vekta som jeg ikke har sett siden jeg var tenåring, og til slutt er sluttmålet å komme meg under 87 som gjør meg normalvektig :). Uansett viktig å feire de små delmålene og. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Uansett viktig å feire de små delmålene og.

GRATULERER med en solid reduksjon! Tenk på hvor mye mindre kroppen din nå belastes for hvert skritt du tar, hvert eneste åndedrag du gjennomfører! 
Dette står det respekt av. Å sette egne små mål er viktig for totalfremdriften og at du nå ikke lenger sliter med bivirkningene beviser jo bare at alt fungerer som det skal! Du ligger vel an til å komme deg ned på tosifret før ferien.. Eneste minus blir nå kostnadene ved innkjøp av nye klær, men pengene sparer du opp igjen på mindre mat forbruk! 
Så forøvrig på nyhetene fra USA at de der har begynt produksjon og salg av mini-posjoner for de av oss som bruker semaglutid.. Mini-pizza.. Jaja, de gjør neppe noe uten at pengene strømmer inn der borte!

Selv har jeg nå passert 50 kg ned og begynner nå å vurdere hvordan trappe ned forbruket av medisinen sånn at jeg ikke fortsetter nedgangen til 0! :lol:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 23.5.2024 den 1:41 PM):

Selv har jeg nå passert 50 kg ned og begynner nå å vurdere hvordan trappe ned forbruket av medisinen sånn at jeg ikke fortsetter nedgangen til 0! :lol: 

Liten 'nedtur' her, etter 17 mai med god mat, kaker og is er vekta tilbake til noteringene for et par uker siden, altså ingen nedgang.. Men det er GODT å skeie ut litt da! 😊 
Forøvrig er Ozempic blant legemidler vi skal slite for å få tak i;
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0VKExG/medisinmangel-naa-kan-det-bli-rasjonering

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e

Sliter med artrose i et kne og litt høy vekt. Ikke lett å trene pga konstant betennelse. Det er dog ingenting å si på apetitten, og kan fort gå på en smell.

Fikk resept på Wegovy da jeg var hos legen på torsdag. Vurderte også andre medisiner for blå resept, men jeg hadde ikke høy nok BMI. Måtte ha en BMI på 35, mens jeg har 32. Hun tok samtidig blodprøver, og fikk faktisk melding om svar på de på Helsenorge i kveld. Litt overraskende at legen jobber så sent, men setter pris på det. Fikk svar at jeg hadde diabetes type 2. Så jeg lurer på om jeg kvalifiserer for Ozempic på blå resept nå, med en BMI på 32.

Anonymous poster hash: 1d555...50e

Lenke til kommentar
Gjest 1d555...50e skrev (6 timer siden):

Sliter med artrose i et kne og litt høy vekt. Ikke lett å trene pga konstant betennelse. Det er dog ingenting å si på apetitten, og kan fort gå på en smell.

Fikk resept på Wegovy da jeg var hos legen på torsdag. Vurderte også andre medisiner for blå resept, men jeg hadde ikke høy nok BMI. Måtte ha en BMI på 35, mens jeg har 32. Hun tok samtidig blodprøver, og fikk faktisk melding om svar på de på Helsenorge i kveld. Litt overraskende at legen jobber så sent, men setter pris på det. Fikk svar at jeg hadde diabetes type 2. Så jeg lurer på om jeg kvalifiserer for Ozempic på blå resept nå, med en BMI på 32.

Anonymous poster hash: 1d555...50e

Visst du har Diabetes så får du det på blå resept. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 4e05c...e5f

Hei, har nå gått på ozempic siden august 2023.

Gått ned ca 37 kilo, i kombinasjon kaloritelling, fasting og litt økt aktivitet.

Bivirkninger har tidvis vært ganske intense, kvalme medfølgende brekninger om jeg ikke spiser regelmessig, diare, raping(ofte med eggelukt). 

Siste 2 mnd har disse vært ganske fraværende, vekten har og gått opp og ned 3 kg som en jojo da jeg har truffet ett platå. 

I midten av desember fikk jeg utenlandsk ozempic da norsk var vanskelig å skaffe, greit nok. Gått på det frem til torsdag forrige uke, da fikk jeg norsk igjen. Samme dose, business as usual. Trodde jeg.

Nå har allt av bivirkninger startet på for fullt igjen, og jeg kjenner egentlig at jeg begynner å bli litt lei. 

Oppblåst mage, konstant eggerap, vindfull (jeg er aldri dette), kvalme og brekninger da matlyst er blitt borte igjen. 

Er det normalt at bivirkningsstyret starter på som da du startet på ozempic igjen? 😒😖

Går på 1 mg pr uke, lege sa vi holder dosen der da blodsukker etc er holdt såpass i sjakk med oz og livstilsendring, samt droppet metformin totalt. 👍

 

*beklager rotete tekst 

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f
ilpostino skrev (2 minutter siden):

den rapingen er skikkelig nasty å smake på. 

Nei sier du det? 😅

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f skrev (26 minutter siden):

Er det normalt at bivirkningsstyret starter på som da du startet på ozempic igjen? 😒😖

Går på 1 mg pr uke, lege sa vi holder dosen der da blodsukker etc er holdt såpass i sjakk med oz og livstilsendring, samt droppet metformin totalt. 👍

Hva som er 'normalt' er det vel få om noen som vet. Noen er heldige, får nesten ingen bivirkninger uansett hva de gjør, noen sliter virkelig med alle problemene i kombinasjoner. Siden du muligens reagerer på skriften på esken (det SKAL ikke være noe forskjell ellers, det er SAMME firma som produserer de) så får du nok litt hjelp nå da Jonas jo har bestemt at vi kun skal bruke det som er godkjent nå.. :lol: 
Hold deg på 1 mg du, og for guds skyld start IKKE opp med Metformin igjen, den er FARLIG!

Jeg har nok også truffet et 'platå' som du sier, etter snart 16 måneder så har vektnedgangen stoppet helt opp, men minus 50 kg er akseptabelt for min del.

Du bør også være rimelig fornøyd med minus 40 kilo da!  Gratulerer!!

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f
Woff skrev (3 minutter siden):

Hva som er 'normalt' er det vel få om noen som vet. Noen er heldige, får nesten ingen bivirkninger uansett hva de gjør, noen sliter virkelig med alle problemene i kombinasjoner. Siden du muligens reagerer på skriften på esken (det SKAL ikke være noe forskjell ellers, det er SAMME firma som produserer de) så får du nok litt hjelp nå da Jonas jo har bestemt at vi kun skal bruke det som er godkjent nå.. :lol: 
Hold deg på 1 mg du, og for guds skyld start IKKE opp med Metformin igjen, den er FARLIG!

Jeg har nok også truffet et 'platå' som du sier, etter snart 16 måneder så har vektnedgangen stoppet helt opp, men minus 50 kg er akseptabelt for min del.

Du bør også være rimelig fornøyd med minus 40 kilo da!  Gratulerer!!

Vet det er nøyaktig det samme, men det føles ikke sånn 🤣😅

Og nei, holder meg langt langt unna metformin, kvalmen jeg fikk av den var nært uutholdelig! (Tror og min mor fikk ødelagt nyrene av denne, de er vell på en 20% av normsl kapasitet nå, kun av denne.)

Takk for det, er fornøyd, men skal ned minst 40 til 😅

Gratulerer med 50! 👍🖖

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar

Er det noe håp om å få denne medisinen uten diabetes lengre?

Trenger å gå drastisk ned i vekt og har feilet utallige ganger i år med egne forsøk.

Jeg trenger ikke å få det på blå resept, betaler gjerne. Men er det mulig?

Og om det er, finnes det noen krav til BMI eller noe slikt? Og går en bare til fastlege og ber om det?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f skrev (Akkurat nå):

Takk for det, er fornøyd, men skal ned minst 40 til

Du er gal! 😊 Fleip det selvsagt, vet jo ikke hvor du startet, men uansett ned 80 kilo er enormt! Husk at Semaglutid alene ikke SKAL få ned vekta mer enn 20-25% maksimum.. Så da kreves det nok disiplin og endel trening skal du ha sjanse til det enorme vekttapet! Jeg kan jo ikke annet enn å håpe at du klarer ditt mål da! 
Forøvrig har jeg foreskrevet dobbel dose med Ozempic, går fortsatt på 2 mg og er rimelig fornøyd med virkningen så langt. (Ny fastlege måtte motvillig gå med på denne dosen etter at jeg dokumenterte hvorfor!)
Hvis du leser i tråden så har Metformin nesten tatt livet av meg og en til, jeg var utrolig heldig i følge legene, ett døgn til så hadde resultatet vært innkjøp av gravstein for mitt vedkommende. Nyrene ble også reddet i 'siste sekund' uten langtids-skader! Hadde JEG vert mer oppegående den gangen lege foreskrev Metformin så hadde nok ikke dette skjedd!
Selvsagt KAN du ha fått noe pirat-kopi men siden det er kjøpt på apotek her i landet vil jeg heller tro at du har fått Ozempic som har blitt behandlet feil. Mulig at den har fryst og mistet deler av virkningen! Uansett så skal vi slippe dette framover HÅPER JEG!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Er det noe håp om å få denne medisinen uten diabetes lengre?

Redd for at det kan bli MYE verre nå etter at Jonas og de andre har vedtatt innskrenkinger av hva leger kan foreskrive!
Men får håpe du kan bruke Semaglutid da det er en vidunder-medisin mot overvekt ja!
Vil tro at du fint bør få Wegovy av legen, samme stoff men altså dyrere..
(Nå er ikke PRISEN veldig viktig da du ved bruk vil få redusert mat-budsjettet BETYDELIG, noe som dekker mye av prisen på medisinen!)
Ja, det er vistnok en rettleder som vil anbefale bruk over en viss BMI, hvor denne finnes vet jeg ikke. Og ja, du får dette av din fastlege!

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Redd for at det kan bli MYE verre nå etter at Jonas og de andre har vedtatt innskrenkinger av hva leger kan foreskrive!

Ja jeg skjønner det egentlig også, det er jo medisin mot noe annet og det er mange som trenger og begrenset med medisin. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ja jeg skjønner det egentlig også, det er jo medisin mot noe annet og det er mange som trenger og begrenset med medisin. 

En kompis av meg fikk utskrevet Saxenda (tror det er navnet), dog ikke på blåresept. Tror han har halvert kroppsvekta nå, uten at jeg helt er sikker på startvekt.

Må påpeke at han over tid hadde kraftige depresjoner(nevnte ikke dette til lege) som førte til at han ikke spiste mer en "the bare minimum".

Endret av Duriello
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Er det noe håp om å få denne medisinen uten diabetes lengre?

Trenger å gå drastisk ned i vekt og har feilet utallige ganger i år med egne forsøk.

Jeg trenger ikke å få det på blå resept, betaler gjerne. Men er det mulig?

Og om det er, finnes det noen krav til BMI eller noe slikt? Og går en bare til fastlege og ber om det?

På blå resept kan du nok bare glemme om du ikke har diabetes, på hvit resept er kravene ganske klare. Enten må du ha en BMI over 30 eller over 27 + en følgesykdom som følge av overvekt, eksempelvis høyt blodtrykk. Dette er jo da snakk om Wegovy, som er det samme som Ozempic, bare markedsført annerledes og noe dyrere. 

Edit: Ja en går bare til fastlegen sin å ber om det, om du har en god fastlege og dere finner ut at du kvalifiserer for wegovy så vil nok og legen gjerne følge deg opp med litt faste mellomrom.

Endret av Evil-Duck
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (6 minutter siden):

Som nevnt andre steder i tråden er det ikke akkurat billig for Norge AS med alle "følgesfeilene" som folk får av overvekt. 

Helt riktig, det koster Norge MYE mer enn den skarve medisinen.. Og som kjent tjener Norge MYE på salget selv i form av investeringer i Novo Nordisk. 
Men det aller viktigste er jo hva dette betyr for hver enkelt 'pasient' og livsgleden til vedkommende!

Duriello skrev (7 minutter siden):

Må påpeke at han over tid hadde kraftige depresjoner(nevnte ikke dette til lege) som førte til at han ikke spiste mer en "the bare minimum".

Noe jeg har påpekt som merkbar bivirkning av Ozempic, men det var neppe viktig nok... 

Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

så vil nok og legen gjerne følge deg opp med litt faste mellomrom

Så vidt jeg har fått med meg så SKAL fastlege følge opp bruken da dette fortsatt står på lista over nye legemdler og kan være 'eksperimentell'..
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Ja jeg skjønner det egentlig også, det er jo medisin mot noe annet og det er mange som trenger og begrenset med medisin. 

Wegovy som nok er det som er aktuelt for deg i denne sammenhengen er det ikke mangel på og er en medisin som er testet og markedsført mot overvekt. Virkestoffet er nøyaktig det samme som Ozempic, forskjellen er at den er markedsført som en medisin mot fedme/overvekt og er markant dyrere enn Ozempic som er markedsført mot diabetes. Prisen for oppstartsdosene på wegovy er rundt 1700-1800 kroner for et månedsforbruk frem til du kommer deg opp på 1,7 Mg dosene da øker prisen til 2400,- for ett månedsforbruk (en penn med 4 doser), bare for å nevne prisene du kan forvente og med forbehold mot eventuelle pris differanser hos forskjellige apotek. Men er vertfall det jeg betaler 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...