Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

Woff skrev (2 minutter siden):

Takker for link til matkassene.. Sjekket ut de forskjellige rettene fra menyen, hvis de er så 'store' hadde hver rett holdt til minst to måltider for min del!

Bare hyggelig. Porsjonene er vel ganske normale, og det sier vel ganske mye om hvilke matvaner jeg hadde før. Eneste er at det kan være litt mye rotgrønnsaker av og til, men da bare slutter jeg å spise og tar det heller som et mellommåltid / snacks eller whatever dagen etter hvis jeg er litt sulten.  

Ettersom jeg har diabetes type 2 så tar fastlegen ganske jevnlige blodprøver og det virker som hun krysser av for hele alfabetet på skjemaet hun krysser av på. Hun tar urinprøve også (en gang i året eller.no), pluss blodtrykk og blodsukkerverdier. Hvert tredje år (tror jeg det er) er jeg hos øyelege og tar bilde av netthinnen og sånn da en langtidsvirkning av diabetes kan gå ut over øynene.

Jeg får matkassene mandag kved, men man kan få de søndag hvis det passer bedre. Jeg har hørt om folk som har fått de levert til hytten og andre steder hvis de har vært bortreist, men det fordrer at de faktisk leverer der. Jeg er så mye rundt omkring, spesielt på sommeren, at jeg ikke vil binde meg til å være hjemme søndag kveld. Alt kommer i en eske. Ettersom jeg spiser matkassen over to uker legges kjøtt og fisk i fryseren, mens grønnsaker legges i kjøleskapet. Kjøttet og fisken legges i kjøleskapet kvelden før jeg skal ha det, slik at det er tint il jeg skal lage det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (7 minutter siden):

så tar fastlegen ganske jevnlige blodprøver

Greit nok, men følger DU med på de? Be iallefall lege om å understreke større variasjoner som hun ser? Jeg er til optiker hvert annet år for samme sjekk, var faktisk på den siste for ei uke siden.. Eneste problemet jeg har er at jeg snart ikke ser små skrift / ting, men det er nok heller grunnet alder i følge lege! 🙂
Regner med som en selvfølge at du måler blodsukkerverdier selv? Jeg gjør iallefall det og har som nevnt hatt noen få målinger rundt 2,0.. Anbefales IKKE..

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a

Luft og sånn ja. Jeg har ikke hatt problemer med sånt - utenom en ting. Jeg har begynt å hikke! Men bare én av gangen. 🤨 Så det kan plutselig komme en hikk, også går det flere timer før det kommer en ny en. Ikke lagt merke til at det har sammenheng med noe.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar

Er det noen her som har funnet ut av HVORFOR det kun skal taes en ukentlig dose og ikke dele dette opp?
Var på besøk hos fersk fastlege og hun insisterte på at jeg skulle ta mine 2 mg en gang i uka. 
Det bør vel være en grunn for dette siden du får samme beskjed fra oppstart til du er på riktig (maks) dose?
Så forøvrig at under tidlig utprøving av Ozempic så beregnet de 2,5 mg som ukentlig dose.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dame på 48 her. Jeg fikk først resept på Mysimba, men synes effekten forsvant raskt. Startet på Wegovy i april. Er på 1 mg nå. Har tatt av ca 10 kg. 

De to siste ukene har jeg hatt noen runder med  kvalme og skikkelig dårlige raper.  I dag kastet jeg opp for første gang. Blir skikkelig uvell av luften i magen /rapingen, og fungerer ikke skikkelig. Ble brått litt usikker på om det er verd det. Elsker følelsen av å ha tatt av (har det bedre med meg selv), men vet ikke hvordan det skal bli å starte på jobb etter ferien om jeg skal være så mye dårlig. 

Er det magesyre som gir de dårlige rapene? Føles som råtten kålrot i magen. Hjelper det med medisin for det som nevnes her? 

Opplever å ha litt lite energi og, jfr vanlige bivirkninger. 

Endret av Solsikkene
Lenke til kommentar
Solsikkene skrev (8 minutter siden):

Blir skikkelig uvell av luften i magen /rapingen, og fungerer ikke skikkelig.

Er du sikker på at dette skyldes medisinen du tar?
Mange i området her har slitt med "Føles som råtten kålrot i magen" samt oppkast / diaré.. Og som ikke går på denne type medisin. Viste seg at det er en omgangssyke dette! 🙂
Plages litt av luft i mage selv, men ikke verre enn at det går over etter noen minutter. Ellers er rådet fra Thor. absolutt fornuftig! Drikk NOK vann! Og medisiner som setter ned kvalme er også greit hvis det da ikke er omgangssyke da! 🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at dette skyldes medisinen du tar?
Mange i området her har slitt med "Føles som råtten kålrot i magen" samt oppkast / diaré.. Og som ikke går på denne type medisin. Viste seg at det er en omgangssyke dette! 🙂
Plages litt av luft i mage selv, men ikke verre enn at det går over etter noen minutter. Ellers er rådet fra Thor. absolutt fornuftig! Drikk NOK vann! Og medisiner som setter ned kvalme er også greit hvis det da ikke er omgangssyke da! 🙂

Ja, er sikker på at det ikke er omgangssyke. Har aldri hatt samme type plager med raping/kvalme tidligere. Må sette meg opp om jeg ligger for å få ut de dårlige rapene og jeg får ikke sove når det står på. Skal forsøke rådet med å drikke mer. Har gått lengre fjelltur i går og i dag, og er kanskje litt dehydrert. 

Merker dere andre at sunn mat tåles bedre enn mat med mye fett eller sukker? Mengde er ikke noe problem, for det regulerer seg selv nå, men har tenkt at kanskje magen reagerer på "feil" mat. 

Lenke til kommentar
Solsikkene skrev (9 minutter siden):

sunn mat tåles bedre enn mat med mye fett eller sukker

Kan jeg signere på ja! Dagens middag: Kotelett med potet og grønsaker.. Fikk plass til en halv kotelett, en LITEN potet og mye grønsaker! (Og jeg spiste nesten ikke grønt-for før..) Godteri er det nesten slutt å spise, noe som er like greit! 🙂

 

Endret av Woff
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (På 2.7.2023 den 15.21):

annet enn at vektnedgang har stoppet opp litt

Har nå brukt 2 mg ukentlig i tre uker og dette fungerer bra det! MEN vektnedgangen har stoppet opp etter det jeg ser.. Har gått ned 25 kg så er absolutt fornøyd med det i iallefall inn til videre.. Har jo ett hud-lag som er 'fasong-sydd' for meg i en tyngre utgave, og all dau-flesket veier sikkert endel selv uten innhold! 🙂 
PRØVER selvsagt å spise mer frukt & grønt, men det er begrenset hva jeg har råd til! (Litt rart forøvrig, men alt av frukt / grønt er pakket inn i plast.. Unntatt jordbær og moreller da! 🙂 )
 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, dabear said:

Noen som har tatt disse medisinene og i tillegg har diabetes type 1 (ikke type 2 altså)? Strengt talt er det ikke anbefalt for oss med type 1 av grunner jeg ikke forstår, så derfor er jeg ekstra interessert i erfaringer.

Ozempic og Wegovy er samme medisinen men med hver sine tilpassede doseringer. Ozempic er primært rettet mot diabetikere og Wegovy er for behandling av Overvekt.

Lenke til kommentar

Gikk på Wegovy i et halvt år.
Etter at jeg kom opp i maksdose begynte jeg å slite skikkelig med bivirkninger.

Hodepine.
Kvalme.
Svært lite energi.
Mageproblemer (luft i magen og hyppige toalettbesøk).

Plagene var så ille at jeg måtte kutte ut en periode, men har tenkt å starte opp igjen med lavere dose nå i høst.

Gikk ned ca 7 kg.

Endret av covah
Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a

Trådstarter her.

Har nå gått ned 20kg. 15% er 21kg, men jeg håper det ikke stopper der. Tar nå 1mg hver 6. dag, men har fått "godkjennelse"  av legen om å gå enda mer opp i dose om det trengs.

Har ikke fått til å trent opp kroppen noe spesielt, så det er kun kostholdet det går på for meg, ift vektnedgang.

Jeg har også merket at mye for mye fett kan være problematisk for fordøyelsessystemet med Ozempic i kroppen.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
On 8/1/2023 at 10:44 PM, dabear said:

Noen som har tatt disse medisinene og i tillegg har diabetes type 1 (ikke type 2 altså)? Strengt talt er det ikke anbefalt for oss med type 1 av grunner jeg ikke forstår, så derfor er jeg ekstra interessert i erfaringer.

Jeg kan ikke helt se at virkestoffet i Ozempic og Wegovy skal hjelpe mot diabetes type 1. For det er vel mest vektnedgangen i seg selv som er årsaken til at man kutte ned på, eller kutte ut insulin.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (På 3.8.2023 den 1.36):

men har fått "godkjennelse"  av legen om å gå enda mer opp i dose om det trengs

Da må du PLANLEGGE litt.. Skulle kjøpe inn litt til neste uke MEEEN det var tomt!
Sjekket tre-fire apotek før jeg gikk over til å ringe de! Til slutt fant jeg en kjede som hadde på lager!
Fikk kjøpt inn nok til 3 måneders forbruk (2 mg i uka) men det holder ikke ut året så da må jeg prøve å få kjøpt mer til tross for at jeg har 'brukt opp' kvota for nær framtid.
Lurer på om legene her i landet faktisk kan sette sine kunder på Ozempic som rent slankemiddel (som ikke har diabetes) sånn at de får den på blå-resept?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slankemedisin-rives-ut-av-hyllene-ber-om-rasjonering/15933512/

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt 2 mg i uka en tid nå er det to bivirkninger JEG sliter med. Den mest alvorlige er at etter inntak og to-tre dager så er jeg helt 'skutt'.. Sliten og ikke veldig opplagt på utfordringer. FORDELEN er jo at jeg sovner FORT og sover lenge disse dagene da. Må ta med det positive også.
Den andre er nevnt over her, det virker som om systemet produserer 'litervis' med tarmgass.. Nå er vel dette ikke bra for miljøet etter det jeg har hørt.. 🙂 Som nevnt over her så er problemet kortvarig heldigvis, men det kommer hver kveld.
Det ser ut til, beklageligvis, at vektnedgangen har stagnert fullstendig. 😞 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...