Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringstråden for Ozempic og Wegovy


Gjest 73c13...d0a

Anbefalte innlegg

"Jeg ser noen kommenterer at "rikfolk" kjøper opp medisinene som er ment for personer med diabetes. Jeg tenker det er viktig å ha med seg at medisinene er skrevet ut på resept av lege som har tatt en vurdering av behov."

Vet du ikke bedre så er det nok gjerne ditt problem, men akkurat denne infoen finner du i nyhetsbildet presentert av ganske mange journalister / leger.
Å få en resept fra en lege er ikke det største problemet og spesielt ikke når du kan bestille resepten på nett etter kun en 'egenerklæring'.
Og som du selv sier, det er altså flere slankemiddel som er beregnet for dette markedet.
Ozempic er en diabetes-2 medisin som er beregnet på diabetikere og IKKE rike vel-fødde mennesker. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må da ikke distansere deg fra virkeligheten? Det er tross alt enormt mye informasjon du finner i norsk presse / nyheter som du ikke finner her på forumet da. Men siden du ikke ønsker å høre på meg så la bli å kommentere det jeg skriver også da? 
Forøvrig kan du sjekke sladre-pressa: https://www.scmp.com/magazines/style/entertainment/article/3224753/which-celebrities-take-ozempic-and-who-denied-it-13-stars-who-spoke-out-about-weight-loss-drugs
Ikke mange der som har diabetes vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Du må da ikke distansere deg fra virkeligheten? Det er tross alt enormt mye informasjon du finner i norsk presse / nyheter som du ikke finner her på forumet da. Men siden du ikke ønsker å høre på meg så la bli å kommentere det jeg skriver også da? 
Forøvrig kan du sjekke sladre-pressa: https://www.scmp.com/magazines/style/entertainment/article/3224753/which-celebrities-take-ozempic-and-who-denied-it-13-stars-who-spoke-out-about-weight-loss-drugs
Ikke mange der som har diabetes vil jeg tro..

Jeg tenker det går an å komme med innspill og erfaringer uten å beskylde andre for å være uvitende. Men for all del. Jeg skal ikke mene noe mer. 

Lenke til kommentar

"Jeg tenker det går an å komme med innspill og erfaringer uten å beskylde andre for å være uvitende."

Nå var det meg du siterte i ditt innspill og da bør du jo gjerne få høre sannheten hvis du har klart å unngå å få med deg en av grunnene til at det er leveringsproblemer. Det går beklageligvis på at du er uvitende og at jeg derfor kom med dette som en informasjon i første omgang.

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (9 minutter siden):

"Jeg tenker det går an å komme med innspill og erfaringer uten å beskylde andre for å være uvitende."

Nå var det meg du siterte i ditt innspill og da bør du jo gjerne få høre sannheten hvis du har klart å unngå å få med deg en av grunnene til at det er leveringsproblemer. Det går beklageligvis på at du er uvitende og at jeg derfor kom med dette som en informasjon i første omgang.

 

Informasjon kommer gjerne i en mindre nedlatende tone. Ja, jeg er klar over problematikken du beskriver. Men, som ei av de som får medisin uten nødvendigvis å ha diabetes eller være svært overvektig, ville jeg trekke fram at de som får resept likevel, og da prater jeg om her i Norge, får det av en lege. Etter en medisinsk vurdering.  

Så er det sikkert veldig mye jeg ikke vet, og jeg trenger heldigvis ikke være noen ekspert på dette. 

 

Lenke til kommentar

"Informasjon kommer gjerne i en mindre nedlatende tone. Ja, jeg er klar over problematikken du beskriver. Men, som ei av de som får medisin uten nødvendigvis å ha diabetes eller være svært overvektig, ville jeg trekke fram at de som får resept likevel, og da prater jeg om her i Norge, får det av en lege. Etter en medisinsk vurdering."

JEG klaget kun over misbruk av Ozempic, at du er en reell bruker av andre legemidler har ingenting med MIN uttalelse å gjøre. Det er mange her i landet som virkelig har glede av medikamentene som er foreskrevet de, jeg skjønner deg veldig godt der!
Beklager mitt 'sinne', tråden gjelder jo også andre midler enn Ozempic, men det var Ozempic jeg svarte for, og der er det utvilsomt et misbruk ja.

Uansett, veldig bra at du har funnet ut at dette er et middel som hjelper deg og veldig mange!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 229ae...937
Woff skrev (På 25.8.2023 den 15.08):

"Informasjon kommer gjerne i en mindre nedlatende tone. Ja, jeg er klar over problematikken du beskriver. Men, som ei av de som får medisin uten nødvendigvis å ha diabetes eller være svært overvektig, ville jeg trekke fram at de som får resept likevel, og da prater jeg om her i Norge, får det av en lege. Etter en medisinsk vurdering."

JEG klaget kun over misbruk av Ozempic, at du er en reell bruker av andre legemidler har ingenting med MIN uttalelse å gjøre. Det er mange her i landet som virkelig har glede av medikamentene som er foreskrevet de, jeg skjønner deg veldig godt der!
Beklager mitt 'sinne', tråden gjelder jo også andre midler enn Ozempic, men det var Ozempic jeg svarte for, og der er det utvilsomt et misbruk ja.

Uansett, veldig bra at du har funnet ut at dette er et middel som hjelper deg og veldig mange!

 

Akkurat nå skjønner jeg faktisk ikke vitsen med at folk som ikke har diabetes skal gå på Ozempic nå som vi har Wegovy, som også er større i dose. Det er ingen forskjell på produktene. Jeg hoppet over fra Oz  på Wegovy med en gang den ble tilgjengelig - jeg så ingen grunn tli å forsette på Oz når det er så mangel som det er og man har et like godt alternativ nå.

Wegovy kommer nok til å lide samme skjebne som Ozempic når påvirkere/kjendiser tar i bruk denne og oppdager at den har en enda bedre effekt enn Oz - da vil jeg tro mangelproblemet forsvinner for Oz og øker for Wegovy. Men nå er sistnevnte uansett for nettopp vektreduksjon og da håper jeg vi slipper denne skyttergravskrigen som har vært mellom diabetikere og overvektige en stund nå på pga mangelen.

Anonymous poster hash: 229ae...937

Lenke til kommentar
Gjest 4b4b0...053

Har selv ingen erfaring med sprøyter, men har gått på Mysimba i 6 mnd nå. I jula så fikk jeg et lite sjokk da jeg gikk på vekta, var farlig nærme 150 kg, har vært ganske stabil på 140 kg i sikkert 6-8 år. Bestemte meg egentlig der og da (som flere ganger før) med å virkelig gjøre noe med det. Begynte så smått og trene og det gikk jo litt riktig vei, men hadde en legetime i februar da jeg slet at jeg var så mye sliten og hadde lite energi. Tok blodprøver og hadde veldig mangel på D-vitamin, men ble også henvist til spesialist for utredning av mulig søvnapné. Samtidig så ville legen at jeg også kunne prøve Mysimba for å hjelpe med vektnedgang. Han snakket også på Wegovy tror jeg, men jeg hadde ikke høy nok BMI til å få det på blå resept.

Har gått veldig bra siden da, generelt har det vært jevn vektnedgang og har fått mye mer energi og overskudd. Hjalp nok godt med stor dose D-vitaminer... Tok også søvnanalyse i løpet av juni og fikk påvist litt pustestopp, men heldigvis var det såpass lite at det ikke var nødvendig å gjøre noe med det. Mistenker at det har blitt en del bedre med en betydelig vektnedgang. Slet mye før med at jeg nesten kunne sovne på jobb, men nå har jeg ingen problemer med det.

Status i dag er rett under 120 kg! Er kjempefornøyd så langt og håper jeg klarer å fortsette videre. Tosifret tall er målet. Skal også sies at det har vært ganske god omlegging i matvaner og begynt å trene en del, så regner med det har mer å si enn tablettene i seg selv. Men jeg vil nok fint si at jeg kjenner en effekt av pillene, mye lettere å kontrollere porsjoner. 

Anonymous poster hash: 4b4b0...053

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
27 minutes ago, Guest 4e05c...e5f said:

Dose 2 Ozempic 0.25 satt, merker ikke så mye enda, kun bivirkninger som diare etc. 😅

Trådstarter her. Jeg merket INGENTING før jeg kom opp i 1mg. Som legen sikkert har fortalt deg, ta det rolig med opptrappingen. Jeg brukte 4 uker på 0,25, og så 4 uker til på 0,5. Det fungerte altså fint for meg.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f
Gjest 73c13...d0a skrev (1 minutt siden):

Trådstarter her. Jeg merket INGENTING før jeg kom opp i 1mg. Som legen sikkert har fortalt deg, ta det rolig med opptrappingen. Jeg brukte 4 uker på 0,25, og så 4 uker til på 0,5. Det fungerte altså fint for meg.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Det som er planen her og, mulig at det er annen medisin jeg begynnte på som gir bivirkninger da.

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar
Gjest 229ae...937
Gjest 4e05c...e5f skrev (3 timer siden):

Dose 2 Ozempic 0.25 satt, merker ikke så mye enda, kun bivirkninger som diare etc. 😅

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Måtte opp i 1.75 mg før det begynte å skje no.

Anonymous poster hash: 229ae...937

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg kommet ned 30 kg og i møte med fastlege fikk jeg beskjed av henne at jeg nå pr definisjon IKKE har diabetes lenger! Hun ville at jeg skulle slutte både med hurtig og langtidsvirkende Insulin da siste prøve viste at jeg nok bruker for mye Insulin, noe hun mener jeg bør kutte ut. 
Men sta som jeg er så nektet jeg henne å kutte det ut ENDA, skal inn for ny sjekk i januar og da får vi se! 🙂 

Uansett er jeg betydelig lettere og veldig fornøyd med Ozempic så langt. Bruker som nevnt 2 mg i uka nå, bivirkningene har blitt en vane som jeg aksepterer i bytte for mer fornuftig mat-inntak og fornuftigere matvarer!

Bivirkningene er hovedsaklig for mye luft i magen OG mer daff og sliten et par tre dager etter injeksjon. Luftproblemet kan kanskje skyldes for høyt inntak av Cola (2 liter i døgnet) kombinert med Nexium..

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a
55 minutes ago, Woff said:

Da har jeg kommet ned 30 kg og i møte med fastlege fikk jeg beskjed av henne at jeg nå pr definisjon IKKE har diabetes lenger! Hun ville at jeg skulle slutte både med hurtig og langtidsvirkende Insulin da siste prøve viste at jeg nok bruker for mye Insulin, noe hun mener jeg bør kutte ut. 
Men sta som jeg er så nektet jeg henne å kutte det ut ENDA, skal inn for ny sjekk i januar og da får vi se! 🙂

Du har det ikke akkurat med å lytte til legenes råd. 😄

Men gratulerer med 30kg ned. Jeg har ikke orket å kjøre så hardt med Ozempic i det siste, så jeg ligger rundt 20-21kg i minus, og har gjort det noen uker. Men det blir nok hardere snart igjen.

Anonymous poster hash: 73c13...d0a

Lenke til kommentar
Gjest 73c13...d0a skrev (På 14.9.2023 den 11:25 PM):

Du har det ikke akkurat med å lytte til legenes råd.

Når du selv synes du gjør en BEDRE jobb enn en skarve fastlege så er det nok heller hun som er nødt til å høre på meg! 🙂

Neida, jeg er ikke helt der, dama er dyktig hun, men jeg har tross alt vært med endel år i gamet selv! Noe som absolutt er litt nødvendig når du har levd mye av livet med diverse diagnoser / plager.. 
Håper DU også får en brukbar opplevelse med Ozempic, stoffet er verdt det hvis det treffer DEG! 🙂

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte bare å gi en liten tilbakemelding nå, er en måned siden forrige innlegg ser jeg.. 
Jeg jobber nå for å komme meg ned ytterligere 5 kg (ned til -35 kg) men nå går det veldig tregt! Vekta gir jo resultatene oppløst på 100 gram heldigvis, så endringene ser jeg jo da! 🙂
Ozempic inntaket er nå fast på 2 mg i uka, dosen passer meg perfekt etter det jeg opplever. Sliter fortsatt litt med at jeg bruker for mye Insulin da, har siste uke et snitt på 4,2 mmol/L i blodsukker med 55 målinger.

Matvanene er de samme, men legger nå klart merke til at jeg blir mett etter kun ei brødskive, noe som er helt utrolig!
Dette betyr altså (for de 'enkleste' dagene) tre brødskiver i døgnet! 🤪 I tillegg blir det jo endel frukt da, frukt metter ikke i samme grad faktisk. I dag ble middagen (søndag) herlige BIFF & tykke hjemmelagde pommes frites til! Litt rart å være den første som er ferdig men de andre her spiser jo som løver... Hihi.

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f

Starter på 1 mg førstkommende torsdag.

Ingen nevneverdige bivirkninger, men veldig løs mage rett etter måltider, går utifra at dette er normalt?🤷‍♂️

Veldig liten matlyst, må minne megselv på å spise, og blir fortere mett en tidligere. 

Ozempic i tillegg til 16.8 fasting metformin og kaloritelling. Tenker jeg blir nødt til å suplere med vitaminer etterhvert 😅

Usikker på vektnedgang, men merkes på klærne mine, mye mer løstsittende en vanlig 👍

 

Godt jobba Woff 👍👍

 

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f skrev (Akkurat nå):

Ingen nevneverdige bivirkninger, men veldig løs mage rett etter måltider, går utifra at dette er normalt?

Ja, dette er absolutt 'normalt' med Ozempic! Er du av de mange med overvekt så er denne heller en 'virkning' enn en 'bivirkning.
 

Gjest 4e05c...e5f skrev (1 minutt siden):

Veldig liten matlyst, må minne meg selv på å spise,

Helt vanlig det også! 🙂 Har du sjekket med vekt?

Ozempic i tillegg til 16.8 fasting metformin og kaloritelling.
Forklar 16.8?

Metformin bør du nok sjekke med fastlege om du kan fase ut!

Vitaminer du bør vurdere er D3, der spiser jeg 2 stk Nycoplus D3-vitamin 80 µg i døgnet samt C, der tar jeg en Nycoplus C-vitamin 250 mg i døgnet, sjekk gjerne med fastlege , vurder en måling på c og d.

Lenke til kommentar
Gjest 4e05c...e5f
Woff skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er absolutt 'normalt' med Ozempic! Er du av de mange med overvekt så er denne heller en 'virkning' enn en 'bivirkning.
 

Helt vanlig det også! 🙂 Har du sjekket med vekt?

Ozempic i tillegg til 16.8 fasting metformin og kaloritelling.
Forklar 16.8?

Metformin bør du nok sjekke med fastlege om du kan fase ut!

Vitaminer du bør vurdere er D3, der spiser jeg 2 stk Nycoplus D3-vitamin 80 µg i døgnet samt C, der tar jeg en Nycoplus C-vitamin 250 mg i døgnet, sjekk gjerne med fastlege , vurder en måling på c og d.

16 timer faste, 8 timer der jeg kan spise, så lenge jeg holder meg under det daglige kaloritaket.

Har ikke veid meg, men har bestillt meg ei vekt for å ha på badet. 👍

Anonymous poster hash: 4e05c...e5f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...