Gå til innhold

Hvordan justere en klokke til å gå saktere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo "bare" å bytte ut tannhjul inni den så den går dobbelt så raskt.

Du får kjøpt urverk på clasohlson du kan leke deg med, men siden du spør tviler jeg på at det er noe du får til. Man må vel antagelig bytte ut alle ettersom de er lagd for å passe hverandre inni klokka.

Men om du vil den skal gå dobbelt så fort(4 runder i døgnet), og endrer skiven fra 12 til 24 timer vil du jo klokken gjøre unna ett døgn hver 6 time...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er jo "bare" å bytte ut tannhjul inni den så den går dobbelt så raskt.

Du får kjøpt urverk på clasohlson du kan leke deg med, men siden du spør tviler jeg på at det er noe du får til. Man må vel antagelig bytte ut alle ettersom de er lagd for å passe hverandre inni klokka.

Men om du vil den skal gå dobbelt så fort(4 runder i døgnet), og endrer skiven fra 12 til 24 timer vil du jo klokken gjøre unna ett døgn hver 6 time...

Mulig det blir utfordrende for meg ja, men jeg gir ikke opp hvis jeg vil få det til. 

Jeg mente selvfølgelig at den skulle gå dobbelt så sakte :)

 

Hva slags tannhjul må det være? 

Endret av lesles
Lenke til kommentar

Det spørs jo på klokka du skal bruke, men du må jo redusere antall tenner på tannhjulet slik at den går halvparten så fort.

Det er vel ikke til å ha på armen?

 

Når jeg tenker meg om så holder det vel å kutte av halvparten av tennene på ett tannhjul om det er ett "dobbelt" tannhjul, der det er ett stort tannhjul oppå og ett lite festet til dette under/over, men man må kutte riktig tannhjul og det store og lille må sitte fast i hverandre.

 

Altså, av denne typen:

4ff2f983-3fc5-4efb-b2fc-6974c71c2e42.jpg

Kutter man annenhvert tannhjul på en av de vil den jo måtte gå halvparten så fort. Man må bare være obs på å kutte på siden som overfører bevegelse til viseren, ikke delen som får bevegelse :)

Om da ikke tannhjulet alikevel får tak, mulig man må pusse resterende litt for å få det til å fungere.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...