Gå til innhold

- Elbiler vil bare fylle tomrommet mellom fossilt drivstoff og hydrogen


Anbefalte innlegg

Rart debatten alltid går på at det enten skal være elbil eller hydrogenbil. Det er nok plass til begge deler. Honda og Toyota, som er japanske, tenker vel først og fremst for Japan. Der er hydrogen mest sannsynlig siden de har store tettbygde byer og mye folk og lite mulighet for infrastruktur for å lade millioner av elbiler. I Norge derimot så er det gode muligheter for mange å lade med strøm. Har selv en egolf som lades hjemme hver natt og det holder for meg til 99% av all bilkjøring. Om ikke mange år sies det at egolf får mulighet for inntil 430km på et nyere batteri (http://www.dinside.no/motor/kreisel-electric-skal-gi-e-golf-ekstra-lang-rekkevidde/60869029). Da er man ikke så langt unna Toyota Mirai som greier rundt 500km. Og alle som snakker om at Hydrogen er så fint.... Det blir neppe så mye billigere å fylle hydrogen på en stasjon enn for bensin i dag. Lader du elbilen din hjemme så merker du det knapt på strømregningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart debatten alltid går på at det enten skal være elbil eller hydrogenbil. Det er nok plass til begge deler. Honda og Toyota, som er japanske, tenker vel først og fremst for Japan. Der er hydrogen mest sannsynlig siden de har store tettbygde byer og mye folk og lite mulighet for infrastruktur for å lade millioner av elbiler. I Norge derimot så er det gode muligheter for mange å lade med strøm. Har selv en egolf som lades hjemme hver natt og det holder for meg til 99% av all bilkjøring. Om ikke mange år sies det at egolf får mulighet for inntil 430km på et nyere batteri (http://www.dinside.no/motor/kreisel-electric-skal-gi-e-golf-ekstra-lang-rekkevidde/60869029). Da er man ikke så langt unna Toyota Mirai som greier rundt 500km. Og alle som snakker om at Hydrogen er så fint.... Det blir neppe så mye billigere å fylle hydrogen på en stasjon enn for bensin i dag. Lader du elbilen din hjemme så merker du det knapt på strømregningen.

Det er vel mange som mener at Hydrogen ikke er riktig for transport uansett land.

 

Siden du nevner på Japan kan de dekke transportbehovet sitt med ca 11% økt strømforbruk fra ca 1000 TWh årlig til ca 1115 TWh årlig.  115TWh kan fremskaffes ved å sette solceller på japanske tak. i 2015 ble det installert ca 10GW paneler i japan som med deres solforhold er ca 15 TWh. Med denne utbyggingstakten har Japan nok strøm til å dekke batteribiler i løpet av 8 år.

 

Dersom man istedet skal gå for Hydrogen trenger man enten å importere hydrogenet eller dersom det er plass, installere paneler i 32 år....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Rart debatten alltid går på at det enten skal være elbil eller hydrogenbil. Det er nok plass til begge deler. Honda og Toyota, som er japanske, tenker vel først og fremst for Japan. Der er hydrogen mest sannsynlig siden de har store tettbygde byer og mye folk og lite mulighet for infrastruktur for å lade millioner av elbiler. I Norge derimot så er det gode muligheter for mange å lade med strøm. Har selv en egolf som lades hjemme hver natt og det holder for meg til 99% av all bilkjøring. Om ikke mange år sies det at egolf får mulighet for inntil 430km på et nyere batteri (http://www.dinside.no/motor/kreisel-electric-skal-gi-e-golf-ekstra-lang-rekkevidde/60869029). Da er man ikke så langt unna Toyota Mirai som greier rundt 500km. Og alle som snakker om at Hydrogen er så fint.... Det blir neppe så mye billigere å fylle hydrogen på en stasjon enn for bensin i dag. Lader du elbilen din hjemme så merker du det knapt på strømregningen.

Det er vel mange som mener at Hydrogen ikke er riktig for transport uansett land.

 

Siden du nevner på Japan kan de dekke transportbehovet sitt med ca 11% økt strømforbruk fra ca 1000 TWh årlig til ca 1115 TWh årlig.  115TWh kan fremskaffes ved å sette solceller på japanske tak. i 2015 ble det installert ca 10GW paneler i japan som med deres solforhold er ca 15 TWh. Med denne utbyggingstakten har Japan nok strøm til å dekke batteribiler i løpet av 8 år.

 

Dersom man istedet skal gå for Hydrogen trenger man enten å importere hydrogenet eller dersom det er plass, installere paneler i 32 år....

Japan importerer jo olje i dag så om de fortsetter med å importere hydrogen så kan de vel det også. Problemet elbil vs hydrogenbil er vel at per i dag så har hydrogenbiler lengre rekkevidde og kan tankes på få minutter. Omtrent som for bensinbiler i dag. Elbiler har jo kort rekkevidde og må typisk lades hver dag. Det er vel det som er problemet i Japan om 10 millioner innbygger i Tokyo skal ha en plass å lade bilen sin hver dag og kapasitet i ledningsnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japan importerer jo olje i dag så om de fortsetter med å importere hydrogen så kan de vel det også. Problemet elbil vs hydrogenbil er vel at per i dag så har hydrogenbiler lengre rekkevidde og kan tankes på få minutter.

Det stemmer ikkje heilt. Tesla Model S100 har lengre rekkjevidde enn Toyota Mirai. Batteri vert raskt betre, men innan hydrogenlagring som eignar seg til bruk i bil har det ikkje skjedd mykje. Dei auka trykket i hydrogentankane frå 350 til 700 bar, men noko serleg meir enn det er ikkje veldig realistisk. Når dei aukar trykket må fyllestasjonane òg oppgraderast. Pr i dag er det få hydrogenstasjonar som kan fylle meir enn halv tank (350 bar) på ein Toyota Mirai.

 

Sidan elbilar normalt startar heimefrå med full tank kvar dag, spesielt når dei skal på langtur, brukar dei òg mindre tid til tanking. Ei lengre pause etter 500 km er både fornuftig og heilt greitt, med mindre ein har ambisjonar om å kopiere filmen "Burning". Tyske Manager Magazin arrangerte forresten eit billøp i fjor mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai. Ruta var lagt opp slik at Mirai kunne fylle hydrogentanken undervegs utan å få problem med rekkjevidda. Likevel kom Mirai sist. Fylling tek gjerne lengre tid enn ein trur, når ein i tillegg skal gjere sitt fornødne og innta naudsynte kaloriar for ein lang tur.

 

Omtrent som for bensinbiler i dag. Elbiler har jo kort rekkevidde og må typisk lades hver dag. Det er vel det som er problemet i Japan om 10 millioner innbygger i Tokyo skal ha en plass å lade bilen sin hver dag og kapasitet i ledningsnettet.

 

I Tokyo er det ikkje lov å eige bil, med mindre du kan dokumentere at bilen har ein eigen fast parkeringsplass. Med eigen fast plass er det enklare å få installert straum til parkeringsplassen. Det inntrykket eg fekk då eg var i Tokyo var ikkje at dei mangla straum. Tvert imot! Om natta, når dei fleste bilar ladar, trengst det mykje mindre luftkondisjonering. Då må det vere plenty straum tilgjengeleg i Tokyo.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier skjer i langt større utstrekning enn folk er klar over. Mange tyske elkraftprodusenter produserer hydrogen av overskuddskraften. Hydrogenet blandes inn i naturgassnettet, den økte brennverdien betales det for, og slik er man på vei inn i hydrogenalderen. I det øyeblikk en effektiv måte å lagre hydrogen er kvalifisert, f.eks. ved adsorpsjon i nanopartikler, er fossilalderen over. Et godt eksempel er lagring av sveisegassen acetylen, i utgangspunkt en ustabil/eksplosiv gass, men oppløst i aceton går det fint.

Lenke til kommentar

Det du sier skjer i langt større utstrekning enn folk er klar over. Mange tyske elkraftprodusenter produserer hydrogen av overskuddskraften. Hydrogenet blandes inn i naturgassnettet, den økte brennverdien betales det for, og slik er man på vei inn i hydrogenalderen.

Kven gjer det? Eg veit berre om eitt prøveprosjekt, og sovidt eg veit skulle det vere over no. Tyske vindturbinar er i gjennomsnitt avslått pga overproduksjon i området i 1-2% av årets timar, og det er alt for lite til å investere i ein stor elektrolysør som skal klare å ta produksjonen frå fleire 3MW vindturbinar og berre produsere i dei få timane det er snakk om. Kostnaden er alt for høg i høve til verdien, og difor trur eg ikkje det finst fleire prøveprosjekt enn det eine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det du sier skjer i langt større utstrekning enn folk er klar over. Mange tyske elkraftprodusenter produserer hydrogen av overskuddskraften. Hydrogenet blandes inn i naturgassnettet, den økte brennverdien betales det for, og slik er man på vei inn i hydrogenalderen. I det øyeblikk en effektiv måte å lagre hydrogen er kvalifisert, f.eks. ved adsorpsjon i nanopartikler, er fossilalderen over. Et godt eksempel er lagring av sveisegassen acetylen, i utgangspunkt en ustabil/eksplosiv gass, men oppløst i aceton går det fint.

 

Hydrogen til å drive kjøretøyer er et blindspor. Beklager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!!

 

Tullete argumenter får du forhåpentlig slippe, men argumenter om lokalforurensning slipper du ikke – så lenge byene forpestes av NOx og svevestøv, og så lenge partikler fra bildekk gir like mye mikroplast-forurensninger i sjøen som alle andre kilder tilammen. Og hovedproblemet med biler er at det er altfor mange av dem. Du løser ikke det problemet om du aldri så mye markedsfører drivstoffet med forstavelsen «bio». Alt nå, som bare en liten del av bilparken i Europa drives med biodrivstoff, går nesten halvparten av palmeolje-importen med til bilene.

Pål Jensen

 

Hvis du kjører på bioetanol er det så godt som null NOx og partikkelutslipp, kjører du på biodiesel og motoren er tilpasset dette vil NOx- og partikkelutslippene kunne reduseres til det ubetydelige. Dette fordi biodiesel er mye renere og tenner lettere enn vanlig diesel.

 

Jeg skrev ellers biodrivstoff fra avfall, palmeolje er selvsagt en uting.

 

Ellers vil jeg tro det er utopisk å klare å stabilisere strømnettet vha batterier. Små variasjoner kan selvsagt håndteres, men ikke en uke er kraftig vind (eller ingen vind).

Hvor mange biler kan du drive med biodrivstoff fra avfall?

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Folk som bor i leiligheter kan lade gratis på kommunens ladestolper langs fortauene. Det et da enda lettere og billigere enn oss andre som bor i enebolig eller rekkehus, eller eier egen garasjeplass.

Hva angår ustabil strømproduksjon og overbelastet nett, er AMS styring av elbillading mye mer effektivt enn dødfødt hydrogfantasi stasjoner. Det er letter å Google opp nyheter om hydrogenstasjoner som legges ned enn de som åpner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til alle hydrogenhatere på TU:

 

The number of fuel cell cars on California roads increased dramatically during 2016 and is expected to more than quadruple during 2017. Toyota began in late 2015 retailing its hydrogen-powered Mirai in California, and in December 2016 Honda introduced its next-generation Honda Clarity, also powered by hydrogen. Other automakers, namely Hyundai and Mercedes-Benz, are also leasing fuel cell cars in the state.

 

True Zero currently owns and operates 16 hydrogen-charging stations in California and is in the process of building three additional stations to complete the first phase of its retail network. The company will start building the second phase of its network this year with larger facilities which can serve more customers per station to keep up with the faster-than-expected demand that is happening on California roads.

 

"We're already seeing far more growth than we expected during the first phase of our hydrogen network," said Ewanick. "To keep up with demand and help automakers sell more fuel-cell cars, our future stations have to be larger and able to charge up multiple cars at the same time."

 

Charging a fuel-cell vehicle with hydrogen takes less than five minutes, but even so several of True Zero's stations are already beginning to experience lines and wait times during the busiest hours of the day.

 

Jeg vet at dere blir spinneville av begeistring over denne utviklingen. Og den er på vei til europa også. Det er jo helt utrolig at utviklingen kan gå denne veien, på tross av den enorme ekspertisen som befinner seg her inne, men slik er det altså. Ikke meninga å såre egoet på noen, men jammen ser det ut til at dere tok feil :-)

 

http://www.prnewswire.com/news-releases/california-greenhouse-gases-cut-more-than-23-million-pounds-by-fuel-cell-cars-powered-by-true-zeros-hydrogen-network----the-equivalent-to-planting-a-forest-nine-times-the-size-of-disneyland-300391645.html

 

Ha en fin kveld BW.

Lenke til kommentar

Hydrogenbiler kommer, bare vent. Bilene kommer først så kommer fyllestasjoner etterhvert, sånn var/er det jo med batteribiler også.

De er fredet for avgifter til 2025, batteribiler er foreløpig fredet til 2020.

Fint med mangfold, er det ikke?

Folket får avgjøre hva de skal ha, og det langt fra sikkert at det er batteribiler som blir vinnerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om innlegget ikke er rettet mot meg, vil jeg se litt nærmere på et par av tallene.

 

Det står at selskapet per nå tilbyr Hydrogen til 1200 hydrogenbiler. Det står også at hydrogenbilene har tanket til sammen 3,7 millioner miles i 2016. Det vil si bare litt over 3000 miles per bil. En årlig kjørelengde på ca 5000 km. Er ikke det veldig lite? Ok, kanskje antagelsen om at disse 1200 bilene hadde kjørt hele året var feil. La oss si antallet hydrogenbiler steg lineært fra 0 til 1200 og dermed var på veien i gjennomsnitt halve året. Det er fortsatt litt lite med 5000 km/halvår. På den andre siden vet vi ikke om selskapet tilbyr hydrogen utenfor California sånn at vi må regne bort hvor mange av de 3,7 millioner miles som gjelder biler i andre områder.

 

Videre høres det fantastisk ut med en quadrupling fra 1200 til 4800 (altså 3600 nye) i 2017, men i perspektiv til 24,5 millioner registrerte personbiler i California så er det altså ikke hverdagskost å se hydrogenbiler. Hydrogenbiltettheten er altså i størrelseorden 1 per 20 000 nå og ventes å bli 1 per 5 000 ved utgangen av året. Tilsvarende tall for Norge er at antallet registrerte personbiler med hydrogen som drivstoff økte fra 18 til 41 i 2016. Det gir en hydrogenbiltetthet som økte fra 1 per 145 000 til 1 per 64 000. Sånn røffly. Personlig har jeg aldri sett en hydrogenbil med egne øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle hydrogenhatere på TU:

 

The number of fuel cell cars on California roads increased dramatically during 2016 and is expected to more than quadruple during 2017. Toyota began in late 2015 retailing its hydrogen-powered Mirai in California, and in December 2016 Honda introduced its next-generation Honda Clarity, also powered by hydrogen. Other automakers, namely Hyundai and Mercedes-Benz, are also leasing fuel cell cars in the state.

 

True Zero currently owns and operates 16 hydrogen-charging stations in California.

 

I begynnelsen i artikkelen står det at True Zero i løpet av 2016 har levert hydrogen til biler som til sammen har kjørt 6.000.00 km (6 mill km). Har du regnet ut hvor mange biler dette tilsvarer? Jo ca 300 biler, eller ca 20 per stasjon! Toyota leaser ut sine Mirai med gratis hydrogen i tre år og de må stadig sette ned månedsleien på disse fæle og upraktiske bilene for å få noen interessert. Jeg vil sitere en amerikaner som sa "Livet er for kort til å velge å kjøre rundt i en stygg bil"!

 

Dersom Toyota fikk ut 300 biler i 2016 (i California), så vil en firedobling i 2017 utgjøre 1200 biler! En eksplosjon! Tesla og alle andre elbilprodusenter bør snarest slutte å lage elbiler for å begrense sine tap!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så så, ro ned sarkasmen litt.

Alt må starte en plass, ingenting er kjempestort med en gang det lanseres, man må gi det tid så vil det utvikle seg.

 

Sarkasme er det eneste rette svar over for et innlegg som skal gi inntrykk av det finnes massevis av hydrogenbiler i California og veksten i antall er eksplosiv! Dessuten så hadde jeg konkrete tall også.

Lenke til kommentar

Til alle hydrogenhatere på TU:

 

The number of fuel cell cars on California roads increased dramatically during 2016 and is expected to more than quadruple during 2017. Toyota began in late 2015 retailing its hydrogen-powered Mirai in California, and in December 2016 Honda introduced its next-generation Honda Clarity, also powered by hydrogen. Other automakers, namely Hyundai and Mercedes-Benz, are also leasing fuel cell cars in the state.

 

True Zero currently owns and operates 16 hydrogen-charging stations in California and is in the process of building three additional stations to complete the first phase of its retail network. The company will start building the second phase of its network this year with larger facilities which can serve more customers per station to keep up with the faster-than-expected demand that is happening on California roads.

 

"We're already seeing far more growth than we expected during the first phase of our hydrogen network," said Ewanick. "To keep up with demand and help automakers sell more fuel-cell cars, our future stations have to be larger and able to charge up multiple cars at the same time."

 

Charging a fuel-cell vehicle with hydrogen takes less than five minutes, but even so several of True Zero's stations are already beginning to experience lines and wait times during the busiest hours of the day.

 

Jeg vet at dere blir spinneville av begeistring over denne utviklingen. Og den er på vei til europa også. Det er jo helt utrolig at utviklingen kan gå denne veien, på tross av den enorme ekspertisen som befinner seg her inne, men slik er det altså. Ikke meninga å såre egoet på noen, men jammen ser det ut til at dere tok feil :-)

 

http://www.prnewswire.com/news-releases/california-greenhouse-gases-cut-more-than-23-million-pounds-by-fuel-cell-cars-powered-by-true-zeros-hydrogen-network----the-equivalent-to-planting-a-forest-nine-times-the-size-of-disneyland-300391645.html

 

Ha en fin kveld BW.

LOL. Pressemelding fra et hydrogenselskap. LOL LOL.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant å lese hva Honda tror, men hvorfor denne overskriften? Hydrogenbilen er også en elbil. Forskjellen er at "batteriet" er eksplosiv gass under flere hundre bars trykk, som du må kjøpe på en stasjon i overskuelig fremtid.

 

Bensin,og Propan, er eksplosiv og minst like brannfarlig som Hydrogen . Dette er vel dokumentert godt nok nå.

Hvis man  fylle og kjøre like lett, og til samme pris eller billigere enn dagens forbrenningsbiler, - men forurensningsfritt fra sol, vind elv og hav, hvorfor må du ha det "gratis"?

 

*du kan ikke lure noen som ikke vil ha noe for ingenting. *

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...