Gå til innhold

- Elbiler vil bare fylle tomrommet mellom fossilt drivstoff og hydrogen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

I en fremtid med svært ustabil kraftproduksjon trenger vi hydrogenfabrikker for å stabilisere strømnettet. De kan produsere mye når strømprisen er lav, og stoppe produksjonen når strømprisen stiger.

 

Lademulighet er stort sett noe som kun middelklassen med enebolig og carport har tilgang til, derfor er elbiler uegnet for folk flest.

 

Svenskene satser på å være uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030, de satser på biodrivstoff fra avfall. Det betyr at Sverige kommer til å redusere CO2-utslippene mye raskere og billigere enn Norge som satser på komplett idiotiske elbiler som kun passer for en brøkdel av befolkningen.

 

La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!!

Solcellepanel og batteripakker trumfer hydrogen.

Lenke til kommentar

- og kan kjøre like langt som en fossildrivstoff-bil . - Men som ikke  betyr all verden siden fylletiden på denne elektriske bilen er 3 minutter.

En hydrogenbil har ikke like god rekkevidde som en fossilbil. Til og med Tesla Model S P100D har lengre rekkevidde enn hydrogenbilen med lengst rekkevidde på markedet, Toyota Mirai. Altså om du mener at hydrogenbiler har like god rekkevidde som fossilbiler så mener du også at noen elbiler har like god rekkevidde som fossilbiler.

 

Fylletid for hydrogenbilen kan være et par døgn, hvis man bor et stykke unna nærmeste fyllestasjon, slik at man trenger bergingsbil for å frakte hydrogenbilen til/fra fyllestasjonen. For meg personlig vil fylletiden være ca 2 timer, 1 time kjøring til fyllestasjonen og 1 time hjem.

Men batteri-elektriske biler har sitt marked. Det er mange  som ikke kjører mer enn 5 mill hjemmefra.

Så dette blir bra. Mindre lokalforurensning for alle. 

Antagelig kommer det elektriske biler, der man kan kjøre 10 mil på batteri og med Hydrogen på lengre turer.

En vinn/vinn situasjon for alle som bor i byer/tettsteder og langs transportveier.

Det vil mer eller mindre bli standard med 400 km rekkevidde på elbiler innen 2020, mens de dyrere elbilene kan fort ha 500-700 km rekkevidde. Da har hydrogenbilene veldig få fordeler.

 

Og hvis man absolutt skal ha en rekkeviddeforlenger så er det bedre med en etanol-brenselcelle. Denne løsningen er mye lettere og mer kompakt. http://www.reuters.com/article/us-autos-nissan-fuelcells-idUSKCN0Z01BG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Hydrogenbiler er også elbiler, bare at de har hydrogentank og brenselceller i tillegg til batterier.

- og kan kjøre like langt som en fossildrivstoff-bil . - Men som ikke  betyr all verden siden fylletiden på denne elektriske bilen er 3 minutter.

 

Men batteri-elektriske biler har sitt marked. Det er mange  som ikke kjører mer enn 5 mill hjemmefra.

Så dette blir bra. Mindre lokalforurensning for alle. 

Antagelig kommer det elektriske biler, der man kan kjøre 10 mil på batteri og med Hydrogen på lengre turer.

En vinn/vinn situasjon for alle som bor i byer/tettsteder og langs transportveier.

 

Nei, den kan ikke kjøre så langt.

Lenke til kommentar

Uansett hvor lang tid man bruker til å utvikle teknologi som bruker hydrogen, vil det fundamentale problemet med hydrogen til evig tid være det samme. Gassen er svært eksplosiv og brannfarlig. Lagring av hydrogen krever stort volum og tanker som må tåle svært høyt trykk. Lekkasje av hydrogengass fra lagringstankene kan skape svært farlige situasjoner.

 

"HIAD (Hydrogen incident accident database) er en webdatabase hvor uønskede

hendelser knyttet til hydrogen er innrapportert, og informasjonen deles på tvers av

landegrenser.I HIAD er det siden år 2000 registrert totalt 143 uønskede hendelser, der 434 personer har blitt direkte påvirket av dette. 23 av de 143 ulykkene har ført til 245 personskader, og 14 av de 23 ulykkene har i tillegg vært dødsulykker, der tilsammen 61 personer har omkommet."

 

http://spfr.no/media/publikasjoner/upload/2016/spfrrapport-a16-20096-1.pdf

 

Det er mulig å lage batterier som ikke kan brenne. Hydrogen derimot vil alltid være eksplosivt og brannfarlig, og vil kreve ekstraordinære sikkerhetstiltak.

 

Batterier utvikles stadig vekk med mer energitetthet og lavere kostnad. Hydrogen er begrenset av sine fysiske egenskaper og man vil ikke få noen forbedringer i energitetthet sammenlignet med det vi har i dag. Her må vi selvsagt skille mellom hydrogen og kjemiske forbindelser man kan uvinne hydrogen fra. Biler som går på brennselsceller kan godt få tilført hydrogen fra intern reformering av hydrokarboner. Dette krever selvsagt enda ett prosesstrinn, men vil gjøre lagring av drivstoff betydelig enklere og sikrere. Desverre virkerer det som at de produsentene som presser mest på for å innføre hydrogen i biler, foretrekker å utvikle teknologi som bruker komprimert hydrogen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hydrogenbiler er også elbiler, bare at de har hydrogentank og brenselceller i tillegg til batterier.

 

 

(Serie)hybridbiler er også elbiler, bare at de har forbrenningsmotor og tank i stedet for batteri eller fuel cell/tank. Kanskje vi burde presisere bedre når vi snakker biltyper? Elmotorbil? Både Leaf, Mirai og i3 rex er en elmotorbil. I daglig tale vil jeg si at kun Leaf kan kalles elbil. Men batteribil ville kanskje være mer dekkende. Men så har i3 rex like stort batteri da, og alle bortsett fra Toyota ønsker at Mirai skal ha det.

Lenke til kommentar

Hydrogenbiler er også elbiler, bare at de har hydrogentank og brenselceller i tillegg til batterier.

 

Nettop, det vil gi stor mening å ha et batteri der også om ikke annet for å lagre bremseenergi og gi bedre akselrasjon.

Lag det større og vips du har en hybrid, ender fort med at hydrogenbilen blir en komplisert pluging hybrid.

Lenke til kommentar

For meg personlig vil fylletiden være ca 2 timer, 1 time kjøring til fyllestasjonen og 1 time hjem.

 

Og du ville ha brukt opp en tredjedel av tanken bare på transport. Høres ikke særlig fristende ut. I bygda jeg er oppvokst ble det ramaskrik bare tannlegekontoret skulle flyttes til kommunesenteret fire mil unna. Jeg skulle like å se reaksjonen hvis nærmeste fyllestasjon er en kommune eller tre lenger borte.

 

Og hvis man absolutt skal ha en rekkeviddeforlenger så er det bedre med en etanol-brenselcelle. Denne løsningen er mye lettere og mer kompakt. http://www.reuters.com/article/us-autos-nissan-fuelcells-idUSKCN0Z01BG

 

Hva kommer ut av røret på en etanolbrensecelle? Vanndamp og klimagass?

Lenke til kommentar

 

Nettop, det vil gi stor mening å ha et batteri der også om ikke annet for å lagre bremseenergi og gi bedre akselrasjon.

Lag det større og vips du har en hybrid, ender fort med at hydrogenbilen blir en komplisert pluging hybrid.

 

 

 

Shhh, du må ikke tenke sånn. Hva blir det neste? Redusere størrelsen på brenselcella fordi batteriet allikevel tar seg av akselerasjon? Større batteri slik at folk kan kjøre mer på hjemmeladet strøm? Mindre hydrogentank for å få større bagasjeplass? Hurtiglademulighet slik at bilen kan lade strøm til halve prisen av hydrogen? Strekker du det langt nok vil noen ønske å hive ut hele hydrogensystemet. Og da står vi der da, men en standard batterielbil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hydrogen er tull og tøys!

Hydrogen er en forlengelse av den gamle tankegangen og forretningsmodellen der du regemessig og i all evighet er bastet og bundet til å punge ut for å fylle tanken. Med batterier kan du i teorien fylle tanken selv om du har nok solceller, og dem blir jo stadig billigere også..

Hydrogen teknologien er svært komplisert og kostbar og med mange ledd fra kilde til hjul og har dårlig virkningsgrad. Det er derfor også direkte uansvarlig at et samfunn sløser energien på et slikt system.

De som har investert milliarder på hydrogen vil ikke innse at løpet er allerede "kjørt", batteriteknologien har vunnet.

 

Svært svært enig. I Tesla sine forhandlinger med ulike finansinstitusjoner var det toneangivende oppfatning av at Hydrogenbasert transport er omtrent å regne som svindel. "Tesla co-founder says hydrogen fuel cells are a ‘scam’"

Kilde: https://electrek.co/2016/05/23/tesla-founder-marc-tarpenning-hydrogen-fuel-cells-scam/

 

Altså: "Hydrogenbiler er den hellige gral" for kontinuiteten av inntjening og svært dyr transport for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Svenskene satser på å være uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030, de satser på biodrivstoff fra avfall

 

La meg ellers få slippe tullete argumenter om lokalforurensing. Moderne biler på biodrivstoff forurenser helt ubetydelig!!!

[/

 

Nå er det dieselmotorens virkemåte og ikke drivstoffet, som genererer NOx: høy temperatur kombinert med oksygenoverskudd er oppskriften. Dét slipper du ikke unna, bare dieselen kommer fra prosessert bark og trevirke istedet for fossile planteoljer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Målet er ikkje å konkurrere med elbilar, men å erstatte konvensjonelle bilar som forureinar..

– Elbilar og hydrogenbilar er ulike løysingar på ulike behov. Hydrogenbilar eignar seg betre til lengre distansar enn kva elbilar gjer. Hydrogen er òg godt eigna for tungtransport."

http://www.firda.no/miljo/bil/nyheiter/lanserer-sin-forste-hydrogenbil-men-det-kan-vere-lenge-for-du-far-kjopt-ein-i-fylket/s/5-15-283000

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svenskene satser på å være uavhengige av fossilt drivstoff innen 2030, de satser på biodrivstoff fra avfall.

 

 

Noen må hjelpe svenskene med å sende dem nye batterier til kalkulatoren :nei:

 

Flott med biodrivstoff fra avfall men litt matematisk edruelighet på hvilke mengder det er mulig å oppnå  kan være smart. Det finnes ganske enkelt ikke nok av det til at det noen gang kan bli mer enn et bitte lite nisje produkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott med biodrivstoff fra avfall men litt matematisk edruelighet på hvilke mengder det er mulig å oppnå  kan være smart. Det finnes ganske enkelt ikke nok av det til at det noen gang kan bli mer enn et bitte lite nisje produkt.

 

 

 

Har du noen tall eller linker som underbygger påstanden din? Jeg mener å ha sett samme skepsis når det gjelder biodrivstoff fra norsk tømmer. Det er vel ikke så lett å konkurrere med energi som er lagret i bakken gjennom millioner av år. Hva er f.eks. årlig tilvekst av skog i Norge kontra olje og gass vi utvinner pr. år?

Lenke til kommentar

En hydrogenbil er jo en elbil! Forskjellen er bare at lagringsmediumet. Problemstillingen med lagring og distribusjon av hydrogen er oppkonstruert, det kan kan produseres hvor som helst, til og med i bilen. Utfordringen ligger hos de store selskapene som vil sikre sin posisjon For de som tror lagring under høyt trykk i kjøretøy er eneste løsningen; metal hydrider.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid slik at en løsning passer for alle forhold. I Norge er vi vant med tilgang til masse lett regulerbar og magasinerbar kraft. Da er det lett å si at rene batteri-elektriske biler er den ene løsningen. I Japan hvor både Hondas og Toyotas ledelse holder til er det helt andre forhold. De har varmekraftverk som virker best om de produserer jevnt hele tiden og som uansett skal fases ut, og så holder de på å bygge ut fornybar kraft som produserer når været er riktig. Batteri som skal jevne ut svingninger i produksjonen til vindkraftverk i forhold til svingninger i forbruket til en by som Tokyo blir gigantiske og enda verre om man skal lade biler i tillegg. Da blir hydrogen et naturlig valg. Dessuten snakker de om å importere energi fra andre steder med bedre forutsetninger for å lage miljøvennlig energi, og da er hydrogen en effektiv energibærer som lett fraktes med skip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...