Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

DAB trumfer sikkert FM, men jeg tror at tiden vil jobbe mot DAB.

Det er de interaktive tjenestene, med og kunne velge forskjellige funksjoner, som til slutt vil fortrenge DAB.

Bruk av 3G/4G/"5G" og WiFi, med en stadig bedring av disse tjenester, vil sakte men sikkert overta.

Svenskene, som foreløping sitter på gjerdet, vil trolig oppdage at DAB får en temporær karakter.

Et sterkere og tettere datanett vil dytte DAB ut. DAB er et fullstendig uten mulighet for interaksjon, og vil dø. Det er bare spørsmål om hvor lang tid før dette inntreffer. Vi trenger ikke begge løsninger - til slutt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er langt på enig med deg, men:

 

Folk som ferdes på havet har bruk for en kanal som kan gi dem værvarsler.

I og med at DAB ikke er interaktivt, blir det vanskelig (men slettes ikke umulig) å måle hvor mange som lytter til DAB. Det gjør det vanskeligere å avgjøre når man skal sette sluttstrek.

Lenke til kommentar

 

Artikkelen du viser til forteller om andre farer en mobilfikling også. Men, helt klart en farlig framtid vi beveger oss dypere og dypere inn i. Det dreier seg ikke kun om unge mennesker. Jeg har sett et familiemedlem kjøre ned i sneglefart og miste mye av konsentrasjonen på simple ting som girskifte. Er ganske skummelt å se.

 

Når simple automatiserte ting som girskifte blir påvirket til at person velger å kjøre i første og andre gir til mye av telefonsamtalen er over, så forteller det om hvor mye fokus en samtale med mobilen i hånda tar.

 

Av og til er det rett og slett best å parkere til siden. Andre ganger holde samtalene så korte som mulig, helst med speaker på som minimum som jo gir et veldig vanskelig lydbilde. Håndfri hjelper, men følelsesladde samtaler kan ta fokus vekk selv om man bruker håndfritt utstyr.

 

Det går vel an å styre telefonene litt etterhvert med tale, eller hva?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342

Om FM-sendere: "Mange av dem er også modne for utskifting." Hvor er dokumentasjonen for dette?

Og hvor er dokumentasjonen for at videre drift av FM-nettet vil kreve 200 mill/året?

 

At de er modne for utskiftning betyr vel at kapasiteten er pressa opp i mot maksimalt og at bedre og billigare løysingar er tilgjengeleg, vil eg tru.

 

http://kampanje.com/medier/2016/12/fm-utsettelse-vil-koste-radiobransjen-flere-hundre-millioner-arlig/

 

Den årlige kostnaden for drift av FM-nettene er 200-250 millioner kroner seie dagleg leiar Ole Jørgen Torvmark i bransjeorganisasjonen Digitalradio Norge. Så kan en jo velge å ikkje tru på han og evt google vidare.

Lenke til kommentar

DAB-nettet vil nok ikke ha noe lavere årlige driftsutgifter en FM-nettet.

Poenger er jo at vi ikke hadde behøvd å bygge et nytt digitalt nett, men bare fortsatt å bruke FM de få årene som gjenstår til all informasjon, inkludert radiolytting, går over trådløs internett (3G, 4G, 5G, wifi)

 

Både FM og DAB er nok plukket ned og historie innen 10 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DAB-nettet vil nok ikke ha noe lavere årlige driftsutgifter en FM-nettet.

 

Da forutsetter du at fagfolkene lyver eller er inkompetente. Absolutt en mulighet men litt argumenter fra din side hadde gjort seg.

Poenger er jo at vi ikke hadde behøvd å bygge et nytt digitalt nett, men bare fortsatt å bruke FM de få årene som gjenstår til all informasjon, inkludert radiolytting, går over trådløs internett (3G, 4G, 5G, wifi)

 

Så, 28. april ryker den 50 år gamle FM senderen som dekker en stor del av en by med 100.000 innbyggere. Eller en del av vidda som mange av oss går på ski på. Utstyret er utdatert og ingen reservedeler lar seg skaffe.

 

Anbefaler du da å kjøpe ny FM sender? Å be radiobrukerne om å vente 9 år på at mobilnettet overtar (i følge deg)?

 

Min bestemor fikk nylig en DAB radio. Vil du at hun skal lære seg å finne radio på mobilen, endre mobilabbonnent (få et som priser data billigere), koble mobilen til en bluetooth-høyttaler?

Både FM og DAB er nok plukket ned og historie innen 10 år.

GSM ble vel også plukket ned og historie i løpet av ti år.

 

Jeg forventer at 5G vil ha enda kortere levetid.

 

Å unngå å gjøre noe fornuftig i dag med argumentasjonen "jammen, i framtiden kommer det kanskje noe bedre" overser nytten vi kan ha av forbedringer på middels sikt.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Å unngå å gjøre noe fornuftig i dag med argumentasjonen "jammen, i framtiden kommer det kanskje noe bedre" overser nytten vi kan ha av forbedringer på middels sikt.

 

Poenget mitt er ikke hva som kan komme i fremtiden, men hva som er her idag.

Jeg kjenner mange som kun hører radio på PC/mobil allerede idag.

 

Og din bestemor kunne spart seg DAB-radioen, hvis bare noe hadde vært litt mer framsynt når DAB ble foreslått.

Men klart: NÅ begynner det å bli litt sent å snu, har jeg forstått.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Er jo ikke for sent å snu mens leken enda er halvgod, men politikerne sitter på det siste ordet. Og de vil selvsagt straffes for å spesiellt velge å slukke FM, det har jeg stor tro på.

 

Men, hvilket poltitisk parti har skylden. Blir det den sittende regjering som får skyld, selv om det er en Stortingsavgjørelse, eller klarer folk å huske noen år tilbake hvem som har bestemt hva opp igjennom årene i denne langtekkelige prosessen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så, 28. april ryker den 50 år gamle FM senderen som dekker en stor del av en by med 100.000 innbyggere. Eller en del av vidda som mange av oss går på ski på. Utstyret er utdatert og ingen reservedeler lar seg skaffe.

 

Anbefaler du da å kjøpe ny FM sender? Å be radiobrukerne om å vente 9 år på at mobilnettet overtar (i følge deg)?

 

Utstyret er utdatert og ingen reservedeler lar seg skaffe? Vil det si at alle nærradioer som skal fortsette å sende på FM i noen år til også må legge ned når noe ryker?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så, 28. april ryker den 50 år gamle FM senderen som dekker en stor del av en by med 100.000 innbyggere. Eller en del av vidda som mange av oss går på ski på. Utstyret er utdatert og ingen reservedeler lar seg skaffe.

Anbefaler du da å kjøpe ny FM sender? Å be radiobrukerne om å vente 9 år på at mobilnettet overtar (i følge deg)?

Utstyret er utdatert og ingen reservedeler lar seg skaffe? Vil det si at alle nærradioer som skal fortsette å sende på FM i noen år til også må legge ned når noe ryker?
Gitt nok tid, penger og kompetanse så kan man vel holde liv i det meste? Jfr veteranbileiere.

 

En lokalradio er neppe samfunnskritisk, og om den er nede i 24 timer eller 1 mnd mens man venter på deler så går det kanskje helt fint?

 

 

Hvis jeg får dra analogien til vann og avløp. Det er en tid for å flikke på det man har, og det er en tid for å bygge nytt. Grensen går vel når forventet kost ved å holde det gamle anlegget i gang overstiger forventet kost ved nyinvestering (fordelt over et fornuftig tidsvindu) så er det vel rasjonelt å gå for opsjonen som gir best tjenester per krone?

 

-k

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg får dra analogien til vann og avløp. Det er en tid for å flikke på det man har, og det er en tid for å bygge nytt. Grensen går vel når forventet kost ved å holde det gamle anlegget i gang overstiger forventet kost ved nyinvestering (fordelt over et fornuftig tidsvindu) så er det vel rasjonelt å gå for opsjonen som gir best tjenester per krone?

 

-k

 

 

Men hvis alle husstander måtte bytte ut alt røropplegg og vvs-utstyr internt for å få 3 typer vann fra det nye nettet så hadde det kanskje vært greiere å bytte til samme type?

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg får dra analogien til vann og avløp. Det er en tid for å flikke på det man har, og det er en tid for å bygge nytt. Grensen går vel når forventet kost ved å holde det gamle anlegget i gang overstiger forventet kost ved nyinvestering (fordelt over et fornuftig tidsvindu) så er det vel rasjonelt å gå for opsjonen som gir best tjenester per krone?

-k

 

 

Men hvis alle husstander måtte bytte ut alt røropplegg og vvs-utstyr internt for å få 3 typer vann fra det nye nettet så hadde det kanskje vært greiere å bytte til samme type?

Ja. Så når elverket nå har vært tvunget til å levere både "110V" og "220V" i en periode selv om de har mest tro på 220V så er det på høy tid å kutte ut dobbeltleveransen.

 

Hvis 220V er bedre enn 110V så bør elverket gjøre skiftet, og de som klamrer seg til 110V apparater grunnet nostalgi eller kunnskapsmangel får gå over til å fyre med ved heller enn å forvente at vi andre skal sponse dem.

 

-k

Lenke til kommentar

Ja. Så når elverket nå har vært tvunget til å levere både "110V" og "220V" i en periode selv om de har mest tro på 220V så er det på høy tid å kutte ut dobbeltleveransen.

 

Hvis 220V er bedre enn 110V så bør elverket gjøre skiftet, og de som klamrer seg til 110V apparater grunnet nostalgi eller kunnskapsmangel får gå over til å fyre med ved heller enn å forvente at vi andre skal sponse dem.

 

-k

Det er jo helt irrelevant siden el-verket da ville enkelt løst dette med ett "adapter" hos kunden.

 

Forskjellen er at dette hadde vært ett "adapter" som kunden ikke behøvde å forholde seg til, men at alt bare virket som før. - Hadde dette vært situasjonen for DAB så ville nok motstanden vært betydelig mindre.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Kjenner jeg blir matt av de irrelevante eksemplene deres. :p

 

Min subjektive mening er denne: Da digitaliseringen av bakkenettet for TV skjedde i 2009, så var det et "trengt" behov for flere tv kanaler. Istedet for NRK1, TV2 og kanskje TV Norge i sentrale strøk for analoge bakkenettkanaler, så fikk man brått 20-30 til.

 

Samme var med kabel tv, satelitt, internett oppkoblinger osv da dette kom.

 

Radio derimot har brukt samme teknologien siden 1920 årene da teknologien først kom. 1 sender per kanalfrekvens. Det har etterhvert kommet til flere kanaler med tiden. Bruksområdet for folk flest har endret seg med radiolytting. Før kunne hele familien benke seg rundt apparatet, nå lytter flesteparten kun når dem kjører bil, på jobb i bakgrunnen og muligens på hytta. Det behovet for fornying har ikke vært der da FM har fungert greit/godt. Nå kommer DAB og skal dekke et (sovende?) behov for flere kanaler. Dekningen blir dårligere og man må bytte ut millioner av radio apparater her til lands. Turister fra utlandet får ikke mulighet til å lytte til radio, samme gjelder utenlandske arbeidere.

 

Andre land parkerer DAB prosjektene sine. Min teori er at det kun er bransjen som ønsker seg denne digitaliseringen. Ikke befolkningen, politikerne sover som vanlig i timen og signerer vedtak i god tro. Alle står nå og peker på hverandre i ettertid og deler skyld.

 

Hadde derimot digitaliseringen kommet på 90 tallet så tror jeg tiden hadde passet bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan avstengning av FM vil påvirke folk flest vet vi ikke ennå, men man trenger ikke være spåmann for å se at det vil bli støy andre plasser enn i høyttalerne.

 

Det er kanskje en grunn til at FM-senderne rundt Oslo ikke slukkes før etter Stortingsvalget...

 

Fordelen med at 2017 er et valgår er at politikerne føler seg nødt til å lytte til velgerne, de andre årene er lobbyistene viktigst.

 

Jeg regner med at innen 2020 vil vi ha et velfungerende DAB-nett som folk flest vil være fornøyd med.

Det er mange land som vil følge utviklingen i Norge, blir det problemer så utsettes nok avstengningen av FM i UK for tredje(?) gang.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...