Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+


Anbefalte innlegg

... Elendige politikere som ikke har tatt kontrollen for lenge siden og stoppet DAB.

Elendige politikere som ikke har tatt kontrollen for lenge siden og gjort et vedtak og stått for det (enten det nå var å beholde FM eller å gå all inn for DAB) heller enn å dra ting ut i det uendelige.

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

... Elendige politikere som ikke har tatt kontrollen for lenge siden og stoppet DAB.

Elendige politikere som ikke har tatt kontrollen for lenge siden og gjort et vedtak og stått for det (enten det nå var å beholde FM eller å gå all inn for DAB) heller enn å dra ting ut i det uendelige.

 

-k

 

Hæ?

 

Norge er de første som kutter FM sløsingen med radiofrekvenser? Synes politikerne fortjener cred.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg regner med at innen 2020 vil vi ha et velfungerende DAB-nett som folk flest vil være fornøyd med.

...

Nettet er bra nok allerede, det er produktene som henger etter, spesielt i bil..

 

DAB-nettet er ikke bra nok innendørs ennå, og det er fortsatt tause flekker utendørs der FM fungerer fint.

At bil er det største problemet i dag betyr ikke at resten er greit...

 

Det er uendelig mange streder der det ikke er FM dekning på P2, P3, Radio Rock, P4 osv. hvor det er glimrende dekning med DAB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elendige politikere som ikke har tatt kontrollen for lenge siden og gjort et vedtak og stått for det (enten det nå var å beholde FM eller å gå all inn for DAB) heller enn å dra ting ut i det uendelige.

 

-k

Hæ?

 

Norge er de første som kutter FM sløsingen med radiofrekvenser? Synes politikerne fortjener cred.

 

Det virker som om tilstrekkelig "moment" bare oppnås ved "tvang"*). Dvs tilstrekkelig mange brukere vil kjøpe/kreve DAB-radioer, slik at disse blir allment og økonomisk tilgjengelig og standard-utrustning i biler, tilstrekkelig press blir lagt på utbygger av sendernett, og ballen begynner å rulle.

 

NRK startet sendinger i DAB i 1995. For 22 år siden. Hva enn den teknisk-økonomiske fordelen DAB (og senere DAB+) har framfor konkurerende metoder for kringkasting så er den (som all teknologi) en ferskvare. Hva verre er, i en (lang) periode med overlapp så får man sannsynligvis det verste fra begge verdener.

 

Jeg opplever at lobby-organisasjoner med sterke egen-interesser (Per Morten Hoff/IKT Norge) og legfolk med sterke meninger og svak fagkunnskap har fått dominere debatten, og at veike politikere bøyer av heller enn å ta et valg.

 

-k

 

*)Dvs, ingen _tvinger_ noen til å kjøpe ny radio, men dersom man _ønsker_ å benytte seg av radiomottaker for å lytte på radio hvor sendenett/innhold er betalt av fellesskapet så kreves det ny radio.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

NRK startet sendinger i DAB i 1995. For 22 år siden. Hva enn den teknisk-økonomiske fordelen DAB (og senere DAB+) har framfor konkurerende metoder for kringkasting så er den (som all teknologi) en ferskvare. Hva verre er, i en (lang) periode med overlapp så får man sannsynligvis det verste fra begge verdener.

Nå er jo de sendingene fra NRK prøvesendinger for å teste og utvikle teknologien .... - det er mange ting som blir testet uten at det resulterer i at tring blir satt i full produksjon..

 

Jeg opplever at lobby-organisasjoner med sterke egen-interesser (Per Morten Hoff/IKT Norge) og legfolk med sterke meninger og svak fagkunnskap har fått dominere debatten, og at veike politikere bøyer av heller enn å ta et valg.

Nå opplever vel de fleste av oss at det har vært fullstendig motsatt. - DAB-lobbyen består av pengesterke kommersielle interesser som ønsker seg større sendeflate og flere kanaler til reklamen sin, og også tidligere ansatte i disse som har satset millioner og størstedelen av livet sitt på at de skal få tvunget gjennom dette skiftet og bli mangemillionær på at folk MÅ bytte ut radioen sin. - Det skulle bare mangle at politikerne var i tvil om det er forsvarlig og nødvendig å gjennomføre skiftet. - For det første fungerer FM helt utmerket til sitt bruk - og joda, det er en gammel teknologi som har begrensinger. - Men det vi får istedet er et søppelberg med fullt fungerende FM-radioer, en kjempeutgift for brukerne som langt overgår forskjellen i driftskostnader mellom FM og DAB i flere år fremover, mye dårligere geografisk dekning på radio - store deler av hytte-norge mister dekningen, og dessuten er det vel ikke så sikkert at radio i det hele tatt kommer til å eksistere slik det gjør dag om 20-30 år ... og vi hadde fint klart oss med FM frem til det.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

DAB er en bedre radiostandard enn FM, men for mange nordmenn vil avstenging av FM i 2017 medføre at de ikke lenger vil kunne høre på radio i bilen, båten og på hytta.

 

Om ti år er forhåpentligvis dekningen bra....

Pr i dag er Internett Radio i bilen helt konge - og DAB er overkjørt og parkert allerede

 

Om 10 år er DAB et produkt som har vært dødt i 10 år.....

 

 

Men har vi satelitter som dekker Skandinavia? Eller tenker du på 3G-/4G-nettene nå?

Lenke til kommentar

 

...for mange nordmenn vil avstenging av FM i 2017 medføre at de ikke lenger vil kunne høre på radio i bilen, båten og på hytta. ...

Da skyldes det normalt enten at de har levd ute i skogen alene og uten radio i 10 år (og da trenger de vel ikke radio i framtiden heller), at de av ren stahet nektet å følge råd som har vært rikt kringkastet i media (og hvorfor skal samfunnet kaste penger etter stabeiser), eller at de rett og slett vurderer at de ikke trenger radio (som må være et helt greit standpunkt).

 

-k

 

 

Hvem er dette som du sikter til? Er det folk som ofte lever ute i skogen og som røyker hasj man snakker om, eller hvilken gruppering sikter du på, kan du beskrive den litt mer?

Lenke til kommentar

 

 

Det er uendelig mange streder der det ikke er FM dekning på P2, P3, Radio Rock, P4 osv. hvor det er glimrende dekning med DAB.

 

 

Det er mulig, men jeg har ikke båt og erfaringsgrunnlaget som du bærer med deg. Behringstredet, og andre (kanskje mellom Norge-Danmark? .. ikke vet jeg).

 

Men i en del dalfører som vi har mye av så er jeg helt enig, for det har jeg selv opplevd. Selv på Vigrestad i det åpne bondelandskapet hvor dekning burde være kjempeenkelt å få til, der har det manglet selv mye FM-kanaler. Så hvor stort er håpet om å få DAB der? Jeg bor jo ikke på Vigrestad selv, men synes det er litt spennende siden DAB er en så mye mer enten/eller kringkasting. Så på Vigrestad så må det jo bli dyrere for Norge å etablere DAB, da de er nødt til å skru opp nærmere master.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det virker som om tilstrekkelig "moment" bare oppnås ved "tvang"*). Dvs tilstrekkelig mange brukere vil kjøpe/kreve DAB-radioer, slik at disse blir allment og økonomisk tilgjengelig og standard-utrustning i biler, tilstrekkelig press blir lagt på utbygger av sendernett, og ballen begynner å rulle.

 

NRK startet sendinger i DAB i 1995. For 22 år siden. Hva enn den teknisk-økonomiske fordelen DAB (og senere DAB+) har framfor konkurerende metoder for kringkasting så er den (som all teknologi) en ferskvare. Hva verre er, i en (lang) periode med overlapp så får man sannsynligvis det verste fra begge verdener.

 

Jeg opplever at lobby-organisasjoner med sterke egen-interesser (Per Morten Hoff/IKT Norge) og legfolk med sterke meninger og svak fagkunnskap har fått dominere debatten, og at veike politikere bøyer av heller enn å ta et valg.

 

-k

 

*)Dvs, ingen _tvinger_ noen til å kjøpe ny radio, men dersom man _ønsker_ å benytte seg av radiomottaker for å lytte på radio hvor sendenett/innhold er betalt av fellesskapet så kreves det ny radio.

 

 

DAB-radioapparater har i en årrekke vært svært dyre, og ja jeg vet det blir billigere med masseproduksjon.

 

Men, folk har hatt FM og vært fornøyd med det, så jeg ser jo hvorfor det der ikke klarer helt å ta av i salg. Ting må også spesialproduseres for et snevert marked. Og det blir jo ikke bedre av at Internett-radio for lenge siden er et mye bedre alternativ.

Endret av G
Lenke til kommentar

Alle kan registrere dårlig DAB-dekning hos NAF, så vil de formidle det videre til Norkring:

https://www.naf.no/artikler/dab-test/

 

 

Når det gjelder masseproduksjon av DAB-radioer så er det et enslig land, Storbritannia, som frem til nå har kjøpt 60% av alle DAB-radioer som selges i Europa. 

Med så lite etterspørsel blir det dårlig utvalg av radioer, og det ender med at små bakgårdsfirma designer sine egne modeller basert på ferdig elektronikk montert i plastikkbokser med knapper og et display.

Lenke til kommentar

Sukk. Det er ingen som stiller spørsmålstegn ved OFDM som moduleringsform eller nytten av slik digital overføring. Dette er fantastisk anvendelse av signalbehandling.

 

Problemet er av langt mer fundamental art - konsumenten stoler bare ikke på avsender og de politisk-økonomiske avveininger avsender vil og kommer til å gjøre. Hvor mye bitrate som kommer til å dedikeres hva, hvilke nærradiostasjoner som får tilgang til hvilken pris, osv. Elementer som ikke er av teknisk karakter, men derimot politisk. Og brent barn lukter vondt.

 

Så det viktigste ankepunkt av dem alle - er radiosendingen først digitalisert så følger 'Digital Rights Management' rett etter. Alltid. Med abonnentkort og månedlige faktura, akkurat som for digital-TV. I så fall har vi ikke bruk for DAB(+) i alle tilfelle, siden vi da så likevel kommer til å streame over mobiltelefon eller nyte medbrakt, til en lavere kostnad som abonnementkortet. 

 

Artikkelens avfeiing av mobilnettet til radiooverføring var uansett for enkel. Slik jeg er forklart 4G og oppover så er dette et TCP/IP basert pakkeswitchet nett. I så fall finnes der også broadcast og multicast, slik at alle radiokanaler kan sendes side om side med et minimum av bitrate til alle mobilenheter samtidig.

 

Med hensyn på krav til SIM kort så kan vi allerede i dag ringe nødnummer uten SIM, så dette er bare et protokollpolitisk spørsmål. Kan helt fint se for meg radio broadcast på 4G++ tillates plukkes ned av alle mobilenheter uten SIM. Dette er bare politikk alle veier.

 

Så selv om det hardnakket påstås DAB er for å spare penger så ligger det i luften at noen her heller tenker tjene penger på å dytte forbrukeren over på DAB. Igjen. DRM er stikkordet.

4G er ikke et IP nett, det er en trådløs høyhastighetsteknologi som benyttes for tilkobling til Internett, dvs. til en internettprovider, som f.eks. Telenor, Nextgentel, m.fl. Ellers er jeg enig i at DAB er leverandør drevet og at motivet er business. Mangfold er et skinn argument. Det har vi i FM mer en nok.  Det som forundrer meg er at svenske politikere visste å ta en tenkepause mens i Norge var det vel kommet for langt når det gikk opp for politikerne. De er jo litt sene av seg og samtidig for raske på avtrekkeren. Konklusjon: Norske politikere trenger bedre kunskaper som partiapparatet ikke er i stand til å gi dem.

Lenke til kommentar

 

Artikkelens avfeiing av mobilnettet til radiooverføring var uansett for enkel. Slik jeg er forklart 4G og oppover så er dette et TCP/IP basert pakkeswitchet nett. I så fall finnes der også broadcast og multicast, slik at alle radiokanaler kan sendes side om side med et minimum av bitrate til alle mobilenheter samtidig.

 

4G er ikke et IP nett, det er en trådløs høyhastighetsteknologi som benyttes for tilkobling til Internett, dvs. til en internettprovider, som f.eks. Telenor, Nextgentel, m.fl. 

 

 

Wikipedia har en ganske lettlest introduksjon til LTE, der det i første avsnitt står mellom annet følgende å lese:

 

"A further goal was the redesign and simplification of the network architecture to an IP-based system with significantly reduced transfer latency compared to the 3G architecture."

 

Det er altså slutt på de tider da telefoni var linjeswitchet. Noe mer tenker jeg ikke si om denne sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...for mange nordmenn vil avstenging av FM i 2017 medføre at de ikke lenger vil kunne høre på radio i bilen, båten og på hytta. ...

 

Da skyldes det normalt enten at de har levd ute i skogen alene og uten radio i 10 år (og da trenger de vel ikke radio i framtiden heller), at de av ren stahet nektet å følge råd som har vært rikt kringkastet i media (og hvorfor skal samfunnet kaste penger etter stabeiser), eller at de rett og slett vurderer at de ikke trenger radio (som må være et helt greit standpunkt).

-k

Hvem er dette som du sikter til? Er det folk som ofte lever ute i skogen og som røyker hasj man snakker om, eller hvilken gruppering sikter du på, kan du beskrive den litt mer?

Edit: jeg ser at jeg feiltolket første post quotet.

 

I den grad utfasing av FM fører til reduksjon av dekning så er det selvsagt svært beklagelig.

 

Det er opplagt (og akseptabelt) at det vil skje i _noen_ tilfeller, gitt at det er nytt frekvensområde, ny koding og færre/andre sendere. Hvis det skjer i stor grad så er det uakseptabelt.

 

-k

 

 

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

...

Med så lite etterspørsel blir det dårlig utvalg av radioer, og det ender med at små bakgårdsfirma designer sine egne modeller basert på ferdig elektronikk montert i plastikkbokser med knapper og et display.

https://www.elkjop.no/search?SearchTerm=dab&search=&searchResultTab=

Små bakgårdsfirma så som Sony, Pioneer, Philips, Tivoli, Hitachi og JVC?

 

Jeg er enig i at DAB-markedet har vært dominert av ukjente aktører, antagelig av akkurat de grunnene du nevner, men det ser ikke ut som om dette er korrekt lengre.

 

-k

Lenke til kommentar

...

Så det viktigste ankepunkt av dem alle - er radiosendingen først digitalisert så følger 'Digital Rights Management' rett etter. Alltid. Med abonnentkort og månedlige faktura, akkurat som for digital-TV. I så fall har vi ikke bruk for DAB(+) i alle tilfelle, siden vi da så likevel kommer til å streame over mobiltelefon eller nyte medbrakt, til en lavere kostnad som abonnementkortet.

...

Hvis man først skal ta på seg aluminiums-hatten så vil jeg påstå at det er en vesentlig fordel med enveis-kommunikasjon: avsender vet ikke hvem som lytter til hva.

 

For Google & Co så er kunden en vare. De lever av å spionere på kundene sine og å omsette denne kunnskapen i reklame og gudene vet hva. Dette gjør at de kan levere veldig gode tjenester til en veldig god pris, men til en ukjent "pris".

 

Hvis staten hadde monopol på informasjon så ville det ha vært et problem. I dag så er det ikke slik, vestlige politiske systemer rister i grunnvollene (delvis) pga private firmaers og individers evne og vilje til å kringkaste meninger og "fakta" på en helt ny måte. I en slik sammenheng så tror jeg at statlig nyhetssendinger begått av faktiske journalister med faktiske krav til etterretterlighet kan være en sunn motvekt mot Facebook.

 

Det er selvsagt ingenting i veien for å kringkaste NRK over internet. Jeg benytter det selv med Chromecast Audioen min, men det innebærer altså at et Amerikansk firma har detaljert info om hva og når jeg lytter til, at en bredbåndsleverandør skal ha 600,- i måneden for å holde fiberen min i gang, at hvis strøm eller fiber ryker så mister jeg en kanal til informasjon (noe som _vanligvis_ går helt fint), og sannsynligvis at jeg må bytte streame-apparat omtrent annethvert år etterhvert som Google/Apple/... går lei av fjorårets fad (noen som vil ha en Squeezebox/Logitech-boks uten sw support? Selges svært billig...)

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...