Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2. Selve brikkene er nå like strømgjerrige for DAB+ som for FM, derimot så følger det gjerne med display og denslags på DAB-radioer og de trekker jo mer strøm. En DAB-radio *uten* display burde ha like bra batteritid som en FM-radio (et hull i markedet der altså)

 

Stemmer det virkelig?

 

Hørselvern med 2 AA batterier har gjerne oppgitt batteritid på 250t eller mer, mens DAB-versjonen er nede i 10 timer. - Trekker virkelig et 1-linjers LCD-display uten lys SÅ mye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørselvern med 2 AA batterier har gjerne oppgitt batteritid på 250t eller mer, mens DAB-versjonen er nede i 10 timer. - Trekker virkelig et 1-linjers LCD-display uten lys SÅ mye?

Da tviler jeg det bare er dekoderen som er forskjellig. 10 timer brukstid høres ut som aktiv støydemping i tillegg til radio. Men det er enklere å vurdere om du drar frem spesifikke eksempler.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

Men kan du være så grei å forklare hvordan radiostasjonene skal kassere inn penger til driften? (Utenom reklamepengene da.)

 

Aner ikke. Poenget mitt er at det trolig er lav eller ingen interesse for betal-radio, for ikke å snakke om at det neppe finnes radior som håndterer det.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men kan du være så grei å forklare hvordan radiostasjonene skal kassere inn penger til driften? (Utenom reklamepengene da.)

 

Aner ikke. Poenget mitt er at det trolig er lav eller ingen interesse for betal-radio, for ikke å snakke om at det neppe finnes radior som håndterer det.

 

Jeg tror at selv NRK vil lage betal-programmer utenom de pålagte lisensprogrammene. Det gjør de allerede innenfor både TV og radio, selvom publikum er i mot betal-delen.

Selve IC-brikken(e) som utgjør tuneren er det ingen som vet hva inneholder, knapt de som har tegnet den.

Å vite hvem eller hvor mange som lytter er av interesse (myndighetene, reklamebransjen osv.).

Derfor må man ikke tro at muligheten for å holde kontroll med hvem som lytter er utelatt.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Selve IC-brikken(e) som utgjør tuneren er det ingen som vet hva inneholder, knapt de som har tegnet den.

Å vite hvem eller hvor mange som lytter er av interesse (myndighetene, reklamebransjen osv.).

Derfor må man ikke tro at muligheten for å holde kontroll med hvem som lytter er utelatt.

La oss for øyeblikket anta du har rett i at høyt utdannede elektronikkingeniører ikke har snøring på hva de driver med (men allikevel klarer å snike skjulte senderkretser inn i dekoderbrikkene de designer).

 

Fremdeles så vil det være trivielt enkelt å finne ut av om et radiosett også inneholder en radiosender.

 

(Hint: Det gjør de ikke. Så legg aluminiumsfoliehatten på hattehyllen for nå.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Selve IC-brikken(e) som utgjør tuneren er det ingen som vet hva inneholder, knapt de som har tegnet den.

Å vite hvem eller hvor mange som lytter er av interesse (myndighetene, reklamebransjen osv.).

Derfor må man ikke tro at muligheten for å holde kontroll med hvem som lytter er utelatt.

La oss for øyeblikket anta du har rett i at høyt utdannede elektronikkingeniører ikke har snøring på hva de driver med (men allikevel klarer å snike skjulte senderkretser inn i dekoderbrikkene de designer).

 

Fremdeles så vil det være trivielt enkelt å finne ut av om et radiosett også inneholder en radiosender.

 

(Hint: Det gjør de ikke. Så legg aluminiumsfoliehatten på hattehyllen for nå.)

 

Jeg har ikke nevnt radiosender

Derimot har jeg flere ganger i hvert fal hintet at interaktiviteten ligger i at brukeren må sende penger for at DAB-dingsen skal virke.

 

Faradays bur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt radiosender

Hvordan mener du da at "myndighetene, reklamebransjen osv." skal vite hva du lytter på?

 

Derimot har jeg flere ganger i hvert fal hintet at interaktiviteten ligger i at brukeren må sende penger for at DAB-dingsen skal virke.

Og hvordan skal dette fungere i praksis? Hvordan skal senderen i et enveis kommunikasjonssystem vite om det faktisk er noen som mottar? Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

 

Sånn komprimering av musikken er noe forbanna dritt. Blir klar av å høre på det over lengre tid. Trodde dab radio skulle gi bedre kvalitet på musikken jeg, med mindre komprimering og høyere bitrate.

Kanskje jeg kan friste deg til å søke opp 'loudness war'?

Har lest mye om det. Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i go lyd, så det der irriterer meg noe grenseløst.

 

 

Hvis det er HiFi man er ute etter kan jeg ikke se at FM, DAB/DAB+, bilstereo eller Walkman kvalifiserer. Eller moderne popmusikk for den sakens skyld, økt loudness gjør jo musikken mindre følsom for omgivelsesstøy. Et godt utbygd DAB-nett *bør* bedre situasjonen noe siden du slipper skurr og refleksjoner men du kommer bare nærmere HiFi, du kommer ikke helt fram(men jeg vil også anta, at med høy nok bitrate, vil et godt musikkanlegg, som gjengir godt produsert musikk, vil du med DAB+ komme så nær HiFi at bare de mest kresne ikke godtar det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er både for og mot slukking av FM-nettet som følge av DAB+ satsing.

 

Det argumenteres over hvor mange millioner FM-radioer som må kastes og miljøaspektet ved dette. Hvor var de da vi gikk fra analoge til digitale TV-signaler, tenk på alle de tunerne som måtte kastes, eller da vi fikk flate TVer? Tenk på alle de hundre tusen kasse-TVene vi kastet, ikke fordi vi måtte men fordi vi ville.

 

Jeg har i grunn ikke noe i mot DAB+ som erstatter bortsett fra i bilen.

Her må man enten skifte hele spilleren eller montere en ekstra klump. Og man må enten skifte ut antennen eller montere en mindre pen vinduantenne.

Det er her kostnadene kommer inn i skifte fra FM til DAB+. Om jeg må kjøpe et par "kjøkkenradioer" hjemme eller gå over til nettradio er ikke den store kostnaden, men i bilen flyr tusenlappene fort hvis man vil ha et system uten en ekstra klump. Hvis man først skal skifte ut spilleren til flere tusen kroner, velger man kanskje også å oppgradere til en spiller med bluetooth, navigasjon og/eller andre funksjoner også, som man ikke ville gjort om man ikke måtte skifte spiller.

 

De som klager over kvaliteten på DAB, er det grunnet MP2 som DAB kom med? DAB+ bruker jo AAC. Her må jeg si jeg er ganske uvitende, da radio for meg handler om å høre litt nyheter, skravling om ditt og datt og musikk. Skal jeg høre på god lyd tar jeg frem en CD.

 

Driftkostnadene FM vs DAB+ hadde vært spennende å visst. Ja det påstås at DAB+ koster 1/6 av FM. Men er dette riktig, er dette beregnet med alle små DAB+ sendere som bør komme for å få skikkelig dekning?

 

 

Du glemmer at du må også investere i et bilalarmanlegg, slik at navigasjons-multiduppeditten i bilen din som også kommer med radio ikke skal bli stjålet. For det koster fort 15 - 25 tusen kroner med slikt snacks i bilen. Og da er det vel kun utstyrskostnadene vi prater om, montering kommer vel utenom?

 

Alarmanlegget i bilen koster fort 5 tusen eller mer kroner på toppen av dette, vet ikke om montering da er inkludert eller ikke.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Strømforbruket for DAB er høyere enn FM da DAB-signalene krever digital dekodning og styring.

Bullshit.

 

Elektronikken for FM er etablert og kjent, og det er ikke vanskelig å finne et analogt chipset/frontend med lavt effektforbruk.

Samme gjelder DAB (og som oftest er det samme brikken som gjør begge deler).

 

DAB er et nisjeprodukt, og det er få produsenter av kretser og frontend.

Bullshit.

 

-- snip --

 

Jeg antar at du ikke er elektronikkingeniør, men at du muligens er ekspert på oksebæsj?

 

Her er et eksempel en analog FM-mottaker med effektforbruk på under 40mW uten forsterker, jeg bygget selv en liten FM-radio med TDA7000 på veroboard for 20 år siden:

http://electronics-diy.com/pdf/TDA7000.pdf

Her er et eksempel på nyeste høyintegrerte DAB front-end som knapt er kommet i bruk, bruker 80-260mW uten display og forsterker:

http://www.frontier-silicon.com/sites/default/files/Venice-7A_PB.pdf

En vanligere DAB front-end som mange av dagens DAB-radioer bruker, denne bruker 245mW uten CPU, display, DAC og forsterker: 

http://www.frontier-silicon.com/sites/default/files/Verona-2-PB.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette dere diskuterer her, blir uvesentlig i forhold til både national sikkerhet (lytt på radio) og sikkerhet for de som ti-tusener som ferdes i norske fjell og skoger (værmeldinger, m.m.). Samme gjelder mange som bor i utkantstrøk. Og uten Dab dekning og mobildekkning, blir utfasing av FM, en tragedie for mange.

 

La oss få beholde FM, til det kommer noe som gir bedre dekkning, i norskt landareal enn dagens FM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og her er en jeg fant til en tråd om samme tema for en tid tilbake, med forbruk <60 mW ved analogt mottak og <95 ved digitalt. Det er ikke en forskjell som har så mye å si for batteritiden i de aller fleste applikasjoner.

 

Si4684 er et flott eksempel på moderne DAB-IC, men effektforbruket er kun for selve kretsen, ikke inkludert støttekretsene. Den kalles "single chip", men kan ikke kobles direkte til et batteri siden den krever tre/fire strømforsyningskretser på 1,8V hver.

https://www.arrow.com/en/products/si4684-a10-gm/silicon-labs#partsDetailsDatasheet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig! Følg med i morgen, da kommer artikkelen "Derfor bør Norge satse på ISDN i stedet for fiber!"

 

Sammen med den svært korte følgeartikkelen "smarte ting skrevet av paranoide brukere med hundre eller færre innlegg".

 

FM er et tilbakelagt stadium, og ingen av oss feller noen tårer over de som må kjøpe en ekstra antenne til bilen for å høre på radio mp3.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

 

 

 

FM er et tilbakelagt stadium, og ingen av oss feller noen tårer over de som må kjøpe en ekstra antenne til bilen for å høre på radio mp3.

 

Tja.... flertallet i Norge, ønsker ikke å legge ned FM. Så, du tar nok feil! Det vli bli mange, som feller tårer den dagen FM fases ut.

 

Folk flest har vel div. andre platformer, som de kan høre musikk på. Og du (og likesinnede) gir tydligvis blaffen i, om dere setter både National sikkerhet og ti-tusener av andres sikkerhet i fare, hvis FM fases ut nå. Tragisk at det finnes noen prosent av befolkningen som er så sneversynte at de vil koble ut FM, før vi har noe annet som ivaretar alle og noe annet enn musikk i befolkede områder.

Lenke til kommentar

Det som er sikkert er at det blir mange steder i landet det blir stille når FM-nettet slås av, og mange stille hytter rundt om kring i feriene.

 

Hadde de iallefall stått på kravet om at DAB skulle ha samme arealdekning, og ikke la utbyggerne diktere at befolkningsdekning er bra nok, så hadde dette tatt mye lengere tid og vært en bedre løsning.

 

Jeg opplever stadig når jeg kjører langs noen av de mest trafikkerte veier at DAB faller helt ut der jeg før iallefall hadde en skurrete FM-radio til selskap, og dette er nødt til å få følger for hvor mange som hører på radio.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flertallet i norge har ikke kunnskapen som kreves for å ha en informert mening om dette, ikke du heller så vidt jeg kan se. Det fører dessverre til facebook-grupper hvor man kan fore hverandre med oppgulp uten noen forankring i virkeligheten.

Riktig - at jeg ikke har den teknologiske kunnskapen. Men jeg har noen annet, som tydeligvis ikke du har. :) Og det er at jeg og noen hundre tusener av andre, ferdes i fjell og skog, med marginal FM dekning i dag og ofte uten mobildekning. Da DAB får dåligere dekning i fjell og skog, enn dagens FM, sier det seg selv, at DAB  blir en tragedie. DAB er også lettere å "slå ut" av en potensiell agressor.

 

Så det eneste dere har å fare med, er mulighet for bedre musikk i befolkede områder. Skal DET gå på bekostning av sikkerhet? Og det kan hende, at flere enn meg har hørt "utbygger" av nettet, stå frem og innrømme at dekningen i fjell og skog blir dåligere. Så, hvem skal vi høre på. Noen teknofriker her, som aldri har vært utenfor befolkede områder?

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe DAB, jeg har allerede bedre musikk både hjemme og i bilen, enn noen radio kan gi meg. At jeg også en dag må skrote 6 stk reisradioer i forskjellige størrelser, en radio hjemme og en i bilen (tilsammen 8 stk), betyr  lite mot sikkerhet for liv og helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...