Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+


Anbefalte innlegg

Skulle ønske de kunne bygget ut dette DAB nettet SKIKKELIG - sted for sted, fremfor halvveis overalt. Kjører mans strekningen Oslo - Kristiansand er det helt håpløst å høre DAB. I alle tunneller blir det dødt - og mange steder underveis blir det likedan.

 

Om man skal få folk til å forstå at dette er bra greier - må man få et reelt alternativ - hvilket det nå er langt i fra. Så kan man skylde på topografi og masse annet - men da forblir DAB en løsning som rett og slett ikke passer inn i den norske topografien - og FM er eneste alternativ.

 

Å forvente at forbrukerne bytter pga bitrater og alt det andre som fremkommer i artikkelen over er virkelig å være optimist. Først når det finnes et reelt alternativ - vil forbrukerne bytte. I mellomtiden får vi bare leve med artikkel på artikkel som snakker over hodet på en vanlig forbruker - som bare er opptatt av å ha kontinuitet i lyttingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Rent bortsett fra at ingen klarer å høre forskjell på CD-platen og mp3-filen i doble blindtester, mener du? Den komprimeringen som brukes til å sende musikk vil som regel være mer enn god nok til at ingen har mulighet til å skille den fra orginalkilden.

 

 

Vennligst dokumenter disse doble blindtestene, og hvilke aldersgruppe var i testutvalget !?

 

Det er en kjennsgjerning at hørselen forringes med alderen, kan jeg glatt parrere med i retur  :wee:

Lenke til kommentar

 

Rent bortsett fra at ingen klarer å høre forskjell på CD-platen og mp3-filen i doble blindtester, mener du? Den komprimeringen som brukes til å sende musikk vil som regel være mer enn god nok til at ingen har mulighet til å skille den fra orginalkilden.

Nå må man vel helt opp på 320kbps for at det skal bli vanskelig å høre forskjell, og det er mileveidt over DAB.

 

Synes denne nye testen fra Dinside var interessant: http://www.dinside.no/data/er-dab-virkelig-darligere-enn-fm/63959191#_ga=1.116215174.1822769123.1471346846

 

Den er riktignok fra ett "hifi-synspunkt", men konklusjonen er at bare beste DAB-kvalitet er egnet til musikk, og jeg skal vedde på at det kommer ikke mange kanaler i den kvaliteten når de bare kan skru den ned å få plass til flere.

 

 

Jeg lurer på hvorfor artikkelen skifter mellom mp2 og mp3 komprimering i sin beskrivelse. Må vel være en skrivefeil, eller?

 

Fordi denne setningen gir ingen mening vel:

 

Etter en stund er det faktisk ganske enkelt å høre forskjell på vanlig 128 kbps mp2 layer2 og AAC i samme bitrate. AAC låter friskere, mer åpent, og de kunstige lyd-bivirkningene man klarer å tvinge mp3 til å avsløre er ikke like hørbare i AAC. Faktisk er 128 kbps AAC vel så godt som mp2 192 kbps.

 

Og der kom innrømmelsen:

 

NRK og Bjørn Aarseth er helt åpne på at de som er opptatt av den aller beste lyden, enten det er i bil eller hjemme på stereoanlegget, ikke får det med DAB+. Det har heller aldri vært meningen.

DAB+ har ikke vært ment som en kvalitetsbærer av lyd.

Her er bra leserinnlegg (konklusjon) fra DinSide.no:

 

 

Petter Freding  for 5 dager siden

Så konklusjon, som jeg måtte lese etter to ganger, er at når jeg bytter ut fm-mottageren til dab+ får jeg dårligere lyd. Som alle sa- men ingen vil innrømme. Fordi det ikke er et alternativ...(!) Radio er plutselig ikke for å høre musikk eller programmer, men tale som i varsler og værmelding. Natta

Endret av G
Lenke til kommentar

Skulle ønske de kunne bygget ut dette DAB nettet SKIKKELIG - sted for sted, fremfor halvveis overalt. Kjører mans strekningen Oslo - Kristiansand er det helt håpløst å høre DAB. I alle tunneller blir det dødt - og mange steder underveis blir det likedan.

..

Har du hørt på DAB siste to årene? Jeg har kjørt samme strekningen og hvis jeg ikke husker helt feil skjedde det en dramatisk bedring for et drøyt år siden med kun 2-3 korte utfall på hele strekningen.

 

Nå har jeg ikke lenger DAB i bilen så jeg får ikke sjekket på nytt med det første..

 

For øvrig så manglet radioen min funksjonen 'service following', noe som gjør at du må skanne DAB-pakkene på nytt for å få igjen kanalene hvis du hører på noe i NRK sine regionblokker. Det er lett å forveksle dette med dårlig dekning hvis du ikke er klar over det.

 

 

Skal man rette skytset mot noen så bør det først og fremst være mot bilbransjen som har vært ulidelig trege med å montere DAB-radio i nye modeller. Ut fra kommentarene å dømme er ikke den tekniske kvaliteten på disse radioene noe å skryte av heller. Å utelate 'service following' er direkte inkompetent!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilbransjen har viktigere ting å tenke på enn å levere DAB-radioer i bilene før det finnes DAB-sendinger.

I dag det bare er Norge, Danmark, Sveits og UK som har noenlunde brukbar dekning, tidligere var det kun prøvesendinger her også.

Hvis ikke Norge hadde bestemt seg for å slå av FM-sendingene om noen måneder ville det ikke vært noe problem, og det er derfor ingen andre land vil slå av FM ennå.

Endret av Frobe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Leste alt og konkluderte med at jeg velger strømming for fremtiden. Forøvrig gikk alle mine fullt fungerende FM radioer til resirkulasjon. Har bare radio i bilen nå.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor artikkelen skifter mellom mp2 og mp3 komprimering i sin beskrivelse. Må vel være en skrivefeil, eller?

 

Fordi denne setningen gir ingen mening vel:

 

Etter en stund er det faktisk ganske enkelt å høre forskjell på vanlig 128 kbps mp2 layer2 og AAC i samme bitrate. AAC låter friskere, mer åpent, og de kunstige lyd-bivirkningene man klarer å tvinge mp3 til å avsløre er ikke like hørbare i AAC. Faktisk er 128 kbps AAC vel så godt som mp2 192 kbps.

 

DAB sender i MP2, men de bruker MP3 som egen referanse for komprimert lyd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Da gjenstår bare ett spørsmål: lages det radioprogrammer som er gode nok til at man skal bruke surt ervervede penger på å kjøpe en ny radio?

Politisk kvarter, Ruben på P3 og Ekko (P2) er vel anvendt tid. Pluss et program fredager som jeg ikke hsker navnet på, men det er i kategorien populærvitenskap.

Lenke til kommentar

NRK innrømmer at kringkasting via DAB lever på lånt tid...

Internett kan overta om noen år

 

Hvis DAB ble lansert idag, ville NRK aldri giddet å begynne å bygge ut nå! Både fordi teknologien er avleggs, og fordi kringkasting vil bruke internett som bærer i fremtiden. Den utviklingen har jo allerede begynt, og NRK er ikke dum, bare 'protektiv'...

 

Problemet er nemlig at DAB-nettet ble påbegynt for mange år siden, mens DAB fremdeles var det 'nye hotte', og lyd og bilde over internett fremdeles bare var for spesielt interesserte.

 

De enorme summene som DAB-utbyggingen har kostet gjør at bordet fanger. It's as simple as that.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NRK innrømmer at kringkasting via DAB lever på lånt tid, det vil ikke vare i 60 år som FM klarte i Norge (og FM vil fortsatt vil bli brukt i alle andre land).

Internett kan overta om noen år, men det forutsetter at fremtidige mobilnett får støtte for kringkasting.

http://www.lokalradio.no/nyheter/radionyheter/nrk-innrommer-at-internett-vil-ta-over-for-dab-7560/

 

Det står en feil i "Powerpoint'en" hans.

 

Det er litt mer riktig å hevde at det er nært nøyaktig 40.000 km jorda rundt (ved ekvator vel og merke). For å få 50.000 km som det står i powerpointen, så må du opp i fly (evt. romskip - for jeg har ikke gjort noen Pi-beregninger på høyde som må til).

 

Viktig å være korrekt  :)

 

Dessuten så er ikke 40.000 km særlig langt. En hver billist vil i løpet av relativt kort tid, selvfølgelig litt etter kjøremønster klare å tilbakelegge denne strekningen ved normal jobbpendling flere ganger i løpet av livet.

 

Dessuten så innrømmer NrK dette :wee: :

 

Radioaktørene er avhengig av lyttere.

En god lytteropplevelse er viktig for NrKs omdømme.

Komersiell radio lever av fornøyde lyttere

Ellers skulle man ha erstattet lyttere med skattebetalere i NrK's egenbeskrivelse?  :)

 

 

 

 

Snakk om å vrenge på sannheter når man ordlegger seg. Dere skal altså stenge FM-nettet, men kallere det å gi god service?  :eek:

 

 

 

NRK lovet god service til lytterne gjennom neste års teknologiskifte. Og første fylke ut, Nordland, der FM-nettet slukkes 11. januar klokken 11.11 vil få særlig god service.
Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilbransjen har viktigere ting å tenke på enn å levere DAB-radioer i bilene før det finnes DAB-sendinger.

I dag det bare er Norge, Danmark, Sveits og UK som har noenlunde brukbar dekning, tidligere var det kun prøvesendinger her også.

Hvis ikke Norge hadde bestemt seg for å slå av FM-sendingene om noen måneder ville det ikke vært noe problem, og det er derfor ingen andre land vil slå av FM ennå.

 

Hvordan vet du at det er derfor?

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på hvorfor artikkelen skifter mellom mp2 og mp3 komprimering i sin beskrivelse. Må vel være en skrivefeil, eller?

 

Fordi denne setningen gir ingen mening vel:

 

Etter en stund er det faktisk ganske enkelt å høre forskjell på vanlig 128 kbps mp2 layer2 og AAC i samme bitrate. AAC låter friskere, mer åpent, og de kunstige lyd-bivirkningene man klarer å tvinge mp3 til å avsløre er ikke like hørbare i AAC. Faktisk er 128 kbps AAC vel så godt som mp2 192 kbps.

 

DAB sender i MP2, men de bruker MP3 som egen referanse for komprimert lyd.

 

 

Ja vel ja.

 

Ble ikke særlig klokere på forklaringen heller. Men, det er kanskje for mye papp "oppi her" da. Jeg synes det var en svært dårlig formulering av DinSide.no uansett hva grunnen måtte være.

Lenke til kommentar

 

NRK innrømmer at kringkasting via DAB lever på lånt tid...

Internett kan overta om noen år

 

Hvis DAB ble lansert idag, ville NRK aldri giddet å begynne å bygge ut nå! Både fordi teknologien er avleggs, og fordi kringkasting vil bruke internett som bærer i fremtiden. Den utviklingen har jo allerede begynt, og NRK er ikke dum, bare 'protektiv'...

 

Problemet er nemlig at DAB-nettet ble påbegynt for mange år siden, mens DAB fremdeles var det 'nye hotte', og lyd og bilde over internett fremdeles bare var for spesielt interesserte.

 

De enorme summene som DAB-utbyggingen har kostet gjør at bordet fanger. It's as simple as that.

 

 

Riktig, mens andre selskaper med ryggrad ville ha ført det som et tap i regnskapet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...første fylke ut, Nordland, der FM-nettet slukkes 11. januar klokken 11.11 vil få særlig god service.

 

 

Jeg er veldig spent på å se hva denne "gode servicen" består i !!!

 

"Hei, er det hos NRK? Jeg får ikke inn DAB her jeg bor, og har lyst å benytte meg av den gode servicen dere snakket om! Kan dere enten skru på igjen FM, eller legge frem en fiberkabel til meg, jeg bor i indre Jokkmokk..."

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bilbransjen har viktigere ting å tenke på enn å levere DAB-radioer i bilene før det finnes DAB-sendinger.

I dag det bare er Norge, Danmark, Sveits og UK som har noenlunde brukbar dekning, tidligere var det kun prøvesendinger her også.

Hvis ikke Norge hadde bestemt seg for å slå av FM-sendingene om noen måneder ville det ikke vært noe problem, og det er derfor ingen andre land vil slå av FM ennå.

 

Hvordan vet du at det er derfor?

 

 

Hvis jeg ikke husker feil har både UK, Danmark og Sveits vedtatt eller foreslått å slå av FM, for så å trekke vedtaket/forslaget på grunn av at flesteparten av innbyggerne fortsatt er avhengig av FM for å kunne høre radio.

 

 

"FM will be around for a while yet – there is currently no fixed date to announce a switchover to digital radio. The government has set certain criteria before the switchover can even be scheduled.These criteria are:Digital listening must reach 50% of all radio listening – this includes listening through TV and the internet as well as DAB. National DAB coverage is comparable to FM.With figures for digital listening sitting at just over 40% at the moment. This figure has languished around this point for some time, partly due to the fact that DAB coverage has remained patchy. The current trajectory would see it pass the 50% mark in early 2018 and hence, it’s highly unlikely the switchover will happen before 2020."

 

Read more: http://www.which.co.uk/reviews/radios/article/digital-radio-switchover-explained - Which?

 

 

 

These figures provide hope that the UK will, one day, experience a digital switchover but as the government has revealed, the DAB take-up has been slower than anticipated.

 

“The key reason for this delay is the lack of adoption of digital radios and a very large installed base of analogue radios,” explains Paul Beastall of Cambridge Consultants. “The average household had a limited number of television sets and the move to digital coincided with the wide-scale adoption of flat screen technology. There is not the same driver for the upgrade of radios.”

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...