Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+


Anbefalte innlegg

1. Tror egentlig ikke det er den store forskjellen her, det har aldri vært særlig vanskelig å jamme kringkastere. Viktigere er kanskje at sivilforsvarets varslingsanlegg skal styres via det nye nødnettet i stedet for over FM

 

2. Selve brikkene er nå like strømgjerrige for DAB+ som for FM, derimot så følger det gjerne med display og denslags på DAB-radioer og de trekker jo mer strøm. En DAB-radio *uten* display burde ha like bra batteritid som en FM-radio (et hull i markedet der altså)

 

3.Usikker på om dette er vesentlig, FM er jo ikke hifi det heller..

 

4. Tror ikke de gidder, teknologiskifter skjer ikke ofte nok til at det er bryet verdt..

 

5. Kanskje DAB-radioen din mangler service following? Eller kanskje antenna ikke er optimal? Eller kanskje bare du ikke har sjekket dekningen i det siste, det har skjedd mye på det området siste året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er helt suverent at radiostasjonene legger FM båndet brakk! Da kan jeg endelig få bruke FM senderen min i fred uten at andre teite radiokanaler forstyrrer underholdningen i bilen mens jeg kjører. Nekter plent å kjøpe ny stereo, så da blir det et billig nettbrett koblet til en bluetooth FM sender. (merk at jeg ikke gadd å lese artikkelen)

Lenke til kommentar

Enda et håpløst forsvarsskrift for DAB+ som i liten grad tar for seg alle fordeler og ulemper på en strukturert måte.

Masse teknisk om hvordan det virker, som for så vidt er nyttig info. Men hva med de reelle driftskostnadene? Hva med miljøproblemet med å kaste millioner med radioer. Hva med de hundrevis av millionene kanskje milliarder som folk må ut med til nye radioer?

Ja, kvaliten blir litt bedre,en er det etterspurt?

Med broadcast for mobilnettet og ellers vanlig internettradio samt strømming, finnes det et reelt behov?

Lenke til kommentar

Jeg er både for og mot slukking av FM-nettet som følge av DAB+ satsing.

 

Det argumenteres over hvor mange millioner FM-radioer som må kastes og miljøaspektet ved dette. Hvor var de da vi gikk fra analoge til digitale TV-signaler, tenk på alle de tunerne som måtte kastes, eller da vi fikk flate TVer? Tenk på alle de hundre tusen kasse-TVene vi kastet, ikke fordi vi måtte men fordi vi ville.

 

Jeg har i grunn ikke noe i mot DAB+ som erstatter bortsett fra i bilen.

Her må man enten skifte hele spilleren eller montere en ekstra klump. Og man må enten skifte ut antennen eller montere en mindre pen vinduantenne.

Det er her kostnadene kommer inn i skifte fra FM til DAB+. Om jeg må kjøpe et par "kjøkkenradioer" hjemme eller gå over til nettradio er ikke den store kostnaden, men i bilen flyr tusenlappene fort hvis man vil ha et system uten en ekstra klump. Hvis man først skal skifte ut spilleren til flere tusen kroner, velger man kanskje også å oppgradere til en spiller med bluetooth, navigasjon og/eller andre funksjoner også, som man ikke ville gjort om man ikke måtte skifte spiller.

 

De som klager over kvaliteten på DAB, er det grunnet MP2 som DAB kom med? DAB+ bruker jo AAC. Her må jeg si jeg er ganske uvitende, da radio for meg handler om å høre litt nyheter, skravling om ditt og datt og musikk. Skal jeg høre på god lyd tar jeg frem en CD.

 

Driftkostnadene FM vs DAB+ hadde vært spennende å visst. Ja det påstås at DAB+ koster 1/6 av FM. Men er dette riktig, er dette beregnet med alle små DAB+ sendere som bør komme for å få skikkelig dekning?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ensrettet propagandatekst for DAB+. Valmot er tydeligvis ingen nøytral aktør, skulle nesten tro han har bakgrunn fra Televerket eller lignende :) Deler av artikkelen kan man lett falle av om man mangler ingeniørkunnskap relatert til temaet.

 

Man nevner at FM tar mye strøm og derfor bør nedlegges og koster kr. 200M årlig å beholde derfor også bør nedlegges, uten å samtidig nevne hva DAB tar av strøm ifht FM eller hva det koster. Kunne i det minste sammenlignes for å vise hvor fortreffelig DAB er :)

 

Man nevner også at DAB at bruker 200Mhz og har bedre rekkevidde på enkeltsendere og dermed bedre egnet enn streaming fra radio har 800Mhz som laveste frekvens. Kan det tenkes at mobilutbyggerne i sin iver etter dekning, i praksis har minst like bra dekning ifht. DAB der folk befinner seg?

 

Man taler også mot Internett-strømming fordi det kanskje ikke er gratis å motta Internett fordi NRK liksom skal være gratis? Altså bør NRK med slik logikk nedlegge sine nettsider, og TV-lisensen er vel ikke akkurat gratis heller - og man må ofte betale for både kabel og strøm, så strømming på PC eller mobil er da ikke så ulikt. Det er nok flere nordmenn idag med Internett, enn med DAB-radio - noe som heller ikke er gratis å kjøpe.

 

Artikkelen minner meg på at NRK med DAB+ har vanvittige 14 kanaler, tydeligvis for godt finansiert.

 

Temaet er ikke så viktig for meg personlig, jeg hører nesten aldri på radio og kommer ikke til å kjøpe DAB de nærmeste årene, eller å strømme på nett i særlig grad. Mine 80 år gamle foreldre har derimot kjøpt DAB+ nå for å lytte på NRKs nyheter når FM avlives neste år.

Lenke til kommentar

Etter å ha montert DAB i bilen min i forrige uke, har jeg bare en ting å si til meg selv: hvorfor i all verden har du ikke gjort det før? Lyden er veldig mye bedre, og utvalget av kanaler er mye bedre! Eneste stedet jeg ikke får dekning helt enda er i tunneler, men det kommer i løpet av neste år, er det lovet. DAB er en oppgradering. Og ja, jeg prøvde meg på en lang tur, godt utenfor de store bysentra også I helgen som var.

(Bor i Norges 3dje største byområde...)

 

Leide bil for et par uker siden. På en tur på 1 time og 40 minutter hørte jeg radio i tilsammen 30 minutter. 15 av disse sammenhengende, resten fordelt over mangfoldige klipp på tre sekunder med alt fra noen sekunder til flere minutters mellomrom. Så helt bra er det ikke, og jeg var ikke spesielt langt unna allfarvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ?

Jeg mener ikke å være spydig, men tek.no er et teknisk forum, så dette må du forklare.

 

Forklaringen er som følger: Det har lenge vært en anti-DAB kampanje på gang, hva som driver det aner jeg ikke men det er altså et anseelig antall personer som føler seg personlig forulempet av DABs eksistens. De har selvfølgelig sin egen facebook gruppe hvor de hisser hverandre opp med tullprat uten plagsomt sterk forankring i virkeligheten.. Hvis du ser på anti-DAB postene i akkurat denne tråden så legger du kanskje merke til at påfallende mange har et beskjedent antall poster. Det har med andre ord opprettet konto på diskusjon.no utelukkende for å fremme sin anti-DAB propaganda her. Motivasjonen er åpenbart sterk mens sakligheten ikke er likeså.. (legg gjerne merke til hvordan de samme argumentene kommer igjen og igjen, gjerne etter at de har blitt forklart og/eller imøtegått tidligere i tråden)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DAB gjør det teknisk mulig å la kun apparat som radiostasjonen tillater å lytte på stasjonens sendinger.

DAB apparatene blir nummerert og registrert sånn at de som ikke betale ikke får signaler.

Sånn som for eksempel satellitt TV.

 

Edit. Vil man lytte til flere stasjoner setter man opp en konto (eller hva) til hver, og betaler eller lytter ved forfall.

Når man ikke liker en stasjon lenger må man si opp fx. 3 mnd. før årlig forfall sånn som i fx.TEK.no.

Lykke til.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

DAB gjør det teknisk mulig å la kun apparat som radiostasjonen tillater å lytte på stasjonens sendinger.

DAB apparatene blir nummerert og registrert sånn at de som ikke betale ikke får signaler.

Sånn som for eksempel satellitt TV.

 

Edit. Vil man lytte til flere stasjoner setter man opp en konto (eller hva) til hver, og betaler eller lytter ved forfall.

Når man ikke liker en stasjon lenger må man si opp fx. 3 mnd. før årlig forfall sånn som i fx.TEK.no.

Lykke til.

Det var akkurat det svaret jeg ventet på, men jeg ville høre det fra deg først.Teknisk sett er det sikkert mulig, men jeg tviler på at det er særlig betalingsvilje for "Betal-Radio". Lineær kringkasting er på vei ut, særlig den reklameavbrutte varianten. Vi har vært skjemt bort med en haug av gratiskanaler i mange år, og jeg tviler på at noen gidder å betale for å høre den typen radioprogrammer vi har idag. 

Lenke til kommentar

Strømforbruket for DAB er høyere enn FM da DAB-signalene krever digital dekodning og styring.

Bullshit.

 

Elektronikken for FM er etablert og kjent, og det er ikke vanskelig å finne et analogt chipset/frontend med lavt effektforbruk.

Samme gjelder DAB (og som oftest er det samme brikken som gjør begge deler).

 

DAB er et nisjeprodukt, og det er få produsenter av kretser og frontend.

Bullshit.

 

DAB gjør det teknisk mulig å la kun apparat som radiostasjonen tillater å lytte på stasjonens sendinger.

DAB apparatene blir nummerert og registrert sånn at de som ikke betale ikke får signaler.

Sånn som for eksempel satellitt TV.

Bullshit. Viser total mangel for forståelse av både DAB(+)-standarden, digitale TV-standarder og hvordan kringkasting fungerer på generell basis. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Og når det gjelder det der evinnelige "søppelberg"-tullet som kunnskapsløse folk alltid driver og slenger om seg med:

 

Et vanlig tall som brukes (uten at jeg noensinne har sett noen kilde) er 20 millioner FM-radioer i Norge. Det inkluderer alt fra fyrstikkeske-størrelse eller enda mindre radioer som har fulgt med Donald til radiotunere for stereoanlegg.

 

La oss bare for argumentets skyld si at disse FM-radioene snitter på ca. 1 kg per stykk. Jeg tror egentlig det er et pessimistisk anslag, men vi havner uansett i omtrent rett størrelsesorden. Da snakker vi i området rundt 20 000 tonn med utrangerte FM-radioer i Norge.

 

Siden 2006 har årlig mengde innsamlet EE-avfall i Norge ligget relativt stabilt rundt 150 000 tonn*. Med andre ord, om folk i løpet av 2017 samler inn hver eneste FM-radio de har liggende og støve ned på loft og i kjellere og leverer dem inn, så kommer det bare til å utgjøre en helt håndterbar økning i størrelsesorden 10-20% det ene året. Og dere vet at det ikke kommer til å skje, de radioene kommer til å sakte men sikkert bli kastet etter hvert som folk rydder ut av loftet, flytter, pusser opp og rydder i dødsbo.

 

*http://www.miljostatus.no/tema/avfall/avfall-og-gjenvinning/avfallstyper/elektrisk-og-elektronisk-avfall/

Endret av Sutekh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sånn komprimering av musikken er noe forbanna dritt. Blir klar av å høre på det over lengre tid. Trodde dab radio skulle gi bedre kvalitet på musikken jeg, med mindre komprimering og høyere bitrate.

Kanskje jeg kan friste deg til å søke opp 'loudness war'?

Har lest mye om det. Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i go lyd, så det der irriterer meg noe grenseløst.

Lenke til kommentar

 

DAB gjør det teknisk mulig å la kun apparat som radiostasjonen tillater å lytte på stasjonens sendinger.

DAB apparatene blir nummerert og registrert sånn at de som ikke betale ikke får signaler.

Sånn som for eksempel satellitt TV.

 

Edit. Vil man lytte til flere stasjoner setter man opp en konto (eller hva) til hver, og betaler eller lytter ved forfall.

Når man ikke liker en stasjon lenger må man si opp fx. 3 mnd. før årlig forfall sånn som i fx.TEK.no.

Lykke til.

Det var akkurat det svaret jeg ventet på, men jeg ville høre det fra deg først.Teknisk sett er det sikkert mulig, men jeg tviler på at det er særlig betalingsvilje for "Betal-Radio". Lineær kringkasting er på vei ut, særlig den reklameavbrutte varianten. Vi har vært skjemt bort med en haug av gratiskanaler i mange år, og jeg tviler på at noen gidder å betale for å høre den typen radioprogrammer vi har idag. 

 

Men kan du være så grei å forklare hvordan radiostasjonene skal kassere inn penger til driften? (Utenom reklamepengene da.)

Lenke til kommentar

Og når det gjelder det der evinnelige "søppelberg"-tullet som kunnskapsløse folk alltid driver og slenger om seg med:

 

Et vanlig tall som brukes (uten at jeg noensinne har sett noen kilde) er 20 millioner FM-radioer i Norge. Det inkluderer alt fra fyrstikkeske-størrelse eller enda mindre radioer som har fulgt med Donald til radiotunere for stereoanlegg.

 

La oss bare for argumentets skyld si at disse FM-radioene snitter på ca. 1 kg per stykk. Jeg tror egentlig det er et pessimistisk anslag, men vi havner uansett i omtrent rett størrelsesorden. Da snakker vi i området rundt 20 000 tonn med utrangerte FM-radioer i Norge.

 

Siden 2006 har årlig mengde innsamlet EE-avfall i Norge ligget relativt stabilt rundt 150 000 tonn*. Med andre ord, om folk i løpet av 2017 samler inn hver eneste FM-radio de har liggende og støve ned på loft og i kjellere og leverer dem inn, så kommer det bare til å utgjøre en helt håndterbar økning i størrelsesorden 10-20% det ene året. Og dere vet at det ikke kommer til å skje, de radioene kommer til å sakte men sikkert bli kastet etter hvert som folk rydder ut av loftet, flytter, pusser opp og rydder i dødsbo.

 

*http://www.miljostatus.no/tema/avfall/avfall-og-gjenvinning/avfallstyper/elektrisk-og-elektronisk-avfall/

Ja, det er akkurat dette man får ryddet opp i når man må betale for å få lyd i "boksen".

Lenke til kommentar

Men kan du være så grei å forklare hvordan radiostasjonene skal kassere inn penger til driften?

På akkurat samme måte som radiostasjonene kasserer inn penger fra FM-sendinger. Gjett hva det er (for alle andre enn NRK, i hvert fall).

 

Ja, det er akkurat dette man får ryddet opp i når man må betale for å få lyd i "boksen".

Hæh?

 

Sånn bortsett fra at hele "betaling for radiomottak"-påstanden din er bare tull, hva i all verden har det med mengden FM-radioer å gjøre?

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

Men kan du være så grei å forklare hvordan radiostasjonene skal kassere inn penger til driften?

På akkurat samme måte som radiostasjonene kasserer inn penger fra FM-sendinger. Gjett hva det er (for alle andre enn NRK, i hvert fall).

 

Ja, det er akkurat dette man får ryddet opp i når man må betale for å få lyd i "boksen".

Hæh?

 

Sånn bortsett fra at hele "betaling for radiomottak"-påstanden din er bare tull, hva i all verden har det med mengden FM-radioer å gjøre?

 

Når nå FM blir slukket og det DAB-tekniske er på plass, så er det bare en søknad og et pennestrøk som skal til.... :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...