Gå til innhold

Det er minst 11 gode grunner til at Norge bytter ut FM med DAB+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Båndbredde er frekvensen et signal sendes i. Man kan si at du måler bredden av et frekvensbånd. Bredden er da differansen mellom høyeste og laveste frekvens (hertz)

 

For eksempel støtter 4G nedlastningshastigheter opp til 300Mbps (bitrate) og støtter frekvenser mellom 1,4 MHz og 20MHz (båndbredde)

Endret av Nlklas
  • Liker 8
Lenke til kommentar

For mange vil DAB være to skritt frem og et tilbake.

For meg som allerede har god dekning og mange FM-kanaler så er dagens svake DAB-signaler og (dårlige?) radioer et skritt frem og minst et skritt tilbake.

Håper sendestyrken og dekningen på DAB ikke bruker for mange år på å bli så bra at vi får inn radio alle plasser vi i dag får inn FM uten sære antenneløsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det antenner, lik FM-antennen på biltaket, man kan sette på i stedet for å klistre på ny antenne på vinduet eller andre steder på bilen?

 

Jeg måtte kjøpe en magnetfotantenne da glassantennen ikke var god nok. Lirket kabelen opp gjennom soltaket. Kostet noen få hundrelapper fra UK. Tar bare noen sekunder å ta vekk før bilvask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det antenner, lik FM-antennen på biltaket, man kan sette på i stedet for å klistre på ny antenne på vinduet eller andre steder på bilen?

 

Jeg søkte helt tilfeldigvis etter dette bare for et par dager siden. Her er en av dem jeg fant, den har innebygget splitter så du får ut *to* signaler fra antenna.

http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-Roof-Mount-Active-Amplified-FM-DAB-Radio-Car-Aerial-Antenna-Mast-/400872415168

 

Jeg har ikke kjøpt dette settet selv men jeg *antar* at du fjerner den gamle, inkludert fot, gjennomføringer og kabel og erstatter den med denne her, eller tilsvarende. Jeg ser for meg at du midlertidig må fjerne litt av inventaret. Du må også ha en radio i andre enden som kan ta imot både DAB+ og FM. Det blir nok litt arbeid og du bør være nøyaktig/forsiktig så du ikke skader inventaret og så gjennomføringen blir tett men du slipper disse 'ekstra' antennene på taket/frontruta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kommer dette til å bli dødsstøtet for radio? Reklameavbrudd, lineært TV er på vei ut. Vil det samme skje med radio, blant annet pga manglende betalingsvilje for nytt teknisk utstyr?

Lenke til kommentar

Først og fremst fragmenteres mediebildet, det er ikke så mye som dør..

 

Jeg tror ikke radio er umiddelbart truet, selvfølgelig vil ratingen synke men det er fortsatt sånn at det er greiere å la radioverten lage spillelistene for deg, særlig når du allikevel sitter bak rattet og ikke bør fikle med mobilen. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Så det viktigste ankepunkt av dem alle - er radiosendingen først digitalisert så følger 'Digital Rights Management' rett etter. Alltid."

 

Et viktig punkt. Hvis dette stemmer, og ikke er fortalt, er det på plass med motstand. 

Er det ellers noen som vet hvorfor en FM-radio har batterier som varer i månedsvis, mens en digital-radio kun holder et par uker før batteriene er brukt opp?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Finnes det antenner, lik FM-antennen på biltaket, man kan sette på i stedet for å klistre på ny antenne på vinduet eller andre steder på bilen?

 

Jeg søkte helt tilfeldigvis etter dette bare for et par dager siden. Her er en av dem jeg fant, den har innebygget splitter så du får ut *to* signaler fra antenna.

http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-Roof-Mount-Active-Amplified-FM-DAB-Radio-Car-Aerial-Antenna-Mast-/400872415168

 

Jeg har ikke kjøpt dette settet selv men jeg *antar* at du fjerner den gamle, inkludert fot, gjennomføringer og kabel og erstatter den med denne her, eller tilsvarende. Jeg ser for meg at du midlertidig må fjerne litt av inventaret. Du må også ha en radio i andre enden som kan ta imot både DAB+ og FM. Det blir nok litt arbeid og du bør være nøyaktig/forsiktig så du ikke skader inventaret og så gjennomføringen blir tett men du slipper disse 'ekstra' antennene på taket/frontruta.

 

Dennee var vel for FM og DAB ? ( Ikke DAB+  ?)

Men hvorfor er det ikke bare å tre den nye antenneledningen i FM-antenne-traseen og opp til ny tilsvarende DAB+ antenne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...