Gå til innhold

Inntrykk og informasjon om PS4 PRO


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hvorfor maset rundt 4K blu-ray er så viktig som det tilsynelatende er. Personlig har jeg ikke kjøpt en film på blu-ray på mange år. Leier eller streamer de filmene jeg ser. Men dette er vel kanskje samme folk som kjøpte seg hytte når PS4/X1 ble lansert.

 

Gleder meg masse til 10. November! Da skal Norwegian få tilbake Boing-motoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor maset rundt 4K blu-ray er så viktig som det tilsynelatende er. Personlig har jeg ikke kjøpt en film på blu-ray på mange år. Leier eller streamer de filmene jeg ser. Men dette er vel kanskje samme folk som kjøpte seg hytte når PS4/X1 ble lansert.

 

Gleder meg masse til 10. November! Da skal Norwegian få tilbake Boing-motoren.

Det er fordi vi har forskjellige interesser og krav til kvalitet.

Blir litt som jeg skriver:

"Jeg skjønner ikke at Adams Matkasse kan gå med overskudd. Her hjemme har vi masse Toro-poser, og vi synes det er mye enklere å lage. Smaker godt gjør det også."

 

For oss med high-end utstyr, er 4k UHD det vi har ventet på lenge. Eneste skikkelige 4k-innholdet som er der ute.

For meg er 4k-Netflix likt Toro-posene. Fungerer, er lett å forholde seg til. UHD-plater er råvarer med (som regel, ikke alle platene), god kvalitet og en forhøyet opplevelse av lyd og bildekvalitet.

 

At da konsollene velger å tilby disse formatene er en stor fordel for oss som har interesse for formatene.

PS2 var den store inngangsporten for dvd-formatet.

PS3 var en ok inngangsport for Blu-Rayformatet.

PS4 kunne vært en inngang for UHD-formatet.

 

Når så noen konsoller mangler Dolby Atmos, så blir det litt som at Adams Matkasse har noen av råvarene, men så ligger det en Toro-pose oppi der som sausen skal lages fra.

 

Jeg helt klar over at vi er noe "få" som har disse sære AV-interessene. Men likevel har vi en interesse.

For dem som ikke har en slik interessen, så er det lett å forstå at de ikke ser noe behov for UHD-drev, Atmos-lyd osv..

 

Endret av Tor Rasmussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der er ikke noen enten-eller-problemstilling. Alle ønsker så bra kvalitet som mulig innenfor sin prisklasse.

Mulig dette ikke var et svar til meg, og mulig jeg misforstår.

 

Har man et AV-oppsett i hi-end klasse så har man satt sin prisklasse. Nå er ikke hi-end en definert pris eller kvalitetsklasse, men er forstått å være noe av det beste som er laget med priser deretter. Har man da et fullt utbygd hi-end surroundanlegg, så har man kommet langt oppover 6-sifret beløp, og da synes jeg ikke det passer med en spillkonsoll som kilde.

 

Nå har jeg "bare" et stereoanlegg, og skal på ingen måte si at jeg har et hi-end anlegg heller selv om nyprisen er sekssifret. Jeg har også de siste 20 årene hatt en spillkonsoll tilkoblet anlegget, men det har aldri falt meg inn å bruke den som cd-spiller, selv om de kunne/kan brukes som det. Mulig vi stereofolk har en annen formening om sammensetting av utstyr som en helhet?

 

Igjen, bare min ringe mening. :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg spikker fliser og/eller er en snobb, men det jeg reagerte på er at Tor sier "For oss med high-end utstyr" og i samme innlegg skiver det slik at hvis PS4 Pro hadde et UHD-drev, så hadde det sklidd rett inn med resten av high-end utstyret hans.

 

Eller er jeg enig med deg at det er opp til hver enkelt hva de synes er greit å sette sammen, og er det selv fornøyd, så er jo det det aller viktigste. Men man må heller ikke glemme at en kjede ikke er bedre enn det svakeste leddet og er det første ledde det svakeste, så hjelper det ikke hvor sterke de resterende er.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå har jeg "bare" et stereoanlegg, og skal på ingen måte si at jeg har et hi-end anlegg heller selv om nyprisen er sekssifret. Jeg har også de siste 20 årene hatt en spillkonsoll tilkoblet anlegget, men det har aldri falt meg inn å bruke den som cd-spiller, selv om de kunne/kan brukes som det. Mulig vi stereofolk har en annen formening om sammensetting av utstyr som en helhet?

 

 

Minner om at første PS3 også spilte av SACD. Så den var faktisk noe jeg brukte til de få SACD-ene jeg har.

 

Mulig jeg spikker fliser og/eller er en snobb, men det jeg reagerte på er at Tor sier "For oss med high-end utstyr" og i samme innlegg skiver det slik at hvis PS4 Pro hadde et UHD-drev, så hadde det sklidd rett inn med resten av high-end utstyret hans.

 

 

Kan du sitere og vise meg hvor jeg skriver det?

Jeg skriver "PS4 kunne vært en inngang for UHD-formatet."

Tro meg, jeg har dedikert UHD-avspiller.

 

Jeg mener ikke PS4 nødvendigvis sklir inn og er en "diamant" i et high-end oppsett. Tror ikke jeg har skrevet det.

Men jeg mener at hvis UHD-formatet skal få overleve, så trenger vi mange som har tilgang på formatet.

Og det jeg er litt lei av, er en del som er "overbevist" om at 4k i streaming-tjenester representerer ca. det samme som en Blu-rayplate i ekte 4k.

For det er en god del forskjell mellom dem.

Samtidig anerkjenner jeg at de aller aller fleste: a) ikke sitter med ustyr som gir særlig forskjell, og/eller b) ikke har trening/kompetanse til å kunne se/høre forskjellene.

 

Veldig mange velger enkelhet foran kvalitet, og det er fullt forståelig.

Hadde stereo vært forbehold cd-plater, og all streaming skjedde i mono. Så hadde likevel streaming vært en suksess.

 

Igjen, jeg skulle ønske at Sony i denne generasjonen brukte konsollen sin til å gi UHD-formatet til massene, slik PS3 gjorde/gjør en jobb, og PS2 gjorde en jobb.

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar

 

Det der er ikke noen enten-eller-problemstilling. Alle ønsker så bra kvalitet som mulig innenfor sin prisklasse.

Mulig dette ikke var et svar til meg, og mulig jeg misforstår.

 

Har man et AV-oppsett i hi-end klasse så har man satt sin prisklasse. Nå er ikke hi-end en definert pris eller kvalitetsklasse, men er forstått å være noe av det beste som er laget med priser deretter. Har man da et fullt utbygd hi-end surroundanlegg, så har man kommet langt oppover 6-sifret beløp, og da synes jeg ikke det passer med en spillkonsoll som kilde.

 

Nå har jeg "bare" et stereoanlegg, og skal på ingen måte si at jeg har et hi-end anlegg heller selv om nyprisen er sekssifret. Jeg har også de siste 20 årene hatt en spillkonsoll tilkoblet anlegget, men det har aldri falt meg inn å bruke den som cd-spiller, selv om de kunne/kan brukes som det. Mulig vi stereofolk har en annen formening om sammensetting av utstyr som en helhet?

 

Igjen, bare min ringe mening. :)

 

 

Det er definitivt forskjell når det kommer til ytelse og funksjoner mellom en billig og dyr blu-ray spiller, men når det kommer til bildekvalitet er det vel ikke store forskjellen, fra det jeg har erfart ihvertfall. Førstnevnte er PS4 ihvertfall veldig bra på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dem fleste av oss ville vært enda mer fornøyd om PS4Pro hadde et optisk 4K drev. Men det er nå da ikke tilfellet. Er vel lite å få ut av å diskutere noe som ikke er der og som vi ikke kan gjøre noe med?

 

Ja det er negativt men la oss nå heller diskutere hva PS4Pro har og kan gjøre isteden for den ene tingen den ikke kan...?

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...