Gå til innhold

Kjøper foreslår postoppkrav


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal selge noe på finn, som passer i en konvolutt. Kjøperen foreslo selv at det ble sendt med postoppkrav. Jeg ble naturligvis overrasket, da jeg har hørt at det er den enkleste måten å scamme kjøpere på er at selger foreslår postoppkrav, så betaler kjøperen for varen og varen er ikke det den skulle være osv.

Er jeg 100% sikker på at jeg ikke blir svindlet via postoppkrav? Hva om kjøperen ikke henter varen? Hva info trenger fra kjøper for å sende oppkrav? Han ga meg bare adressen.

PS! Sikkert feil område, og beklager i så fall det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Risikoen for deg som selger er at kjøper ikke henter varen, og du må da dekke frakt begge veier.

 

Risikoen for kjøper er at selger sender noe annet. Man får ikke sjekket innholdet før en har betalt ut varen, og da kan det gjerne være gråstein som andre foreslår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mottaker er det falsk trygghet, da pakken i utgangspunktet kan inneholde hva som helst. Det er flere på dette forumet som har blitt svindlet på denne måten. For avsender sin del er trolig det verste som kan skje at mottaker ikke henter ut pakken, som kan resultere i bortkastet tid og fraktpenger. Ellers har Finn en egen betalingsgaranti som fungerer helt greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finn garanti er mye bedre for både kjøper og selger: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/304954-PAYEX-FINN-betalingsgaranti

 

Da har kjøper betalt inn beløpet for forhånd, og selger får beløpet dersom alt er i orden. Ved postoppkrav er det ikke uvanlig at pakken ikke hentes, og du må da (som nevnt over) betale frakten selv både til kjøper og tilbake til deg. 

Og hva skjer hvis kjøper sier det ikke er i orden, selv om det er det?

 

Nei, Finns betalingsgaranti holder jeg meg langt unna

Lenke til kommentar

Da må du nok ha juridisk grunnlag for det. Og hva gjør du dersom regningen ikke betales? For småbeløp blir det fort underskudd ved inndrivelse.

 

Kjøpsloven § 57 annet ledd bokstav a er hjemmel for å kreve slike utgifter dekket. Utgiftene er rentebærende etter vanlig forsinkelsesrentesats. Utgifter til inndrivelse kan kreves dekket av skyldneren (for krav inntil 2500 kr begrenset til 670 kr).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hva skjer hvis kjøper sier det ikke er i orden, selv om det er det?

 

Nei, Finns betalingsgaranti holder jeg meg langt unna

 

 

 

Så blir det en tvist mellom kjøper og selger som må løses før noen får pengene sine i det hele tatt. Kjøper har intet insentiv til å skulle lyve her, da han ikke får tilbake noen penger før han har fått medhold i f.eks. forliksrådet - noe han selvsagt ikke kommer til å få dersom han lyver.

 

Som kjøper er det fullstendig uaktuelt for meg å betale noe som helst til en privatperson før jeg har varen. Som privat selger er det helt uaktuelt for meg å sende noe som helst til noen før jeg har fått penger. Dette er en motsetning som ikke lar seg løse uten escrow-løsninger som f.eks. Finn betalingsgaranti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Finns betalingsgaranti er nok en av de beste løsningene, så vidt jeg har erfart. Faktisk har jeg kansellert et par kjøp når selger har villet unngå Finns betalingsgaranti for alt i verden (og gjerne uten god grunn). Det nærmest skriker lureri, spør du meg.

 

Postoppkrav er nokså trygt for selger, og risikoen ligger hos kjøper. Selv har jeg som kjøper foreslått postoppkrav ved enkelte anledninger hvor jeg ikke har hatt råd til å betale før noen dager etter, og da har postgangen gitt meg den tiden jeg har hatt behov for, og ikke mistet salget. Det er mange grunner til både det ene og det andre. Men den senere tid er det Finns betalingsgaranti jeg har best erfaring med, selv i tilfeller hvor jeg har møtt motparten ansikt til ansikt. Tryggheten om at jeg får sjekket varen når jeg kommer hjem, er verdt gebyret Finn skal ha for tjenesten, mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg takker for alle svar her! Kjøper hadde gode intensjoner.

Jeg sendte brev postoppkrav på 1400 kr (betalte 84 kr + 12 kr for en konvolutt, som kjøper betalte). 3-4 dager senere får jeg e-post fra kjøper, han har fått oppkravet tilsendt direkte i sin postkasse, uten noen form for at han måtte betale noe. Han sa han skulle betale beløpet til oppgitt konto som stod på postoppkravet. Dagen etter var beløpet på konto.

Takker for ærlige folk der ute!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme skjedde en gang jeg sendte i postoppkrav. Kjøper tok kontakt, og sa at pakken var lagt direkte i hans postkasse, uten krav om at noe skulle betales. Også her overførte kjøper beløpet i etterkant, men man kan ihvertfall ikke takke Posten for at det gikk bra denne gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...