Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer


Anbefalte innlegg

 

Blir det spillbare kvinnfolk i Battlefield 1? Litt interessant, siden det var svært få kvinnfolk i fronten på den tiden. Det var mange damer i militæret, men de aller fleste hadde "sivilie" yrker, jobbet i fabrikker osv. Det var få kvinnelige soldater på den tiden. Å spille Battlefield 1 der halve lager er damer blir litt feil, historisk sett.

 

Nei det er det det ikke blir, det jeg sier er at folk velger veldig rare ting å bli grente over.

 

Bare ideen at man skulle kunne spille kvinner i BF1 gjorde at folk gikk på div rants om hvor fært dette var.

Men de har ingen problemer med at nesten ingen vil bruke korrekte våpen. 

 

Å ha dame soldater har null påvikring på gameplay, å ha masse semi auto og full auto våpen derimot gjør at man ikke spiller WW1, men WW3. 

Jeg har ikke noe ønske om kvinnelige soldater i BF1, jeg syns bare prioriteringene til folk er noe rare. Så lenge de kan drepe folk i det de tror er WW1 er de fornøyde.

De ser ikke ut til å bry seg om at du like gjerne kunne bare klistra BF1 på Battlefront og det ville ha like mye med WW1 som BF1 har. 

 

Ja, men da blir de å klage på at kvinnelige soldater blir drept mest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Blir det spillbare kvinnfolk i Battlefield 1? Litt interessant, siden det var svært få kvinnfolk i fronten på den tiden. Det var mange damer i militæret, men de aller fleste hadde "sivilie" yrker, jobbet i fabrikker osv. Det var få kvinnelige soldater på den tiden. Å spille Battlefield 1 der halve lager er damer blir litt feil, historisk sett.

 

 

Nei det er det det ikke blir, det jeg sier er at folk velger veldig rare ting å bli grente over.

 

Bare ideen at man skulle kunne spille kvinner i BF1 gjorde at folk gikk på div rants om hvor fært dette var.

Men de har ingen problemer med at nesten ingen vil bruke korrekte våpen. 

 

Å ha dame soldater har null påvikring på gameplay, å ha masse semi auto og full auto våpen derimot gjør at man ikke spiller WW1, men WW3. 

Jeg har ikke noe ønske om kvinnelige soldater i BF1, jeg syns bare prioriteringene til folk er noe rare. Så lenge de kan drepe folk i det de tror er WW1 er de fornøyde.

De ser ikke ut til å bry seg om at du like gjerne kunne bare klistra BF1 på Battlefront og det ville ha like mye med WW1 som BF1 har.

Ja, men da blir de å klage på at kvinnelige soldater blir drept mest.

Hvorfor dette stråmannet?

Ingen klager på dette i andre skytespill med kvinnelige karakter.

Lenke til kommentar

Det er få som protesterer mot å inkludere kvinner i uhistoriske skytespill, men når man skal inkludere kvinner i et spill satt til første verdenskrig, da begynner det å gå over til historieforfalskning.

 

Spesielt usmakelig blir det når alle egentlig vet hvorfor utvikleren gjør dette; for å smiske med politisk korrekte krefter.

 

Hvorfor dette stråmannet? 

Ingen klager på dette i andre skytespill med kvinnelige karakter. 

 

 

Vel, jeg tror mange her er kjent med hvordan feminister i Australia presset på for å få GTA5 bannlyst fra de to største butikkjedene i landet. Grunnen deres? "GTA5 oppfordrer til vold mot kvinner".

 

Det er snakk om ideologer her som selektivt tolker alt mellom himmel og jord til å være kjønnsdiskriminering. Det første feilsteget man kan ta her er å gi etter for kravene -- da stopper spetakkelet aldri.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kvinner skal fremstilles i underholdningsmedia i like stor grad som menn og på et likeverdig grunnlag så sier det seg selv at man også må kunne vise kvinner som blir utsatt for de samme voldshandlingene vi har sett hver eneste mannlige actionhelt bli utsatt for. Stridende kvinner i WW1 i dette tilfellet må bli vist mens de går inn i akkurat den samme kjøttkjerna som mennene gjorde.

 

Det er en misforstått feminisme hos enkelte der man på den ene siden snakker om likebehandling samtidig som man vil videreføre den paternalistiske overbeskyttelsen av kvinner som til tross for sine (stort sett) gode hensikter har bidratt til at kvinner ikke har kunnet delta i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kvinner skal fremstilles i underholdningsmedia i like stor grad som menn og på et likeverdig grunnlag så sier det seg selv at man også må kunne vise kvinner som blir utsatt for de samme voldshandlingene vi har sett hver eneste mannlige actionhelt bli utsatt for. Stridende kvinner i WW1 i dette tilfellet må bli vist mens de går inn i akkurat den samme kjøttkjerna som mennene gjorde.

 

Det er en misforstått feminisme hos enkelte der man på den ene siden snakker om likebehandling samtidig som man vil videreføre den paternalistiske overbeskyttelsen av kvinner som til tross for sine (stort sett) gode hensikter har bidratt til at kvinner ikke har kunnet delta i samfunnet.

 

Men som gunfreak sier, hvem er det som står for dette? Det er endel eksempler på spill der man kan spille som kvinne i multiplayer, la oss ta feks overwatch, som er ganske nytt, er det noen som hisser seg opp over at man kan drepe kvinner der? Sikkert en og annen sær raring, men dette er da vitterlig ikke en særlig vanlig holdning?

 

Jeg er enig med Gunfreak, det er en oppkonstruert problemstilling, eller en stråmann om du vil, folk synes i det store og det hele ikke at det er noe å klage over at også kvinner i spill der man kan velge kjønn på sitt avatar blir drept.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er få som protesterer mot å inkludere kvinner i uhistoriske skytespill, men når man skal inkludere kvinner i et spill satt til første verdenskrig, da begynner det å gå over til historieforfalskning.

 

Spesielt usmakelig blir det når alle egentlig vet hvorfor utvikleren gjør dette; for å smiske med politisk korrekte krefter.

 

 

Hvorfor dette stråmannet? 

Ingen klager på dette i andre skytespill med kvinnelige karakter. 

 

 

Vel, jeg tror mange her er kjent med hvordan feminister i Australia presset på for å få GTA5 bannlyst fra de to største butikkjedene i landet. Grunnen deres? "GTA5 oppfordrer til vold mot kvinner".

 

Det er snakk om ideologer her som selektivt tolker alt mellom himmel og jord til å være kjønnsdiskriminering. Det første feilsteget man kan ta her er å gi etter for kravene -- da stopper spetakkelet aldri.

Og at alle løper med automat våpen er ikke historie forfalskning?

 

Og gta5 er ikke er mp skyte spill. Og det var kvinnelige npcr dr snakket om i det spillet.

Lenke til kommentar

 

Atter en politisk korrekthets artikkel.

 

Disse bråkete twitter aktivistene som ødelegger spill og forlanger forandring har ødelagt mye.

 

Skriv heller om spill takk!

Innlegget ditt gjør at jeg blør hjerneceller.

 

Så meningsfylt svar "Innlegget ditt gjør at jeg blør hjerneceller"

 

typisk sjw carl the cuck type som ikke har noe å komme med, men prater bare drit.

Lenke til kommentar

Tror mange (enkelte med vilje) mistolker samfunnet til å passe sine egne politisk korrekte "virkelighet".

 

Underholdningsbransjen har alltid markedsført det som selger. Når det er nedgangstider så blir de mer konservative. Etter hvert som markedet tar seg opp, blir bransjen mer tilbøyelig for å gi etter for de høyrøstede i mindretall.

Lenke til kommentar

 

 

Atter en politisk korrekthets artikkel.

 

Disse bråkete twitter aktivistene som ødelegger spill og forlanger forandring har ødelagt mye.

 

Skriv heller om spill takk!

Innlegget ditt gjør at jeg blør hjerneceller.

 

Så meningsfylt svar "Innlegget ditt gjør at jeg blør hjerneceller"

 

typisk sjw carl the cuck type som ikke har noe å komme med, men prater bare drit.

 

 

Liker hvordan SJW (altså Social Justice Warrior) blir brukt nedsettende. Hvem vil vel ha sosial rettferdighet? Uansett, innlegget ditt gjorde at jeg blødde enda mer hjerneceller, i tillegg til de jeg blødde da jeg leste det originale innlegget på nytt igjen. Huff.

Lenke til kommentar

Sosial rettferdighet er selvfølgelig bra, men SJW-termen er mer sarkastisk ment om disse folkene som ikke klarer å sette pris på noe fordi hvor lille ting skal gjøres til en kampsak.

 

Ja, og per i dag er det stort sett en indikator på at man har besynderlige meninger med dårlig dekning (altså å bruke SJW som nedsettende term)

 

AtW

Lenke til kommentar

Sosial rettferdighet er selvfølgelig bra, men SJW-termen er mer sarkastisk ment om disse folkene som ikke klarer å sette pris på noe fordi hvor lille ting skal gjøres til en kampsak.

 

Assosierer bruken av det uttrykket med de som mener rasisme mot hvite er den mest utbredte formen for rasisme, eller mener Sons of Odin er innafor, eller mener Donald J. Trump ville blitt en bra president, eller (for å gjøre det litt relevant på et spillforum) identifiserer seg med Gamergate.

Lenke til kommentar

 

Sosial rettferdighet er selvfølgelig bra, men SJW-termen er mer sarkastisk ment om disse folkene som ikke klarer å sette pris på noe fordi hvor lille ting skal gjøres til en kampsak.

Assosierer bruken av det uttrykket med de som mener rasisme mot hvite er den mest utbredte formen for rasisme, eller mener Sons of Odin er innafor, eller mener Donald J. Trump ville blitt en bra president, eller (for å gjøre det litt relevant på et spillforum) identifiserer seg med Gamergate.

Altså folk som egentlig diskuterer asylpolitikk og ikke takler at folk er uenige og politikere ikke gjør som de sier.

Lenke til kommentar

 

Sosial rettferdighet er selvfølgelig bra, men SJW-termen er mer sarkastisk ment om disse folkene som ikke klarer å sette pris på noe fordi hvor lille ting skal gjøres til en kampsak.

 

Assosierer bruken av det uttrykket med de som mener rasisme mot hvite er den mest utbredte formen for rasisme, eller mener Sons of Odin er innafor, eller mener Donald J. Trump ville blitt en bra president, eller (for å gjøre det litt relevant på et spillforum) identifiserer seg med Gamergate.

 

 

Disse folkene er det mange av, men det er også en god del kjipe folk der ute som henger seg opp i alt mulig rart og ikke kan sette pris på noenting fordi nesten alt har et eller annet som trigger rettferdighetssansen deres. Jeg vil ikke bli tvunget til velge mellom disse to leirene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søkte på ordet "war" på google, så bare bilder av mannlige soldater fra WW1, WW2 og til i dag. Det kan jo kanskje tenkes at de fleste skytespill prøver å være så autentiske som overhode mulig uten å måtte gå utover fun-factoren...

 

Det er stort sett spill som er basert på virkeligheten og historie som utelukker kvinner fordi de ikke passer naturlig inn som f.eks antikken, middelalder, WW1,WW2 og moderne krigføring og etc.

 

Skal jeg liste opp spill hvor kvinner er protagonist eller kan spilles blir lista fort lang.

 

Jeg kan nevne de siste jeg har spilt.

 

Fallout 4 - Begge kjønn

Ark - Begge kjønn

Stellaris - Begge kjønn

Rocket League - Bare biler...

Cities Skyline - Du bygger en by...

Squad - Menn

Star Citizen - Begge kjønn

Division - Begge kjønn

Day Z - Begge kjønn

RimWorld - Begge kjønn

Xcom - Begge kjønn

Battlefield 4 - Menn

Warframe - Begge kjønn

Rome 2 - Begge deler. Overtall av menn

Atilla - Begge deler. Overtall av menn

Witcher 3 - Mannlig protagonist

Pokemon Go - Begge kjønn

 

Battlefield 4: Er basert på moderne krigføring mellom USA og Russland. Valget er derfor naturlig med mannlige soldater. Ja, det er bare menn i flerspillerdelen.

 

Squad legger mer vekt på lagspill og realisme. Kvinnelige talibansoldater ville ikke ha vært realistisk. Dessuten tror jeg det ville blitt mye tull om noen ble kvinnelige US-soldat. Squad er avhengig av at spillerne kommuniserer med mikrofon i spillet.

 

Rome 2 og Attila er også basert på virkeligheten og har naturlig nok stort sett bare mannlige soldater. Kvinner i den romerske Legion eller i Genghis Khan steppehær passer ikke helt inn. Allikevel finnes det enheter med kvinnelige soldater, så mangfold har de.

 

Kvinner og menn i felten har generelt vist seg å være en dårlig idé. Grunnen til det er blant annet at menn oppfører seg annerledes når kvinner er tilstede. Mulig at rapportene jeg har lest er usanne, men de mente at menn tok større risiko for å beskytte de kvinnelige soldatene og valgte oftere å ta irrasjonelle beslutninger. Irrasjonelle beslutninger som ville sett dem selv og andre i fare.

 

Har også spilt MMO, det blir ofte langt mer drama når det er ei random uekte eller ekte jente tilstede. Ender som regel at flere av gutta oppfører seg som idioter. Enten er de drittsekker mot hverandre eller så slenger de bemerkelser etter jenta. Så å si alle MMO tillater begge kjønn uten at det ødelegger fun-factoren selv om det blir fort litt mer drama med begge kjønn tilstede. Nevnte det siste bare for å poengtere at man endrer holdning når begge kjønn er representert.

 

Witcher 3, du spiller hovedsaklig som Geralt (mann) og noen ganger Ciri (jente). Witcher 3 er et fantasi-spill, har en middelaldersetting. Dette er et spill som fint kunne ha hatt en kvinnelig hovedrolle uten at det ville ha gått utover selve spillopplevelsen.

 

Av 16 spill som jeg har spilt det siste året så er 13 av dem hvor kvinner representert. Ikke dårlig når bare 1 av 5 kvinner utvikler spill.

 

Nå representerer jeg riktignok bare meg selv her. Allikevel synes jeg det er rart at man si at spill mangler mangfold når bare 3 av 16 spillene jeg har spilt i det siste året utelukker kvinner.

 

EDIT: Kom på at jeg spilte Portal 2 med en kompis. Enda et spill som er mangfoldig. Så 14 av 17 spill jeg har spilt det siste året er mangfoldig.

Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...