Gå til innhold

KOMMENTAR: Endelig våger spillbransjen å satse på kvinnelige spillfigurer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

Så du kan ikke ha mangfold uten at kvalitet og kreativitet må vike? Du kan altså kun ha kvalitet med hvite menn i hovedrollene for eksempel?

Lenke til kommentar

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

Ingen av de to beretningene i artikkelen du lenker til tar opp kunder som klager på identitetspolitikk eller kjønnsdogmatikk. Etter noen enkle søk har jeg heller ikke greid å finne noen andre artikler som peker ut dette som grunnen til at salget stuper. Husk at korrelasjon ikke nødvendigvis medfører kausalitet. 

Endret av Arodem
Lenke til kommentar

 

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

Så du kan ikke ha mangfold uten at kvalitet og kreativitet må vike? Du kan altså kun ha kvalitet med hvite menn i hovedrollene for eksempel?

 

Du kan ha det, du kan ikke kreve det. Du har forresten allerede blitt vist at det er et mangfold i spillverdenen, og at det ikke bare er "hvite menn i hovedrollene", så hva er problemet ditt egentlig?

 

Edit: Om det mangler noe mangfold, så er det asiatiske menn. De lager forøvrig "seg selv" som oftest hvite, av en eller annen grunn.

Endret av cuadro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Du kan ha det, du kan ikke kreve det.

 

Stemmer, du kan ikke kreve det.

 

Og når man kaller de som avviser kravene for rasister, homofober, og kvinnehatere -- da fortjener man å latterliggjøres.

 

 

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

 

Er det? Eller er det en eller annen forumbrukers fantasier om hva som skjer?

 

AtW

 

Dette er dessverre 100% virkelig, selv om du kanskje ikke vil innrømme det.

 

http://knowyourmeme.com/memes/unsolicited-opinions-on-israel

 

Trenger du flere eksempler? Her er et par SJW-perler.

 

http://elle.in/assets/bulkUpload/_resampled/SetRatioSize609500-Trump-Marvel-landing.png

 

https://dougernst.files.wordpress.com/2016/05/red-skull.jpeg?w=750

 

Ah, du vil kanskje ha noen eksempler som har med spill å gjøre? Ålreit.

 

http://knowyourmeme.com/memes/events/dead-or-alive-xtreme-3-localization-controversy

 

http://www.theverge.com/2016/6/4/11857930/france-sexism-video-games-label-women

 

http://www.breitbart.com/big-hollywood/2015/07/28/developer-speaks-out-over-claim-historical-accuracy-pushes-white-supremacy-in-games/

 

http://techraptor.net/content/interview-daniel-vavra

 

PhD candidate Victoria Cooper gave a presentation at July’s International Medieval Congress in which sheclaimed that “the Middle Ages is a space where white supremecy [sic] is legitimised.” Cooper asserted that conservative and nationalist groups are hijacking medieval history to push white privilege.

 

 

Hvis du ikke ser hva som skjer her, så må du enten være blind, eller så følger du ikke med.

 

Ingen av de to beretningene i artikkelen du lenker til tar opp kunder som klager på identitetspolitikk eller kjønnsdogmatikk. Etter noen enkle søk har jeg heller ikke greid å finne noen andre artikler som peker ut dette som grunnen til at salget stuper. Husk at korrelasjon ikke nødvendigvis medfører kausalitet. 

 

Joda, det kan hende den massive salgsnedgangen bare er tilfeldig eller skyldes at publikum over et par måneder bare har gått lei av superhelter. Og ja, det er en god vane å ikke anta post hoc ergo propter hoc.

 

Men her er det rimelig å bruke fornuften. Når du ser på den tegneserien -- et eksempel blant mange -- hva tror du fans av tegneserier synes om kvaliteten på produktet som blir servert? Hva tror du entusiaster synes om å få late og ekstremt venstrevridde politiske budskap skjøvet ned halsen sammen med superhelter som ikke lenger er til å gjenkjenne?

 

Jeg kan ta feil, men her virker svaret svært åpenbart.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

Så du kan ikke ha mangfold uten at kvalitet og kreativitet må vike? Du kan altså kun ha kvalitet med hvite menn i hovedrollene for eksempel?

 

Du kan ha det, du kan ikke kreve det. Du har forresten allerede blitt vist at det er et mangfold i spillverdenen, og at det ikke bare er "hvite menn i hovedrollene", så hva er problemet ditt egentlig?

 

Edit: Om det mangler noe mangfold, så er det asiatiske menn. De lager forøvrig "seg selv" som oftest hvite, av en eller annen grunn.

 

 

Selvfølgelig kan man kreve det. Hvis ikke folk i minoritetsposisjoner og støttespillerne deres hadde krevd ting opp gjennom tidene hadde ikke verden vært noe særlig sted for den store majoritet av befolkningen (ikke at den nødvendigvis er så mye å rope hurra for i dag heller). Å kreve noe er noe ganske annet enn å tvinge frem noe, men uansett blir det bare semantikk.

 

At jeg ønsker mangfold i spillmediet betyr ikke at man ikke skal lage spill med hvite menn i hovedrollen. Jeg er en hvit mann, og når jeg spiller RPGer eller et hvilket som helst annet spill hvor jeg kan lage min egen karakter, så spiller jeg en hvit mann. Det har noe med min innlevelse å gjøre. Men det er ikke sånn lengre (om det noen gang var det) at det bare er vi hvite menn som spiller spill. Derfor bør andre også representeres i spill (og media generelt).

 

Derfor synes jeg det er voldsomt frustrerende når folk går av hengslene fordi det er homofile karakterer i Bioware sine spill, eller fordi det er et ønske om kvinnelige soldater i skytespill (kan forstå diskusjonen rundt BF1, selv om spillet i seg selv er ekstremt urealistisk, men hva stoppet BF4?).

 

En annen ting som frustrerer meg er når folk (som mange i denne tråden) oppfører seg som om hvite menn er de som får mest rasisme rettet mot seg. Det er så til de grader Fox News propaganda at det blør ut av øynene mine når jeg leser den typen utsagn. Og enda verre, når man later som om kjønnsdiskriminering ikke er en greie. Da lever du i litt av en fantasiverden tør jeg påstå.

 

Hva med the første spillet i Witcher-serien? Der var det over 20 mulige sexscener, og du ble belønnet med et avslørende kort av hver sengepartner om du klarte å forføre dem. Kvinnene i spillet ble bokstavelig talt til samleobjekter. Gotta fuck 'em all. Enda verre enn det er måten du havner i buksa på de forskjellige damene, som står parat til å ha sex med deg som belønning med en gang du har reddet dem. Latterlig.

 

Eller hva med oppdraget i Skyrim hvor du kan bedrive regelrett slut-shaming? En kvinnelig NPC ber deg finne bevis for at en annen kvinnelig NPC har ligget rundt med flere av mennene i byen. For å finne bevis på dette har du to valgmuligheter; enten sniker du deg inn i hjemmene til de forskjellige og leser brev for å finne det ut, eller du overtaler mennene til selv å innrømme, hvorpå alle tre kaster dama under bussen og skylder på hennes forføriske egenskaper. Når du har gjort denne biten, stikker du til dama som har ligget rundt, og forteller henne at hun ikke kan ha sex med hvem hun vil, og at hvis hun har det kommer du til å avsløre det for hele byen. Så stikker du tilbake til oppdragsgiveren og blir belønnet for det. Ikke sexistisk i det hele tatt dette.

 

La oss ikke glemme Masquerade: Bloodlines' fantastiske oppdrag hvor du (dersom du spiller som en kvinnelig karakter) kan ha sex med en mannlig karakter for å slippe unna en av de vanskeligste kampene i hele spillet. Spesielt kvalmt er det med tanke på at vampyrene i denne historien ikke har noen sexlyst ei eller har noen som helst glede av det (eller produserer noen andre kroppsvæsker enn blod). Sjekkereplikkene er av slaget "what an ass" i ca. to minutter før du får bestemme hva du skla gjøre. Alternativt kan du jo få denne personen til å ha sex med en tilfeldig kvinnelig hore i stedet, for det er mye bedre.

 

Neste er Harvest Moon 3. Igjen kan du velge hvilket kjønn du vil spille som, men vær obs på at den mannlige karakteren har mer utholdenhet (og dermed kan jobbe mer i løpet av en dag) og er den eneste som kan oppgradere verktøyene sine (og dermed jobbe mer effektivt). Nå kommer forresten det beste. Dersom du som mannlig spiller får deg et barn, fortsetter spillet som vanlig. Hvis du derimot får deg barn som kvinne, er det bokstavelig talt game over. For vi vet alle at kvinner ikke har et liv etter å ha skviset ut en unge.

 

Ikke engang få meg til å snakke om spill som Dead or Alive, Lolliop Chainsaw, Oncechanbara, Bayonetta, Catherine (mer stereotyp fremstilling av kvinner skal du lete lenge etter), God of War eller hele jævla møkkafesten som er Gamergate for den saks skyld. Ho lee fuk. Ble mye der.

 

Fortell meg nå hvordan jeg tar feil og at disse eksemplene ikke gjelder fordi A, B eller C. Eller enda bedre, fortell meg hvorfor Gamergate ikke er sexistisk. Den diskusjonen er jo like morsom hver gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan man kreve det.

Niks. Hvis jeg lager et spill, så har du ikke vetorett på mitt verk. Det samme gjelder alle andre. Det samme gjelder for folk som skriver bøker, og lager filmer. Du har ikke noe du skulle sagt. Løsningen på dette problemet er som følger: Hvis du ikke liker produktet, ikke kjøp det. Det er så enkelt at et barn kunne forstått det. Ufortjente krav er forresten også noe barn lærer seg å gi opp:

 

Å kreve noe er noe ganske annet enn å tvinge frem noe, men uansett blir det bare semantikk.

Et krav tilsier at du har en rett til det som kreves. Det har du selvsagt ikke. Heldigvis lever vi i en verden hvor folk flest ber deg om å dra på hyttetur når frekkheten selv kommer slengende med krav om hvordan de skal skrive historier.

 

Og enda verre, når man later som om kjønnsdiskriminering ikke er en greie. Da lever du i litt av en fantasiverden tør jeg påstå.

Om Kratos har en sint gresk trekant med to budeier og noen quicktime events, så er det selvsagt ikke noe bedre eller verre enn når Patrick Bateman hugger i stykker en fyr til Huey Lewis and The News, eller når Anastasia Steele blir dasket på rumpa av Christian Grey.

 

Her er det du som ikke klarer å skille fiksjon fra virkelighet. Det som skjer i spill er faktisk ikke ekte. Det er ikke slik at fiksjon former virkeligheten, men omvendt. Og du anklager andre for å leve i en fantasiverden? Skjerp deg, og hold den krampaktige og sensurkåte aktivismen din unna pennene og penslene til andre.

 

Der var det over 20 mulige sexscener, og du ble belønnet med et avslørende kort av hver sengepartner om du klarte å forføre dem.

 

Skandale!

 

du (dersom du spiller som en kvinnelig karakter) kan ha sex med en mannlig karakter for å slippe unna en av de vanskeligste kampene i hele spillet

Hvordan våger de?

 

 den mannlige karakteren har mer utholdenhet (og dermed kan jobbe mer i løpet av en dag) og er den eneste som kan oppgradere verktøyene sine (og dermed jobbe mer effektivt).

Won't somebody think of the women!?

 

Men det er ikke sånn lengre (om det noen gang var det) at det bare er vi hvite menn som spiller spill. Derfor bør andre også representeres i spill (og media generelt).

Det er godt du er på banen for å representere m'ladies og m'norities. Det føles godt å kjempe de svakes kamp mot patriarkiet, eller hva?

 

Jeg har en god løsning til alle problemene dine. Hvis du ikke liker Dead or Alive, Lolliop Chainsaw, Oncechanbara, Bayonetta, Catherine, God of War, Harvest Moon, eller Masquerade; så drit i å spill dem og la de som digger disse spillene få nyte friheten sin. Gamers don't have to be your audience -- den husker du vel.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal øse av deg tull, hvorfor er du her og kommenterer i utgangspunktet? Prøv og svar på problemstillingene på en skikkelig måte. Avfeie kjønnsdiskriminering og rasisme på den måten er ikke bare frekt, men det krever også en viss dumskap og et vrengt bilde av virkeligheten.

 

Og for å svare på det eneste punktet i kommentaren din der du greide å holde deg noenlunde saklig og faktisk kommentere innholdet i mitt innlegg, så er det selvfølgelig sånn at alle kommersielle produkter kan, bør og skal kritiseres. Noe annet er jo regelrett dumt og korttenkt. Jeg har stor respekt for den kreative prosessen, men når man tar betalt for et produkt, er det forbrukren sin rett å komme med kritikk, ønsker og krav. Så enkelt er det.

 

Ja, jeg synes det er problematisk å gjøre kvinner om til belønning. Det er objektifisering på sitt aller verste. og nei, selvfølgelig er ikke spill ekte. Det er det ingen her som har sagt. Det er en hersketeknikk du bruker for å fremstille ditt argument på en bedre måte fordi argumentet i seg selv ikke klarer å stå på egne bein.

 

Når det er sagt så er det selvfølgelig sånn at det vi ser i mediene våre i dag alltid vil speile samfunnet vi lever i, da de ikke blir laget i et vakum. Spill, filmer, bøker og hva det måtte være er et produkt av de holdningene som skaperne av det produktet har. Og dette er jo selvfølgelig en sirkel. Hvor har de fått disse holdningene fra? Selvfølgelig fra sin familie, men også fra samfunnet og kulturen de lever i. På den måten kan disse holdningene gå i arv, og det kan være problematisk i forhold til holdninger en oppegående person ikke ønsker i samfunnet sitt.

 

Nå skal jeg bare gripe motargumentet ditt i ræva med en gang, før du i det hele tatt rekker å komme med det. Nei, ikke alt som skjer i et spill er representativt for holdningene til utviklerne. Det er ingen som tror at gutta og jentene i CD Projekt Red mener den beste måten å løse 90% av problemene i verden er hogge hodet av noen. Men djevelen er i detaljene som de sier, og det er da tilfeller som for eksempel Harvest Moon 3 blir relevante. Eller oppdraget i Skyrim, eller sexkortene i The Witcher. Man må være bevisst på hvilke signaler det sender. Det er de ubevisste holdningene som kommer frem i slike tilfeller som er problematiske. Legg godt merke til ordet ubevisst. Jeg sier med andre ord ikke at Bethesda er noen kjønnsdiskriminerende slut-shamere, men jeg sier de må tenke seg godt om før de lager et oppdrag av den typen, og høre på kritikken som blir stilt mot måten de fremstiller seksuelt aktive kvinner på i den situasjonen.

 

Edit: Må legge til en ting til deg og alle de med deg som ikke mener sexisme er en greie i spillmediet. E3 - Boothbabes. Fortell meg at det er noe annet enn sexistisk.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det bildet er hva som skjer med et medium når kvalitet og kreativitet må vike for snevre interesser som identitetspolitikk og kjønnsdogmatikk; aka. "mangfold" som du eufemistisk kaller det.

Så du kan ikke ha mangfold uten at kvalitet og kreativitet må vike? Du kan altså kun ha kvalitet med hvite menn i hovedrollene for eksempel?

 

Du kan ha det, du kan ikke kreve det. Du har forresten allerede blitt vist at det er et mangfold i spillverdenen, og at det ikke bare er "hvite menn i hovedrollene", så hva er problemet ditt egentlig?

 

Edit: Om det mangler noe mangfold, så er det asiatiske menn. De lager forøvrig "seg selv" som oftest hvite, av en eller annen grunn.

 

 

*snip

Når overanalysere du Cuadro her. Jeg vet ikke hvorfor du siterer Cuadro og nevner folk som går av hengslene av homofilekarakter eller av kvinnelige karakterer. Men du antyder han er imot homofile karakter og at han benekter at det finnes "sexistiske spill" når han ikke har nevnt disse temaene eller har valgt et ståsted for det ene eller andre. Eneste han har gjort er å kritisere andre sine evner til å argumentere. Også sier han at folk ikke uten videre kan kreve ting av andre, som i dette tilfelle er mangfold.

 

Hadde jeg vært en forfatter skrevet en god historie som jeg personlig liker, så kan ikke du komme å kreve av meg at jeg skal gjøre endringer fordi du ikke mener at det var mangfoldig nok. Ønsker du mangfold får du selv lage din egen historie eller så får du stemme med lommeboken din som alle andre. Du kan ikke tvinge folk til å gjøre ting de ikke vil.

 

Jeg er også overasket over hvor mange "kjønnsdiskriminerende spill" du har vært borti.

Kjøper du disse spillene har du selv stemt med lommeboka, om hvilket type spill som skal dukke opp i fremtiden.

 

 

At jeg ønsker mangfold i spillmediet betyr ikke at man ikke skal lage spill med hvite menn i hovedrollen. Jeg er en hvit mann, og når jeg spiller RPGer eller et hvilket som helst annet spill hvor jeg kan lage min egen karakter, så spiller jeg en hvit mann. Det har noe med min innlevelse å gjøre. Men det er ikke sånn lengre (om det noen gang var det) at det bare er vi hvite menn som spiller spill. Derfor bør andre også representeres i spill (og media generelt).

Nå skal jeg ikke svare for Cuadro, men vil tro han mener akkurat samme som deg om dette. Personlig driter jeg i mangfold, er spillet bra, så spiller jeg det uansett  om det er mann eller dame. I DayZ spiller jeg som regel en svart karakter. Det er fordi utvalget er dårlig og alle er stygge. Da er det likegyldig om jeg er svart, gul eller hvit. Karakteren er like stygg uansett. Personlig ønsker jeg å tilpasse karakteren etter mine egne ønsker, og jeg foretrekker å være unik. Siden jeg ikke kan det så ser jeg heller på andre fordeler. Da velger jeg av prinsipp mørke klær og svart person fordi det gir best kamuflasje, spesielt om kvelden. Velger riktig nok ikke kvinnelig karakter fordi hitboxen er lik som hos menn. Dvs. at et er like lett å skyte kvinner som menn i spillet. Eneste fordelen med å spille kvinne er at de kanskje er litt vanskeligere å observere. Det har så lite betydning for meg at jeg heller velger mann. Det gir litt mer innlevelse og er kulere ut når jeg først har fått på meg litt gear.

Endret av Heradon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Når overanalysere du Cuadro her. Jeg vet ikke hvorfor du siterer Cuadro og nevner folk som går av hengslene av homofilekarakter eller av kvinnelige karakterer. Men du antyder han er imot homofile karakter og at han benekter at det finnes "sexistiske spill" når han ikke har nevnt disse temaene eller har valgt et ståsted for det ene eller andre. Eneste han har gjort er å kritisere andre sine evner til å argumentere. Også sier han at folk ikke uten videre kan kreve ting av andre, som i dette tilfelle er mangfold.

 

Hadde jeg vært en forfatter skrevet en god historie som jeg personlig liker, så kan ikke du komme å kreve av meg at jeg skal gjøre endringer fordi du ikke mener at det var mangfoldig nok. Ønsker du mangfold får du selv lage din egen historie eller så får du stemme med lommeboken din som alle andre. Du kan ikke tvinge folk til å gjøre ting de ikke vil.

 

Jeg er også overasket over hvor mange "kjønnsdiskriminerende spill" du har vært borti.

Kjøper du disse spillene har du selv stemt med lommeboka, om hvilket type spill som skal dukke opp i fremtiden.

 

 

 

 

Mulig det fremsto som det innlegget var rettet spesifikt mot han, men det var det ikke. Kun første delen av innlegget var rettet spesifikt mot noe han hadde sagt. Så ikke poenget med å lage flere poster bare, men for all del, om noen føler seg urettferdig støtt tar jeg den på min kappe.

 

Forøvrig uenig med deg. Selv om det er aspekter med noe man ikke liker, betyr det ikke at man trenger å mislike helheten av produktet. For eksempel likte jeg The Witcher i sin tid, men mislikte måten det fremstilte kvinner på. Da er jeg i min fulle rett som betalende forbruker å ytre kritikk mot produktet jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar

Edit: Må legge til en ting til deg og alle de med deg som ikke mener sexisme er en greie i spillmediet. E3 - Boothbabes. Fortell meg at det er noe annet enn sexistisk.

Det er et yrke? samt det er en drøss av kvinner som elsker å kle seg ut og vise seg fram. 

 

Man har også Go-go dansere som er ganske så likt...https://en.wikipedia.org/wiki/Go-go_dancing 

Og for ikke å glemme Cosplayere som kler seg ut fordi de har lyst til det. 

Lenke til kommentar

 

Du kan ha det, du kan ikke kreve det. Du har forresten allerede blitt vist at det er et mangfold i spillverdenen, og at det ikke bare er "hvite menn i hovedrollene", så hva er problemet ditt egentlig?

 

Edit: Om det mangler noe mangfold, så er det asiatiske menn. De lager forøvrig "seg selv" som oftest hvite, av en eller annen grunn.

1. Selvfølgelig kan man kreve det. Hvis ikke folk i minoritetsposisjoner og støttespillerne deres hadde krevd ting opp gjennom tidene hadde ikke verden vært noe særlig sted for den store majoritet av befolkningen (ikke at den nødvendigvis er så mye å rope hurra for i dag heller). Å kreve noe er noe ganske annet enn å tvinge frem noe, men uansett blir det bare semantikk.

 

2. At jeg ønsker mangfold i spillmediet betyr ikke at man ikke skal lage spill med hvite menn i hovedrollen. Jeg er en hvit mann, og når jeg spiller RPGer eller et hvilket som helst annet spill hvor jeg kan lage min egen karakter, så spiller jeg en hvit mann. Det har noe med min innlevelse å gjøre. Men det er ikke sånn lengre (om det noen gang var det) at det bare er vi hvite menn som spiller spill. Derfor bør andre også representeres i spill (og media generelt).

 

1. Du må skille mellom kunst og virkelighet, noe annet blir galskap. Noens krav om å bli representert i en annens kunst er latterlig. Det er ikke sammenlignbart med en kamp om menneskerettigheter, slik du antyder. Tvert i mot er det potensielt et angrep på en kunstners uttrykksfrihet. Du har forøvrig rett i at du som individ kan danne deg personlige meninger om et spill basert på hvilke minoriteter som er representert i det – men jeg håper du forstår at for mange er dette en helt illegitim kritikk av spillet og med god grunn regelrett velger å ignorere din kritikk for fremtiden. Det er dette problemet TS nå har fått; han har vist at han ikke er samme målgruppe som kanskje flesteparten her inne, ganske mange driter rett og slett i hvilket kjønn hovedkarakteren har (eller kan ha), og ser på helt andre elementer av gameplay og spillinnlevelse for å vurdere om et spill er bra eller ikke.

 

2. Jeg har aldri antydet at du mener at man ikke skal lage spill med hvite menn i hovedrollen, og jeg aner ikke hvorfor du avleder med det. Jeg sier at det allerede eksisterer et slikt mangfold som du etterspør. Resten av ditt innlegg tar jeg meg friheten til å ignorere da det er en form for "syting" som ikke har stort mye med hverken det jeg eller du i utgangspunktet kommenterte på, og uansett plent ignorerer at det finnes spill som gir oss det "mangfold" uten noen av disse elementene du legger deg opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Edit: Må legge til en ting til deg og alle de med deg som ikke mener sexisme er en greie i spillmediet. E3 - Boothbabes. Fortell meg at det er noe annet enn sexistisk.

Det er et yrke? samt det er en drøss av kvinner som elsker å kle seg ut og vise seg fram. 

 

Man har også Go-go dansere som er ganske så likt...https://en.wikipedia.org/wiki/Go-go_dancing 

Og for ikke å glemme Cosplayere som kler seg ut fordi de har lyst til det. 

 

 

Boothbabes er ikke et yrke. Det er en sidejobb som utføres av kvinner som har andre yrker, som for eksempel prøver å bli modeller eller noe annet lignende. Uansett er det regelrett kleppheslig å se at dette fortsatt aksepteres. Hva har dette med spillmediet i seg selv å gjøre? Hvorfor måtte for eksempel Microsoft hyre inn eksotiske dansere til et event under GDC i år? Heldigvis gikk Microsoft hardt ut mot de i selskapet som hadde arrangert eventen, og var tydelig på at det ikke var i tråd med deres verdier.

 

Tror du ikke det har noen effekt på kvinnelige journalister når de kommer til E3 (eller GDC, eller hva det måtte være) og de er omringet av kvinner i tettsittende, overseksualiserte drakter fra spill, gjerne er de halvnakne også. Jeg ville i hvertfall ikke følt at stevnet jeg kom til var veldig seriøst om det sto menn rundt i tangatruser og promoterte spill rundt om på gulvet. Denne typen ting er så vanlig i spillindustrien at mange ikke engang ser på det som et problem. Heldigvis er det på vei bort, men tydeligvis fortsatt noen som sliter med å se direkte objektivisering som noe negativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

zip

 

Ikke noe nytt i denne posten som jeg ikke har svart på tidligere. Men for å gjøre det veldig, veldig enkelt. Jo, jeg kan klage på, kritisere, ønske og kreve ting fra et produkt jeg har kjøpt, nettopp fordi jeg har kjøpt det. Jeg har brukt pengene mine på et produkt, og er i min fulle rett til å ytre meninger om det produktet. Det å ønske et mangfold av spillere å bli representert i mediet i tilfeller der det ikke er noen grunn til å la være, er også helt legitimt.

Lenke til kommentar

Når du kjøper en film eller en bok er du helt fri til å like, mislike, kritisere eller rose. Du er derimot aldri i en posisjon til å forlange at forfatteren eller regissøren skal endre sin eksisterende eller fremtidige fiksjon for å tilfredsstille din visjon om hvordan virkeligheten bør være.

 

Det er virkelighetsfjernt, det.

 

Og angående booth babes: Hva er galt med at voksne, selvstendige kvinner tar et valg om å fylle en etterspørsel i markedet? Hvorfor ønsker du å ta bort legitimt arbeid fra voksne mennesker? Hvis det var menn som ble "brukt" til å vise frem sixpacks mens de promoterte dataspill, ville du sagt det samme? 

 

Selvsagt ikke. Det er ingenting etisk galt med at kvinner står lettkledd for å trekke oppmerksomhet fra mannlige kunder. Den eneste grunnen til at mannlige booth babes ikke eksisterer i like stor grad er fordi 1. kvinner er ikke interesserte i det kroppslige på samme måte som menn, og 2. produktene som blir promotert med booth babes har en massiv overvekt mannlige kunder.

 

Dette er infantilisering og nypuritanisme. Man kan legge til selvpisking også, siden du er mann.

 

På den måten kan disse holdningene gå i arv, og det kan være problematisk i forhold til holdninger en oppegående person ikke ønsker i samfunnet sitt.

 

Her ser vi Leninismen komme ut av treverket. "Uønskede holdninger" (etter din definisjon) er strengt verboten, og må utraderes gjennom kulturell ingeniørvirksomhet for å sikre fremtidsutopien.

 

For å beskytte kvinnene, selvsagt.

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Edit: Må legge til en ting til deg og alle de med deg som ikke mener sexisme er en greie i spillmediet. E3 - Boothbabes. Fortell meg at det er noe annet enn sexistisk.

Det er et yrke? samt det er en drøss av kvinner som elsker å kle seg ut og vise seg fram. 

 

Man har også Go-go dansere som er ganske så likt...https://en.wikipedia.org/wiki/Go-go_dancing 

Og for ikke å glemme Cosplayere som kler seg ut fordi de har lyst til det. 

 

 

Boothbabes er ikke et yrke. Det er en sidejobb som utføres av kvinner som har andre yrker, som for eksempel prøver å bli modeller eller noe annet lignende. Uansett er det regelrett kleppheslig å se at dette fortsatt aksepteres. Hva har dette med spillmediet i seg selv å gjøre? Hvorfor måtte for eksempel Microsoft hyre inn eksotiske dansere til et event under GDC i år? Heldigvis gikk Microsoft hardt ut mot de i selskapet som hadde arrangert eventen, og var tydelig på at det ikke var i tråd med deres verdier.

 

Tror du ikke det har noen effekt på kvinnelige journalister når de kommer til E3 (eller GDC, eller hva det måtte være) og de er omringet av kvinner i tettsittende, overseksualiserte drakter fra spill, gjerne er de halvnakne også. Jeg ville i hvertfall ikke følt at stevnet jeg kom til var veldig seriøst om det sto menn rundt i tangatruser og promoterte spill rundt om på gulvet. Denne typen ting er så vanlig i spillindustrien at mange ikke engang ser på det som et problem. Heldigvis er det på vei bort, men tydeligvis fortsatt noen som sliter med å se direkte objektivisering som noe negativt.

 

Fordi det var omtrent bare menn som dro til E3 før men som har endret seg drastisk de siste årene, derfor en også ser en nedgang av bruken. 

 

Og på den GDC greia til Microsoft ble det brukt Go go dansere, som har i oppgave å underholde, de for også betalt. Du kan spørre de damene som utførte jobben om de syntes det var så grusomt som du vinkler det? 

For det var ikke Microsoft som tvang dem inn der, de sa ja selv, og sist gang jeg sjekket har kvinner like mye frihet til å si nei som menn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...