Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?


Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At moral plutselig er er blitt dårligere er noe religiøste har lyvd om i tusenvis av år i desperat forsøk på å spre giften sin.

 

Først må de gi inntrykk av at samfunnet er sykt. Så skal de selge "medisinen" sin.

 

Eneste her som sprer gift er ateister som deg. Du støtter jo at nasjonen Syria har blitt lagt i ruin, at hundretusener er døde, at millioner er skadede og titalls millioner liv har blitt ødelagt, og sier det kan rettferdiggjøres med "Assad må gå".

 

Du sier alltid det er bedre at landet ligger i ruin og at alle livene der er ødelagt enn at Assad får styre landet.

 

Se på verden. Den er syk. At du tror denne verden ser ut som paradis, sier vel mer om deg en verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Se bare på ungdommen i dag. De er 10 ganger bedre enn jeg var.

Blant annet drikker de mindre, Du ser ikke så mye av flatfylla blant de unge idag som var vanlig for 20-30 år siden..

Er du vakt på en ungdomsfest hører de på deg. Og de har mye bedre folkeskikk enn det som var vanlig da jeg var ung

Jeg ser lyst på fremtiden

 

Bare fordi ting er bedre enn det var, betyr ikke at vi er på topp og at ting ikke kan bli bedre. Å sette seg ned og hvile på laurbærene blir rett og slett bare ignorant og tåpelig, faktisk mest av alt arrogant.

 

Ser man på ungdommen idag kan det tenkes hele generasjonen blir uten uavhengige tanker. En generasjon som er fengslet av enheter med informasjon på, som styres av andre. Den første "Matrix" generasjonen?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

........

 

Så ja, ungdommen i dag er MYE bedre enn jeg var på mine stilelste dager!! Uten tvil! De er høflige, oppvakte, opplyste, de drikker ikke, banner ikke, ja det er egentlig de forbildene vi håper at vi selv er... for oss selv... Blir eitrende irritert når jeg hører noen disse ungdommen av i dag, flottere ungdom har aldri eksistert!!!

Fin historie det. Takk for den. Interessant lesning og det stemmer nok ja, men alt er ikke bedre nå enn det var før, og alt er heller ikke verre.

 

Det finnes masse flotte folk som er eldre enn 40 og sannsynligvis mange som også var flotte når de var ungdom.

 

Det kan jo godt hende ungdommen før var verre enn den er nå. Det betyr ikke at kurven ikke er nedadgående. Jeg synes ungdommen idag er hjerneløse idioter i forhold til folk som var ungdom for 10 år siden. Ungdom idag sitter stort sett med trynet begravet i en datamaskin og er venner med folk over Facebook heller enn i virkeligheten. Det er folk som ikke evner å skape uavhengige tanker i sitt eget hode, fordi hverdagen er styrt av enheter som de ikke styrer, men som andre styrer.

 

Det er ikke langt herfra til et totalitært mareritt hvis disse folkene enkelt kan programmeres til å gjøre hva de som styrer enhetene deres sier de skal gjøre. Faktisk kan det også bli mulig med generell tankestyring av majoriteten av folk innen 10-20 år. Rett og slett styring av tankene deres.

 

Enn om det ikke blir slik har vi iallefall nå en generasjon ungdom som sitter fast i en veldig liten boks, og ikke klarer å se utenfor den boksen. Løsningene i boksen som selvsagt ender opp med å bli spredt til samfunnet er løsninger som ikke passer til andre som ikke lever innenfor denne lille begrensende boksen.

 

Det er ikke sikkert hele resten av verden tror løsningen på verdens problemer er en irrelevant app til et Google eller Apple kontrollert system. Det er ikke sikkert alle andre vil leve eller finner det riktig å leve i den samme lille boksen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Du skjønner ikke at folk har sagt akkurat det samme i flere år enn vi engang vet om. Altså at det er universielt å tro at ''ungdommen i dag er så mye verre enn da JEG var ung'', så når du kommer med samme 'argument' så er det verdiløst for diskusjonen.

Det er jo relativt morsomt da. Hvis alle nye generasjoner er verre enn den foregående og alle generasjoner sier det samme.. :hmm:

 

Ja, jeg har faktisk tatt meg selv i å tenke på den måten og fant det overraskende.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

At moral plutselig er er blitt dårligere er noe religiøste har lyvd om i tusenvis av år i desperat forsøk på å spre giften sin.

 

Først må de gi inntrykk av at samfunnet er sykt. Så skal de selge "medisinen" sin.

 

Eneste her som sprer gift er ateister som deg. Du støtter jo at nasjonen Syria har blitt lagt i ruin, at hundretusener er døde, at millioner er skadede og titalls millioner liv har blitt ødelagt, og sier det kan rettferdiggjøres med "Assad må gå".

 

Du sier alltid det er bedre at landet ligger i ruin og at alle livene der er ødelagt enn at Assad får styre landet.

 

Se på verden. Den er syk. At du tror denne verden ser ut som paradis, sier vel mer om deg en verden.

 

Om Assad får styre Syria, hvor mange vil dø på sikt som ellers ikke hadde trengt å dø uten han?

Blir litt som atombombene over Japan, ingen vet hvor mange som hadde dødd om ikke den Japanske keiseren hadde blitt stoppet.

Dette er selvsagt en avveining og ingen vet svaret men du synes det er greit at Assad dreper sine innbyggere en at andre gjør det.

Lenke til kommentar

 

Du skjønner ikke at folk har sagt akkurat det samme i flere år enn vi engang vet om. Altså at det er universielt å tro at ''ungdommen i dag er så mye verre enn da JEG var ung'', så når du kommer med samme 'argument' så er det verdiløst for diskusjonen.

Det er jo relativt morsomt da. Hvis alle nye generasjoner er verre enn den foregående og alle generasjoner sier det samme.. :hmm:

 

Ja, jeg har faktisk tatt meg selv i å tenke på den måten og fant det overraskende.

 

Det er morsomt fordi det kan ikke stemme, mennesker blir ikke dummere og dummere, du vokser opp, og av og til så blir man også veldig bitter i prossessen, og ser tilbake med rosefargede briller, selvsagt ser dagens ungdom rett og slett dum ut utifra minnene du har valgt å huske på og pynte på gjennom årene (er blitt bevist at vårt minne ikke er noe å stole på).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om Assad får styre Syria, hvor mange vil dø på sikt som ellers ikke hadde trengt å dø uten han?

Eller hvor mange som ikke hadde trengt å dø uten "revolusjonen" og uten det USA støttede opprøret. :hmm:

 

Du får spørre folk i Syria om det var verdt det.. Jeg tviler på mange vil si "ja".

 

Jeg lurer på hvor mange som foretrekker dagens Syria heller enn det stabile Syria under Assad. Det kan ikke være mange.

Lenke til kommentar

 

 

Du skjønner ikke at folk har sagt akkurat det samme i flere år enn vi engang vet om. Altså at det er universielt å tro at ''ungdommen i dag er så mye verre enn da JEG var ung'', så når du kommer med samme 'argument' så er det verdiløst for diskusjonen.

Det er jo relativt morsomt da. Hvis alle nye generasjoner er verre enn den foregående og alle generasjoner sier det samme.. :hmm:

 

Ja, jeg har faktisk tatt meg selv i å tenke på den måten og fant det overraskende.

 

Det er morsomt fordi det kan ikke stemme, mennesker blir ikke dummere og dummere, du vokser opp, og av og til så blir man også veldig bitter i prossessen, og ser tilbake med rosefargede briller, selvsagt ser dagens ungdom rett og slett dum ut utifra minnene du har valgt å huske på og pynte på gjennom årene (er blitt bevist at vårt minne ikke er noe å stole på).

 

 

Dummere var nok ikke poenget. Verre var vel heller det som var "relativt morsom", spesielt knyttet til denne diskusjonen. Hvis alle tidligere generasjoner synes den neste generasjonen er verre.. Så...

 

Synes jeg verden er bedre idag enn når jeg var ung? Nja.. Synes jeg verden var bedre i år 2000 enn når jeg var ung. Ja! Synes jeg verden idag er dårligere enn den var i år 2000? Ja!

 

Synes jeg de som er unge idag er dummere enn de som var unge for 15 år siden? Ja. Synes jeg unge for 15 år siden var dummere enn de som var unge for 25 år siden? Nei. Det kan godt hende de som er ungdom i "generasjonen" etter min, modnes og blir smartere. Men enn så lenge synes jeg utviklingen er uheldig.

Lenke til kommentar

 

At moral plutselig er er blitt dårligere er noe religiøste har lyvd om i tusenvis av år i desperat forsøk på å spre giften sin.

Først må de gi inntrykk av at samfunnet er sykt. Så skal de selge "medisinen" sin.

 

 

Eneste her som sprer gift er ateister som deg. Du støtter jo at nasjonen Syria har blitt lagt i ruin, at hundretusener er døde, at millioner er skadede og titalls millioner liv har blitt ødelagt, og sier det kan rettferdiggjøres med "Assad må gå".

 

Du sier alltid det er bedre at landet ligger i ruin og at alle livene der er ødelagt enn at Assad får styre landet.

 

Se på verden. Den er syk. At du tror denne verden ser ut som paradis, sier vel mer om deg en verden.

Voldsomt for en omsorg du hadde nå for hundretusener som må dø, men tilbe en gud som drukner alle mennesker på jorden utenom 8, og sender alle som ikke denne guden din liker til helvete og evig pinsle, det er liksom greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

At moral plutselig er er blitt dårligere er noe religiøste har lyvd om i tusenvis av år i desperat forsøk på å spre giften sin.

Først må de gi inntrykk av at samfunnet er sykt. Så skal de selge "medisinen" sin.

 

Eneste her som sprer gift er ateister som deg. Du støtter jo at nasjonen Syria har blitt lagt i ruin, at hundretusener er døde, at millioner er skadede og titalls millioner liv har blitt ødelagt, og sier det kan rettferdiggjøres med "Assad må gå".

 

Du sier alltid det er bedre at landet ligger i ruin og at alle livene der er ødelagt enn at Assad får styre landet.

 

Se på verden. Den er syk. At du tror denne verden ser ut som paradis, sier vel mer om deg en verden.

Voldsomt for en omsorg du hadde nå for hundretusener som må dø, men tilbe en gud som drukner alle mennesker på jorden utenom 8, og sender alle som ikke denne guden din liker til helvete og evig pinsle, det er liksom greit.

 

 

Det er din påstand, ikke min.

Lenke til kommentar
Jeg synes ungdommen idag er hjerneløse idioter i forhold til folk som var ungdom for 10 år siden. Ungdom idag sitter stort sett med trynet begravet i en datamaskin og er venner med folk over Facebook heller enn i virkeligheten. Det er folk som ikke evner å skape uavhengige tanker i sitt eget hode, fordi hverdagen er styrt av enheter som de ikke styrer, men som andre styrer.

 

Det er ikke langt herfra til et totalitært mareritt hvis disse folkene enkelt kan programmeres til å gjøre hva de som styrer enhetene deres sier de skal gjøre. Faktisk kan det også bli mulig med generell tankestyring av majoriteten av folk innen 10-20 år. Rett og slett styring av tankene deres.

 

Jeg var selv ungdom for 10-15 år siden, og har privilegiet av å studere sammen med ungdom på universitet i noen år igjen nå. Facebook er utbredt, men ungdom flest er veldig forsiktig og tilbakeholdne med hva de deler av seg selv. De legger nesten ikke ut bilder. Mange er ikke registrert med fullt navn. Noen bruker nesten ikke Facebook i det hele tatt. På andre siden av skalaen har du 40-åringer som gjerne deler enhver detalj fra både sitt eget og familiens liv.

 

Det har vel heller ikke vært mer fokus på kritisk tenkning i det norske skoleverket enn nå, har det det? Jeg skjønner ikke hva du baserer virkelighetsoppfatningen på.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

 

Jeg synes ungdommen idag er hjerneløse idioter i forhold til folk som var ungdom for 10 år siden. Ungdom idag sitter stort sett med trynet begravet i en datamaskin og er venner med folk over Facebook heller enn i virkeligheten. Det er folk som ikke evner å skape uavhengige tanker i sitt eget hode, fordi hverdagen er styrt av enheter som de ikke styrer, men som andre styrer.

 

Det er ikke langt herfra til et totalitært mareritt hvis disse folkene enkelt kan programmeres til å gjøre hva de som styrer enhetene deres sier de skal gjøre. Faktisk kan det også bli mulig med generell tankestyring av majoriteten av folk innen 10-20 år. Rett og slett styring av tankene deres.

 

Jeg var selv ungdom for 10-15 år siden, og har privilegiet av å studere sammen med ungdom på universitet i noen år igjen nå. Facebook er utbredt, men ungdom flest er veldig forsiktig og tilbakeholdne med hva de deler av seg selv. De legger nesten ikke ut bilder. Mange er ikke registrert med fullt navn. Noen bruker nesten ikke Facebook i det hele tatt. På andre siden av skalaen har du 40-åringer som gjerne deler enhver detalj fra både sitt eget og familiens liv.

 

Det har vel heller ikke vært mer fokus på kritisk tenkning i det norske skoleverket enn nå, har det det? Jeg skjønner ikke hva du baserer virkelighetsoppfatningen på.

 

 

isåfall håper jeg min generasjon var de værste (vi rundt 40) og at ting blir bedre. jeg synes jo ungdommer virker veldig prektige da i forhold til hvordan jeg husker min generasjon for 20 år siden, men det trenger ikke være negativt. jeg tror kanskje vi på 90 tallet var de værste ang narko, vold etc. på 90 tallet fløt det også av ulovlige skytevåpen og mye annet rart, det var jo nesten ikke straffbart heller den gangen, og drap var det stadig vekk. jeg husker også black metal-miljøet, MC miljøet, skinheadmiljøet etc, alt dette her virker det som har dødd ut, MC miljøet holder vel på med mye rart fortsatt men de sprenger ikke bomber og skyter på hverandre med carl gustav raketter som de gjorde da jeg var tenåring. Jeg synes å huske dette her skjedde stadig vekk i gamledager. Et usted jeg var en del på i begynnelsen av 20 årene var jo igjennom en rekke skyteepisoder og dørvakter ble såvidt jeg husker skutt ihjel, dørvaktene der var 2 meter høye kroppsbygger/kampsport typer og nesten like breie. Sånne typer er det årevis siden jeg husker jeg så sist.

 

Jeg husker 90 tallet som en periode med veldig mye uro, krigen på balkan og russland under Jeltsin var vel mer eller mindre anarki. Hadde inntrykk det fløt mye rart over grensene fra millitærlagre i øst i en periode. Dessuten satt vel paranoiaen litt i oss enda, vi som var smårollinger under den kalde krigen, som øvde på flyangrep med flysirener og var vokst opp med trusselen for atomkrig hengende over oss. Har et bestemt minne av at min mor var veldig redd en eller annen gang tidlig på 1980 tallet hvor hun kjøpte mye boksemat pga noe som foregikk i Russland (var vel under Reagans tid), og jeg husker et mareritt jeg hadde om en atombombe som slo ned over oslo mens jeg sto på soverommet og så på og øynene mine ble brent ut. Filmer fra hollywood hjalp heller ikke på og dette her kom vel ikke for alvor før vi var små. Vår lille avkrok i verden (helt vest i europa) pluss USA, canada og australia var jo det eneste stedene der det var levelige kår den gangen, resten av verden var tyrrani eller anarki, dødsskvadroner, borgerkriger og bunnløs fattigdom. Derfor var det vel også litt sånn heimvern/dommedagspreg over tankegangen til mange i min generasjon og filmer som dette her var sikkert med på å fyre opp under det:

 

 

Så hadde vi den surrealistiske dagen 9/11 i 2001, da vi satt gapende samlet rundt tv skjermene og ikke kunne tro det vi så på skjermen. En slektning av meg som jobber for en bank var i det ene tårnet som ble truffet av fly 3 dager før det skjedde.

 

Tenk at vi har småtasser i dag som kanskje sitter her på dette forumet nå og leser dette som aldri har opplevd noe av dette her. For dem er dette her bare historie, akkuratt som historiene om 2 verdenskrig er for meg, som min bestefar deltok i. Dørvakter på utested i dag ser langt hyggeligere ut enn det jeg husker fra ungdommen, slosskamper virker ikke som skjer så ofte, og skjer det et drap er det helt spesielt. Dødsskvadroner herjer fortsatt noen få steder i filipinene o.l, men de skyter ikke folk på TV til skrekk og advarsel sånn som de gjorde i thailand for bare 10 år siden, og det er bare et diktatur igjen i europa (hviterussland). Så de vokser definitivt opp i en tryggere verden enn jeg gjorde, og det kan jo hende det gjør dem mer "skikkelige" også.

 

Jeg har nevnt denne dokumentaren før, men for å se hvor mye fælt som foregikk ute i verden rundt 1960-90 tallet så anbefaler jeg dokumentaren om krigsreporteren Mccullin:

 

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes jeg verden er bedre idag enn når jeg var ung? Nja.. Synes jeg verden var bedre i år 2000 enn når jeg var ung. Ja! Synes jeg verden idag er dårligere enn den var i år 2000? Ja!

 

Synes jeg de som er unge idag er dummere enn de som var unge for 15 år siden? Ja. Synes jeg unge for 15 år siden var dummere enn de som var unge for 25 år siden? Nei. Det kan godt hende de som er ungdom i "generasjonen" etter min, modnes og blir smartere. Men enn så lenge synes jeg utviklingen er uheldig.

Når du sier at evolusjonsteorien er kvasi-vitenskap så veier det ikke så tungt hvem du synes er dumme.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Synes jeg verden er bedre idag enn når jeg var ung? Nja.. Synes jeg verden var bedre i år 2000 enn når jeg var ung. Ja! Synes jeg verden idag er dårligere enn den var i år 2000? Ja!

 

Synes jeg de som er unge idag er dummere enn de som var unge for 15 år siden? Ja. Synes jeg unge for 15 år siden var dummere enn de som var unge for 25 år siden? Nei. Det kan godt hende de som er ungdom i "generasjonen" etter min, modnes og blir smartere. Men enn så lenge synes jeg utviklingen er uheldig.

Når du sier at evolusjonsteorien er kvasi-vitenskap så veier det ikke så tungt hvem du synes er dumme.

 

 

Mutasjon og halveringstid er vitenskap. Evolusjonsteorien er kvasi-vitenskap.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes ungdommen idag er hjerneløse idioter i forhold til folk som var ungdom for 10 år siden. Ungdom idag sitter stort sett med trynet begravet i en datamaskin og er venner med folk over Facebook heller enn i virkeligheten. Det er folk som ikke evner å skape uavhengige tanker i sitt eget hode, fordi hverdagen er styrt av enheter som de ikke styrer, men som andre styrer.

 

Det er ikke langt herfra til et totalitært mareritt hvis disse folkene enkelt kan programmeres til å gjøre hva de som styrer enhetene deres sier de skal gjøre. Faktisk kan det også bli mulig med generell tankestyring av majoriteten av folk innen 10-20 år. Rett og slett styring av tankene deres.

 

Jeg var selv ungdom for 10-15 år siden, og har privilegiet av å studere sammen med ungdom på universitet i noen år igjen nå. Facebook er utbredt, men ungdom flest er veldig forsiktig og tilbakeholdne med hva de deler av seg selv. De legger nesten ikke ut bilder. Mange er ikke registrert med fullt navn. Noen bruker nesten ikke Facebook i det hele tatt. På andre siden av skalaen har du 40-åringer som gjerne deler enhver detalj fra både sitt eget og familiens liv.

 

Det har vel heller ikke vært mer fokus på kritisk tenkning i det norske skoleverket enn nå, har det det? Jeg skjønner ikke hva du baserer virkelighetsoppfatningen på.

 

 

Det kan være jeg tar feil, men jeg baserer jo virkelighetsoppfatningen min på hva jeg ser rundt meg. Og når jeg ser rundt meg idag er det ikke mange som ser tilbake. De har blikket limt til en telefon som regel.

 

Ja, greit. Det er uavhengig om de er 50 eller 19, men de som er 19 har aldri levd livet uten å ha ansiktet/øynene limt til enheten.

 

Jeg vet ikke om det har vært mer fokus på kritisk tenkning i det Norske skoleverket enn nå. Det kan godt hende det stemmer, men det skal jo ikke særlig mye til uansett, for kritisk tenkning har ikke akkurat hatt en høy stjerne i skoleverket som jeg kjenner til, så lenge jeg kan tenke meg. Men det er jo uansett spekulasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...