Gå til innhold

Er vestens forfall et bevis på at Kristendommen kanskje var riktig å følge?


Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

På jesu tid og i løpet av de nesten 2000 etterfølgenende år var læren om at kjønnslige forbindelser utelukkende hører ekteskapet til, forsvarlig, kristendommen

 

kristenheten teologer med en liberal innstilling har nå i en tid talt om en ny moral som har oppstått. De har vært modige nok til å si at det ikke nødvendigvis er galt å ha utenomekteskapelige forbindelser. Nå må vi gå videre og erklære at kjønnlige forbindelser utenfor ekteskapet virkelig er et positivt gode når de finner sted i forståelse og i kjærlighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ikke nok med det, Jehovas organisasjon har også bestemt hvilken handlinger et gift par Jehovas Vitner kan og ikke kan bedrive på soverommet.

Det er trist lesning å lese om hvordan det styrende råd kom til de konklusjoner for å lage de kjøreregler gifte par skal forholde seg til på soverommet sitt.

 

Personlig har jeg vanskelig å forstå hvorfor gud, prester eller andre skal bestemme hva samtykkende mennesker gjør med kjønnsorganene sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og ikke nok med det, Jehovas organisasjon har også bestemt hvilken handlinger et gift par Jehovas Vitner kan og ikke kan bedrive på soverommet.

Det er trist lesning å lese om hvordan det styrende råd kom til de konklusjoner for å lage de kjøreregler gifte par skal forholde seg til på soverommet sitt.

 

Personlig har jeg vanskelig å forstå hvorfor gud, prester eller andre skal bestemme hva samtykkende mennesker gjør med kjønnsorganene sine.

nei

Men Det er bare se forskjell på kristendommen og kristenheten

Lenke til kommentar

Og ikke nok med det, Jehovas organisasjon har også bestemt hvilken handlinger et gift par Jehovas Vitner kan og ikke kan bedrive på soverommet.

Det er trist lesning å lese om hvordan det styrende råd kom til de konklusjoner for å lage de kjøreregler gifte par skal forholde seg til på soverommet sitt.

 

Personlig har jeg vanskelig å forstå hvorfor gud, prester eller andre skal bestemme hva samtykkende mennesker gjør med kjønnsorganene sine.

Ja hvis ikke jehovas organisasjon og dets "kjøreregler" kan kalles politikk så vet ikke jeg.

Det har mye til felles og ikke store forskjellen med et politisk parti og deres "kjørergler", men JV driver vistnok ikke politikk.

Lenke til kommentar

 

at kjønnlige forbindelser utenfor ekteskapet virkelig er et positivt gode når de finner sted i forståelse og i kjærlighet.

 

Ingenting galt i dette...

 

Hvorfor i all verden skulle det være galt om to, eller flere for den sakens skyld, mennesker har sex med hverandre om alle frivillig samtykker? Er jo ikke annet enn hykleri og bestemmer trang det jo... Som om sex blir noe bedre om man har et papir ark det står gift på liksom...

 

Det er akkurat derfor jeg mener den kristne/jødiske/muslimske guden er fake, for en gud ville aldri ha skapt oss slik vi fra naturen er for så å nektet oss å være slik... Med mindre den guden er stein hakke dum da... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du protesterer mot Gadaffi eller Asasd blir du drept av politiet eller militæret.

 

Og trosser du USA blir hele landet ditt lagr i grus og alle får lide permanent enten i ruinene eller i en borgerkrig. Så har du idioter i Europa og USA som i tillegg forsvarer massakren av landet ditt med at det er bedre enn å ha en diktator, og at det ikke er du, men USA som har rett til å tvinge det frem og ta over landet ditt på en måte eller en annen.

Lenke til kommentar

Tull og tøys. Det er hvert eneste menneskes rett og plikt til å kjempe mot tortur og massedrap.

 

Du mener, det er USA sin rett til å diktere hvilke myndighetener land X og Y skal ha og at dette kan rettferdiggjøre å ødelegge hele land og livene til alle som bor der?

 

Det er bedre med et land i ruin hvor alle lider enn et land med diktator hvor noen få lider?

 

Abigor, du er et godt bevis på at "Kristendommen kanskje var riktig å følge".

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tull og tøys. Det er hvert eneste menneskes rett og plikt til å kjempe mot tortur og massedrap.

I prinsippet kan man ikke være veldig uenig, men samtidig viser all erfaring at vår måte å bekjempe onder skaper bare nye og større farligheter inn i verden samtidig som det som skulle fjernes tilsynelatende blir "mindre". Har vi egentlig bekjempet noe ved å eks torturere de som torturerer og drepe de som dreper? Er det ikke sånn at det man vil fjerne ikke forsvinner men endrer "form" for så etter en gitt tid dukker opp på nytt, og kanskje enda verre enn det var før aksjonen ble satt inn mot "uvesenet" Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

Tull og tøys. Det er hvert eneste menneskes rett og plikt til å kjempe mot tortur og massedrap.

I prinsippet kan man ikke være veldig uenig, men samtidig viser all erfaring at vår måte å bekjempe onder skaper bare nye og større farligheter inn i verden samtidig som det som skulle fjernes tilsynelatende blir "mindre". Har vi egentlig bekjempet noe ved å eks torturere de som torturerer og drepe de som dreper? Er det ikke sånn at det man vil fjerne ikke forsvinner men endrer "form" for så etter en gitt tid dukker opp på nytt, og kanskje enda verre enn det var før aksjonen ble satt inn mot "uvesenet"

Men hva er alternativet, skal bare ondskapen få fritt spillerom til de har overtatt all makt på hele jordkloden?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Tull og tøys. Det er hvert eneste menneskes rett og plikt til å kjempe mot tortur og massedrap.

I prinsippet kan man ikke være veldig uenig, men samtidig viser all erfaring at vår måte å bekjempe onder skaper bare nye og større farligheter inn i verden samtidig som det som skulle fjernes tilsynelatende blir "mindre". Har vi egentlig bekjempet noe ved å eks torturere de som torturerer og drepe de som dreper? Er det ikke sånn at det man vil fjerne ikke forsvinner men endrer "form" for så etter en gitt tid dukker opp på nytt, og kanskje enda verre enn det var før aksjonen ble satt inn mot "uvesenet"

Men hva er alternativet, skal bare ondskapen få fritt spillerom til de har overtatt all makt på hele jordkloden?

Hva gjør du med ditt eget sinne og hang til grådighet (jeg antar du også av og til får sånne tanker/følelser)? Hvis du har en god metode som virker på deg og dermed gjør "din verden" til ett fredeligere sted, er det nærliggende å tro at det kan virke godt for de fleste andre også og dermed kultivere frem en fredeligere verden for oss alle ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

 

Tull og tøys. Det er hvert eneste menneskes rett og plikt til å kjempe mot tortur og massedrap.

I prinsippet kan man ikke være veldig uenig, men samtidig viser all erfaring at vår måte å bekjempe onder skaper bare nye og større farligheter inn i verden samtidig som det som skulle fjernes tilsynelatende blir "mindre". Har vi egentlig bekjempet noe ved å eks torturere de som torturerer og drepe de som dreper? Er det ikke sånn at det man vil fjerne ikke forsvinner men endrer "form" for så etter en gitt tid dukker opp på nytt, og kanskje enda verre enn det var før aksjonen ble satt inn mot "uvesenet"
Men hva er alternativet, skal bare ondskapen få fritt spillerom til de har overtatt all makt på hele jordkloden?
Hva gjør du med ditt eget sinne og hang til grådighet (jeg antar du også av og til får sånne tanker/følelser)? Hvis du har en god metode som virker på deg og dermed gjør "din verden" til ett fredeligere sted, er det nærliggende å tro at det kan virke godt for de fleste andre også og dermed kultivere frem en fredeligere verden for oss alle ..

Når det er snakk om de verste av de verste, så tror jeg ikke de skjønner seg på dialog og gode hensikter. De kjører på til målet er nådd.

 

Når utenforstående makter blander seg inn i andre lands problemer så er det jo ofte fordi det er konflikter som har eksistert i titals og kanskje hundrevis av år og ikke ser ut til å la seg løse, men for min del så må de jo bare utslette seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Tull og tøys. Det er hvert eneste menneskes rett og plikt til å kjempe mot tortur og massedrap.

I prinsippet kan man ikke være veldig uenig, men samtidig viser all erfaring at vår måte å bekjempe onder skaper bare nye og større farligheter inn i verden samtidig som det som skulle fjernes tilsynelatende blir "mindre". Har vi egentlig bekjempet noe ved å eks torturere de som torturerer og drepe de som dreper? Er det ikke sånn at det man vil fjerne ikke forsvinner men endrer "form" for så etter en gitt tid dukker opp på nytt, og kanskje enda verre enn det var før aksjonen ble satt inn mot "uvesenet"
Men hva er alternativet, skal bare ondskapen få fritt spillerom til de har overtatt all makt på hele jordkloden?
Hva gjør du med ditt eget sinne og hang til grådighet (jeg antar du også av og til får sånne tanker/følelser)? Hvis du har en god metode som virker på deg og dermed gjør "din verden" til ett fredeligere sted, er det nærliggende å tro at det kan virke godt for de fleste andre også og dermed kultivere frem en fredeligere verden for oss alle ..

Når det er snakk om de verste av de verste, så tror jeg ikke de skjønner seg på dialog og gode hensikter. De kjører på til målet er nådd.

Når utenforstående makter blander seg inn i andre lands problemer så er det jo ofte fordi det er konflikter som har eksistert i titals og kanskje hundrevis av år og ikke ser ut til å la seg løse, men for min del så må de jo bare utslette seg selv.

Har du noen gang hatt erfaring med en såkalt "verste av de verste"?

 

Jeg sier ikke at man ikke skal forsvare seg, kanskje til og med drepe ..- jeg spør om hvordan du erfarer sinne og hat, fordi det er vel enighet om at de fenomenene er del av det vanlige menneskelige repertoar, og hvordan du løser dine indre stridigheter uten å la deg styre av enormt sterke drifter. Den erfaringen kan man vel bruke på generelt grunnlag, og hvis det skulle oppstå en virkelig farlig situasjon, være i stand til å ta klokeste valg for å løse problemet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med andre ord så kan vi fastslå at vesten definitivt er i forfall og at det er svært sannsynlig at dette moralske og etiske forfallet hadde skjedd hvis Kristendommen fortsatt hadde stått sterkt i vestlige samfunn.

 

Spørsmålet er vel heller da om noe annet kunne ha forhindret at vestens moralske forfall hadde skjedd. F.eks en økende betydning av moral og etikk gjennom det filosofiske faget, og økt fokus på frie tanker og filosofi heller enn propaganda, reklame, konsumsamfunn og tankeløs livsstil.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vesten er både i forfall og oppbygging fordi det endrer seg i henhold til naturlover - og du får ikke til bygge noe som står seg fordi det ene medfører det andre, årsak og virkning .. 

 

Så det korrekte er vel å si at noe utvikler seg, og det er ikke sagt at vi går mot noe verre bare fordi det er vanskelig nå - det føles bare sånn akkurat nå 

Lenke til kommentar

Med andre ord så kan vi fastslå at vesten definitivt er i forfall og at det er svært sannsynlig at dette moralske og etiske forfallet hadde skjedd hvis Kristendommen fortsatt hadde stått sterkt i vestlige samfunn.

 

Spørsmålet er vel heller da om noe annet kunne ha forhindret at vestens moralske forfall hadde skjedd. F.eks en økende betydning av moral og etikk gjennom det filosofiske faget, og økt fokus på frie tanker og filosofi heller enn propaganda, reklame, konsumsamfunn og tankeløs livsstil

 

Total bullshit man..

 

Ting forandrer seg, og så lengt jeg kan se forandrer det seg til det bedre. Folk blir mer ærlige. Ihvertfall de jeg omgir meg med... Tror du bør se deg rundt etter andre venner og bekjente jeg... 

Lenke til kommentar

 

Med andre ord så kan vi fastslå at vesten definitivt er i forfall og at det er svært sannsynlig at dette moralske og etiske forfallet hadde skjedd hvis Kristendommen fortsatt hadde stått sterkt i vestlige samfunn.

 

Spørsmålet er vel heller da om noe annet kunne ha forhindret at vestens moralske forfall hadde skjedd. F.eks en økende betydning av moral og etikk gjennom det filosofiske faget, og økt fokus på frie tanker og filosofi heller enn propaganda, reklame, konsumsamfunn og tankeløs livsstil

 

Total bullshit man..

 

Ting forandrer seg, og så lengt jeg kan se forandrer det seg til det bedre. Folk blir mer ærlige. Ihvertfall de jeg omgir meg med... Tror du bør se deg rundt etter andre venner og bekjente jeg... 

 

Helt enig. Se bare på ungdommen i dag. De er 10 ganger bedre enn jeg var.

Blant annet drikker de mindre, Du ser ikke så mye av flatfylla blant de unge idag som var vanlig for 20-30 år siden..

Er du vakt på en ungdomsfest hører de på deg. Og de har mye bedre folkeskikk enn det som var vanlig da jeg var ung

Jeg ser lyst på fremtiden

Lenke til kommentar

 

 

Med andre ord så kan vi fastslå at vesten definitivt er i forfall og at det er svært sannsynlig at dette moralske og etiske forfallet hadde skjedd hvis Kristendommen fortsatt hadde stått sterkt i vestlige samfunn.

 

Spørsmålet er vel heller da om noe annet kunne ha forhindret at vestens moralske forfall hadde skjedd. F.eks en økende betydning av moral og etikk gjennom det filosofiske faget, og økt fokus på frie tanker og filosofi heller enn propaganda, reklame, konsumsamfunn og tankeløs livsstil

 

Total bullshit man..

 

Ting forandrer seg, og så lengt jeg kan se forandrer det seg til det bedre. Folk blir mer ærlige. Ihvertfall de jeg omgir meg med... Tror du bør se deg rundt etter andre venner og bekjente jeg... 

 

Helt enig. Se bare på ungdommen i dag. De er 10 ganger bedre enn jeg var.

Blant annet drikker de mindre, Du ser ikke så mye av flatfylla blant de unge idag som var vanlig for 20-30 år siden..

Er du vakt på en ungdomsfest hører de på deg. Og de har mye bedre folkeskikk enn det som var vanlig da jeg var ung

Jeg ser lyst på fremtiden

 

Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg var en no good son of a bitch i min ungdom, helt og holdent. Den ENESTE grunnen til at de ikke dumpet meg på skolen var fordi de ikke orket å ha meg der et år til... Hvem andre har gått inn i en matte tentamen på ungdomsskolen, skrevet navnet sitt på det første prøve arket, levert den og gått derfra før det var gått fem minutter OG fått 3 i karakter? Jeg klarte faktisk det, enten fordi de var skikkelig imponerte at jeg klarte å skrive navnet mitt i det hele tatt eller fordi de ikke turte å stryke meg, for da måtte jeg gå 8.klasse om igjen...... Selv tipper jeg det siste, men er ikke sikker... Læreren jeg hadde på ungdomskolen sitter i koko bur enda, den dag i dag... Jeg er blitt oppringt av hans kone som hørtes alt annet enn overbevisende ut når hun sa at det ikke var min skyld...

 

Jeg var ikke slem på skolen, jeg mobbet aldri noen, sa aldri noe stygt eller provoserende, jeg ga bare et hundre prosent faan i hva lærerne sa og bare flirte når de utviste meg (noe de sluttet med temmelig fort når det gikk opp for dem at jeg anså det som deilig derie...) Når sant skal sies så dreit jeg i hva mine foreldre sa også på den tiden, så da jeg som elleve åring begynte å røyke var det fint lite de kunne gjøre med det. Fatter'n visste at jeg kunne banke ham allerede da, så jeg var vel den eneste ever på den skolen som har hatt melding hjemmefra at jeg fikk lov til å røyke hjemme, og derfor fikk lov på skolen (det var beskjeden vi fikk, at hvis vi fikk lov til å røyke hjemme så fikk vi lov på skolen... Tror de angret seg på at de skrev akkurat det i mitt tilfelle.....)

 

Så fulgte noen år der jeg så og si konstant gikk med tenna i lomma, vet ikke hvor mange ganger jeg har fått slått eller sparket dem ut, men jeg har fremdeles mine egne tenner da, om en på stift så og si alle som en. Ingen har noensinne greid å slå knockout på meg, ikke engang sparket knockout på meg, og jeg har nok slått inn en del tenner selv i årenes løp... Noen fortjente det, noen ikke... Jeg har vært i utallige knivslagsmål og er ikke lenger redd for kniver hvor store og sinna de enn måtte se ut, for før du har drept meg med en sånn har jeg enten knekt begge armene/fingrene dine eller slått deg bevissløs eller på annen måte skadet deg slik at du ikke kan vifte meg den kniven... Har en del arr på underarmene som vitner om det... Deribland en idiot som trodde jeg ville bli kjempe redd når han trakk frem en seks tommer lang bowie kniv i en krangel over noe så simpelt som et bord på et utested... Da han våknet med kraftig hjernrystelse, tenner i avføringen og en rekke knekte ben i kroppen (fordi han vinglet baklengst ut en trapp (tror jeg var medvirkende årsak til vinlingen...)) tror jeg han forsto at det ikke er så lurt å vifte med en kniv foran nesa på enkelte, ihvertfall ikke under nesa mi, for jeg så det som min plikt å ødelegge den som trakk kniv mot meg...

 

Jeg er også skutt etter med hagle ved flere anledninger og at jeg i det hele tatt sitter her og skriver dette er IKKE min skyld i veldig mange av disse "tilfellene" jeg har vært utsatt for (til de som tror det er tøft å bli skutt kan jeg bare si at det ikke er det, ikke i det hele tatt. Til tross for at jeg holdt på å le meg ihjel underveis i disse episodene (vet ikke hvorfor jeg får sånn enorm galge humor når jeg er nær ved å miste livet...) var jeg selvsagt pisse redd... Og jeg har blitt truffet. Ikke av bly riktig nok, men av helpepper... Var skjeleglad for at det ikke var salt idioten som skjøt meg hadde ladet hagle patronene med, for det ville ha gjort sinnsvakt vondt... Helpepper derimot rekker ikke å oppløses  og du vil ikke tro hvor mye mutter'n bannet da hun pelte hel pepperet ut av rumpa og lårene mine med pinsett mens hun forbannet meg og han som skjøt meg om hverandre... 

 

Den gangen kom bare lensmannen og fratok idioten den dobbel løpede haglen for tre måneder og det var det... Ingen tiltale ble reist og tre måneder etterpå var jeg  igjen skyteskive for overstadig beruset drittsekk.... Sånn var liver den gangen..

 

Fikk grundig med juling av en gjeng voksne pluss lensmanns betjenten for noe jeg ikke hadde gjort og de ble ganske så skremte da de forsto at jeg ikke var mer enn femten år den gangen... Skulle man få juling så måtte man være seksten..... (Jeg så veldig voksen ut, så voksen at jeg har kjøpt øl siden jeg var fjorten... ) Uka etter hadde jeg hele den samme gjengen etter meg i harnisk over en knust rute jeg heller ikke var skyld i og har til dags dato arr etter et slag jeg fikk over ryggen med en gummi kledd høyspent ledning da slaget var så hardt at huden sprakk...

 

Jeg har sloss i gjenger, banket opp folk som skylte penger (visste ikke før mange år etterpå at det heter torpedo...) og jeg tror jeg har fått mer juling enn jeg har gitt, men sånn var livet den gangen jeg var ung. I dag ville jeg selvsagt IKKE gjort det samme om igen... Jeg ville mye heller ha brukt mitt intellekt til noe fornuftig på skolen og fått meg et yrke tidligere. Jeg gikk grunnkurs elektro i en alder av 27 og gikk ut med bare seksere og en firer i norsk, mest for å bevise for meg selv at jeg ikke var så dum som skolen stemplet meg den gangen... 

 

I dag tørr jeg ikke å fortelle dette til gutta mine... De vet, på grunn av noen av mine kompiser, som lar litt av hvert skinne igjennom når de er på besøk, at jeg ikke akkurat var mors beste barn, men de vet ikke alt det deres far var mer på... og at det er med et nødskrik de er født i det hele tatt... Og det er greit.. For ingen av mine gutter har smakt alkohol, ingen av dem har noen gang slåss, ingen av dem har hatt en løs tann eller hørt lyden når en finger knekkes tvers av og godt er det tenker jeg... De er ærlige, høflige, og resier seg for eldre på bussen med eleganse og jeg må få si at jeg er glad jeg kan være fryktelig kry av gutta mine og skammer meg over at mine foreldre nok IKKE var så kry over meg... 

Som mutter'n sa for noen år siden, "Det ble folk av deg også og da kan det bli folk av alle!". Hun mente det ikke sånn, men jeg kan ikke være uenig med henne i det... For det er jammen meg sant! Jeg var klin gærn i ungdommen og gjorde ting jeg angrer på og som jeg, delvis, har fått tilgivelse for (Har truffet en del av "ofrene" i ettertid og bedt om unnskyldning... )

 

Så ja, ungdommen i dag er MYE bedre enn jeg var på mine stilelste dager!! Uten tvil! De er høflige, oppvakte, opplyste, de drikker ikke, banner ikke, ja det er egentlig de forbildene vi håper at vi selv er... for oss selv... Blir eitrende irritert når jeg hører noen disse ungdommen av i dag, flottere ungdom har aldri eksistert!!!

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...