Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke betalt husleie - når kan en purre?


psychokid2

Anbefalte innlegg

Leietaker er 5 dager over og har värt god betaler i snart 1 ½ år så er nok bare en forglemmelse denne gangen, men undrer på hva som er retningslinjene på når en kan purre? Jeg har dessverre ikke kontrakten for hånden så kan ikke huske om det er definert der. Tidligere var det vel 10 dagers regel i forhold til firma mot privatpersoner, men regner med det er endret og at det ikke gjelder her?
Og spörsmålet stilles da vedkommende som nevnt har värt god betaler og er godt likt av naboene så vil holde en god tone til å starte med i hvert fall.

Endret av psychokid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville ha sendt ei påminning og deretter vurdere kva steg som er fornuftig.

Dersom det er fare for at leigetakaren begynder å ikkje betale for seg lenger, så burde du starte å prosessen med få avslutta leigeforholdet med ein gong for å minimere tapet.

Men dersom det er mest sannsynleg ei mindre forgløymelse, så bør du kanskje ikkje presse så hardt på for å opprettholde det gode leigeforholdet.

Lenke til kommentar

 

"Hei, jeg ser du ikke har betalt husleien denne mnd, så jeg ville bare ringe å høre om noe var galt..."

Hadde eg fått ein slik telefon, hadde eg begynt å leite etter nytt husvære straks. Ei skriftleg påminning er så klart heilt i orden, men å ringe er direkte frekt.

 

 

Direkte egeninitiert kontakt via telefon vil også som hovedregel være i strid med god inkassoskikk, noe som fører til at man taper krav på eventuelle gebyrer.

Lenke til kommentar

Eg blir sur – på meg sjølv, som ikkje klarar å halde orden i sysakene. Men at kreditoren skal få litt for bryderiet eg påfører han, er bare rett og rimeleg.

 

Den samme kreditoren har gjort det klart overfor sine egne kreditorer at gebyrer ikke blir akseptert. Dette blir mer og mer vanlig, ser jeg. Den sterke nekter å betale gebyrer selv, men tyner ut alt den kan av gebyrer fra andre, samtidig som den har automatiske rutiner for innkreving. Derfor ville det ikke kostet noe som helst å sende en vennlig, gebyrfri påminnelse istedet.

 

I denne saken er det bare å sende en vennlig epost eller sms. Koster mindre både i tid og penger enn å lage en purring som etter loven må sendes skriftlig.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om antatt forglemmelse ville jeg i leietakers situasjon, satt pris på en vennlig påminnelse med en gang pr mail/SMS, istedenfor at det går 2 uker og man får en uventet (fordi man har glemt det) regning med purregebyr. 

Hvis jeg blir tatt i å snike på bussen eller kjøre for fort, ville jeg satt pris på å få en vennlig påminnelse i stedet for å få gebyr eller bot. Dessverre er verden sjeldent slik.

Lenke til kommentar

 

Hvis det er snakk om antatt forglemmelse ville jeg i leietakers situasjon, satt pris på en vennlig påminnelse med en gang pr mail/SMS, istedenfor at det går 2 uker og man får en uventet (fordi man har glemt det) regning med purregebyr. 

Hvis jeg blir tatt i å snike på bussen eller kjøre for fort, ville jeg satt pris på å få en vennlig påminnelse i stedet for å få gebyr eller bot. Dessverre er verden sjeldent slik.

 

 

Du ser ingen forskjell mellom å snike på trikken og få gebyr og å sende purregbeyr til folk du har et "personlig" forhold til? Sender du purregebyr til venner som skylder deg penger også?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

"Hei, jeg ser du ikke har betalt husleien denne mnd, så jeg ville bare ringe å høre om noe var galt..."

Hadde eg fått ein slik telefon, hadde eg begynt å leite etter nytt husvære straks. Ei skriftleg påminning er så klart heilt i orden, men å ringe er direkte frekt.

 

 

Direkte egeninitiert kontakt via telefon vil også som hovedregel være i strid med god inkassoskikk, noe som fører til at man taper krav på eventuelle gebyrer.

 

MEN det er en gratis uformell og vennlig forespørsel, der man har mulighet til å avklare problemer og finne løsninger, i stedet for å høste purregebyrer. Kanskje har leietaker et økonomisk problem, kanskje kan det avtales en enkel spiselig løsning for begge parter i stedet for å være stivbent og formell. Poenget må da være sluttresultatet - og at riktig resultat oppnåes med minst mulig bryderi og formaliteter for begge parter.

 

Jeg hadde selv i dag en uformell samtale der hensikten var å inndrive utestående 25'000kr. Personen har ikke penger tilgjengelig, men i stedet for å sette hardt mot hardt og jage etter gebyr pratet vi om hvordan vi på overkommelig vis kan ordne opp. Foreløpig resultat er at karen ser på muligheter for å få til en løsning, i stedet for å plassere saken sammen med resten av namsmannsmaten. 

Lenke til kommentar

 

"Hei, jeg ser du ikke har betalt husleien denne mnd, så jeg ville bare ringe å høre om noe var galt..."

Hadde eg fått ein slik telefon, hadde eg begynt å leite etter nytt husvære straks. Ei skriftleg påminning er så klart heilt i orden, men å ringe er direkte frekt.

 

Seriøst?? vil du heller ha purregebyr enn at husverten ringer for å spørre om det er et problem og ev. finne en løsning sammen med deg? Vel vel, det blir enkelt for deg å finne riktig type husvært da, jeg tipper de fleste vil høste mest mulig cash foran å løse ting smidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis det er snakk om antatt forglemmelse ville jeg i leietakers situasjon, satt pris på en vennlig påminnelse med en gang pr mail/SMS, istedenfor at det går 2 uker og man får en uventet (fordi man har glemt det) regning med purregebyr. 

Hvis jeg blir tatt i å snike på bussen eller kjøre for fort, ville jeg satt pris på å få en vennlig påminnelse i stedet for å få gebyr eller bot. Dessverre er verden sjeldent slik.

 

Utifra at purregebyr har formelle krav til 14 dager over tiden osv så er det vel vinn-vinn for både utleier som får pengene raskere og leietaker som ønsker å gjøre opp for seg?  

 

Blir feil å sammenligne dette med sniking. Purregebyr er en liten prosentsats av leie kontra gebyr for sniking som er 10x-30x prisen av billetten.

Lenke til kommentar

Har du sikret deg en klausul om særlig tvangskraft i leieavtalen, eller såkalt "utkastelsesklausul"? i mange kontrakter står det noe ala:

"Leietaker godtar at utkasting (tvangsfravikelse) kan kreves hvis leien ikke blir betalt innen 14 dager etter at skriftlig varsel i henhold til tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18, er sendt. Varselet kan sendes tidligst på forfallsdagen, jf. samme lovs § 13-2, 3. ledd bokstav a. Det skal i varselet framgå at utkastelse vil bli krevet dersom kravet ikke blir oppfylt, og at utkastelse kan unngås dersom leien blir betalt med tillegg av renter og kostnader, før utkastelsen blir gjennomført."

 

Send skriftlig varsel med en 14 dagers frist for å gjøre opp eventuelt utestående. Viktig at denne prosessen starter tidlig, hvis man må gå via namsmann kan det gå litt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...