Gå til innhold

Foreslår helautomatiske parkeringsanlegg langs E18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

WTEKNIKK2: Stasjone mellom Spikkestad og Oslo S har typisk mellom 25-120 parkeringsplasser per stasjon. (Litt flere i Asker, Sanvika). Til sammenlikning er det over 20.000 som pendler med toget på den strekningen hver dag, og plassene er typisk fulle allerede klokken 07 om morningen. Så ja, behovet er enormt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor stor prosentandels sjanse er det for at du får bilen din ødelagt i en slik karusell? Hvem har erstatningsansvaret for eventuelle skader som skjer med bilen din?

Volkswagen bruker "karuseller" for å mellomlagre sine fabrikknye biler. Så slike parkeringsløsninger kan definitivt ha langt midre risiko enn vanlige parkeringshus.

https://www.google.fr/search?q=vw+autostadt+silo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at folk retter seg etter disse reglene som skal hindre folk i å bruke bilen sin og fortsatt blir boende i område er mye mindre enn at de faktisk flytter fra byen og tar med seg friheten sin til bygda...

 

det er altså mulig at politikerne kan ødelegge oslo og alle de andre store byene og desentralisere befolkningen..

det er faktisk mulig at oslo blir en øde by helt tom for folk.

bare masse maskiner som blir igjen og driver byen automatisk.. :-P

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at folk retter seg etter disse reglene som skal hindre folk i å bruke bilen sin og fortsatt blir boende i område er mye mindre enn at de faktisk flytter fra byen og tar med seg friheten sin til bygda...

 

det er altså mulig at politikerne kan ødelegge oslo og alle de andre store byene og desentralisere befolkningen..

det er faktisk mulig at oslo blir en øde by helt tom for folk.

bare masse maskiner som blir igjen og driver byen automatisk.. :-P

 

Nei, det er den ikke, det er mange byer der bil er svært upraktisk, de er ikke fraflyttet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

hovedproblemet er jo at alle bilene er like store...

 

Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken.

Forsåvidt enig, du får oppfordre politikere til å i større grad fremme motorsykler og liknende.

 

AtW

Dette er jo bare tullprat. Kostnadane og risikoen per personkilometer er jo skyhøye ved sykling. Og maskinene som må holde stiene reine for snøv bruker jo diesel !

 

Hva med litt realkalkulasjon, her på TU. For å holde standarden oppe !

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Nå kan folk parkere ved jernbanestasjonene til NSB i dag. Så hvis dette er en god ide, da skulle Parkeringsplassene ved hver jernbanestasjon inn til Oslo vært stapp full. Er de det ?

 

 

Man må forstå at folk til tider har behov for å frakte med seg mange kg/liter med varer enten dette er til konsum, eller til å snekre/male/hagearbeid mm.

 

Dersom det ikke også kommer rimelige løsninger for hjelp til transport av dette, så vil nok en del folk velge bort kollektivtransport. Gjør man dette hver eneste dag da? Ja noen handler ihvertfall mat nesten hver dag. Det kan bli noen kg av det også. Er ikke alle som vandrer rundt med trillebag på kollektivtransporten. Dessuten er det ikke alltid så bekvemt å ta kollektivtransport, selv om den også kan utdanke det å måtte sitte i bilkø hver dag. Hvorfor er den ikke så bekvem? Det kan f.eks. være trangt. At folk ikke oppfører seg bra der. Sitte i en "petriskål av influensa". Været utenfor i mellom kollektivtransportmiddelet og til neste stop på veien. Sikkert mange flere ting. Og spesiellt for eldre, så kan det nok være en ekstra belastning å måtte bruke kollektivtransport.

 

Alt-i-alt, så trenger vi helt klart noe kollektivtransport, man behøver å forbedre den også videre. Men, man bør vel også forsøke å gjøre den enda mer bekvemmelig. Kanskje man må bygge gangsti med tak fram til parkeringshuset? Kanskje man bør utvide den tanken til andre steder i bymiljøet med tak over hode enn kun i nærmiljøet til kollektivmiddelet? Sikkert mye annet smart man kan finne på. Vi er jo i en rivende utvikling teknisk sett, så kanskje enkelte svar også ligger der. Hva med en ringbane i sentrum av byen. Ikke noe digert sånn som trikk, men kanskje mer noe ala slike tog og vogner som barn setter seg på i fornøyelsespark? Bare noen strøtanker.

Lenke til kommentar

 

 

hovedproblemet er jo at alle bilene er like store...

 

Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken.

Forsåvidt enig, du får oppfordre politikere til å i større grad fremme motorsykler og liknende.

 

AtW

Dette er jo bare tullprat. Kostnadane og risikoen per personkilometer er jo skyhøye ved sykling. Og maskinene som må holde stiene reine for snøv bruker jo diesel !

 

Hva med litt realkalkulasjon, her på TU. For å holde standarden oppe !

 

 

Nei, kostnadene er ikke skyhøye, totalriskoen er lavere. At vedlikehold også kreves for tohjulinger ser jeg ikke helt at endrer noe vesentlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Nå kan folk parkere ved jernbanestasjonene til NSB i dag. Så hvis dette er en god ide, da skulle Parkeringsplassene ved hver jernbanestasjon inn til Oslo vært stapp full. Er de det ?

 

 

Man må forstå at folk til tider har behov for å frakte med seg mange kg/liter med varer enten dette er til konsum, eller til å snekre/male/hagearbeid mm.

 

Dersom det ikke også kommer rimelige løsninger for hjelp til transport av dette, så vil nok en del folk velge bort kollektivtransport. Gjør man dette hver eneste dag da? Ja noen handler ihvertfall mat nesten hver dag. Det kan bli noen kg av det også. Er ikke alle som vandrer rundt med trillebag på kollektivtransporten. Dessuten er det ikke alltid så bekvemt å ta kollektivtransport, selv om den også kan utdanke det å måtte sitte i bilkø hver dag. Hvorfor er den ikke så bekvem? Det kan f.eks. være trangt. At folk ikke oppfører seg bra der. Sitte i en "petriskål av influensa". Været utenfor i mellom kollektivtransportmiddelet og til neste stop på veien. Sikkert mange flere ting. Og spesiellt for eldre, så kan det nok være en ekstra belastning å måtte bruke kollektivtransport.

 

Alt-i-alt, så trenger vi helt klart noe kollektivtransport, man behøver å forbedre den også videre. Men, man bør vel også forsøke å gjøre den enda mer bekvemmelig. Kanskje man må bygge gangsti med tak fram til parkeringshuset? Kanskje man bør utvide den tanken til andre steder i bymiljøet med tak over hode enn kun i nærmiljøet til kollektivmiddelet? Sikkert mye annet smart man kan finne på. Vi er jo i en rivende utvikling teknisk sett, så kanskje enkelte svar også ligger der. Hva med en ringbane i sentrum av byen. Ikke noe digert sånn som trikk, men kanskje mer noe ala slike tog og vogner som barn setter seg på i fornøyelsespark? Bare noen strøtanker.

 

Det finnes gode løsninger for sporadiske behov. Og det går helt fint å gjøre daglige matinnkjøp uten bil. Hvor mye har du egentlig prøvd dette? Det virker litt som du lager større problemer enn det er.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

hovedproblemet er jo at alle bilene er like store...

 

Hvis folk begynner å bruke 1-seter når de bare skal frakte seg selv så løser det mye av problemet med kø i trafikken.

Forsåvidt enig, du får oppfordre politikere til å i større grad fremme motorsykler og liknende.

 

AtW

Dette er jo bare tullprat. Kostnadane og risikoen per personkilometer er jo skyhøye ved sykling. Og maskinene som må holde stiene reine for snøv bruker jo diesel !

 

Hva med litt realkalkulasjon, her på TU. For å holde standarden oppe !

 

 

Nei, kostnadene er ikke skyhøye, totalriskoen er lavere. At vedlikehold også kreves for tohjulinger ser jeg ikke helt at endrer noe vesentlig.

 

AtW

ATWindsor.

Du har gått, syklet, kjørt bil, flydd osv. Hva er fordelingen, DIN !

Og hvorfor ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...