Gå til innhold

Foreslår helautomatiske parkeringsanlegg langs E18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det finnes gode løsninger for sporadiske behov. Og det går helt fint å gjøre daglige matinnkjøp uten bil. Hvor mye har du egentlig prøvd dette? Det virker litt som du lager større problemer enn det er.

 

AtW

 

 

Det er nettopp slike holdninger du kommer med her som ødelegger innovasjonsbiten på det hele. Her forsøker jeg å nevne faktorer som kanskje bidrar til at folk velger bilen. Også svarer du slik.

 

Men, du tok jo tak i den faktoren som virkelig er en utfordring med det å ferdes kollektivt.

 

Jeg har vært yngre. Kjør kollektivt til jeg holdt på "å spy" av det. Så da har jeg "tjenestegjort"..  :wee:

 

 

Jeg har til og med hatt med lettere Ikea-møbler på buss og tog. Det var et helvete. Men, så var jeg også veldig ung den gang. Å gjøre ukes/mnds.-innkjøp via kollektivtransport hva gjelder føde kan man nesten glemme, om man ikke liker at poser skjærer seg inn i hendene. Er man alene så er man alene, og da er det ikke alltid enkelt å rigge seg til 4 eller 6 hender for å frakte noe kollektivt. En dag blir man gjerne to og da har man plutselig 4 hender, men da må man betale dobbelt for å reise kollektivt. Senere så får man gjerne barn. Det må jo bare bli et helvete uten å ha bilen tilgjengelig. Hvordan ordner man seg dersom mann eller kone må være på jobb for å tjene inn til livets opphold, og man skal gjøre innkjøp uten bil? Alt var bedre i gamledager, er det svaret?

 

Dessuten så er det begrensninger med bussjåfører som bare gir gass. Sikring ombord på buss av gjenstander er ikke alltid enkelt, og innimellom så må man nesten regne med at enten så blir gjenstanden din ødelagt, eller så kvester den folk, hund eller bussinventaret?

 

Taxi koster en formue å bruke for de som har lite å rutte med. Eller man må velge budfirma dersom taxi blir for upraktisk om gjenstander er store.

 

Har man egen bil, så kan et tilhengerfeste og lån av tilhenger fra Ikea, byggshop. Taket på bil kan også benyttes om man bare vil få det til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Her er en artig sak om "nesten som drapsforsøk" uttalt av en sykelist. Som syklet 135 km med sykkel i uforsvarlig stand, i henhold til vegtrafikkloven og egne uttalelser.

For noen nesegrusere: https://www.nrk.no/trondelag/frykter-sabotasje-pa-styrkeproven-1.13003263

 

 

Det er alltid flere sider av et tema som syklister da, uff:

http://www.h-a.no/nyheter/sykkelritt-stanset-viktig-utrykning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Nå kan folk parkere ved jernbanestasjonene til NSB i dag. Så hvis dette er en god ide, da skulle Parkeringsplassene ved hver jernbanestasjon inn til Oslo vært stapp full. Er de det ?

 

1: Parkeringsplassene er stappfulle

2: Svært mange av de er betalingsplasser.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det finnes gode løsninger for sporadiske behov. Og det går helt fint å gjøre daglige matinnkjøp uten bil. Hvor mye har du egentlig prøvd dette? Det virker litt som du lager større problemer enn det er.

 

AtW

 

 

Det er nettopp slike holdninger du kommer med her som ødelegger innovasjonsbiten på det hele. Her forsøker jeg å nevne faktorer som kanskje bidrar til at folk velger bilen. Også svarer du slik.

 

Men, du tok jo tak i den faktoren som virkelig er en utfordring med det å ferdes kollektivt.

 

Jeg har vært yngre. Kjør kollektivt til jeg holdt på "å spy" av det. Så da har jeg "tjenestegjort"..  :wee:

 

 

Jeg har til og med hatt med lettere Ikea-møbler på buss og tog. Det var et helvete. Men, så var jeg også veldig ung den gang. Å gjøre ukes/mnds.-innkjøp via kollektivtransport hva gjelder føde kan man nesten glemme, om man ikke liker at poser skjærer seg inn i hendene. Er man alene så er man alene, og da er det ikke alltid enkelt å rigge seg til 4 eller 6 hender for å frakte noe kollektivt. En dag blir man gjerne to og da har man plutselig 4 hender, men da må man betale dobbelt for å reise kollektivt. Senere så får man gjerne barn. Det må jo bare bli et helvete uten å ha bilen tilgjengelig. Hvordan ordner man seg dersom mann eller kone må være på jobb for å tjene inn til livets opphold, og man skal gjøre innkjøp uten bil? Alt var bedre i gamledager, er det svaret?

 

Dessuten så er det begrensninger med bussjåfører som bare gir gass. Sikring ombord på buss av gjenstander er ikke alltid enkelt, og innimellom så må man nesten regne med at enten så blir gjenstanden din ødelagt, eller så kvester den folk, hund eller bussinventaret?

 

Taxi koster en formue å bruke for de som har lite å rutte med. Eller man må velge budfirma dersom taxi blir for upraktisk om gjenstander er store.

 

Har man egen bil, så kan et tilhengerfeste og lån av tilhenger fra Ikea, byggshop. Taket på bil kan også benyttes om man bare vil få det til.

 

 

Er det? Det er du som overdriver problemene av alle alternativer. Er det en innovasjonsfremmende tankemåte? Handler du bare en gang i uka, så foreslår jeg et bilkollektiv, langt billigere enn egen bil. Folk som er vant til å bære varene sine har gjerne en sekk, og man må ikke "regne med at ting blir ødelagt" på buss. Det er tøvete å framstille det som det er umulig å klare seg uten bil. Mer upraktisk for endel? Joda, umulig, nei. Så er spørsmålet hvor mye resten av samfunnet skal ofre fordi du synes bil er mer praktisk for deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ofre. Jeg var innom det å værforbedre kollektivnærmiljøet, og jeg synes ikke det er en så gal tankegang.

 

F.eks. i dag har man store kjøpesentre, og politikere snakker om å pålegge disse parkeringsavgifter. Jeg synes det er en dårlig politikk. Hva med å omvandle byene våre. Gjøre om flere handlegater til kjøpesentre, og bygge opp kollektivforbindelsen helt fram til døra av disse handlegatene. Jeg snakker om å legge tak over gatenettverket mellom butikkene, som et forslag blant annet. Her og nå i denne tråden..

Lenke til kommentar

Debatten og løysingane er uaktuelle når man veit kva 2 i kvar bil vil medføre.

 

Hvor langt er det mulig å kjøre på den 1/2 timen man nu står i kø, jo ca 30 km. Den spede begynnelse for A til B bilen er startet, og den vil gjerne ta 4-6 personer.

 

I 2020 vil dette paradigmet vere over oss og bli valgt, brutalt og effektivt. Ny E18 planlegging og sykkelstier er for så vidt avleggs, vi mangler kultur for bil. Vet ikke hva vi vil med toget, eller om folk treng "din første bolig", og sammenligner Asker og Oslo bare med eigne småbyer.

 

Og avisene messer på at å gå fra en til en minst like dyr bolig gir fortjeneste ! Haleluja.

Lenke til kommentar

Det er vel mye som tyder på at selvkjørende biler kommer fortere enn vi aner og da vil vi se mye mer "car as a service" tilbud og behovet for parkeringsplasser vil falle som en stein da hver doning som ruller på veiene er i bruk i stedet for å stå parkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel mye som tyder på at selvkjørende biler kommer fortere enn vi aner og da vil vi se mye mer "car as a service" tilbud og behovet for parkeringsplasser vil falle som en stein da hver doning som ruller på veiene er i bruk i stedet for å stå parkert.

 

Endelig en fremsynt komentar. Hvor gammel er De ?

 

Her en 20 år gammel snutt, muligens tilbakeholdt av - makten. 20 år gammell, da har man okke som lert seg å lese og stå fast på sine funderinger. Er selvstendig, og opplyst av pressen.

http://youtu.be/TRZAJY23xio

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...