Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norwegian ønsker å kreve inn ny avgift på allerede betalt/gjennomført reise


Tannpust

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kona mottok i dag en faktura på passasjeravgift fra Svea. Det er ilagt et purregebyr. Hun har ikke tidligere mottatt noe faktura i eller brev i fra fra Norwegian/Svea. Det kan være at det er sendt til en e-post adresse hun ikke har hatt tilgang til.

Har de loven på siden side når de krever purregebyr for faktura sendt ut på e-post? Folk slutter i jobb og mister tilgang på e-posten sin, det kan være tekniske problemer osv. Mener Norwegian at det er rimlig at man i all framtid skal være tilgjengelig på e-posten man brukte i forbindelse med et kjøp som var foretatt for lenge siden?

Lenke til kommentar

Det kan være at det er sendt til en e-post adresse hun ikke har hatt tilgang til.

 

All dokumentasjon på flyreisen sendes til e-post adressen som er oppgitt i profilen til konen din. Hvorfor bruker hun en adresse hun ikke har tilgang til. Det blir litt som å flytte og skylde på at en ikke har mottatt fakturaer sendt til den gamle adressen din. 

Lenke til kommentar

 

Det kan være at det er sendt til en e-post adresse hun ikke har hatt tilgang til.

 

All dokumentasjon på flyreisen sendes til e-post adressen som er oppgitt i profilen til konen din. Hvorfor bruker hun en adresse hun ikke har tilgang til. Det blir litt som å flytte og skylde på at en ikke har mottatt fakturaer sendt til den gamle adressen din. 

 

 

Hun hadde tilgang til adressen på tidspunktet hun kjøpte reisen og i flere måneder etterpå. Når man bytter jobb så har man ikke lenger tilgang til e-posten til bedriften. Problemet her er at kravet kommer så lenge etterpå, dvs. først i går. Jeg husker ikke når reisen ble foretatt, men det er snakk om strørrelsesorden et halvt år siden.

 

Om man flytter så melder man flytting til folkeregisteret så analogien din er ikke korrekt. Hadde de sendt første faktura til gateadressen så hadde hun fått den.

 

Endret av asicman
Lenke til kommentar

Hun hadde tilgang til adressen på tidspunktet hun kjøpte reisen og i flere måneder etterpå. Når man bytter jobb så har man ikke lenger tilgang til e-posten til bedriften. Problemet her er at kravet kommer så lenge etterpå, dvs. først i går. Jeg husker ikke når reisen ble foretatt, men det er snakk om strørrelsesorden et halvt år siden.

 

Om man flytter så melder man flytting til folkeregisteret så analogien din er ikke korrekt. Hadde de sendt første faktura til gateadressen så hadde hun fått den.

 

 

 

 

Og når man bytter epostadresse, passer man på å sørge for at alle som hadde den gamle blir oppdatert med den nye. Det er da nøyaktig samme sak som den fysiske adressen.

 

Det er heller ikke alle som følger med på endringer i folkeregisteret, så når man flytter må man også sitte og sende oppdatert info manuelt rundt om kring.

Lenke til kommentar

Forstår irritasjonen. Hvis jeg har bestilt en vare og betalt for denne, føler jeg ikke lenger at jeg trenger å oppdatere bedriften om at jeg har byttet epost adresse når jeg alt har betalt for varen, og det ikke er noen løpende kostnader.

 

Noen som fått inkassovarsel enda? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tillegg er det ett godt eksempel på at man ikke bruker e-postadressen på jobb til private formål.

 

Det har lite med saken å gjøre. Det samme ville være tilfelle om man sa opp avtalen med ISP'en sin. Eller at hotmail eller annen leverandør opphørte eller at man av en annen grunn byttet.

 

 

Og når man bytter epostadresse, passer man på å sørge for at alle som hadde den gamle blir oppdatert med den nye. Det er da nøyaktig samme sak som den fysiske adressen.

 

Så du sender virkelig oppdatering av adresse, telefonnr og/eller e-post til alle du har hatt en finansiell transaksjon med i hele livet selv om du i god tro anser transaksjonen som betalt og avsluttet? Det kan bli veldig mye arbeid. Spesielt med tanke på lange køer og kostnader ved kontakt av kundeservice til alle disse.

 

Norwegian innså at de ikke hadde noen avtale om å trekke beløpene direkte av kontoene til kundene. De har heller ingen avtale om å fakturere disse kundene via e-post i etterkant. I villkårene står det bare at du må ha gyldig e-post og telefonnummer ved bestilling. Ikke at disse skal være gyldig for evig og alltid, eller evt. hvor lenge disse skal være gyldige.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I tillegg er det ett godt eksempel på at man ikke bruker e-postadressen på jobb til private formål.

Dårlig gjort å anta det er for private formål, og også helt irrelevant for saken.

Jeg har kjøpt en del flybilletter for jobb på min jobb-mail, som jeg selv legger ut for og deretter utgiftsfører til bedriften. Samme tilfellet ville oppstått her.

Lenke til kommentar

Regningen kom sannsynligvis via e-post i.o.m. at hun ikke har sett denne. Hun mottok purringen med tilhørende purregebyr på vanlig post. Purringen inneholder ingen informasjon om hvilken reise det gjelder. Det står bare saksnummer (et  langt random nummer). Det hele ser nesten ut som et scam opplegg. Hun har foretatt mange reiser. Hun vet ikke om dette er turen til New York, Los Angeles, eller Spania. Neste serie scammere burde sende ut "tilbud" om passasjeravgift fra Morwegian med passe stort purregebyr.

 

Lenke til kommentar

Jeg slettet mailen med faktura fra Svea finans. Trodde det var spam, åpnet ikke vedlegget... Forventet heller ingen regning fra dem eller Norwegian da siste beskjed jeg fikk var at summen skulle bli trukket fra samme kredittkort som jeg betalte reisen med. 

 

Fikk så papirfaktura med purregebyr, og jeg sendte klage til mailadressen på papirfakturaen. Fikk dato og til hvilken mailadressen første faktura ble sendt til, og beskjeden om at jeg ikke trenger betale purregebyret om jeg ikke hadde mottatt mailen. Kikket i søppelpost og fant mailen.

 

Send en mail til Svea finans og forklar situasjonen, de virket forståelsesfulle, evt. bare likegyldige til om dem får kassert inn gebyret eller ei.

 

Til dere som vil bestride kravet på bakgrunn av at fakturaen kom per epost: Hadde vært fint om dere hadde pratet litt lavere om dette da jeg drømmer om en papirfri hverdag uten 1-2 dagers forendelsestider på dokumenter og manuell inntasting av KID og kontonummer :)

Lenke til kommentar

Så du sender virkelig oppdatering av adresse, telefonnr og/eller e-post til alle du har hatt en finansiell transaksjon med i hele livet selv om du i god tro anser transaksjonen som betalt og avsluttet? Det kan bli veldig mye arbeid. Spesielt med tanke på lange køer og kostnader ved kontakt av kundeservice til alle disse.

 

For det første har jeg én epostadresse jeg bruker, som jeg aldri, aldri endrer. Jobb-eposter er til jobb, og epostadresser du får fra din ISP er hinsides ubrukelige. De eneste epostleverandørene som overhodet er aktuelle er GMail, Outlook.com, iCloud (og til nøds Yahoo). Jeg har hatt min gmail-adresse i snart 10 år, og jeg har ingen grunn til å noensinne bytte.

 

Men om det nå skulle bli en problemstilling for meg noen gang, ville jeg logget meg inn på profilene jeg har rundt forbi hos de leverandører jeg vet jeg har et bevisst forhold til, og selv oppdatert epostadressen der. Køer og kostnader ved kontakt av kundeservice? Å sende epost og bruke kontaktskjemaer er gratis og fullstendig køfritt. Jeg ser ikke problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...