Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norwegian ønsker å kreve inn ny avgift på allerede betalt/gjennomført reise


Tannpust

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da fikk jeg brev fra svea finans som krever inn beløpet. 
Flere som har fått denne? Hva har dere gjort/skrevet til dem?

Vil det være et argument at SAS ikke etterfakturerer og at jeg da mest sannsynlig ville valgt SAS pga pris ville vært lavere eller lik?

Endret av Loko
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fikk Denne i dag...

 

Hei og takk for din mail.

 

 

Vedlagt finner du kopi av faktura: 2016043611.

 

 

Du kan lese mer om innkreving av flyseteavgiften nedenfor:

 

Til tross for Norwegians innvendinger og innsats for å påvirke den endelige beslutningen om innføringen av flyseteavgiften, valgte stortinget og innføre skatten med tilbakevirkende kraft. Norwegian er derfor ansvarlige for å krev inn denne avgiften, som går direkte til den Norske stat, fra sine egne kunder. Lovpålagte skatter må betales av kunden selv (ref. Generelle vilkår for befordring – artikkel 5.3 http://www.norwegian.no/booking/bestillingsinformasjon/regler-og-vilkar/generelle-vilkar-for-befordring/).

 

Videre når det gjelder innkrevingen av seteavgiften har transportklagenemda støttet at denne etterfaktureres med grunnlag i at dette er en statlig innført skatt. Du kan lese mer om dette her: 

https://fly.transportklagenemnda.no/content/download/66762/1035867/file/Flypassasjeravgift%20-%20generell%20uttalelse.pdf

 

 

Dette innebærer at avgiften er reell og må betales.

 

 

Du kan riktignok se bort ifra purregebyret.

 

 

 

Ha en fin dag videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den relevante delen av uttalelsen er:

 

Flyselskapenes rett til å kreve etterbetaling av flypassasjeravgiften reguleres etter

nemndas vurdering av særæravgiftsloven § 5 annet ledd som har følgende ordlyd:

Er det ved avgiftspåleggets ikrafttreden inngått kontrakt om leveranse, plikter

mottageren å betale et tillegg motsvarende avgiften medmindre det godtgjøres at

det ved prisansettelsen har vært tatt hensyn til avgiften.

Nemnda er følgelig av den oppfatning at flyselskapene under den gitte forutsetning har

anledning til å kreve etterbetaling av passasjeravgiften.

 

"Under den gitte forutsetning" vil her si at de kan kreve etterbetalt med mindre de hevet prisene for å ta hensyn til avgiften da de tok seg betalt opprinnelig.

Lenke til kommentar

Norwegian hevder fortsatt at de er "ansvarlige" for å kreve inn "avgiften" fra kundene. Dette er ikke sant, og det vet Norwegian. Norwegian er ansvarlige for å betale avgiften.

Særavgiftsloven § 5 annet ledd, som transportklagenemda henviser til, gir potensielt en hjemmel for å kreve "et tillegg motsvarende avgiften" fra kundene. Ikke "avgiften".

Dette er muligens flisespikkeri. Hvis en kunde faktisk har plikt til å betale Norwegian X kroner så kan det virke mindre viktig hvorfor kunden har den plikten. Men etter min mening bør det i det minste gjøre det mindre risikabelt å ta sjansen i rettssystemet. Når Norwegian feilinformerer kundene om grunnlaget for kravet gjør Norwegian det vanskelig for kundene å ta informerte beslutninger. Det kan tale for at Norwegian bør betale sine egne sakskostnader selv om de skulle vinne en sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bestrider fortsatt kravet med følgende begrunnelse;

 

a) Norwegian's generelle vilkår:

Pkt 5.2 fastslår at "Gyldige priser er de som gjelder på tidspunktet bestillingen ble gjort." 

Pkt 5.3 Skatter og avgifter er utvetydige når det gjelder forhold relatert fjerning eller reduksjon av avgifter og skatter. Dessverre er skatter og avgifter som tilkommer ikke nevnt med samme tydelighet utover at "Gjeldende skatter og avgifter som pålegges .... skal betales av deg.". Det kan være naturlig "Gjeldende" under pkt 5.3 må tolkes likt med 5.2's "Gyldige priser", altså når bestillingen ble gjort utført. Jeg har altså ved avtaleinngåelse betalt gjeldende avgifter.

 

b) Transportklagenemda kom i høst med en generell uttalelse hvor de fastslår at flyselskapet under gitte forutsetning kan etterkreve avgiften. De henviste til og siterer særavgiftsloven § 5 annet ledd: (Sitat) ".... plikter mottageren å betale et tillegg motsvarende avgiften med mindre det godtgjøres at det ved prisansettelsen har vært tatt hensyn til avgiften.".

 

c) Tidlig i våres kom Norwegian med et utsagn i media (nrk.no 9.3.2016, og i nettavisen

« – Billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for at den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres"

http://www.nettavisen.no/na24/flyseteavgiften-gjr-at-norwegian-og-widere-skrur-opp-prisene/3423201080.html)

Her informerte de om at Flypassasjeravgiften allerede var innbakt i siste prisøkning. Dette utsagnet var formulert utvetydig og slik jeg forstår må det tolkes som en bekreftelse på at avgiften var hensyntatt ved prisansettelsen (jfr pkt b). Så vidt meg bekjent har ikke Norwegian forsøkt å korrigere dette utsagnet innen rimelig tid.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...