Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
40 minutes ago, Femtekolonne said:

Kan ikke se at det er ett marked for alle disse ikke-premium merkene som legger seg på samme pris som BMW og Mercedes. The Electric Viking spådde Skodas død sist jeg så noe han la ut. Kan nok være riktig om de skal holde seg i øvre del av prissjiktet. Samtidig rart at ikke KIA er på vei utfor stupet med sine priser. Nissan tror jeg er ferdig. Nye leaf kommer til å floppe og så er leken over.

Er litt enig, Skoda pleide å være billig merket til vag mens nå er høyere enn vw men som han Kris Rifa sier så har ingen av kineserne klart å få til kjøre følelsen til europerne enda, når de får fikset det samt software til en lavere pris så vil nok tyskerne slite.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, onkel_jon said:

Er litt enig, Skoda pleide å være billig merket til vag mens nå er høyere enn vw men som han Kris Rifa sier så har ingen av kineserne klart å få til kjøre følelsen til europerne enda, når de får fikset det samt software til en lavere pris så vil nok tyskerne slite.

Men kjørefølelsen føler jeg er noe subjektivt og antagelig ikke så stor forskjell på dem for oss vanlige. For Rifa og disse som kjører mye forskjellig og som i bunn og grunn er nødt til å finne noe å pirke på så blir det sikkert noe annet. Jeg har epiq på min shortlist, men når det antydes tett opp mot 400K for den med 52kwh batteri så tenker jeg jo at den vil slite.

Skrevet
Femtekolonne skrev (5 timer siden):

Kan ikke se at det er ett marked for alle disse ikke-premium merkene som legger seg på samme pris som BMW og Mercedes. The Electric Viking spådde Skodas død sist jeg så noe han la ut. Kan nok være riktig om de skal holde seg i øvre del av prissjiktet. Samtidig rart at ikke KIA er på vei utfor stupet med sine priser. Nissan tror jeg er ferdig. Nye leaf kommer til å floppe og så er leken over.

Electric Viking er en hån mot vikinger. De var tross alt litt iteligente og mangen var vel store og sterke også. Som regel tar han feil. Han mente vel at alle bmw el biler kom til å brenne opp også. Kan ikke se at det har slått helt til

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, Femtekolonne said:

Nye leaf kommer til å floppe og så er leken over.

Lokal forhandler annonserer med nye Leaf, minste batteri, minste utstyr, 42 mil rekkevidde for 422 tusen ferdig på vegen med vinterhjul. Visst har andre merker som Toyota trauste og kjedelige biler, men dette er faktisk betydelig verre. Slike specs sier at det kommer til å bli vanskelig å selge slike i noe særlig antall. Sikkert noen fantaster og pensjonister som hopper på, men realistisk sett er det kanskje 100 tusen for dyrt for en sånn bil. Changan Deepal til 420 tusen f.eks er jo en langt bedre bil.  

Skrevet
47 minutes ago, kremt said:

Lokal forhandler annonserer med nye Leaf, minste batteri, minste utstyr, 42 mil rekkevidde for 422 tusen ferdig på vegen med vinterhjul. Visst har andre merker som Toyota trauste og kjedelige biler, men dette er faktisk betydelig verre. Slike specs sier at det kommer til å bli vanskelig å selge slike i noe særlig antall. Sikkert noen fantaster og pensjonister som hopper på, men realistisk sett er det kanskje 100 tusen for dyrt for en sånn bil. Changan Deepal til 420 tusen f.eks er jo en langt bedre bil.  

Spot on. Største batteriet, mellomste utstyrsgrad, hengerfeste og vinterdekk burde ikke gått over 400K. Ideelt sett nærmere 380K. Da hadde de hatt kø utenfor. Deepal har ikke jeg på min liste, men kan se at den fenger. For meg er det nok en Kinesisk billig-bil hvor de har slengt på alle duppeditter de kan for å presse opp prisen. Koster sikkert 150K i Kina.

• Liker 1
Skrevet
55 minutes ago, kremt said:

Hjelper ikke at de mister tilliten til eierne av gammel Leaf heller så de ikke ønsker å oppgradere..

Tenker da på at de slo av appen til biler opptil 2022 modell, og at alle 40kWt batteriene har store problemer som Nissan nekter å gjøre noe med..

Ville lett kjøpt en Changan istedefor. Er ofte artikler om at deler til Kinabiler er dyre, men Nissan er også sinnsykt dyre..

Skrevet (endret)

TeslaBjørn kjørte Changan nylig og det er mye rare greier, som at forbruk vist i bilen ekskluderer energi brukt til oppvarming av kupeen, og at den reduserer hastighet under cruise control når det kommer lette svinger.

Man kan mene mye om TeslaBjørn, men slike detaljer er det ikke mange andre testere som nevner.

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Skrevet
25 minutes ago, Femtekolonne said:

Koster sikkert 150K i Kina.

Det er nok ikke langt unna

The Deepal S05 costs 38,990 – 44,990 EUR (45,800 – 52,840 USD) in Europe, while the BEV variant of this crossover is priced between 119,900 – 149,900 yuan (16,810 – 21,015 USD) domestically. 

Innstegsmodell har 56 kwh LFP batteri og RWD. Trolig langt mindre utstyrt enn de europeiske bilene, og kan være en annen standard på sikkerhet. Kjøreegenskaper og følelse på disse får ikke skryt. Resten er sikkert "OK". Trolig bygget for å vare i 8-10 år og så kastes som annen forbrukerelektronikk. Lang europeisk/norsk garanti drar trolig prisen opp 100 tusen her hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
OC-Freak skrev (25 minutter siden):

TeslaBjørn kjørte Changan nylig og det er mye rare greier, som at forbruk vist i bilen ekskluderer energi brukt til oppvarming av kupeen, og at den reduserer hastighet under cruise control når det kommer lette svinger.

Man kan mene mye om TeslaBjørn, men slike detaljer er det ikke mange andre testere som nevner.

Kanalen har endret navn, kan være greit å nevne. (Beklager flisespikkeri😁)

Skrevet
3 minutes ago, kremt said:

Det er nok ikke langt unna

Innstegsmodell har 56 kwh LFP batteri og RWD. Trolig langt mindre utstyrt enn de europeiske bilene, og kan være en annen standard på sikkerhet. Kjøreegenskaper og følelse på disse får ikke skryt. Resten er sikkert "OK". Trolig bygget for å vare i 8-10 år og så kastes som annen forbrukerelektronikk. Lang europeisk/norsk garanti drar trolig prisen opp 100 tusen her hjemme. 

Antagelig blir det ikke uvanlig å skrote en bil etter 10år. Bilene endres så mye at deler som ryker ikke er å oppdrive, eventuelt så dyre at det ikke lønner seg. Og mye av det er vår feil som maser etter en masse dilldall og nå har fått noe som ligner mer på en laptop med hjul. 

Skrevet
Complexity skrev (På 30.3.2026 den 20.15):

Ventetiden på ICCU har jo alltid vært lang. De har vel ikke klart å produsere nok spesielt når så mange skulle ryke.

Husk at det ikke bare gjelder Hyundai. Kia sine biler har jo akkurat samme greia.
Var jo også en stor brann i en av fabrikkene som produserer ICCU enheter i sør-korea i fjor. Vet ikke om de er helt oppe å går enda etter det.

Så man må beleige seg på å vente lenge, og muligens få en enhet som ryker igjen om noen år. Men det ryktes jo om utvida garanti på dem iallefall.

Ser det koster 15 tusen for en brukt en på Ebay. De ligger under baksetet så ikke så veldig vanskelig å bytte med unntak av vannkjølingen som kan bli litt gris og knotete å få luftet etterpå.

https://www.ebay.com/itm/157440829222

Han spurte, og fikk ny type ICCU om han skal stole på verkstedet.

Bil røyk søndag, reparert onsdag.

Skrevet
1 hour ago, Jotun said:

Han spurte, og fikk ny type ICCU om han skal stole på verkstedet.

Bil røyk søndag, reparert onsdag.

Veldig bra isåfall.

Men om det var min bil ville jeg nok løfta baksetet å sjekket delenummeret :p

Skrevet
OC-Freak skrev (2 timer siden):

Han stoler heldigvis ikke blidt på kjørekomputer lenger

Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Veldig bra isåfall.

Men om det var min bil ville jeg nok løfta baksetet å sjekket delenummeret :p

Hehe. Verkstedet kan ha svart at ja, den er ny. Og ikke ment den nye typen.

Skrevet
7 hours ago, Syar-2003 said:

7500 euro under iX3-50. 

Fratrukket 19 % tysk mwa blir dette 6300 euro, 70k NOK. Vil denne i hele tatt tilbys her i landet og hvordan vil den prises. Om den tilbys kommer de sikkert til å selge noe sånt som 3 stykk av den. Jeg vet ikke hvor mange som ble solgt av hver på i4 av rwd og awd. Men det er 33 ganger flere awd til salgs så det gir en pekepinn. Rwd ble vel drept av pris og kampanjer på M50. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (6 minutter siden):

Fratrukket 19 % tysk mwa blir dette 6300 euro, 70k NOK. Vil denne i hele tatt tilbys her i landet og hvordan vil den prises. Om den tilbys kommer de sikkert til å selge noe sånt som 3 stykk av den. Jeg vet ikke hvor mange som ble solgt av hver på i4 av rwd og awd. Men det er 33 ganger flere awd til salgs så det gir en pekepinn. Rwd ble vel drept av pris og kampanjer på M50. 

Er det ikke mange som kjøper Model 3 og Y med RWD så hvorfor ikke. 
Den egentlige grunnen til at få kjøpte i4 e40 i Norge er at BMW dreit seg ut på prisingen (M50 kostet ved introduksjonen omtrent det samme)

Jeg hadde forrige gen ix3 med rwd i et par år og det fungerte bra om vinteren.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (17 minutter siden):

Er det ikke mange som kjøper Model 3 og Y med RWD så hvorfor ikke. 
Den egentlige grunnen til at få kjøpte i4 e40 i Norge er at BMW dreit seg ut på prisingen (M50 kostet ved introduksjonen omtrent det samme)

Jeg hadde forrige gen ix3 med rwd i et par år og det fungerte bra om vinteren.

Ja det var omtrent ingen forskjell når jeg kjøpte min edrive 40. Tror det var 30-40 000kr.Leveringstiden var derimot vesentlig kortere på edrive 40. Har null problemer med vinterkjøring. Den er baktung og det virker fint på vinterføre

Skrevet
29 minutes ago, Syar-2003 said:

Y med RWD så hvorfor ikke.

Omtrent 3500 av 100 tusen solgte biler. Så ca 3.5 %. Noen biler er det jo, men lavere nypris blir jo oppveid av lavere bruktpris også. Men Norge er jo ekstremt 4x4 fiksert, mange tror de ikke kommer frem på flatmark når den første rimen har lagt seg uten 4x4, piggdekk og suv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...