Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Iterion skrev (7 timer siden):

Ellers så nærmer det seg lansering av Skodas nye flaggskip, nemlig Skoda Peaq. Den går rett i strupen på EV9, Ioniq 9 og E-5008. Fås i 3 versjoner, 60, 90 og 90x, med sistnevnte i firehjulsdrift versjon og over 600km rekkevidde(WLTP). Spent på både kvalitet, pris og forbruk på denne kontra de 3 over! 

Kunne godt tenke meg denne, men blir nok for dyrt. Ikkje at eg hadde plan om å kjøpe ny-ny bil med det første uansett. Hjelper ikkje at momsgrensa er på vei nedover heller. Ein Enyaq 85x kjem opp rundt 700k om du tar med pakker som mange vil ha. Peaq 90x blir kanskje over 800k, potensielt endå meir avhengig av momspolitikken. Ein Enyaq til 700k vil koste 875k om det blir 25% moms frå første krone. Då kan det bli vanskeleg å få solgt bil i ein marknad der Tesla står sterkt og det ramler inn med nye modeller frå Kina. Då er spørsmålet om produsentane kan og vil skru ned prisane.

Har du ikkje behov for 4x4 og over 460 km rekkevidde så kan 60-modellen starte 150k under 90x.

Litt leit å sjå at Skoda òg har hoppa på inntrukket-håndtak-kjøret. Rekkevidda du vinn er neglisjerbar, så det er kun for å henge med resten av marknaden.

Endret av Zeph
Feil pris...
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Zeph skrev (49 minutter siden):

Kunne godt tenke meg denne, men blir nok for dyrt. Ikkje at eg hadde plan om å kjøpe ny-ny bil med det første uansett. Hjelper ikkje at momsgrensa er på vei nedover heller. Ein Enyaq 85x kjem opp rundt 700k om du tar med pakker som mange vil ha. Peaq 90x blir kanskje over 800k, potensielt endå meir avhengig av momspolitikken. Ein Enyaq til 700k vil koste 875k om det blir 25% moms frå første krone. Då kan det bli vanskeleg å få solgt bil i ein marknad der Tesla står sterkt og det ramler inn med nye modeller frå Kina. Då er spørsmålet om produsentane kan og vil skru ned prisane.

Har du ikkje behov for 4x4 og over 460 km rekkevidde så kan 60-modellen starte 150k under 90x.

Litt leit å sjå at Skoda òg har hoppa på inntrukket-håndtak-kjøret. Rekkevidda du vinn er neglisjerbar, så det er kun for å henge med resten av marknaden.

En bil som koster 700000 i dag vil vel koste 775000, ikke 875000 med moms fra første krone?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
liquidsquid skrev (8 minutter siden):

En bil som koster 700000 i dag vil vel koste 775000, ikke 875000 med moms fra første krone?

Stemmer! Forskjellen er bare mva på de 300K som nå er avgiftsfritt, og det utgjør 25K for hver av de 100K, totalt 75K ekstra i mva fra dagens avgiftspolitikk!

Skrevet

For å kjøpe brukt elbil, må den på verksted for å sjekke hva som er igjen av batteriet, levetiden altså eller ser man det i displayet?

Skrevet

Sånn går det når ein stoler blindt på AI og sikkert formulerte spørsmålet feil. 🙃

Eg måtte korrigere reknestykket til Gemini fleire ganger før den kom fram til 775k. Eg burde vel presisert at 700k i dagens pris var inkludert moms.

Skrevet (endret)
i4770k skrev (14 minutter siden):

For å kjøpe brukt elbil, må den på verksted for å sjekke hva som er igjen av batteriet, levetiden altså eller ser man det i displayet?

Må kjøre diagnose av batteriet, f.eks. Avilo batteritest.

Rabatt for NAF-medlemmer og medlemmer av Elbilforeningen. Ellers så kan du jo forsøke deg på å få det dekket av selgerfirmaet, siden de og har fordel av å ha en slik test å vise til i reklamasjonsøyemed. De bør vel og ha egne tester, om de er merkeforhandler, mem ikke alle merkeforhandlere gir en like detaljert rapport ut til kunder.

Kun Nissan som hadde SOH-visning i bilen, som jeg vet om! Kan være noen til som man kan grave dette frem fra menyene, men kjenner ikke til hvem i tilfelle. De fleste elbiler har ikke dette som opsjon!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, i4770k said:

Kommer helt ann på bilen. De fleste vil gi deg en SOH (state of health) estimat via OBD.

Tesla har batteritest i menyen man kan ta selv, men den tar rundt 24 timer så greit å be selger ta den testen før man kommer for å se på bilen.

Resultatet vises i bil og app i 6 måneder før testen må taes på nytt.

1 hour ago, Snowleopard said:

Kun Nissan som hadde SOH-visning i bilen, som jeg vet om! 

Ja ikke så mange andre en Nissan som har dette nei. Dog vil man vel på noen biler kunne benytter kilometer som en god pekepinne, såfremst man ikke bare kan se kilometer som gjettometer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Kompis med Ionic 5 våknet til fullstendig strømløst hus, hovedsikring og alt av jordfeilbrytere løst ut.

Tn nett så egentlig ikke så rart....

Var iccu som var defekt.

Vet dere om han garantert får forbedret iccu montert inn nå? Ref ryktene om at det fortsatt benyttes den dårlige versjonen i nye biler....

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Jotun said:

Kompis med Ionic 5 våknet til fullstendig strømløst hus, hovedsikring og alt av jordfeilbrytere løst ut.

Tn nett så egentlig ikke så rart....

Var iccu som var defekt.

Vet dere om han garantert får forbedret iccu montert inn nå? Ref ryktene om at det fortsatt benyttes den dårlige versjonen i nye biler....

Får det nok ikke garantert. Nye ICCU brukes hovedsakelig i nye biler og eldre biler er lavere på lista desverre.. 

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Tragisk.... Vel... Bad han sjekke hvertfall når han har fått bilen igjen. Ikke mulig å "kreve" det uansett. Haster med å få bilen igjen så må bare ta det han får.

Men regner med at ryker denne igjen om tre år så er det uansett ny på garanti/reklamasjon?

Endret av Jotun
Skrevet
Complexity skrev (14 minutter siden):

Får det nok ikke garantert. Nye ICCU brukes hovedsakelig i nye biler og eldre biler er lavere på lista desverre.. 

Nå mener jeg å ha lest at ventetiden på ny ICCU er lang, nettopp fordi de både putter de i nye biler og skal erstatte på biler som er defekt/kranglevoren ICCU på. Så jeg ville i stor grad tro at det er den nye typen de bytter til siden den gamle vil feile igjen!

Skrevet
sverreb skrev (8 timer siden):

WLTP rekkevidde er kun rekkevidden opnådd i en WLTP test. Det er et sammenligningsgrunnlag, ikke et løfte om hvilken rekkevidde en vilkårlig bruker vil oppnå på en vilkårlig rute. 

Jeg skal oppdatere deg når sommeren er over og jeg har kjørt noen bilturer uten varmeapparat og med romtemperatur på batteriet.
Akkurat nå har jeg null tillit til WLTP som markedsføringsargument. Dette fremstår i dag som løgn fra A til Å.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (19 minutter siden):

Jeg skal oppdatere deg når sommeren er over og jeg har kjørt noen bilturer uten varmeapparat og med romtemperatur på batteriet.
Akkurat nå har jeg null tillit til WLTP som markedsføringsargument. Dette fremstår i dag som løgn fra A til Å.

Se teslabjørns videoer. Han har testet mange biler. Også han opplever redusert rekkevidde når det er kaldt. Uansett så er det slik med alle biler og min bil går over wltp om sommeren og under om vinteren. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Snowleopard said:

Nå mener jeg å ha lest at ventetiden på ny ICCU er lang, nettopp fordi de både putter de i nye biler og skal erstatte på biler som er defekt/kranglevoren ICCU på. Så jeg ville i stor grad tro at det er den nye typen de bytter til siden den gamle vil feile igjen!

Ventetiden på ICCU har jo alltid vært lang. De har vel ikke klart å produsere nok spesielt når så mange skulle ryke.

Husk at det ikke bare gjelder Hyundai. Kia sine biler har jo akkurat samme greia.
Var jo også en stor brann i en av fabrikkene som produserer ICCU enheter i sør-korea i fjor. Vet ikke om de er helt oppe å går enda etter det.

Så man må beleige seg på å vente lenge, og muligens få en enhet som ryker igjen om noen år. Men det ryktes jo om utvida garanti på dem iallefall.

Ser det koster 15 tusen for en brukt en på Ebay. De ligger under baksetet så ikke så veldig vanskelig å bytte med unntak av vannkjølingen som kan bli litt gris og knotete å få luftet etterpå.

https://www.ebay.com/itm/157440829222

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (19 minutter siden):

Ventetiden på ICCU har jo alltid vært lang. De har vel ikke klart å produsere nok spesielt når så mange skulle ryke.

Husk at det ikke bare gjelder Hyundai. Kia sine biler har jo akkurat samme greia.
Var jo også en stor brann i en av fabrikkene som produserer ICCU enheter i sør-korea i fjor. Vet ikke om de er helt oppe å går enda etter det.

Så man må beleige seg på å vente lenge, og muligens få en enhet som ryker igjen om noen år. Men det ryktes jo om utvida garanti på dem iallefall.

Ser det koster 15 tusen for en brukt en på Ebay. De ligger under baksetet så ikke så veldig vanskelig å bytte med unntak av vannkjølingen som kan bli litt gris og knotete å få luftet etterpå.

https://www.ebay.com/itm/157440829222

Klar over at Hyundai og Kia deler det meste av teknologi og deler, og at problemet gjelder begge merker, og også Genesis.

Var dog ikke klar over brannen i fjor, men leste at det var en brann i en delefabrikk i år. Er ikke sikker på om den var ansvarlig for å produsere ICCU'er, men de lever ihvertfall deler til både de tre koreanske merkene, men og andre merker, bl.a. Chevrolet (pga oppkjøpet av Daewoo?).

Leveringsproblemer har det vel vært lenge, men så vidt jeg har fått med meg, er den blitt en god del lengre. Om det har ført til at de nå leverer deler de regner med å måtte bytte igjen, og derfor utvider garantien på Pre-25-bilene (slik jeg leste den saken), så er det på en måte forståelig så lenge de tar kostnaden, men absolutt ikke bra! Dette skaper jo ikke akkurat tillitt til selskapene.

Skrevet (endret)
31 minutes ago, freedomseeker said:

Det er visstnok mulig å få ICCUen reparert, blant annet hos en spesialisert bedrift i Danmark. Det går også veldig troverdige rykter om en utvidet garanti på opptil 15 år.

Er vel i hovedsak bare en mosfet de har spart penger på som blir overbelastet og takker for seg som er problemet, så burde være ganske greit å reparere sånsett. Men blir fort litt styr om alt er dekket i lim eller lakk for å holde det vanntett og vibrasjonsbeskyttet. 

Endret av Complexity
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Det er eit samanlikningsgrunnlag for bilar som går gjennom den same testen. Poenget er ikkje å gje eit tal som er riktig i alle situasjoner, for det eksisterer ikkje. I ein norsk sommar kan du fint oppnå WLTP-rekkevidda og vel så det, men det vil aldri skje når det er kaldt midtvinters. Testen er utført i 25 grader.

Om dei hadde gjort testen under vinterforhold ville talet vore langt under det du kan oppnå på sommaren.

Problemet i ditt (og mange andres) tilfelle er nok at du kjøpte bil utan å forstå kva WLTP-talet er og kva rekkevidde du faktisk vil oppnå under varierande forhold i Norge.

Ingen seier at WLTP er noko du vil oppnå uansett forhold.

• Liker 4
Skrevet
Zeph skrev (17 timer siden):

Det skjønner jeg godt at du gjør 😋 Nei, blir ekstra kostbar nå med momsen som du sier.  Den hadde nok uansett vært «overkill» for min egen del. Samme gjelder EV9 og Ioniq 9. Det er snakk om skikkelig store familiebiler. Men anser meg som såpass bilinteressert at jeg følger med på markedet og nye modeller osv. Uansett hva den ender opp med er jeg fortsatt spent på å se mer bilder av den og lese tester av den.

Synes egentlig Skoda har kommet seg en del på designfronten. Før var de veldig kjedelige synes jeg, men med ganske så decent og praktisk interiør. Noe som teller mer i likhet med bil for pengene og rekkevidde, for de fleste som skal ha en familiebil hehe. For meg er det viktig at jeg virkelig liker utseendet på bilen jeg skal ha, både innvendig og utvendig. Fikk jo høre fra kollegaer og kompiser at Model 3’en kledde meg godt. Føler Ioniq 5’en også gjør det og elsker utseendet på den. Tøft interiør med gode seter, bra midtkonsoll og generelt god kvalitet. Og ikke minst perfekt størrelse på bilen for min del. 

• Liker 1
Skrevet
21 hours ago, Zeph said:

Kan ikke se at det er ett marked for alle disse ikke-premium merkene som legger seg på samme pris som BMW og Mercedes. The Electric Viking spådde Skodas død sist jeg så noe han la ut. Kan nok være riktig om de skal holde seg i øvre del av prissjiktet. Samtidig rart at ikke KIA er på vei utfor stupet med sine priser. Nissan tror jeg er ferdig. Nye leaf kommer til å floppe og så er leken over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...