Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tror det handler litt om at kvaliteten på tidlige Hyundai og Kia var rå på effektivitet. Ta første ionic som kom og sammenlign med det rælet Nissan klarte å spa fram i 2018.

Ionic leverer over leaf på absolutt alle punkter som har med rekkevidde og lading. Og det med 12-14kwh mindre batteri. 

Men tror ikke de tjente så mye på bilene. Så ikke umulig at de ikke legger like mye "kvalitet" i disse tingene lengre. 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 hours ago, Snowleopard said:

5-10 minus er sjeldent et problem. Derimot når man kommer opp i 20 og 30 minus, gjerne om batteriet ikke forvarmes, så vil det gå ut over effekten og effektiviteten. Det fikk man jo se i praksis på årets test.

Og med sånn kulde, så blir jo kjølingen av batteriet større i fart, så da kommer det veldig an på hvor beskyttet batteriet er mot både det å bli for varmt, og å bli for kaldt.

Kanskje er ikke alle batterier like beskyttet mot å bli for kalde, så man får kanskje større individuell forskjell mellom de varmeste og de kaldeste batteriene, der jeg går ut fra at de som er kaldest, er de som er ytterst.

Ja er nok mye her det ligger.

Tesla f.eks kjører jo kjølevannet via motorene som alltid er varme under bruk og så via batteriet. Andre biler har kansje kun en dedikert PTC vamer til batteriet og ønsker ikke bruke unødvendig energi på den.

Lurer forøvrig litt på hvordan f.eks Toyota BZ4X som ikke har batterivarmer oppfører seg når man lader i kulda? De har vel NMC batterier som alle andre som tar stor skade av å lades i fryst tilstand som de jo ofte er om dagen..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Lurer forøvrig litt på hvordan f.eks Toyota BZ4X som ikke har batterivarmer oppfører seg når man lader i kulda? De har vel NMC batterier som alle andre som tar stor skade av å lades i fryst tilstand som de jo ofte er om dagen..

NMC lader fint i kulde på AC lading..hurtig og lyn lading går derimot elendig i kulde gitt kaldt batteri. LFP batterier må ha varme over 0 grader for å lade. Kommer de over 10 grader så lader de bedre enn NMC på hurtig og lyn lading..men utfordringen her er effektiv AC lading i kulde noe NMC ikke sliter med.

Har hatt både LFP og NMC, og har f.eks en bil av hver nå, og har masse erfaring fra begge.

NMC er best på AC lading i kulde,mens LFP lader alltid bedre fra 10 grader og opp. DC lading er som regel alltid bedre med LFP og LFP tåler mer og flere ladesykluser enn NMC. Vekt er en ulempe med LFP vs NMC. 

Som nevnt før så kommer Sodium i år..og her skal man ikke oppleve redusert ladehastighet i kulde. Ulempen er litt større og tyngre batterier. 

Jeg tror at vi om 5-6 år ikke lenger vil se kulde som en utfordring for nye elbiler.

Skrevet
Complexity skrev (9 minutter siden):

Tesla f.eks kjører jo kjølevannet via motorene som alltid er varme under bruk og så via batteriet. Andre biler har kansje kun en dedikert PTC vamer til batteriet og ønsker ikke bruke unødvendig energi på den.

Den aller første BZ'en bare ladet ekstremt sakte. Typ 30-40 kW hvis det var sikkerlig kaldt.

Deretter kom det en refresh etter et år, som hadde en høyeffekts varmeveksler som slo inn når man hurtigladet i kulda. Altså batteriet varmes opp på starten av ladingen. Det hjalp, men fortsatt ganske håpløst selvfølgelig.

Nye BZ har forvarming, og mye kraftigere varmepumpe og PTC, plus batteriet har et langt mer omfattende veskesystem for temperaturkontroll. Dermed lader den like fort i -10 og 20 grader, så lenge man forvarmer.

Skrevet
12 minutes ago, obygda said:

NMC lader fint i kulde på AC lading..hurtig og lyn lading går derimot elendig i kulde gitt kaldt batteri. LFP batterier må ha varme over 0 grader for å lade. Kommer de over 10 grader så lader de bedre enn NMC på hurtig og lyn lading..men utfordringen her er effektiv AC lading i kulde noe NMC ikke sliter med.

Har hatt både LFP og NMC, og har f.eks en bil av hver nå, og har masse erfaring fra begge.

NMC er best på AC lading i kulde,mens LFP lader alltid bedre fra 10 grader og opp. DC lading er som regel alltid bedre med LFP og LFP tåler mer og flere ladesykluser enn NMC. Vekt er en ulempe med LFP vs NMC. 

Som nevnt før så kommer Sodium i år..og her skal man ikke oppleve redusert ladehastighet i kulde. Ulempen er litt større og tyngre batterier. 

Jeg tror at vi om 5-6 år ikke lenger vil se kulde som en utfordring for nye elbiler.

Ja de lader jo, men leser man om NMC batterier så står det jo at de tar stor skade av å lades i kulda?

Husker jeg hadde en samsung telefon før som nekta å lade om telefonen var kald fordi det ville skade batteriet. Men når bilene ikke har nå valg må de kansje bare godta skaden?

Skrevet
8 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Den aller første BZ'en bare ladet ekstremt sakte. Typ 30-40 kW hvis det var sikkerlig kaldt.

Deretter kom det en refresh etter et år, som hadde en høyeffekts varmeveksler som slo inn når man hurtigladet i kulda. Altså batteriet varmes opp på starten av ladingen. Det hjalp, men fortsatt ganske håpløst selvfølgelig.

Nye BZ har forvarming, og mye kraftigere varmepumpe og PTC, plus batteriet har et langt mer omfattende veskesystem for temperaturkontroll. Dermed lader den like fort i -10 og 20 grader, så lenge man forvarmer.

Ja tenkte på den gamle utgaven. Men bare som eksempel. Er jo flere biler der ute som ikke kan varme batteriet 

Skrevet
Complexity skrev (25 minutter siden):

Både Tesla og Hyundai/Kia har en form for "termos"-løsning som holder på temperaturen bedre enn resten av kjølesløyfen, og kan bruke av denne varmen til å gi raskere oppvarming av systemet.

Dette er noe jeg fikk fortalt og visst gjennom en av gjennomgangene til Monroe-gjengen. Tror det var Ioniq 5 som ble gjennomgått i den videoen jeg så, der de ble litt overrasket av dette, men fortalte at Tesla brukte en litt annen løsning for å oppnå akkurat det samme.

Det bedrer effektiviteten til systemet, ihvertfall frem til de har stått så lenge at også denne "termosen" har rukket å nå utetemperaturen. Men så fylles den igjen med varme når bilen går igjen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ja de lader jo, men leser man om NMC batterier så står det jo at de tar stor skade av å lades i kulda

BMS beskytter jo batteriet. Men lav AC effekt går fint..DC derimot krever mer varme for å kunne ta imot effekt  og derfor er kurvene her dårlig i kulde. LFP tåler ikke lading i kulde på AC eller DC og vil forvarme også ved AC lading. Men LFP slipper opp mer DC lading fra 0 grader enn NMC. Så oppvarmet LFP fra ca 10 grader lader en del raskere enn NMC.  Baserer dette på egen erfaring og hva jeg har observert.

Skrevet (endret)
45 minutes ago, obygda said:

BMS beskytter jo batteriet. Men lav AC effekt går fint..DC derimot krever mer varme for å kunne ta imot effekt  og derfor er kurvene her dårlig i kulde. LFP tåler ikke lading i kulde på AC eller DC og vil forvarme også ved AC lading. Men LFP slipper opp mer DC lading fra 0 grader enn NMC. Så oppvarmet LFP fra ca 10 grader lader en del raskere enn NMC.  Baserer dette på egen erfaring og hva jeg har observert.

Ja BMS beskytter det men det kan jo ikke nekte deg å lade det. Da ville det jo vært ramaskrik så de tillater vel en viss skade.

Jeg passer iallefall alltid på at Leafen min lades rett etter bruk om vinteren så batteriet har litt temperatur..

Screenshot_20260201-095648.Chrome.png

Teslan min nekter å gi noe til batteriet før det har minst 2 plussgrader, og varmer det til 10-12 grader under AC lading..

Så er det -20 ute og stiv kuling og man bare har en 8A stikk tilgjengelig kan det være man ikke får ladet da det er for lite effekt til å holde batteriet på plussgrader 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Vanlig lading med f.eks 3-4 kW tilfører omtrent null av varme til batteriet. Med mindre bilen selv bruker strøm for å varme det opp. Hvis ladingen hadde tilført mye varme ville det bare betydd masse tap av elektrisitet i prosessen. Tesla er veldig ivrig på å varme batteriet, ved 0 c og nedover må det gjerne stå en stund for varming før selve ladingen starter. Ofte er denne varmingen veldig bortkastet da batteriet kjøles ned like etterpå igjen. 

Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Ja BMS beskytter det men det kan jo ikke nekte deg å lade det. Da ville det jo vært ramaskrik så de tillater vel en viss skade.

Jeg passer iallefall alltid på at Leafen min lades rett etter bruk om vinteren så batteriet har litt temperatur..

Screenshot_20260201-095648.Chrome.png

Ja..det høres rett ut..å la bilen lade  med en gang etter en kjøretur mens det ennå er litt varme der. Forøvrig lader min NMC bil med kaldt batteri under 0 grader ved lav AC effekt (ca 3kw),mens min LFP bil nekter å AC lade før den har varmet opp batteriet til ca 4 grader..den dytter mao ingenting inn på batteriet her før batteriet er varmet litt opp. 

Uansett..å lade bilen med en gang etter en kjøretur er veien å gå i vinterkulde ja..this is the way...

Skrevet (endret)
1 hour ago, kremt said:

Ofte er denne varmingen veldig bortkastet da batteriet kjøles ned like etterpå igjen. 

Er jo ikke bortkasta om det må til for å ikke ødelegge batteriet.

Derfor jeg lurte litt på hvordan det er med biler uten varming. Si man lar en BZ4X (gammel utgave) stå en hel helg i -20 før man plugger den i AC lading søndags kveld for å ha strøm mandag morgen. Kan jo ikke være sunt for batteriet å lades når det er så fryst selv om det er med redusert effekt..

Screenshot_20260201-111602.Google.png

Endret av Complexity
Skrevet

Hvordan er det da å bruke ett batteri som er kaldt? Tenker da på de av oss som har batterier uten kjøling og varming? Leafen brukes sikkert helt feil nå ettersom kona ikke orker rekkeviddeangsten så lader hun til 100% hver dag. Da står den i tillegg fulladet i 7 timer før bruk. Jeg har rett og slett ikke orket styret med at den skal times inn på lading sånn at den brukes med en gang. Ikke er den da brukanes til noe uforutsett og så får man utfordringen med at batteriet har minusgrader når det plugges i. Så er det 0 grader og kaldere settes lading til 100 de dagene hun jobber. Men nå er den bilen 11år og har gått 140K km. Den skal vel dø på ett eller annet punkt uansett. Jeg vurderer å ta over da jeg bruker under 50% på min jobbpendling da det er flat vei og 50 sone samt at jeg helt greit kjører uten varme i ned til 15 minus.

Skrevet

Med mindre det er en leaf som er importert fra varmere strøk så har de batterivarmere som kicker inn automatisk når temperaturen blir farlig lav for batteriet, så er egentlig ikke så mye å tenke på.

Skrevet (endret)
41 minutes ago, Evil-Duck said:

Med mindre det er en leaf som er importert fra varmere strøk så har de batterivarmere som kicker inn automatisk når temperaturen blir farlig lav for batteriet, så er egentlig ikke så mye å tenke på.

Den kicker inn først ved -10 grader. Men bedre enn ingenting det er det. Men om batteriene tar skade allerede fra 0 grader burde man uansett passe litt på.

Men en fordel med kulden vi har er jo at fulladet batteri tar mindre skade av å være fulladet når det er kaldt da.

Også er det ikke sunt å kjøre rundt med angst, så kansje på for Femtekolonne å oppgradere? :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, Evil-Duck said:

Er en svensk 2014 modell. Mener de ikke hadde aktiv varme eller kjøling. Men jeg har ikke satt meg så mye inn i det. Den lader til 80% med mindre det står jobbpendling på planen eller tur til kjøpesenteret som ligger 5mil unna. Har mistet en strek, men det er lenge siden jeg koblet på leafspy for å sjekke. Jeg har merket mest reduksjon på varmeapparatet og har tenkt at det blir bilens bane. Kan ikke se for meg at kona vil koste på denne noe mer enn jeg har gjort med bytte av slitedeler.

Endret av Femtekolonne
Skrevet (endret)
39 minutes ago, Complexity said:

Den kicker inn først ved -10 grader. Men bedre enn ingenting det er det. Men om batteriene tar skade allerede fra 0 grader burde man uansett passe litt på.

Men en fordel med kulden vi har er jo at fulladet batteri tar mindre skade av å være fulladet når det er kaldt da.

Også er det ikke sunt å kjøre rundt med angst, så kansje på for Femtekolonne å oppgradere? :p

Jeg bruker Leafen fint lite. Kjøpte den i 2016 for 150.000kr for å pendle +20mil om dagen. Det var en tabbe så jeg måtte ha noe annet fort. Kona har siden det brukt bilen da hun har 2,5mil til jobb (5mil t/r) pluss ett par mil annet (handle,trening etc) i løpet av en dag. Hun elsker den bilen og jeg bruker den til all småkjøring da jeg ellers har bensinbil. Vi har kjørt på den 120K km så den har vel gjort mer for miljø og fedreland enn MM. Nå har jeg heldigvis ikke så lang pendlevei lenger, ca 3mil t/r, så jeg bruker bare bil når jeg enten er for sent ute til å sykle eller været ikke er innafor de kravene en sedat middelaldrende mann setter. Det er helt klart på tide at kona får noe nytt (Id Polo?) og jeg da overtar Leafen for å bruke den opp.

Endret av Femtekolonne
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Femtekolonne said:

helt greit kjører uten varme i ned til 15 minus.

Skjønner ikke helt åssen du klarer dette. På de fleste biler dugger og rimer det ganske mye i løpet av bare 5 til 10 minutter. Bruker i tillegg pose for fuktfjerning i bilen. Skru av varme i en elbil og det blir kaldt omtrent øyeblikkelig.

Det såkalte varmeteppe på en Leaf er ganske simple greier. Det skal slå inn på 12 minus eller noe men effekten er nok ganske lav og er ikke ment for å virkelig "varme opp" batteriet, mer for å hindre at det totalt dypfryser. På en 10-15 år gammel bil er det også usikkert om det virker lengre. Ved 30 % batteri slås uansett funksjonen av for å unngå at batteriet går helt tomt. Så parkerer du i kaldt vær i lengre tid kan du komme tilbake og oppleve at du bare har igjen 20-30 % batteri. På 2 ukers parkering opplever jeg ca 10 % bruk av batteriet. Det er vel noe standby forbruk samt lading av 12 volt batteri som trekker strøm. 

Skrevet
Complexity skrev (38 minutter siden):

Poenget er vel egentlig bare at det er ikke noe de fleste av oss trenger å ofre så mange tanker til. Har hørt slåendes lite om at det norske klimaet har vist seg å være ett reelt problem for noenlunde moderne elbiler. 

Skrevet
4 minutes ago, kremt said:

Skjønner ikke helt åssen du klarer dette. På de fleste biler dugger og rimer det ganske mye i løpet av bare 5 til 10 minutter. Bruker i tillegg pose for fuktfjerning i bilen. Skru av varme i en elbil og det blir kaldt omtrent øyeblikkelig.

Jeg har knappe 15min til jobb så det er begrenset hvor mye fukt pusten min greier å tilføre. Hjem igjen må jeg kjøre varme på frontruta om den er iset igjen. Hjemme står bilen i garasje så rutene holder seg og så varmer jeg opp bilen innvendig med en vifteovn på skjøteledning via førerdør en halvtime/time før bruk. Det tørker ut bilen skikkelig. Men til mitt bruk spiller det ingen rolle så når jeg overtar bilen så kan jeg guffe på med varme. Kona har bare 2mil lengre vei, men hun kjører motorvei 110km/t vs min reisevei som har 50km/t. Farten drar enormt med strøm, spesielt i kulde. Hun er forsåvidt fornøyd med bilen, men tenker hun får en religiøs opplevelse i en moderne elbil med 50-60kwh batteri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...