Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
ozone skrev (55 minutter siden):

En bil som ikke triller fritt når du setter den i fri, kan vel kalles feildesignet.

Ellers ser det ut som det fleste andre omstendigheter også sørger for at bremsene dine skal ruste ja...😉👌

Trillar gjer den, men om eg trykker på bremsen så er det regen først og så kjem bremsene på om ein trykker hardare.
Men trur ikkje den trillar heilt fritt. Ser at i slak nedoverbakke så visar forbruket nær null som då må nulle ut vanleg forbruk. Bilen brukar 3-400W idle + eventuell HVAC. Om forbruket ligg rundt 1kW så går det i null når bilen trillar. D eller N virkar ikkje ha nokon effekt på dette.
E-Golf har "ingen" regen i D mode og så har den D1, D2, D3, og B mode som gir meir og meir.

Endret av Gazer75
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 minutes ago, Trestein said:

Jeg har en helt annen motor på min men slipper jeg gassen i D modus uten regen bremser den mere enn om jeg setter bilen i N. På BMW kan man uansett holde på bremsen å gi gass. Trykker man begge i bånn stopper bilen. Bremsene er mye sterkere enn el motoren

BMW bruker eksternt eksitert motor, ikke PMSM. Induksjon- og eksternt eksiterte motorer ruller fritt når de er spenningsløse.

Endret av sverreb
Skrevet

Det er litt hodebry å ikkje alltid kunne tvert skru av regen berre for å kunne bruke bremsene litt igjen. Eg merker på Polestar 2'en at eg slit med å holde bremsene i bruk fordi regen gjeld fram til 50%, og det er rett og slett sjeldent eg skal bremse så mykje og hardt.

Så når eg er ute og turer og skal tvinge litt bruk av bremser så må eg liksom hive meg på skikkelig, og det kjenn eg i setebeltet kan ein sei. 🤣

Skrevet
18 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det er litt hodebry å ikkje alltid kunne tvert skru av regen berre for å kunne bruke bremsene litt igjen. Eg merker på Polestar 2'en at eg slit med å holde bremsene i bruk fordi regen gjeld fram til 50%, og det er rett og slett sjeldent eg skal bremse så mykje og hardt.

Så når eg er ute og turer og skal tvinge litt bruk av bremser så må eg liksom hive meg på skikkelig, og det kjenn eg i setebeltet kan ein sei. 🤣

Sliter med det samme på Skodaen citigo’en min.

Bremsene slår ikke inn før jeg tråkker pedalen i gulvet, før det er det bare regen.

På vinterføre er det jo ikke nok grep til å få klossene til å skure skikkelig på skivene

Skrevet
43 minutes ago, Drunkenvalley said:

I.h.t. reddit så har PS2 automatisk bremserensing. I.e. den legger på bremsene i starten av en tur for å rense de. 

Om det ikke skulle være nok så skal det være mulig å sette bilen I N for å fjerne all regen mens du kjører. (Men bruk med vett og forstand)

https://www.reddit.com/r/Polestar/comments/1k9wloq/psa_to_p2_drivers_brake_cleaning/

• Liker 1
Skrevet
ozone skrev (3 timer siden):

Dette er veldig lett å unngå: Sett bilen i fri i nedoverbakke og ta én kraftig oppbremsing hver dag.
Det har holdt mine bremser blanke og fine i tre år nå og klossene kommer uansett til å vare ut bilens levetid, siden regen står for nesten all retardasjon med min kjørestil.

😏 Byttet til vinterdekk i går, og da inspiseres bremseskivene også selvfølgelig. Alle 4 er fortsatt som nye på min 2022-mod. TMY (snart 4 år gammel), og jeg har aldri tatt noen harde oppbremsinger. Nytter regen så mye jeg kan. ☺️

Men på gutfantens 2019-mod. TM3 så begynner rusten å krabbe innover skivene, på de bakre bremsene. Så han fikk beskjed pm å bremse mer.

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Syns det er uting når me byrje snakke om f.eks abonnement på setevarmer i bilen. 👀 Og samfunnets økende grad av "... as a service" er totalt ute av kontroll. Månedlige utgifter på noko du før endringen berre eigde tvert ut, eller hadde ein permanent lisens til. Eksempelvis BMW setevarmere, Mercedes motorkraft, osv.

Det er litt bedre at ein kan kjøpe seg opp (eller redigere firmware) enn at me skal ha ein aktiv, pågående online kobling for å bekrefte kontinuerlig at du har lov til å ha meir hestekrefter.

Eg er også veldig for at innhenting av personlig informasjon burde vore aggressivt stampet ut, og lovverket enda meir aggressivt for å sparke rævva på selskaper som eg trur me kan rimelig anta hente inn og bruker info dei ikkje har nokon forretning med å holde på. 👀

Beklager seint svar, men har vært på nattavakt, så måtte få noen timer på øya! 😉

Jeg er helt enig i at det er en uting, spesielt der de skal ha ekstrabetalt for bruk av programvaren bilen er solgt med som ny.

Når det gjelder abonnement på diverse funksjoner som et alternativ til å kjøpe det permanent, så er jeg dog litt tveegget i synet. F.eks. ting om må betegnes som sikkerhetsutstyr, så mener jeg definitivt det er en uting.

På funksjoner man bruker lite, og man kanskje planlegger å selge bilen etter 3 år, fordi det er noe man alltid gjør, så kan det faktisk lønne seg for kjøper. Og kanskje i enda større grad om man leaser bilen.

Dersom funksjonen brukes så lite, og f.eks. bare på den årlige sommerferieturen eller turen hjem til opphavet for å feire jul, så vil man med opsjon til å leie, kunne finne det mer lønnsomt enn å måtte unge ut hele kjøpesummen og håpe man får en god slump av kostnaden dekt ved bedre pris ved salgsøyeblikket.

Når det gjelder innhenting av personlige data, så er jeg dog mer enig igjen. Men her forutsetter det en proaktiv regjering. Altså at man setter regler litt på forhånd, eller at man raskere tar tak i ting så det ikke går 20+ år før manm kommer løpende etter med forbud og begrensninger.

Så er det selvsagt og et problem at vi er et lite land etter folketallet, så vi er avhengig av å få felle-skandinaviske/nordiske eller  felles-europeiske regler for at ikke vi plutselig står uten noen som vil selge oss biler fordi ulempene/kosrnadene med å tilpasse seg våre særregler blir større enn gevinsten ved å selge de få bilene vi kjøper.

Og i et slikt tilfelle er det selvsagt synd at vi står utenfor EU og ikke kan være med å bestemme og foreslå regler, fremfor å måtte springe til med lobby-virksomhet til noen av de landene som kan tenkes å være enige eller vil foreslå slikt på våre vegne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...