Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
frohmage skrev (23 minutter siden):

Noe av problemet er jo at alle steder som bygges ut for å dekke alle behov (parkering, lading, toaletter, BurgerKing) blir slitsomme steder å besøke, selv om de også har et utsiktspunkt. Da er det vel bedre å drømme om bedre rekkevidde og høyere ladehastigheter.

Nettopp! Noen vil ha pausene sine sånn, andre vil ha pausene på andre måter. Smak og behag. På samme måte bør det være et mangfold av typer ladesteder slik at folk stort sett finner en plass de liker å ta pausen sin. Personlig vil jeg gjerne ha mer av den gamle rasteplass-kulturen tilbake i ny og moderne drakt; med wc og ladestolper.

Søppelmatkjeder har jeg ikke så mye til overs for, men noen ganger må man dessverre ty til de også. Også respekterer jeg at andre har en annen smak på det området, så de hører hjemme i et utvalg av ladeplasser.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 timer siden):
  • Bensin bil brukte 44 timer og 20 min
  • Taycan brukte 2 timer og 8 minutter ekstra
  • Model 3 brukte 4 timer og 18 minutter ekstra

Et gjentagende problem med sånne tester er at trafikkforhold og kjørestil lager "støy" i tidsbruken, så man kan ikke si at differansen utelukkende skyldes ladetid. I sånne sammenligninger vil jeg heller ha delt opp resultatene i 1. reell lade eller fylletid og 2. aktiv kjøretid. Jeg vil også vite hvor lang tid de brukte på å fylle bensinbilen.

Et annet problem som bare gjelder noen sammenligningstester er realisme. Å ha tre sjåfører som kjører på skift.. hvor mange gjør det i praksis? Folk flest som kjører langt kjører vel med familien sin og har mer eller mindre avtalt at en av de kjører eller at to bytter på å kjøre. Videre, skal man 4900 km fra Seattle til Boston - hvor mange velger reelt bil framfor fly? Neppe særlig mange. Så jeg synes hele scenariet virker tullete og irrelevant for vanlige folk på vanlige bilferier. Omtrent som relevansen til laptime på Nurnburgring er for vanlige turer til hytta..

Endret av Simen1
Skrevet
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke kunnskapen din om elbiler er helt oppdatert, eller du er farget av erfaringer fra å ikke ha rett bil for jobben. Uttrykket don't bring a spoon to a knife fight er viktig å ha i mente.

Dersom du kjører fort og langt så må man velge en bil som kan kjøre fort og langt. I gamle dager, så kunne man velge hvilkensomhelst bil for å kjøre fort og langt. Med elbiler så er det bare noen få du har å velge i mellom.

Resultatlisten under er fra I-90 surge challenge.

  • De kjørte fra Seattle til Boston langs motorveien I-90.
  • 4900 km
  • 3 personer pr bil som kjørte på skift
  • De sov på skift i bilene
  • De stoppet kun for å fylle drivtoff, kjøpe mat og gå på do

Bensin bil brukte 44 timer og 20 min
Taycan brukte 2 timer og 8 minutter ekstra
Model 3 brukte 4 timer og 18 minutter ekstra

https://www.youtube.com/watch?v=7-CHiEdfODg

Screenshot2025-10-29at11_35_56.png.3869ec3b06ecadd148c613348dbe7389.png

Jeg snakker ikke om å krysse et kontinent. Det gjelder bare for meg å kunne kjøre 500km like raskt som en ice. bil. Da ønsker man ikke å bruke en halvtime i ladekø eller annet bare fordi noen mener at 350 km rekkevidde er nok for en el bil pga at føreren må ha en halvtime pause. Man kan bytte fører

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Største problemet med mange sammenligninger for meg er at det føles veldig kunstig ut generelt. Når eg er ute og lader no på tur så er det sjeldent at eg stopper for å lade. Det er typisk at eg stopper og lader samtidig som eg gjer anna - typisk på do, handle ein brus og pølse, eller noko i den banen.

Då er det ikkje lange stoppen heller. Inn, tømme tanken, kjøpe brus, ut tilbake til bilen. Par 5-8 minutt?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet

Eiere av dårlige eller eldre elbiler vil alltid mene at det DE sitter på er mer enn godt nok for alle. De nekter å godta at verden går videre eller at noen kan ha andre behov enn dem selv. 30 mil rekkevidde i +25 grader og max 50 kW lading bør være nok for de fleste. Man bør samtidig innføre kjøre og hviletid samt ferdskriver.

  • Liker 2
Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Eiere av dårlige eller eldre elbiler vil alltid mene at det DE sitter på er mer enn godt nok for alle. De nekter å godta at verden går videre eller at noen kan ha andre behov enn dem selv. 30 mil rekkevidde i +25 grader og max 50 kW lading bør være nok for de fleste. Man bør samtidig innføre kjøre og hviletid samt ferdskriver.

Dessuten er det 350km rekkevidde i norske hastigheter VLTPer det utrolig mye mindre om man vil blåse nedover autobahn

Mangen el biler er tom etter 2timer i 150 

Har man en bil som klarer 3 timer i 150 er det tross alt en vesentlig forskjel. Lader bilen med 300KW i tillegg blir det en helt annen tur. Jeg hadde i alle fall vurdert en mercedes med 800V om jeg hadde hatt det behovet. Lang rekkevidde og høy ladehastighet vil nok ikke gå av moten på elbilsiden

  • Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, kremt said:

Eiere av dårlige eller eldre elbiler vil alltid mene at det DE sitter på er mer enn godt nok for alle. De nekter å godta at verden går videre eller at noen kan ha andre behov enn dem selv. 30 mil rekkevidde i +25 grader og max 50 kW lading bør være nok for de fleste. Man bør samtidig innføre kjøre og hviletid samt ferdskriver.

Strawman argumenter ut rævva igjen her ser eg. 🤣

Realiteten er framleis at folk flest ikkje treng lang rekkevidde. Dei køyre jo ikkje ein gong på langtur til å byrje med. Om ein berre skal på langtur kanskje ein gang i året treng ein jo ikkje 1000 km rekkevidde for det.

Men å erkjenne at folk flest ikkje treng lang rekkevidde er ikkje å påstå at andre har behov som passer.

Tvert imot så var det helst openbart at mange argumenterte mot å eige elbil på heilt fiktive basiser. Eg veit eg såg mange på dette forumet for nokre år tilbake som ville dra tilfeldige strekninger på landet ut av rævva og spør, "Ja men korleis skulle eg overlevd her da?" når dei ikkje bur i nærleiken av det, osv.

Det er heilt normalt at mange har unike behov, men det er fjåsete kor mykje folk ljug - enten til seg sjølv eller andre - om kva behovet deiras egentlig er.

  • Liker 2
Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Eiere av dårlige eller eldre elbiler vil alltid mene at det DE sitter på er mer enn godt nok for alle. De nekter å godta at verden går videre eller at noen kan ha andre behov enn dem selv. 30 mil rekkevidde i +25 grader og max 50 kW lading bør være nok for de fleste. Man bør samtidig innføre kjøre og hviletid samt ferdskriver.

Den der går vel rimelig greit begge veier, blar man litt i denne tråden :) 

Jeg kunne ikke klart meg med kun den dårlige elbilen jeg har, men siden vi må ha to biler er den et godt valg som bil nummer to. "Den kunne jeg aaaaldri hatt, herregud tar jo 40 min å lade 20 mil" er en kjent setning. Personlig har jeg hurtigladet bilen 4 ganger på de 50 000 jeg har kjørt med den, to av de bare fordi jeg hadde god tid og ville se hvor vanskelig det var. Kunne brukt 100 000 til, fått mer rekkevidde på bekostning av komfort, kvalitet og stereo - men det hadde vært rimelig bortkastet gitt at bilen kun lades i veggen og aldri har for kort rekkevidde for de oppgavene bilen er satt til.

Om dine behov innebærer hurtiglading, lange turer, trekke vogn eller henger så er det jo bare teit å forsøke å tre en bil med ræva elbil-stats ned over hodene dems.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Trestein skrev (14 minutter siden):

Dessuten er det 350km rekkevidde i norske hastigheter VLTPer det utrolig mye mindre om man vil blåse nedover autobahn

Mangen el biler er tom etter 2timer i 150 

Har man en bil som klarer 3 timer i 150 er det tross alt en vesentlig forskjel. Lader bilen med 300KW i tillegg blir det en helt annen tur. Jeg hadde i alle fall vurdert en mercedes med 800V om jeg hadde hatt det behovet. Lang rekkevidde og høy ladehastighet vil nok ikke gå av moten på elbilsiden

Jeg synes det er mer slitsomt å kjøre i høye enn i lavere hastigheter og vil derfor ha hyppigere pauser desto høyere fart jeg har. På autobahn foretrekker jeg å stoppe ca hver 3. time. Men det er ingen krise for meg om jeg sparer 100 000 kr på å kjøpe en bil der jeg må stoppe hver 2,5 time i stedet for.

Men smak og behag. Vil man flise av 500 000 ekstra på å få en bil som holder ut 4-5 timer på autobahn* så versågod. Edit: Man får mye bensin for 500 000 kr..

* Jeg regner ikke trailerfeltet med 100 km/t som et alternativ for personbilister.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er mer slitsomt å kjøre i høye enn i lavere hastigheter og vil derfor ha hyppigere pauser desto høyere fart jeg har. På autobahn foretrekker jeg å stoppe ca hver 3. time. Men det er ingen krise for meg om jeg sparer 100 000 kr på å kjøpe en bil der jeg må stoppe hver 2,5 time i stedet for.

Men smak og behag. Vil man flise av 500 000 ekstra på å få en bil som holder ut 4-5 timer på autobahn* så versågod. Edit: Man får mye bensin for 500 000 kr..

* Jeg regner ikke trailerfeltet med 100 km/t som et alternativ for personbilister.

En mercedes cla 350 4matic koster 600 000. Hvilken ny el bil får du til 100 000 som klarer 300km? Noe kinesisk?

Skrevet
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

Strawman argumenter ut rævva igjen her ser eg. 🤣

Realiteten er framleis at folk flest ikkje treng lang rekkevidde. Dei køyre jo ikkje ein gong på langtur til å byrje med. Om ein berre skal på langtur kanskje ein gang i året treng ein jo ikkje 1000 km rekkevidde for det.

Men å erkjenne at folk flest ikkje treng lang rekkevidde er ikkje å påstå at andre har behov som passer.

Tvert imot så var det helst openbart at mange argumenterte mot å eige elbil på heilt fiktive basiser. Eg veit eg såg mange på dette forumet for nokre år tilbake som ville dra tilfeldige strekninger på landet ut av rævva og spør, "Ja men korleis skulle eg overlevd her da?" når dei ikkje bur i nærleiken av det, osv.

Det er heilt normalt at mange har unike behov, men det er fjåsete kor mykje folk ljug - enten til seg sjølv eller andre - om kva behovet deiras egentlig er.

Den er seiglivet denne myten om at elbilen er ubrukelig på langtur.

Min kone og jeg har over de siste fem årene kjørt til München, Dresden, Berlin, Helsingfors, Aarhus og land og strand rundt i Norge og Sverige med elbil. Til å begynne med en bil som hadde 417 mil (VLTP) og det siste året med en som har 580 mil (VLTP) rekkevidde. På motorveiene på kontinentet kjørte vi med 130 km/t de det var lov. Vi har kun en gang opplevd ladeproblemer på disse turene. Vår erfaring er at rekkeviden er god nok også på langtur fordi batteriet holdt til tre timers kjøring og tok en halvtime å lade opp til 80 % på en 150 kW lader eller større. Det passet oss ypperlig. Vi rakk sjeldent mer en et dobesøk og en  kaffe før bile var klar til en ny tretimersøkt. Jeg har osgå kjørt med henger og takstativ. Det tar selvsagt mer strøm, men ikke så mye at det er et problem.  

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

En mercedes cla 350 4matic koster 600 000. Hvilken ny el bil får du til 100 000 som klarer 300km? Noe kinesisk?

Jeg har ikke snakket om den bilen så det må du nesten finne ut selv.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/inster.html

Morsom bil. Absurd stort interiør tross hysterisk morsom størrelse. 265k for 370 km rekkevidde. Hadde levd greit med det eg. 🤣

Ikkje at eg skal snakke ned på dyrere biler, men det ville vore andre grunner enn rekkevidde som ville vore i biletet der for meg.

Foretrekker Ioniq 9, får nesten plass til en sånn Inster i bagasjen. 😁

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (17 minutter siden):

En mercedes cla 350 4matic koster 600 000. Hvilken ny el bil får du til 100 000 som klarer 300km? Noe kinesisk?

Tullete samanlikning...
Får vel bilar i dag nede på 300-350k som klarar 300km. Må vel opp mot 400k for å klare 300km på vinteren.

Skrevet
5 minutes ago, Duriello said:

Foretrekker Ioniq 9, får nesten plass til en sånn Inster i bagasjen. 😁

Altså eg har ikkje tanker om å kjøpe ein Inster heller, men hysterisk morsom doning. Gir litt sånn TARDIS følelse. Prøvekjørte den i lag med ein kamerat som såg etter bil.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Altså eg har ikkje tanker om å kjøpe ein Inster heller, men hysterisk morsom doning. Gir litt sånn TARDIS følelse. Prøvekjørte den i lag med ein kamerat som såg etter bil.

Var kun spøk på størrelsesforholdet.

Inster er egentlig imponerende romslig til å være så liten, ble egentlig imponert sånn sett da jeg var innom hyundai.👍

Jeg ser for meg at den ikke er særlig morsom på de kjerreveiene vi har her, hvordan var den på ujevnheter? 😄

Skrevet
10 minutes ago, Gazer75 said:

Tullete samanlikning...
Får vel bilar i dag nede på 300-350k som klarar 300km. Må vel opp mot 400k for å klare 300km på vinteren.

Denne burde klare 300 km fint på vinter for 300k

 

image.thumb.png.038cd14dd220ab9f1f0e19ff9b8cd2e1.png

Skrevet
Gazer75 skrev (13 minutter siden):

Tullete samanlikning...
Får vel bilar i dag nede på 300-350k som klarar 300km. Må vel opp mot 400k for å klare 300km på vinteren.

Det var simen som ikke ville gi 500 000kr ekstra for en bil med lang rekkevidde. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...