Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, sverreb said:

Tenker du ikke forstår med hva jeg mener med et sted som er verdt å ta en stopp på. 

Tenker at hvis du mener det bør du heller utdype heller enn å komme med vage påstander.

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske gode priser på CHR+. 60 mil for 407 tusen der Leaf tilbyr 44 mil for 399 tusen. Veldig like konkurrenter egentlig. Spørs hvor lang tid levering tar og hvor mye avgifter det blir på den til slutt. Alle biler går kortere med større dekk og felg, stort sett. Jeg tror nye IX3 var oppgitt til mellom 690-803 km avhengig av utstyrsgrad og dekk/felg. 

Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

Ganske gode priser på CHR+. 60 mil for 407 tusen der Leaf tilbyr 44 mil for 399 tusen. Veldig like konkurrenter egentlig.

Hadde helt klart vurdert en dersom den klarer seg bedre på vinterføre en første vinter med Bz4x. 😅 Men om Toyota holder seg til dagens serviceintervall blir det uaktuelt. 👍

Skrevet (endret)

Kunstige serviceintervaller er så surrete. Hyundai hadde ein kvart år på ioniq. Einaste dei gjorde var oppdatere software, og annenkvart år bytte filter. Tredje året smørte dei bremsene. Ikkje akkurat noko eg trengte full service intervall for ass.

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
16 minutes ago, Drunkenvalley said:

Tenker at hvis du mener det bør du heller utdype heller enn å komme med vage påstander.

Se: 

og

Jeg tenker jeg har vært rimelig tydelig alt.

 

  • Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (1 time siden):

Ladestasjoner må plasseres der det er infrastruktur som kan støtte de. I.e. elektrisitet dimensjonert til behovene for ladestasjonen. 

Jeg er klar over at det er flere hensyn å ta enn bare utsikt. Men jeg mener uansett at langkjøring bør være en opplevelse og at ladestoppene bør gjøres til en del av den opplevelsen. På en strekning har en gjerne mange steder å velge mellom og ofte er minst ett av de i nærheten av et egnet sted å koble seg på.

Jeg er uenig i at 1MW er et minimum. Det er mange fylkesveier rundt i landet og mange av de har ikke så stor trafikk at det er nødvendig med 1 MW på hver ladestasjon. Det går fint an å "dele opp" ladestasjoner slik at man har 2-4 stolper her, og 2-4 der i stedet for alt på ett sted. Det burde holde i lange baner med 350 kW på halvparten av stolpene og 150 på den andre halvparten. Man kan også bruke smart totallastbegrensning på steder med svakt nett.

Skrevet
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Kunstige serviceintervaller er så surrete. Hyundai hadde ein kvart år på ioniq. Einaste dei gjorde var oppdatere software og, annenkvart år, bytte filter. Tredje året smørte dei bremsene. Ikkje akkurat noko eg trengte full service intervall for ass.


Alt det der ordner jeg lett på Tesla'en selv. 

Skrevet

Jeg venter på telefon fra Toyota forhandleren nå angående CHR. 450 pluss moms på 35000 blir ganske mye over budsjettet på 400, men det er kanskje ikke så mye å velge i? Det jeg er mest skeptisk til er rekkevidden på motorvei og vinter. Der var bz4x en taper, langt bak alle andre. De har kanskje rettet opp i det nå? At den ikke har x mode er også ett minus, mulig Subaru Unchartet har ett annet system? Har ihvertfall vært indikasjoner på det.

Skrevet
5 minutes ago, sverreb said:

...

Nei, openbart ikkje. Eller, du føler jo at du ikkje blir forstått, men du nekter å utdype for å gjøre deg forstått. Det er eit deg problem. 💖

Realiteten for min del er at eg føler eg forstår greit kva du meiner, men at du overdramatiserer kva behov som må møtes her.

Skrevet (endret)
9 minutes ago, Simen1 said:

Jeg er klar over at det er flere hensyn å ta enn bare utsikt. Men jeg mener uansett at langkjøring bør være en opplevelse og at ladestoppene bør gjøres til en del av den opplevelsen. På en strekning har en gjerne mange steder å velge mellom og ofte er minst ett av de i nærheten av et egnet sted å koble seg på.

Jeg er uenig i at 1MW er et minimum. Det er mange fylkesveier rundt i landet og mange av de har ikke så stor trafikk at det er nødvendig med 1 MW på hver ladestasjon. Det går fint an å "dele opp" ladestasjoner slik at man har 2-4 stolper her, og 2-4 der i stedet for alt på ett sted. Det burde holde i lange baner med 350 kW på halvparten av stolpene og 150 på den andre halvparten. Man kan også bruke smart totallastbegrensning på steder med svakt nett.

Det endrer ikke egentlig så mye. 1MW er bare halvparten av makslasten til 6x350kW, så antagelsen var alt at du operer langt i fra maks last. Så om du erstatter noen 350kW med 150kW dispensere så ender du bare med å toppe lasten mer. Sluttresulatatet er at du trenger noe ganske nært 1MW uansett. 

Ladestopp med veldig få stolper blir frustrerendde å forholde seg til siden det ikke finnes noen måte å reservere de. Da vil man alt for ofte oppleve at det ble okkupert akkurat i det du kjører av. Med flere dispensere vil man stort sett kunne stole på at det er en ledig når man kommer dit om man ser at stasjonen rapporterer ledig (i.e. det er ikke kø) i det du tar sikte på den (Gjerne 20-30 minutter før om man trenger å aktivere forvarming)

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
15 hours ago, Snowleopard said:

Derav spørsmålet, hva tror dere? Selvsagt skjønner jeg at ingen av oss kan vite. Men kanskje man har noen kvalifiserte gjett, eller synspunkter?

Men noen har kanskje plukket opp noe om noen av de tingene som holdt salget tilbake, som de nevnte EV-incentivene som gjorde at Teslakjøpere ikke fikk del i "EV Credits", som gjorde at utleveringene har stått på vent...

Altså, igjen! Hva tror man om Teslas salg i Europa fremover? Er Tesla-skam og/eller EM-boikott nå mer eller mindre en saga blott? Eller vil de fremdeles slite fremover?

Jeg tror at "folk" har kort hukommelse. Når Musk ikke er like mye i nyhetsbildet med rabiat utseende og svinger motorsag, så vil man ikke sette like mye fokus på den delen av produktet. 

Tesla har en av de mest attraktive produktene. Med et attraktivt produkt så mener jeg hele totalpakka av hvordan det er å være eier av en Model 3, eller Model Y i europa. De andre modellene er uinteressante i sammenhengen, da de appellerer til en liten kjøpegruppe. 

Dersom elbilsalget i europa fortsetter å stige, så kommer salget til Tesla til å øke, så lenge de klarer å produsere nok biler, og skalere ettermarkedet sitt i hvert land. Akkurat det med ettermarked er en viktig del av produktet, her i Norge hadde de en imponerende skalering. Illustrert med å klatre fra bunnen av listen over folks tilfredshet, til topp 3 eller hva det var på Autoindex.

Sammenligninger av markedsandel i markeder i sterk vekst er ganske uinteressant. Det er topplinje vekst og lønnsomhet som bør være målestokken. For å ta Mac som jeg sitter å skriver på nå, så har vel de aldri hatt mer enn 5% av markedet. Men de lager fantastiske produkter med høy lønnsomhet. 

15 hours ago, Trestein said:

Model 3 og Y er vel i sluttfase av levetid. De ligger langt bak på mye også rene el ting de burde vert i forkant på som batterikapasitet og ladehastighet. Model Y selger vel litt på volum/pris forhold mens model 3 er vel gunstig på pris/rekkevidde. 

Har ikke hørt at de kommer med noe nye modeller eller oppdateringer som kan øke salget vesentlig

Det som går rykter om er at andre  med mere moderne biler selger godt for tiden. Noen har solgt ut hele 2026 produksjonen. Så markedet er der for de som innoverer

Model 3 ble introdusert til Europa i 2019. Model Y ble introdusert i 2021. Hvis man ser på suksessfulle modeller i volumsegmentet i europa, så er det eksempler på modeller som har levetid på 20 år uten store forskjeller. Golf og Corolla f.eks.

Det er ikke gitt at man må gjøre store karrosseriforandringer for å holde produktet attraktiv og konkurransedyktig. I hvert fall ikke ikke i folkefrakter segmentet. 

12 hours ago, Trestein said:

Enkelte forstår ikke at man må ikke stoppe etter 4 timer o 350km. Kona og jeg kjører begge bil. Vi bytter gjerne etter 300km så tar den andre over. Å stoppe å lade er ikke et alternativ. Hva er interresant ved en ladestasjon?. Vi kjører til vi kommer frem. 

Er man alene i bilen er det en annen sak. Men mangen som kjører på tur har to eller tre førere som kan bytte på kjøringen. Det passer ofte med at man slår lens eller andre ting. Men man slår ikke lens i 30 minuter. Da bør man gå til legen

Jeg tror ikke kunnskapen din om elbiler er helt oppdatert, eller du er farget av erfaringer fra å ikke ha rett bil for jobben. Uttrykket don't bring a spoon to a knife fight er viktig å ha i mente.

Dersom du kjører fort og langt så må man velge en bil som kan kjøre fort og langt. I gamle dager, så kunne man velge hvilkensomhelst bil for å kjøre fort og langt. Med elbiler så er det bare noen få du har å velge i mellom.

Resultatlisten under er fra I-90 surge challenge.

  • De kjørte fra Seattle til Boston langs motorveien I-90.
  • 4900 km
  • 3 personer pr bil som kjørte på skift
  • De sov på skift i bilene
  • De stoppet kun for å fylle drivtoff, kjøpe mat og gå på do

Bensin bil brukte 44 timer og 20 min
Taycan brukte 2 timer og 8 minutter ekstra
Model 3 brukte 4 timer og 18 minutter ekstra

https://www.youtube.com/watch?v=7-CHiEdfODg

Screenshot2025-10-29at11_35_56.png.3869ec3b06ecadd148c613348dbe7389.png

Endret av bzzlink
Skrevet
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Nei, openbart ikkje. Eller, du føler jo at du ikkje blir forstått, men du nekter å utdype for å gjøre deg forstått. Det er eit deg problem. 💖

Realiteten for min del er at eg føler eg forstår greit kva du meiner, men at du overdramatiserer kva behov som må møtes her.

Nei problemet her er at du åpenbart ikke hadde lest hva jeg alt hadde skrevet. 

  • Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Hanhijnn said:

Alt det der ordner jeg lett på Tesla'en selv. 

Joda, derfor eg kaller det kunstig da når Hyundai har hatt fleire hendelser kor dei prøve dra ein kjapp ein. 😁😬

Det heter vel at dei ikkje faktiskt kan kreve at du tar service hos dei, så lenge service er utført, men dette er det mange bilselskaper som prøver fuske på.

Skrevet
Sitat

 

ICAUR heter det. Lanseringen vil finne sted så fort de har fått sertifisering på plass for EU.

– Den norske prisen er ikke klar ennå, men i Kina ligger prisen mellom 12.000 000-20 000 euro. Med dette som utgangspunkt er merket ekstremt konkurransedyktig på pris, og vi tror ICAUR vil bli veldig populær blant nordmenn, sier Nathan Xue.

 

https://www.tv2.no/broom/avslorer-planer-nytt-billig-merke-til-norge/18233287/?fbclid=IwY2xjawNu0IxleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBKRDVLek5JNzVHZ3VLMEdjAR6gG9tSNgPhkDXZXYMP5pQ_pBbiQyhKwvR_2goqd3Xh1U7RUshxGhIzAfZTwQ_aem_UQaCo-5pRicaMsHKFqCJxw

Skrevet
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Joda, derfor eg kaller det kunstig da når Hyundai har hatt fleire hendelser kor dei prøve dra ein kjapp ein. 😁😬

Det heter vel at dei ikkje faktiskt kan kreve at du tar service hos dei, så lenge service er utført, men dette er det mange bilselskaper som prøver fuske på.

Det heter seg vel at for at Garantien skal være gyldig så må service-intervallene være fulgt opp på et godkjent bilverksted. Trenger ikke å være merkeverksted lenger. Men d.v.s. at du ikke får lov til å gjøre det selv. Hvis du ikke har en Tesla da.

De fleste importørene prøver å tviholde på noe av verksted-inntektene med disse kreative service-kravene.

  • Liker 1
Skrevet
21 minutes ago, Femtekolonne said:

CHR. 450 pluss moms

Tenker du på Active awd? Prisene går veldig fort oppover. Ut fra Toyotas egen prisliste kan man lese at Active 2 wd starter på 420, og Execeutive Awd fra 488. Prisene som er oppgitt fra andre sider er tydeligvis uten "frakt, registrering og omkostning" på 13 tusen. Si at man starter med Exec Awd på 488. Så skal man velge farge/metallic, 10-12 tusen, da er det 500 tusen. Hengerfeste 15 tusen. total 515k. Vinterhjul 30 tusen, total 545k. +moms på summen som overstiger 300 tusen (usikkert ennå). Da lander man på 606 tusen. På slike modeller er det vanlig at man kun selger de dyreste først for å melke markedet. Det kan ta litt tid før Active Awd blir faktisk solgt og levert. 

Ikke så billig som du trodde. 

Skrevet
13 minutes ago, kremt said:

Tenker du på Active awd? Prisene går veldig fort oppover. Ut fra Toyotas egen prisliste kan man lese at Active 2 wd starter på 420, og Execeutive Awd fra 488. Prisene som er oppgitt fra andre sider er tydeligvis uten "frakt, registrering og omkostning" på 13 tusen. Si at man starter med Exec Awd på 488. Så skal man velge farge/metallic, 10-12 tusen, da er det 500 tusen. Hengerfeste 15 tusen. total 515k. Vinterhjul 30 tusen, total 545k. +moms på summen som overstiger 300 tusen (usikkert ennå). Da lander man på 606 tusen. På slike modeller er det vanlig at man kun selger de dyreste først for å melke markedet. Det kan ta litt tid før Active Awd blir faktisk solgt og levert. 

Ikke så billig som du trodde. 

Vil ha Active med 18". Hengerfeste er eneste utstyr og kjøper nok felger brukt fra bz4x til vinterdekk og dekkene ett annet sted. Blir fort 20K det også.

Jeg har tittet litt på biler uten 4wd og av de mest interessante er vel skoda elroq som jeg bygget for 370K 60 utgaven uten vinterdekk og varmepumpe.

Skrevet (endret)

Se at chr vil koste meg 500. Istedenfor så kjøper jeg en til 350. Det blir 180K mindre i lån over 5år, men da er bilene nedbetalt og har enda en del års levetid. Toyota står da sterkt med garanti fremfor å bruke forsikring på den andre. Den jeg hadde i tankene da var Elroq 60 med hengerfeste og varmepumpe. Med vinterdekk havner den på 400. Id3 er også intressant og en brukt demo med 59kwt batteri koster 340 med vinterdekk. Men det er det hersens hengerfestet da. Det kommer til å irritere når jeg skal hente møbler, ved og planker. Hater å måtte spørre noen om lån av bil. 

Burde kanskje lagt til model 3 rwd. Den er billig ny. Blir litt missnøye hjemme og på jobb da enkelte har politiske meninger, men det bryr jeg meg fint lite om.

Endret av Femtekolonne
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Å plassere ladestasjoner på steder der hvert minutt er en prøvelse er helt idiotisk både for opplevelsen og for avspenning og trafikksikkerhetens del. I bakgårder, grustak, fordypninger i terrenget rett ved E6 osv er jo en lidelse.

Noe av problemet er jo at alle steder som bygges ut for å dekke alle behov (parkering, lading, toaletter, BurgerKing) blir slitsomme steder å besøke, selv om de også har et utsiktspunkt. Da er det vel bedre å drømme om bedre rekkevidde og høyere ladehastigheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...