Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grunnen til at Merce B ED mangler hurtiglading er vel at de kartla behovet (i 2013) og konkluderte med at de ikke trengte det. Mange lader på jobb/hjemme og har også fossilbil. Og tar man en titt på antall solgte så kan man ikke akkurat si at de har bommet her. Den har vært en stor suksess for Mercedes i Norge. Når elbiler med økt rekkevidde blir husholdningens eneste bil så kommer nok Mercedes med hurtiglading også.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg vurderer nå å bytte inn min M3 mot en el-bil, kikket litt på Model S, fortrekker litt større biler. Problemet mitt er bare at jeg bor i leilighet, uten mulighet for hjemmelading. På en annen side, så er det en Tesla Supercharger rett nedi gata her. Er dette en ålreit måte å løse "problemet" på? Jeg kjører ikke så forferdelig mye, så det hadde vært kjekt med en el-bil :)

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om Tesla har sitt eget betalingssystem og rimeligere priser på sine ladere kontra andre ladestasjoner, men det høres ut som om hele vinninga vil gå opp i spinninga hvis du må benytte en slik lader hver dag - det blir DYRT - vel og merke hvis "økonomi" er en av faktorene for overgang til elbil :)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå å bytte inn min M3 mot en el-bil, kikket litt på Model S, fortrekker litt større biler. Problemet mitt er bare at jeg bor i leilighet, uten mulighet for hjemmelading. På en annen side, så er det en Tesla Supercharger rett nedi gata her. Er dette en ålreit måte å løse "problemet" på? Jeg kjører ikke så forferdelig mye, så det hadde vært kjekt med en el-bil :)

 

 

Nå vet jeg ikke om Tesla har sitt eget betalingssystem og rimeligere priser på sine ladere kontra andre ladestasjoner, men det høres ut som om hele vinninga vil gå opp i spinninga hvis du må benytte en slik lader hver dag - det blir DYRT - vel og merke hvis "økonomi" er en av faktorene for overgang til elbil :)

 

Eldre model S har gratis superlading, usikker på hvordan det er med de nye nå. Men det er uansett veldig rimelig å lade hos tesla, de tar betalt pr kWh i motsetning til de "andre" som baserer seg på tid.

 

I utgangspunktet vill jeg si at det å basere seg kun på superlader er en dårlig ide, men det er flere som gjør det. Det er ikke slikt de er tiltenkt. 

 

Men, har du mulighet for å lade på jobb? 

 

Uansett, du vill klare deg fint med å bare lade på superlader :) 

Lenke til kommentar

Planen er å flytte i løpet av et årstid, og har lenge tenkt på elbil fremfor fossilbil. Så når jeg flytter, så vil jeg ha mulighet for lading - forhåpentligvis :)

Hvor mye koster det, å lade en "tank"? Nå er ikke økonomien det jeg tenker på først, bilen jeg har i dag bruke 1.2 på mila :p

Kan du utdype det med "en dårlig idé" litt mer? Er det skadelig for bilen?

Har jobb i utlandet, så er borte 4 uker av gangen, så ingen lademulighet på jobb dessverre

Lenke til kommentar

Det blir fryktelig tungvindt å basere seg på slik lading - og livet med elbil vil miste litt av sjarmen.

Istedet for å plugge i en ledning hjemme, slenge seg på sofaen og våkne opp til full tank må du istedet sitte og vente nedi gata på at bilen lades - for slike stasjoner skal ikke opptas lenger enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Ser den. Superladeren i dette tilfellet er det 20stk av, og er borte på parkeringsplassen til et kjøpesenter som stenger kl 20:00. Som du sier, kjipt å sitte der å kikke, men jeg tenker at det er noe man ikke gjør hver dag heller. Hmmm, ble litt pros/cons dette her nå, må sette meg i tenkeboksen litt 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Planen er å flytte i løpet av et årstid, og har lenge tenkt på elbil fremfor fossilbil. Så når jeg flytter, så vil jeg ha mulighet for lading - forhåpentligvis  :)

 

Da er det ingenting å tenke på :D

 

 

 

Hvor mye koster det, å lade en "tank"? Nå er ikke økonomien det jeg tenker på først, bilen jeg har i dag bruke 1.2 på mila  :p

 

Etter litt søking fant jeg prisen til å være 1,4 kroner pr kWh i Norge slik at du nok ender på 150 kroner for en tank med en 100kWh pakke(medregnet litt tap). Gjerne noe over også, men her snakker vi kroner og øre :) 

 

Forøvrig sjekket jeg og en får gratis lading på ny bil ved vervelink, noe du kan få av meg eller andre eiere. I retur får vi en "gave" av tesla. Går du for brukt er det noen biler som har gratis lading i bilens levetid mens noen ikke har det(da går det på personen) så dette er noe du må sjekke når du går for brukt :)

 

 

 

Kan du utdype det med "en dårlig idé" litt mer? Er det skadelig for bilen?

 

Ja, det sliter mer. Men ikke nødvendigvis noe å bekymre seg over, pakken varer lenge uansett og en har garanti i 8 år. Men, tesla liker det ikke da de er forbeholdt langtur og andre eiere kan stille seg på samme måten. De hyppigste brukerne(les taxi osv) har fått advarsler tidligere. Men for ett år bør det ikke by på noen problemer! 

Lenke til kommentar

Ser den. Superladeren i dette tilfellet er det 20stk av, og er borte på parkeringsplassen til et kjøpesenter som stenger kl 20:00. Som du sier, kjipt å sitte der å kikke, men jeg tenker at det er noe man ikke gjør hver dag heller. Hmmm, ble litt pros/cons dette her nå, må sette meg i tenkeboksen litt 

 

Dette er litt luksus egentlig, bare lag dette til din faste handleplass og du slipper å vente på bilen. Handle er noe vi alle gjør ila uken, kombiner det med lading og du får ett tilnærmet forhold som å ha hjemmelading :) 

Lenke til kommentar

Heheheheh, ja - jeg bruker jo nesten aldri denne M3en. Kan like gjerne gi den til noen som har brukt for en. Men artig bil den E92en, fin lyd i V8ern ;)

Salvesen,

Det står 20stk på Tesla sine sider, men bare én på fjordkraft sine sider. Må nesten stikke bort å kikke, skal vaske bilen der etterpå uansett. Å legge handleturen innom der kan jeg jo gjøre. Hvor mye får man ladet, si på en 30-60min? 

Det må bli brukt, har ikke råd til ny akkurat nå. Kikket litt på finn, fant denne f.eks:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93340332

 

Den har gått ganske langt, og den er jo relativt gammel. Men har det like mye å si, som ved vanlige biler? Jeg er også borte i 4 uker av gangen, er dette noe problem for batteriene, gjerne om vinteren?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg skjønner at det er personlig preferanse, men jeg må nesten spørre allikevel: Hvis du har en M3 du nesten aldri bruker, og du ikke har lademulighet hjemme, hvorfor i alle dager vil du bytte til en Tesla da? Jeg hadde skjønt det om du kjørte 20.000 kilometer i året inn og ut av bomringer men basert på hva du skriver så blir et bilhjerte bare forvirret og skuffet. (Jada, jeg smører litt på, Salvesen).

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Salvesen,

 

Det står 20stk på Tesla sine sider, men bare én på fjordkraft sine sider. Må nesten stikke bort å kikke, skal vaske bilen der etterpå uansett. Å legge handleturen innom der kan jeg jo gjøre. Hvor mye får man ladet, si på en 30-60min? 

 

Det må bli brukt, har ikke råd til ny akkurat nå. Kikket litt på finn, fant denne f.eks:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93340332

 

Den har gått ganske langt, og den er jo relativt gammel. Men har det like mye å si, som ved vanlige biler? Jeg er også borte i 4 uker av gangen, er dette noe problem for batteriene, gjerne om vinteren?

 

30-60 minutt bør gi deg en god mengde energi! alt i fra 50% til 100% avhengig av diverse faktorer som varme på batteri, hvor mange som lader(er en to på samme laderen så "deler" en på 130ish kW). 

 

Det som er litt kjipt med den bilen er at den er en av de første, kvaliteten er ikke helt på topp og den har ikke mer garanti(drivlinje/batteri er dog dekket i en del år til). Så det kan muligens by på uhyggelige ting. Men, slik er det jo med alle biler. Altså at en ikke vet hvor store utgifter en får ift vedlikehold. 

 

Ang når du er borte så bør den være tilkoblet til strøm, men den vill takle det. Du vill nok dog oppleve at bilen har ekstremt lite strøm når du kommer tilbake og at den er gått inn i sparemodus. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Må forøvrig få skyte inn at det er litt skremmende å se hvordan Tesla-entusiaster svarer at "det er ikke noe å tenke på!" når det kommer frem at

 

- at man ikke har lademuligheter hjemme på ett års tid

- innrømmer at kvaliteten på årsmodellen man er på jakt etter er laber og kan  "muligens by på en del uhyggelige ting"

- man kjører veldig lite

- man er borte såpass lenge at "du vil oppleve at bilen har ekstremt lite strøm når du kommer tilbake og den er gått i sparemodus".

 

Spør du meg er de fire punktene definitivt noe man bør tenke på.

Lenke til kommentar

Det kan være et ankepunkt inntil videre, da jeg ikke har mulighet for det i nærmeste fremtid. Det går vel an å ta den av «kommunikasjon» også, som sparer litt på batteritiden når den står stille? Et annet alternativ er jo å parkere på langtidsparkeringer når jeg reiser kanskje

 

Hvilke årsmodeller er det man *bør* se på? Har du noen eksempler på noen greie objekter? :)

 

Jeg skjønner at det er personlig preferanse, men jeg må nesten spørre allikevel: Hvis du har en M3 du nesten aldri bruker, og du ikke har lademulighet hjemme, hvorfor i alle dager vil du bytte til en Tesla da? Jeg hadde skjønt det om du kjørte 20.000 kilometer i året inn og ut av bomringer men basert på hva du skriver så blir et bilhjerte bare forvirret og skuffet. (Jada, jeg smører litt på, Salvesen).

Fordi jeg har lyst på elbil? Er litt tekno-geek. Jeg tok i da jeg sa at jeg ikke brukte den i det heletatt, kjører ca 12k i året, men jeg anser dette som relativt lite. Min kjøring består aller mest av småkjøring, får sjeldent brukt for en M3. Og misforstå meg rett - M3 er flotte greier, går som faen, er BMW-fan på min hals, men det å eie en M3 er ikke *bare* et liv på røde roser det heller. Det er bestandig «noe», bare det å bytte skiver fremme koster 6000,- PER skive - men det er bare et eksempel, du skal se hva delene koster til M3, det er rimelig syke greier.

 

I tillegg så begynner bilen å bli gammel og tingene kommer på løpende bånd, har lyst på noe litt nyere, og jeg har ikke lyst til å gå bakover heller, og enten du vil det eller ikke, elbiler er fremtiden. Som sagt, skal flytte i løpet av et årstid, så muligheten for hjemmelading vil komme etterhvert

 

Om det blir bytte akkurat nå, det veit jeg ikke, men jeg kan jo like gjerne forhøre meg, høre hva folk sier.

 

Jeg kom uansett ikke inn i denne tråden for å krangle med noen som har et selverklært «bilhjerte» :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Som sagt så ville jeg spørre fordi det virker snodig å bytte ut en M3 man "aldri" bruker med en Tesla jeg så for meg ville bli brukt like mye. Når du senere endrer til at du kjører 12.000 km i året så er saken litt annerledes. Jeg tror ikke nødvendigvis en av de første model S-ene med 125.000 km på telleren blir så rosefylt og rytmisk eierskap heller, siden argumentet ditt er delepriser og driftssikkerhet. Såvidt jeg vet bruker den eksempelvis Brembo-skiver foran av medium pluss dimensjon.

 

Lykke til med bilbytte skal du uansett ha, og sånn forøvrig så er alle bilhjerter ganske selverklærte.

Lenke til kommentar

Det kan være et ankepunkt inntil videre, da jeg ikke har mulighet for det i nærmeste fremtid. Det går vel an å ta den av «kommunikasjon» også, som sparer litt på batteritiden når den står stille? Et annet alternativ er jo å parkere på langtidsparkeringer når jeg reiser kanskje

 

Hvilke årsmodeller er det man *bør* se på? Har du noen eksempler på noen greie objekter? :)

 

Ja en kan slå av en del ting slik at en sparer strøm, men den bruker opp til 2 eller 3% strøm pr dag, så det er gjerne litt i lengste laget. Jeg ville prøvd å finne en mulighet for å få ladet under oppholdet ja, for å ha minst mulig stress :) Elbil er ikke stress om en har gode løsninger, men om en ikke har det kan det fort bli mye styr! 

 

Jeg er ikke så sinnsykt god på dette, men jeg kan si det som jeg tenkte selv. I 2015 vurderte jeg det slik at bilene var gode nok til å kjøpe min første. Før dette(prøvde den første i 2013 en gang) hadde jeg ikke godfølelsen! Ellers vill jeg anbefale teslanytt på facebook og elbilforumet, utrolig mye informasjon og kloke hoder som vet mer eller mindre alt om bilene, de forskjellige modellene og når det ble gjort endringer. Å dette er langt i fra lett, Tesla endrer på ting ukentlig :p

 

Ville også vurdert å se vekk i fra P versjoner og heller gå for en nyere bil som er mindre kjørt til ca samme pris, det finnes uansett ingen treg tesla. Kanskje litt vassere enn M3'en sånn overall, men jeg får godfølelsen i samtlige modeller. Fikk forøvrig sløyfet 1 sekund av 0-100 tiden på min bil sist uke da den var inne til service, alltid noe nytt  :dribble:

Lenke til kommentar

Må forøvrig få skyte inn at det er litt skremmende å se hvordan Tesla-entusiaster svarer at "det er ikke noe å tenke på!" når det kommer frem at

 

- at man ikke har lademuligheter hjemme på ett års tid

- innrømmer at kvaliteten på årsmodellen man er på jakt etter er laber og kan  "muligens by på en del uhyggelige ting"

- man kjører veldig lite

- man er borte såpass lenge at "du vil oppleve at bilen har ekstremt lite strøm når du kommer tilbake og den er gått i sparemodus".

 

Spør du meg er de fire punktene definitivt noe man bør tenke på.

 

Jeg vet ikke helt hvem du refererer til her? Det er vell ingen som har sagt "det er ikke noe å tenke på!", tvert i mot har en opplyst om evt problemer og løsninger til problemene? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...