Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal kjøre litt rekkeviddetesting på nye Bmw i3 batteriet idag for de som er interesserte. Det blir da en "folkelig" test, og ikke en optimalisert test hvor man ligger i 80km/t på E6 og samtidig hakker tenner fordi klimaannlegget er slått av.

Finner ingen verdi i slike optimaliserte tester personlig da det vel ikke er noen som ønsker å "leve" slik på veien når man først har fått seg slik en go`bil ;)

 

Kommer til å kjøre såpass at jeg MÅ lade underveis. Siden jeg er helt noob når det kommer til de forskjellige ladestasjonene osv også, ikke minst det å finne de i kampens hete, vil også dette blir testet. Vet at det er enkelte som har "angst" for slikt og har hørt historier hvor man ender opp med flatt batteri :rofl: ...så dette blir bare gøy!

Forhåpentligvis kan testen min vise til at det er null grunn til stress, selv som ny elbileier.

Det er et integrert system i Bmw`n, som mest sannsynlig finnes i alle andre elbiler også, som skal kunne navigere meg direkte til rett type ladestasjon når jeg trenger det.

Så, det blir en test på dette også :)

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kjøre litt rekkeviddetesting på nye Bmw i3 batteriet idag for de som er interesserte. Det blir da en "folkelig" test, og ikke en optimalisert test hvor man ligger i 80km/t på E6 og samtidig hakker tenner fordi klimaannlegget er slått av.

Finner ingen verdi i slike optimaliserte tester personlig da det vel ikke er noen som ønsker å "leve" slik på veien når man først har fått seg slik en go`bil ;)

 

Kommer til å kjøre såpass at jeg MÅ lade underveis. Siden jeg er helt noob når det kommer til de forskjellige ladestasjonene osv også, ikke minst det å finne de i kampens hete, vil også dette blir testet. Vet at det er enkelte som har "angst" for slikt og har hørt historier hvor man ender opp med flatt batteri :rofl: ...så dette blir bare gøy!

Forhåpentligvis kan testen min vise til at det er null grunn til stress, selv som ny elbileier.

Det er et integrert system i Bmw`n, som mest sannsynlig finnes i alle andre elbiler også, som skal kunne navigere meg direkte til rett type ladestasjon når jeg trenger det.

Så, det blir en test på dette også :)

 

Husk å registrer deg ved de forskjellige operatørene først slik at du slipper å styre med det når du skal lade :) 

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt en liten "folkelig" rekkeviddetest av Bmw i3 94Ah.
Med "folkelig" mener jeg kjørestil som folk flest vil føle seg fortrolig med. Altså ikke en optimalisert test hvor man ligger i 80-90km/t på E6 og hutrer og fryser.

Målet var å kjøre ca. 12mil x2 uten å lade.
Jeg hadde naturligvis ikke heelt troa på det i utgangspunktet, men det ble faktisk ikke så veldig langt unna, og det er beviselig ikke umulig.
MEN, siden jeg så at dette ikke gikk etter de 12 første milene bestemte jeg meg istedet for å kjøre 2 tester.

Test 1:
-Forvarmet bil og batteri.
-100% batteri.
-100km/t på E6
-21C i kupeen hele veien
-Blanding av ECO PRO og ECO PRO+
-4-5C utendørs - rel. vindstille og tørre veier.
Resultat: Se bilde
Strøm igjen på batteriet = 38%

For den som ønsker eller har behov for det - 22-23mil i 4-5C er fullt mulig.

 

post-268618-0-08908500-1476377382_thumb.jpg

Før jeg startet test nummer 2 prøvde jeg ut det integrerte ellade-navigasjonssytemet.
Fungerte perfekt - Vipps så ble jeg guidet frem til nærmeste hurtiglader på veien. Den lå 500m unna.
Det tok 15-20min å lade fra 35% til 80%.
Jeg hadde riktignok tenkt til å trøkke til på hjemreisen og valgte derfor å lade "unødvendig lenge" for å sikre nok strøm.
Etter 40min hadde jeg 97%.

Test 2: (97% batteri)
-Ikke forvarmet bil/batteri
-125-130km/t på E6
-23C i kupeen hele veien
-Comfort
- 5-6C utendørs - rel. vindstille og tørre veier.
-Resultat: Se bilde
-Strøm igjen på batteri = 26%

 

post-268618-0-35389400-1476377405_thumb.jpg

Viktig å legge merke til ved test nummer 2 er at jeg her møtte på en 10minutters stillestående kø + en lengre omkjøring til 50-70sone.
Føler derfor ikke at bildet er reelt.

Totalt sett er jeg imponert over at det kun skiller 9% fra å ligge i 100km/t kontra 125-130km/t der det var mulig. Det kokte også rimelig godt i kupeen mot slutten av turen.
Desverre var det ytre faktorer som gjorde at test nummer 2 ble litt så-som-så.
Test nummer 1 var "raka vegen" og null hindringer.
Min neste tur kommer til å bli i retning av test nummer 2 siden det skiller så lite, og det går svinfort å lade opp til 80%

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Tyveri av ladekabel, mens bilen står og lader - altså er den da "låst" til bilen og kun eieren har mulighet til å få den løs uten enten å ødelegge kabelen eller ladeinntaket.

 

Kan man få dette dekket av forsikring tror dere?

Eventuelt, hva er forskjellen på dette kontra at man kommer til en bil uten hjul?

Selv mener jeg dette kan være mulig dekkbart.

 

Gjelder ikke meg. Fant en stakkar i Norsk-elbilforum som nå må kjøpe ny kabel til 4-5000kr.

Lenke til kommentar

Tyveri av ladekabel, mens bilen står og lader - altså er den da "låst" til bilen og kun eieren har mulighet til å få den løs uten enten å ødelegge kabelen eller ladeinntaket.

 

Kan man få dette dekket av forsikring tror dere?

Eventuelt, hva er forskjellen på dette kontra at man kommer til en bil uten hjul?

Selv mener jeg dette kan være mulig dekkbart.

 

Gjelder ikke meg. Fant en stakkar i Norsk-elbilforum som nå må kjøpe ny kabel til 4-5000kr.

 

Vet ikke hvordan det er med bmw'en, men i min bil låses kontakten i bilen. Men en kan såklart røske den løs. I tillegg har UMC kontakten til Tesla en del som en kan fjerne også, så en kan ta den enden. 

 

Usikker på om det dekkes av forsikring, men det finner en vell i avtalen kan jeg tenke meg. 

 

En får ganske billige ladere hos volvo tror jeg det er, så han kan jo sjekke der.

Lenke til kommentar

Er disse laderene som følger med BMW biler(kopp tror jeg merket er) vanntette? Da jeg ikke har garasje for øyeblikket lurer jeg litt på hvor jeg skal plassere laderen, da jeg lader på lav effekt er kanskje oppå framdekk ett alternativ(?), eller er det like greit å bygge en liten bu ved siden av parkeringen så jeg har ett tak å legge den under...

Lenke til kommentar

Jeg har et litt "pikant" spørsmål til dere.

Jeg opplevde i i3 forumet hos Norsk elbilforening å lese om en kar som hadde blitt frastjålet ladekabelen sin over natten. Den var heldigvis knekt tvers av slik at ikke ladeinngangen var blitt ødelagt. Plasttuppen satt igjen.

 

Så finner jeg en på Finn som selger slike ladere til en slikk og ingenting. 1500kr pr. stykk.

Jeg klarer jo ikke å la være naturligvis og spør om vedkommende klarer å skaffe 3stk til meg. Svaret er umiddelbart ja og prisen er 3500kr totalt for alle 3. Dette er vel kabler som koster 7500kr stk?

 

Jeg sier jeg skal tenke litt på saken, og senere ber jeg om en eller annen form for bevis for at dette er legite kabler, eventuelt en kvittering. Dette klarer ikke selgeren å gi meg, men forklarer at dette er kabler som har tilhørt i3`r som leiebiler i firmaet han jobber hos og bilene er solgt.

Til slutt får jeg beskjed om at vedkommende ikke ønsker å selge til meg siden jeg insinuerer at dette er tyvegods.

 

Jeg vet ikke om det er det og velger derfor å ikke linke til annonsen her i offentligheten.

 

Men jeg er interessert i om dere har noen tanker rundt dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mener jeg også.

Istedet får jeg denne: "Du, jeg føler meg litt truffet og ønsker ikke selge til deg. Istedet kan noen andre kjøpe, og i tillegg få garantier på at det er legite kabler"...hihi...

 

Blir liksom for dumt..

Ingen av kablene var nye heller. Alle var "pent brukt".

 

Menmen...man får jo ikke gjort stort heller.

Lenke til kommentar

Er disse laderene som følger med BMW biler(kopp tror jeg merket er) vanntette? Da jeg ikke har garasje for øyeblikket lurer jeg litt på hvor jeg skal plassere laderen, da jeg lader på lav effekt er kanskje oppå framdekk ett alternativ(?), eller er det like greit å bygge en liten bu ved siden av parkeringen så jeg har ett tak å legge den under...

 

Vet ikke med den typen men Tesla sin UMC er ikke vanntett, eller til en viss grad men det bør virkelig unngås. Jeg la min i en postkasse som jeg hadde ved bilen. 

Lenke til kommentar

HAr noen erfaring med Mercedes-Benz B-klasse ED? Jeg vurderer litt på denne bilen pga stor bagasjerom (500liter), men litt for kort rekkevidde kanskje.

Den har ikke hurtiglading, så dersom dette er noe du ønsker eller trenger, er det ikke noe godt alternativ. Ellers virker det som en ok bil dersom rekkevidden er innenfor ditt behov.
Lenke til kommentar

HAr noen erfaring med Mercedes-Benz B-klasse ED? Jeg vurderer litt på denne bilen pga stor bagasjerom (500liter), men litt for kort rekkevidde kanskje.

Det er en skam at Mercedes-Benz har levert noe slikt.

Å levere en bil uten støtte for hurtiglading viser bare at man ikke hadde lyst til å levere elbiler på det tidspunktet den kom..

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...